Τί θα γίνει με τις Μουφτείες της Θράκης;

4 Αυγούστου 201912:53

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Είχαμε επισημάνει σε προηγούμενο άρθρο μας ότι ένα από τα φλέγοντα ζητήματα που καλείται να αντιμετωπίσει η ΝΔ στη Θράκη είναι και το ζήτημα των νομίμων Μουφτήδων,για τους οποίους εκκρεμεί ακόμη η απόφαση του ΣΤΕ σχετικά με την επαναφορά τους στις Μουφτείες Κομοτηνής και Ξάνθης, η οποία αναμενόταν να εκδοθεί στα μέσα Μαρτίου.

Πάγιο αίτημα της  Άγκυρας είναι η εκλογή των μουφτήδων από τη μειονότητα, η οποία, όπως είναι γνωστό και βάσει των διεθνών συνθηκών, είναι θρησκευτική. Αυτό σημαίνει ότι η ανάδειξη θρησκευτικών ηγετών από τη μειονότητα, θα μπορούσε, υπό ορισμένες συνθήκες, να οδηγήσει στην εξυπηρέτηση των συμφερόντων της Αγκυρας, σε μια περιοχή όπου η Τουρκία έχει διαχρονικά επενδύσει για να επεκτείνει την επιρροή της.

Η υποχρεωτική συνταξιοδότηση των σημερινών μουφτήδων Κομοτηνής και Ξάνθης οριστικοποιήθηκε πριν ένα χρόνο ακριβώς, μέσω τροπολογίας η οποία εντάχθηκε στο σχέδιο νόμου του υπουργού Παιδείας για την ανώτατη εκπαίδευση και είναι αποτέλεσμα -μάλλον- της συμφωνίας Τσίπρα-Ερντογάν για μεγαλύτερη αυτονομία εντός της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης. Το βασικό ζήτημα που προκύπτει από τη συνταξιοδότηση των δύο μουφτήδων ως δικαστικών (λόγω των ιεροδικαστικών καθηκόντων που εκτελούν), είναι ο τρόπος επιλογής των διαδόχων τους.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, παραλαμβάνει και σε αυτό το ζήτημα μία προβληματική κατάσταση και καλείται να την επαναξετάσει πριν προχωρήσει στην οποιαδήποτε λύση, καθώς η η Αγκυρα έχει θέσει με ξεκάθαρο και αναλυτικό τρόπο (ειδικότερα με ένα non paper που εστάλη στην Αθήνα τον Απρίλιο του 2010 στην τότε Κυβέρνηση Γ.Α. Παπανδρέου) τις διεκδικήσεις της στη Θράκη σε επίπεδο εκπαίδευσης, εθνοτικής ταυτότητας, μουφτήδων, βακουφίων, αλλά και των μουσουλμάνων σε Ρόδο και Κω (τους οποίους θα ήθελε να αναγνωριστούν ως μειονότητα).

Στην προεκλογική του ομιλία στην Ξάνθη την Δευτέρα 6 Μαΐου 2019 ο κ. Αλέξης Τσίπρας ανακοίνωσε την ανάδειξη μουφτήδων από σώμα θρησκευτικών λειτουργών της μειονότητας, θέση ταυτόσημε με αυτή της τουρκικής πλευράς η οποία κινείται προς τη λογική της εκλογής μέσα από ένα σώμα θρησκευτικών λειτουργών και εκπροσώπων των βακουφικών επιτροπών. Την γραμμή αυτή υποστήριξε και πάνω σε αυτή κινήθηκε και ο νεοεκλεγείς βουλευτής Ροδόπης του ΣΥΡΙΖΑ κ. Τάκης Χαρίτου.

Οι μηχανισμοί της γείτονος, οι οποίοι λειτουργούν συντεταγμένα και με συνέχεια ως προς τις επιδιώξεις τους, δεν άργησαν να υπενθυμίσουν και στη νέα ελληνική κυβέρνηση μία από τις εκκρεμότητες που της κληροδότησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, και αφορά στο ζήτημα των Μουφτειών τόσο μέσω του τουρκικού υπουργείου εξωτερικών όσο και από τους μηχανισμούς της κρατικής τουρκικής προπαγάνδας. Το ελληνικό ΥΠΕΞ αντέδρασε άμεσα με δηλώσεις του εκπροσώπου του

Αφορμή στάθηκε η δημοσίευση του Προεδρικού Διατάγματος 52/2019 με θέμα “Δικονομικοί κανόνες επί υποθέσεων δικαιοδοσίας Μουφτήδων Θράκης – Σύσταση, οργάνωση και λειτουργία Διεύθυνσης Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή στις Μουφτείες της Θράκης”.

Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη , πριν ακόμη βρει τον βηματισμό της, είχε να αντιμετωπίσει μία πολυμέτωπη τουρκική επίθεση και στο μειονοτικό ζήτημα που κορυφώθηκε με την εθνικιστική φιέστα του “μνημοσύνου Σαδήκ”…

Ο θεσμός των Μουφτειών έχει πλέον αποδυναμωθεί εκ των έσω, καθώς και με ευθύνη των μουφτήδων Μέτσο Τζεμαλή και Μεχμέτ Εμίν Σινίκογλου και των συνεργατών τους δεν δημιούργησαν τα απαραίτητα αντίβαρα στα σχέδια απαξίωσης και περιθωριοποίησης που εκπόνησαν κύκλοι του τουρκικού παρακράτους και των συνεργατών του, με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται μία θλιβερή εικόνα των θρησκευτικών εκπροσώπων της μουσουλμανικής μειονότητας που άγγιζε τα όρια της γραφικότητας, χωρίς να μπορούν να αντιδράσουν στις συκοφαντικές επιθέσεις που δέχονταν τόσο από το εσωτερικό όσο και από τους εκπροσώπους του τουρκισμού στην Ελλάδα και τη Θράκη!

Άξιο σναφοράς και το γεγονός ότι μέχρι πριν μια πενταετία η υπεραιωνόβια Διαχειριστική Επιτροπή Μουσουλμανικής Περιουσίας (ΔΕΜΠ) Κομοτηνής ήταν άγνωστη στην πόλη και ουδείς ασχολείτο στον δημόσιο βίο μαζί της κάτι που φαίνεται να άλλαξε την τελευταία τριετία με το έργο του κ. Σελήμ Ισά και των συνεργατών του.

Η προσεκτική εξέταση του θέματος δείχνει ότι σε βάθος χρόνου η ελληνική πλευρά στα πλαίσια της πάγια λογικής των υπαναχωρήσεών της για να μην έχει ένα (ακόμη) σημείο τριβής με την Τουρκία, θα ενδώσει στις πιέσεις της Τουρκία ως προς τον τρόπο ανάδειξης των μουφτήδων. Η τουρκική πλευρά θα εκμεταλλευθεί την απουσία κοινής θέσης από τα ελληνικά πολιτικά κόμματα και θα επιμείνει στην θεωρία της θρησκευτικής ελευθερίας.

Αν διακινδυνέψουμε μία πρόβλεψη, η ελληνική πλευρά , όσο κι αν αποδυναμώσει τεχνικά τους μουφτήδες από τις δικαιοδοτικές τους αρμοδιότητες δεν θα μπορέσει ούτε καν μεσοπρόθεσμα να ελέγχξει το δίκτυο επιρροής που έχει δημιουργήσει η Τουρκία στην Ελλάδα το οποίο επεκτείνεται σε κάθε οικισμό και χωριό της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη.Δεν πρέπει να διαλάθει της προσοχής μας, το δίκτυο του πολιτικού ισλάμ στη Θράκη που έχουν αναπτύξει οι μηχανισμοί της γείτονος μέσω των ιδιωτών που υποδύονται τους θρησκευτικούς λειτουργούς Αχμέτ Μετέ και Ιμπραήμ Σερήφ.

Ο νέος Πρωθυπουργός της Χώρας κ. Κυριάκος Μητσοτάκης πριν επιλέξει για το ποιά τακτική θα ακολουθήσει θα πρέπει σίγουρα να ανακοινώσει στον Ελληνικό Λαό την Στρατηγική της ΝΔ για τη Θράκη η οποία δεν μπορεί να είναι προϊόν προθέσεων και ευχολογίων ή/και σύμπραξης με τις πολιτικές δυνάμεις του ΚΙΝ.ΑΛ. και του ΣΥΡΙΖΑ , αλλά αποτέλεσμα βαθιάς γνώσης της κατάστασης που επικρατεί στην ευαίσθητη ακριτική περιοχή της Ελλάδας, και για αυτό το λόγο επιβάλλεται η “επανίδρυση του Κράτους” και η αναβάθμιση των υπολειτουργούντων κλιμακίων ΥΠΥ και ΕΥΠ καθώς κι ένας ευρύτερος συντονισμός του μηχανισμού της Κοινότητας των Πληροφοριών!

Αρθρογράφος