Οι μεταφορές στην Ευρώπη, η ενέργεια και η ψηφιακή τεχνολογία αποτελούν σύμφωνα με τις πλέον έγκυρες και τεκμηριωμένες εκτιμήσεις την κινητήρια δύναμη που θα οδηγήσει την Ελλάδα στην έξοδο από τα σκοτεινά δωμάτια της κρίσης.
Η αναθεωρημένη πολιτική για το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, αναδεικνύει τον ελληνικό διάδρομο ο οποίος συνδέει τη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο, αρχίζει και τελειώνει στα λιμάνια, εκτείνεται από τη βόρεια Ευρώπη και με τη χρήση των Διαδρόμων της Θάλασσας αναπτύσσει ναυτιλιακό σύνδεσμο από την Ελλάδα στην Κύπρο, εντάσσοντας την χώρα μας σε ένα κεντρικό δίκτυο εννέα στρατηγικών διαδρόμων, το οποίο θα εκτείνεται από την Ελλάδα στη Φινλανδία και από τις ακτές της Μαύρης Θάλασσας και της Μεσογείου προς τον Ατλαντικό.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει διασφαλίσει τη σχετική χρηματοδότηση και στην περίπτωση της Ελλάδας, η υποστήριξη του CEF (Connecting Europe Facility) θα επικεντρωθεί σε έργα βελτίωσης σιδηροδρομικών υποδομών και οδικών συνδέσεων με γειτονικές χώρες.
Σε αυτό το πλαίσιο αναδεικνύεται και η μεγάλη ευκαιρία για την «μπλε οικονομία» που μπορεί να διασφαλίσει 7 εκατ. θέσεις εργασίας και 600 εκατ. ακαθάριστη προστιθέμενη αξία έως το 2020. Χρειάζονται, βεβαίως, θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός, έρευνα για την καινοτομία, βελτίωση των δεξιοτήτων, γνώσεις για τη θάλασσα, στρατηγική για την ασφάλεια στη θάλασσα, θαλάσσιες ζώνες και «μπλε καινοτομία» (ανακοίνωση την άνοιξη του 2014).
Το όραμα για μια πανευρωπαϊκή ενεργειακή υποδομή, όπως περιγράφεται στην ανακοίνωση της Επιτροπής που δημοσιεύθηκε τον Οκτώβριο του 2013, αναφέρεται σε 248 έργα προτεραιότητας που καθόρισε η Επιτροπή (τα λεγόμενα «έργα κοινού ενδιαφέροντος»)μέσα από το πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη», που θα συμβάλει στη χρηματοδότηση αυτών των έργων. Ο κανονισμός για τη διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη» εγκρίθηκε τον Δεκέμβριο του 2013 και περιλαμβάνει συνολική χρηματοδότηση 5,85 δισεκατομμυρίων ευρώ για έργα ενεργειακής υποδομής. Αυτό θα διαδραματίσει καίριο ρόλο στη μόχλευση της απαιτούμενης ιδιωτικής και κρατικής χρηματοδότησης.
Η Ελλάδα αναδεικνύεται σε ρόλο «δυναμικού παίκτη» στην ευρωπαϊκή στρατηγική ενέργειας με πρόσφατο το παράδειγμα του αγωγού TAP (550 χλμ στην ελληνική επικράτεια) το οποίο σύμφωνα με τους αρμοδίους θα δημιουργήσει 10.000 έμμεσες θέσεις εργασίαςκυρίως στη βόρεια Ελλάδα η οποία έχει πληγεί ιδιαίτερα από την οικονομική κρίση.
Η Θράκη αντιπροσωπεύει μόνο το 6,5% της ελληνικής επικράτειας, αλλά η θέση της τής δίνει τεράστια σημασία στο νέο παγκοσμιοποιημένο και μεταψυχροπολεμικό σκηνικό (γεωπολιτικά, οικονομικά και στρατιωτικά)αφού αποτελεί το φυσικό σύνορο της Ευρώπης με την Ασία αλλά και ζωτικό εθνικό ελλαδικό χώρο. (βλέπε και Η στρατηγική σημασία της Θράκης, του Αναστάσιου Λαυρέντζου, https://www.komotinipress.gr/stratigiki-simasia-tis-thrakis-tou-anastasiou-lavrentzou/) .
