Ένα βήμα πριν την ιδιωτικοποίησή της βρίσκεται η Εγνατία Οδός.
Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Βήμα, τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να βγει στον αέρα η πρόσκληση ενδιαφέροντος για την αποκρατικοποίηση του εθνικού αυτοκινητοδρόμου.
Αν και τα εμπόδια υπήρξαν πολλά, βάσει της τροπολογίας που ψηφίστηκε από τη Βουλή στο πρόσφατο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, οι οφειλές της Εγνατίας Οδού από δανειακές συµβάσεις που είχε συνάψει µε τράπεζες, για την εξασφάλιση των οποίων έχουν συσταθεί εµπράγµατα δικαιώµατα επί του δικαιώµατος εκµετάλλευσης πριν από τη μεταβίβαση της εταιρείας στο Ταµείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δηµοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), δύνανται να αναλαµβάνονται από τον ανάδοχο της σύµβασης αξιοποίησης.
Η ρύθμιση επιτρέπει στο ΤΑΙΠΕΔ στο πλαίσιο της διαδικασίας αξιοποίησης του δικαιώµατος εκµετάλλευσης της Εγνατίας Οδού, να συνάπτει κάθε αναγκαία σύµβαση, όπως σημειώνεται.
“Από την ανάληψη των οφειλών από τον ανάδοχο της σύµβασης αξιοποίησης, οι κάθε είδους υποχρεώσεις της εταιρείας “Εγνατία Οδός ΑΕ”, τόσο από τις δανειακές συµβάσεις όσο και από κάθε άλλη αιτία που συνδέεται µε αυτές, καθώς και οι εµπράγµατες ή προσωπικές εξασφαλίσεις για τις οφειλές αυτές αποσβέννυνται” αναφέρεται.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι στο προσφερόμενο τίμημα θα ενσωματωθεί και η αξία του δανεισμού της Τράπεζας Πειραιώς και ο επενδυτής θα αναλάβει την εξυπηρέτησή του, καταβάλλοντας μικρότερο τίμημα σε μετρητά.
Το άλλο δάνειο του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου (ΤΤ), ύψους 400 εκατ. ευρώ, που είχε δοθεί το 2008 με την εγγύηση του Δημοσίου, θα παραμείνει στην Εγνατία Οδό και θα συνεχίσει να εξυπηρετείται από την επιστροφή ΦΠΑ της εταιρείας ο οποίος πλέον αποδίδεται από το Δημόσιο.
Τι θα γίνει με τα διόδια
Σύμφωνα με πληροφορίες της ηλεκτρονικής έκδοσης του “Βήματος”, στο υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης και στο ΤΑΙΠΕΔ απορρίφθηκαν οι ακραίες προτάσεις των συμβούλων της αποκρατικοποίησης για υψηλά διόδια στον εθνικό αυτοκινητόδρομο.
Για τη χρέωση των διοδίων τελών θα εφαρμοστεί η ίδια τιμολογιακή πολιτική που υπάρχει και στις υφιστάμενες συμβάσεις παράχωρησης των αυτοκινητοδρόμων.
Δηλαδή θα ξεκινά με βάση τα 4 λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο (προ ΦΠΑ και πληθωριστικής προσαρμογής) και θα έχει ανώτατο πλαφόν τα 6 λεπτά ανά χλμ.
Έτσι, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, ο ιδιώτης παραχωρησιούχος θα αναπτύξει και θα εκμεταλλεύεται 15 σταθμούς διοδίων στον κύριο άξονα και άλλους έξι στους κάθετους άξονες, συνολικά δηλαδή 21 σταθμούς.
Σημειωτέον ότι σύμφωνα με την απόφαση μεταβίβασης της Εγνατίας Οδού στο ΤΑΙΠΕΔ από τη Διυπουργική Επιτροπή αποκρατικοποιήσεων και αναδιαρθρώσεων, η παραχώρηση της εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου σε ιδιώτη επενδυτή θα έχει διάρκεια έως και 40 έτη.
Πάντως, στελέχη της αγοράς σημειώνουν ότι στην περίπτωση της Εγνατίας το σωστό θα ήταν να γίνει μία ολική παραχώρηση (master concession), με τα εξής βήματα:
Πρώτον, τη δημιουργία μίας εταιρείας ειδικού σκοπού που θα αποτελούσε την ομπρέλα της εκμετάλλευσης όλων των πιθανών πηγών εσόδων του αυτοκινητοδρόμου, τα οποία θα αντλούνταν από καθετοποιημένες θυγατρικές εταιρείες.
Και, δεύτερον, τη σταδιακή παραχώρηση υπηρεσιών σε επενδυτές στο συγκεκριμένο πλαίσιο. “Αντίθετα, τώρα θα έχουμε μία “στεγνή” παραχώρηση, χωρίς παραγωγή υπεραξίας”, σχολίαζουν.
news247.gr
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;