Στα 4 πρώτα χρόνια λειτουργίας του, το ιδιωτικό εκπαιδευτήριο ΑΞΙΟΝ μετράει 293 διακρίσεις μαθητών του, δέχτηκε 36 επισκέψεις προσωπικοτήτων, αναγνωρίστηκε από επιστημονικά κέντρα και οργάνωσε πάνω από 70 εκπαιδευτικές δράσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Kαι εισάγει όλους τους μαθητές του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και όμως, βρίσκεται στην Ξάνθη.
Σταύρος Λίτσας σπούδασε μαθηματικά στο Παν/μιο Αθηνών το διάστημα 1969-74. Άρχισε να διδάσκει αμέσως μετά τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις που τότε ήταν δυόμισι έτη, δηλαδή, διανύει αισίως το 35ο έτος διδασκαλίας. Aυτή η φάση της ζωής του είναι μάλλον και η πιο δημιουργική, αφού ως Διευθυντής του Λυκείου ΑΞΙΟΝ και πρόεδρος της ΕΛΙΜΚΟ ΑΕ, ιδιοκτήτριας του συγκροτήματος, μας μιλάει για τη μεγαλύτερη μη επιδοτημένη επένδυση στη Θράκη τα τελευταία 30 τουλάχιστον χρόνια. Και κυρίως, για την ιδιωτική πρωτοβουλία που κατάφερε να κάνει το σχολείο αγαπητό στο μαθητή.
Κύριε Λίτσα, είναι αλήθεια πως σπάνια βλέπουμε σχολικά συγκροτήματα τέτοιου επιπέδου στην επαρχία. Τι είναι αυτό που οδήγησε στη δημιουργία του;
Αρχικά μην εκπλήσσεστε για την εκτός Αθηνών Ελλάδα, υπάρχουν τομείς και δράσεις που «ευδοκιμούν» καλύτερα στην περιφέρεια. Ξέρω πως είναι σπάνιο ο ιδιωτικός τομέας στη χώρα μας να δημιουργεί σχολεία και να αναπτύσσει δραστηριότητα στην εκπαίδευση, και αυτό δεν είναι τιμητικό όταν όλοι διατυμπανίζουν πως βάση της ανάπτυξης είναι η εκπαίδευση. Στην περίπτωσή μας, η δύναμη της δημιουργίας και η αξία της γνώσης οδήγησε μια ομάδα Ξανθιωτών επιστημόνων εκπαιδευτικών και επιτυχημένων μηχανικών ώστε να ενώσουν τις δυνάμεις που γέννησαν το ΑΞΙΟΝ.
Όσο μας ξεναγούσατε στο σχολείο, είδαμε και κάτι σπάνιο: μαθητές, μικρούς και μεγάλους, εκπαιδευτικούς και προσωπικό με χαμόγελο και με διάθεση που δεν έχει καμιά σχέση με όσα συμβαίνουν σήμερα στη χώρα μας. Είναι κάθε μέρα έτσι;
Ναι, διότι εμείς όλοι εδώ, δημιουργήσαμε ένα ιδανικό περιβάλλον μέσα στο οποίο λειτουργούμε. Ήδη το ΑΞΙΟΝ διανύει την 5η χρονιά λειτουργίας και ύστερα από 35 χρόνια προσωπικής διδασκαλίας πιστεύω πως μπορεί να γίνει και στην Ελλάδα το σχολείο θελκτικό σε μαθητές και γονείς (γιατί μη γελιόμαστε, η έννοια του σχολείου τις τελευταίες δεκαετίες δεν συγκινεί τον Έλληνα). Ένα καλό σχολείο που τιμά και τιμάται από τους μαθητές του κατά τη γνώμη μου πρέπει να διαθέτει:
α. Τις εγκαταστάσεις του σύγχρονες από κάθε έννοια, κατάλληλη υποδομή και περιβάλλον τέτοιο ώστε να καλλιεργούνται τα θετικά, τα μεγάλα, τα αισιόδοξα, τα όμορφα και τα χρήσιμα και με πολλές δυνατότητες.
β. Το προσωπικό του με γνώσεις, καλλιέργεια, φαντασία και διάθεση να είναι δίπλα στον μαθητή και όχι απέναντι. Ένα από τα βασικά κριτήρια στην πρόσληψη νέων εκπαιδευτικών στο ΑΞΙΟΝ, είναι η όρεξη για δουλειά και δημιουργία με πολλά όνειρα. Αυτό συνεπάγεται ζωντάνια, χαμόγελο, «υγεία». Σε συνάρτηση με τη ζωντάνια και τη φρεσκάδα των μαθητών πετύχαμε ευχάριστο κλίμα, χαμόγελα και ευχάριστα πρόσωπα. Αυτό δηλαδή που παρατηρήσατε, είναι το κλίμα του σχολείου μας καθημερινά, σε τέτοιο περιβάλλον μεταφέρεται η γνώση και ολοκληρώνεται η εκπαίδευση των παιδιών μας.
γ. Την οικογένεια με σεβασμό και γόνιμη στάση προς τον δάσκαλο και το έργο του.
δ. Την κοινωνία αλληλέγγυα προς το σχολείο. Μη ξεχνάμε πως η εκκλησία και το σχολείο ήταν πάντα στυλοβάτες της κάθε κοινότητας των Ελλήνων.