Η Περιφέρεια ΑΜ-Θ αντικρύζει την ιστορική αυτή συγκυρία με μία προοπτική αναβάθμισής της στον ευρύτερο γεωπολιτικό και γεωοικονομικό χώρο της Ευρασίας και των Ευρωβαλκανίων για τους εξής λόγους:
Εξελίσσεται σε μεταφορικό κόμβο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης : Το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης βρίσκεται σε εξέλιξη, κι έχει λίγους μήνες ολοκλήρωσης, ως το Σεπτέμβριο του 2014, και φαίνονται καθαρότερα οι προοπτικές του λιμένα της Αλεξανδρούπολης αφού πλέον θα μπορούν τα εμπορεύματα, παρακάμπτοντας το Βόσπορο, να φεύγουν σιδηροδρομικά για το Μπουργκάς.Το επόμενο βήμα- έργο, για την ανάπτυξη του Λιμένα- με παράλληλη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στη πόλη της Αλεξανδρούπολης- είναι η κατασκευή της περιφερειακής οδού. Στην περίπτωση του συγκεκριμένου έργου, ο σιδηρόδρομος ανοίγει το δρόμο στην Περιφερειακή, καθώς το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, εάν εκτελεστούν αυτά τα δύο έργα, μπορεί να εξελιχθεί σε μεταφορικό κόμβο και hub για logistics.
Ολοκληρώνεται και επεκτείνεται η Εγνατία Οδός: 6 έργα μέχρι το 2015 συμπληρώνουν τους 4 κάθετους άξονες
Η Εγνατία Οδός έχει ολοκληρώσει εδώ και 4 χρόνια το βασικό της άξονα, από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας , μέχρι τους Κήπους του Έβρου. Είναι ο μεγαλύτερος σε μήκος οδικός άξονας της χώρας, ο μεγαλύτερος κλειστός αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρα τα Βαλκάνια, είναι ο οδικός άξονας με τις περισσότερες γέφυρες και σήραγγες στη χώρα κ.ο.Τα ρεκόρ αυτού του δρόμου έχουν δημιουργήσει μεγάλες προσδοκίες για περισσότερες συνδέσεις προς Βορράν. Έτσι αυτή την εποχή η Εγνατία Οδός ΑΕ έχει σε κατασκευή πολύ μεγάλα οδικά έργα σε κάθετους άξονες που συνδέουν το βασικό άξονα με την Αλβανία, τα Σκόπια και την Βουλγαρία. .Στην περιοχή της Θράκης έχουμε σε εξέλιξη 2 εργολαβίες στον κάθετο άξονα Αρδάνιο-Ορμένιο στον Έβρο. Πρόκειται για τα έργα Αρδάνιο-Μάνδρα και Μάνδρα-Ψαθάδες. Τα έργα αυτά με την περαίωση τους ολοκληρώνουν την αναβάθμιση του δρόμου σε ταχείας κυκλοφορίας. Το κόστος των έργων είναι 25εκ.ευρω και 86εκ.ευρώ αντίστοιχα και αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη του 2015 ενώ ήδη κάποια μικρά τμήματα έχουν δοθεί στην κυκλοφορία.Σε εξέλιξη βρίσκεται και η κατασκευή της νέα ς οδικής διασυνοριακής γέφυρας που θα κατασκευαστεί κοντά στην υφιστάμενη γέφυρα του ποταμού Έβρου, θα έχει διατομή κλάδου αυτοκινητοδρόμου με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, λωρίδα έκτακτης ανάγκης και πλευρικές διαμορφώσεις πεζοδρομίων για τον κάθε κλάδο. Το συνολικό μήκος της νέας γέφυρας θα είναι περίπου 810 μέτρα, από τα οποία 344 μέτρα βρίσκονται μέσα στην ελληνική επικράτεια. Το συνολικό μήκος της χάραξης με τις απαιτούμενες προσβάσεις ανέρχεται σε 1.400 μέτρα. Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Εγνατία οδός ΑΕ, η αναβάθμιση της συνοριακής σύνδεσης «Κήπων-Υψάλων» εξυπηρετεί λειτουργικά τη διασύνδεση Ελλάδας και Τουρκίας με τον Πανευρωπαϊκό Διάδρομο IV, τη λειτουργική σύνδεση της Τουρκίας μέσω της Εγνατίας Οδού με τον Πανευρωπαϊκού Διαδρόμου Χ και τις βαλκανικές χώρες, με άμεσα οικονομικά οφέλη για την Ελλάδα. Επίσης βελτιώνει τις συνθήκες οδικής ασφάλειας και κυκλοφοριακής άνεσης, συμβάλλει στην εθνική πολιτική περιφερειακής ανάπτυξης και γενικότερα στην περαιτέρω ανάπτυξη των σχέσεων των δύο χωρών, Ελλάδας και Τουρκίας.
Η κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου TAP Με τον TAP θα ανοίξει ο λεγόμενος Νότιος Διάδρομος Φυσικού Αερίου, με αποτέλεσμα να ενισχυθεί η ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, παρέχοντας μια νέα πηγή φυσικού αερίου.Μέσω του αγωγού θα τροδοφοτούνται με αέριο διάφορες χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης (πχ, Βουλγαρία, Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Μαυροβούνιο και Κροατία). Παράλληλα, η προσαιγιάλωση του στις ακτές της Ιταλίας, της τρίτης μεγαλύτερης αγοράς φυσικού αερίου στην Ευρώπη, παρέχει πολλαπλές δυνατότητες για περαιτέρω μεταφορά αερίου απ’ την Κασπία προς Γερμανία, Γαλλία, Μ.Βρετανία, Ελβετία και Αυστρία.Ο αγωγός TAP σχεδιάστηκε προκειμένου να μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη, αυξάνοντας τις πηγές τροφοδοσίας και βελτιώνοντας την ασφάλεια εφοδιασμού. Μόνο στο ελληνικό τμήμα του, μήκους 543 χιλιομέτρων, από τα ελληνοτουρκικά μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα, ο αγωγός – διαμέτρου 48 ιντσών (1,2 μέτρων) στο χερσαίο κομμάτι του και ελάχιστης διάρκειας ζωής 50 ετών – θα διασχίσει επτά περιοχές του ευρωπαϊκού δικτύου NATURA 2000· θα διέλθει από σημεία κοντινά σε 200 θέσεις πολιτιστικής κληρονομιάς· θα απαιτήσει την καταβολή αποζημιώσεων σε περίπου 25.000-35.000 ιδιοκτήτες και χρήστες 18000 αγροτεμαχίων· θα “συναντηθεί” με 1443 υποδομές, μεταξύ των οποίων 13 σιδηροδρομικές γραμμές, 14 αυτοκινητόδρομοι και σχεδόν 60 κύριες οδικές αρτηρίες.
Το έργο εκτιμάται ότι θα αναβαθμίσει γεωστρατηγικά τη χώρα μας “δένοντάς” την γερά με τα δίκτυα αγωγών μεταφοράς αερίου από την Κασπία προς την Δυτική Ευρώπη και καθιστώντας την, σε συνδυασμό με τη διαφαινόμενη εκμετάλλευση της δεξαμενής υδρογονανθράκων στην ευρύτερη περιοχή της κεντρικής και Ανατολικής Μεσογείου ενεργειακό “παίκτη”. Πέραν τούτου, σημαντικά προβλέπονται τα οφέλη για την ελληνική οικονομία και την επιχειρηματικότητα μέσω των φορολογικών εσόδων, της έμμεσης προσέλκυσης επιπλέον επενδύσεων και της – έστω προσωρινής – εμπλοκής τοπικών υπεργολάβων και προμηθευτών. Αναμένεται, επίσης, διαρκούσης της κατασκευής του, να τονώσει την απασχόληση σε περιοχές υψηλής ανεργίας(βάσει της εμπειρίας από παρόμοια έργα, υπολογίζεται ότι το 20%-30% των ανειδίκευτων εργατών που θα απασχοληθούν προσωρινά στο έργο, κατά το κατασκευαστικό του κομμάτι, θα είναι Έλληνες), ενώ εκτιμάται ότι θα επιφέρει μείωση των τιμών αερίου μελλοντικά και τη δυνατότητα τροφοδοσίας περισσότερων περιοχών στην επικράτεια.
Όπως συμβαίνει με κάθε μεγάλο έργο, δεν λείπουν οι ενστάσεις ως προς τις επιπτώσεις στις περιοχές που θα διασχίζει και οι αμφιβολίες για τα οφέλη που θα αποκομίσει η χώρα μας.
Οι παραπάνω εξελίξεις σκιάζονται , βεβαίως , από τη μονομερείς εδαφικές διεκδικήσεις της γείτονος χώρας καθώς και από τις αθέατες αλλά υπαρκτές εξελίξεις στη διεθνοπολιτική σκηνή που άλλαξε δραματικά μετά την κρίση στην Ουκρανία και αγγίζουν ΑΜΕΣΑ τη χώρα μας και την ευρύτερη περιοχή αφού δημιουργούν επιπλοκές σε αρκετούς από τους συντελεστές ισχύος
Είναι σίγουρο ότι η Ηγεσία της Χώρας παρακολουθεί τα επιθετικά σχέδια των ενόπλων δυνάμεων της Τουρκίας με υποκρυπτόμενο στόχο την Ελλάδα (βλέπε ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ ! ! ( Bıktık Artık!!! ), Του Στρατή Χαραλάμπους https://www.komotinipress.gr/ftani-pia-biktik-artik/ ) και γνωρίζει και αρκετά από τα κακόβουλα σχέδια που εκπονούνται σε βάρος της. (βλ. Το σχέδιο εισβολής των Τούρκων στην Θράκη, https://www.komotinipress.gr/schedio-isvolis-ton-tourkon-sti-thraki/)
Η Θράκη , παρά τις επίμονες εμμονές κάποιων καιροσκόπων, μπορεί να απειλείται περιστασιακώς αλλά δεν κινδυνεύει!
Και ο ρόλος της πολιτικής και πολιτειακής ηγεσίας αποδεικνύεται τόσο στις επιλογές τους όσο και στην χάραξη υπεύθυνης και αποτελεσματικής εθνικής στρατηγικής λαμβάνοντας υπόψη τις μεταβαλλόμενες συνθήκες στο νέο παγκοσμιοποιημένο διεθνές περιβάλλον.
Σε ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ, πρέπει ο ρόλος του «νεοεκλεγέντος» Περιφερειάρχη να είναι ρόλος συντονιστικός, καθοδηγητικός και ηγετικός και να επιδιώκει την περιφερειακή συλλογικότητα αναδεικνύοντας το ρόλο του Περιφερειακού Συμβουλίου και τον ρόλο των Συμβούλων αλλά και των Περιφερειακών Παρατάξεων οι οποίες αποτελούν , άλλωστε, έναν σημαντικό πυλώνα διαμόρφωσης των περιφερειακών πολιτικών. Εκεί θα κριθεί άλλωστε και ο βαθμός ευαισθησίας και υπευθυνότητας και των μειονοτικών συμβούλων, κάποιοι από τους οποίους προεκλογικά προκάλεσαν με τη συμπεριφορά τους το κοινό αίσθημα.
Σε επίπεδο ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ καθίσταται επιτακτική ανάγκη οι υπεύθυνοι της πολιτείας να λάβουν σοβαρά υπόψη το έργο των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας και να παρέχουν τα εχέγγυα για την επιτυχή εκτέλεση του .Η επιτυχής εκτέλεση του έργου τους , δεν είναι υπόθεση μόνο προμήθειας οπλικών συστημάτων ή εξοπλισμού αλλά κυρίως υψηλού ηθικού , που εξασφαλίζεται με κατάλληλο εργασιακό και οικογενειακό περιβάλλον.
Σε επίπεδο ΕΞΩΤΕΡΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ , πέρα από την πολυεπίπεδη οικονομική αλλά και πολυμερή διπλωματία, πρέπει να καλλιεργείται η αποτρεπτική ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ ΤΗΣ ΙΣΧΥΟΣ που αναδεικνύει την Εθνική Ταυτότητα αλλά και το Μεγαλείο του Έθνους μακριά από φολκλορικά στερεότυπα και αναχρονιστικά αναμασήματα.
Και να μην ξεχνάμε βεβαίως του κατοίκους της Θράκης που ξέρουν καλύτερα από την καθένα πώς να υπερασπισθούν την Πατρώα Γη και τα Πάτρια Εδάφη, ειδικά εκείνοι που ξεριζώθηκαν εγκαταλείποντας τις Πατρογονικές Εστίες τους…
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;