Αλήθεια, το όνομα ΑΞΙΟΝ, πώς προέκυψε;
Ήταν ένα από τα ομολογουμένως δύσκολα σημεία της υλοποίησης του συγκροτήματος (χωρίς να φαίνεται εξ’ αρχής) γιατί η προσωνυμία συνοδεύει πάντα το δημιούργημα. Ένα τόσο μεγάλο έργο, άξιζε ένα όνομα με ειδικό βάρος και διαχρονικότητα. Συλλογιζόμενος ένα απόγευμα στο σπίτι μου, και βλέποντας τα βιβλία της βιβλιοθήκης έπεσε το βλέμμα στη ράχη της βιογραφίας του Μίκη Θεοδωράκη: «Άξιος εστί»… φλασιά, Άξιος-Άξιο- Άξιον… ωραίο ακούγεται, ελληνικότατο, ιστορικό, τιμημένο κλπ… Έτσι πήρε το όνομα ΑΞΙΟΝ.
Η οικονομική κρίση πόσο επηρέασε το ΑΞΙΟΝ;
Δεν υπάρχει κανένας, μα κανένας, τομέας στην Ελλάδα που να μην επηρεάστηκε δυσμενώς από το οικονομικό τσουνάμι των τελευταίων 3 ετών. Η εκπαίδευση των παιδιών κάθε οικογένειας, όπως και η υγεία τους, αποτελεί βασικό μέλημα των γονέων. Παρ’ όλα αυτά υπήρξε επίδραση στον αριθμό των μαθητών αλλά και στην τακτοποίηση των υποχρεώσεων ορισμένων οικογενειών. Είχαμε μείωση αθροιστικά 20% τα 3 τελευταία χρόνια στους μαθητές λόγω οικονομικής αδυναμίας των οικογενειών τους και το κόστος αυτής της κατάστασης προσπάθησε να το απορροφήσει η επιχείρηση. Φέτος οδηγηθήκαμε σε απολύσεις και αντικαταστάσεις προσωπικού με αποτέλεσμα η λειτουργία του σχολείου να είναι καλύτερη. Το ΑΞΙΟΝ είναι νέο σχολείο στη χώρα (ίσως το νεότερο) και με πολλές φιλοδοξίες από την πλευρά των εκπαιδευτικών αλλά και από την πλευρά των οικογενειών που το στηρίζουν και το εμπιστεύονται. Μέχρι τώρα κάθε σχολική χρονιά είναι εκπαιδευτικά καλύτερη από την προηγούμενη.
Πού οφείλεται αυτό και τι αποτελέσματα είχε;
Αφενός στην ομογενοποίηση μεταξύ εκπαιδευτικών, στην προσαρμογή των μαθητών και των οικογενειών τους σε ένα δυναμικό και συγχρόνως ευχάριστο πνεύμα σχολικής πραγματικότητας, άγνωστο μέχρι πρότινος στον τόπο μας, αφετέρου στη δημιουργική και βιωματική μάθηση που προσφέρουμε στους μαθητές μας. Φανταστείτε πως μόλις στα 4 πρώτα χρόνια, το ΑΞΙΟΝ έχει 293 διακρίσεις, επιτυχίες και βραβεύσεις μαθητών του, δέχτηκε 36 επισκέψεις προσωπικοτήτων, όπως επίσης αναγνωρίσεις από επιστημονικά κέντρα, και οργάνωσε πάνω από 70 εκπαιδευτικές δράσεις στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Επισκεφθήκαμε 6 ερευνητικά κέντρα στην Ευρώπη (Cern, Max Plank, Julich, DLR, Skoda, Ferrari ). Μια μαθήτριά μας βρεβεύτηκε στην Μαθηματική Ολυμπιάδα νέων το 2012 και κάθε χρονιά όλοι οι απόφοιτοί μας εισέρχονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Καταφέραμε τελικά οι μαθητές να αγαπήσουν την έννοια «σχολείο».
Ενώ η γνώμη των περισσοτέρων για τα δημόσια σχολεία είναι ως γνωστό αρνητική, υπάρχει μια διχογνωμία σχετικά με τα ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα στη χώρα μας. Γιατί να επιλέξει κάποιος ένα ιδιωτικό σχολείο για το παιδί του;
Ασφαλώς οι γενικεύσεις σε κοινωνικά φαινόμενα είναι λάθος. Όπως υπάρχουν και καλά σχολεία μεταξύ των δημοσίων, έτσι υπάρχουν και ιδιωτικά μικρής αποτελεσματικότητας. Παρ’ όλα αυτά, για τα περισσότερα ιδιωτικά σχολεία η γνώμη της κοινωνίας είναι θετική, εγώ όμως μπορώ να σας απαντήσω μόνο γιατί αξίζει να επιλέξει μια οικογένεια και ένας μαθητής το ΑΞΙΟΝ.
Επειδή, όλα μπορούν και πρέπει να γίνονται στο σχολείο. Εκτός από την επίσημη συνήθη διδακτική ύλη δοσμένη με σύγχρονο τρόπο, οι ξένες γλώσσες, η τεχνολογία και οι Η/Υ, ο αθλητισμός, η ενισχυτική και κάθε πολιτιστική δράση που αφορά τον μαθητή μπορεί και πρέπει να προσφέρονται από ένα καλό σχολείο.
Tο ΑΞΙΟΝ είναι ένα σχολείο χωρίς χαμένες ώρες, χωρίς κενά, χωρίς σπατάλη χρόνου και δύναμης. Με τους εκπαιδευτικούς συμπαραστάτες και με όρεξη δίπλα στους μαθητές τους. Επίσης, οι πρόσθετες δραστηριότητες μετά τα μαθήματα βοηθούν τον μαθητή να έχει συγκεντρωμένα σ΄ ένα χώρο αθλητικά, εικαστικά, τεχνολογικά και χορευτικά προγράμματα χωρίς να ξοδεύει επιπλέον χρήμα και χρόνο.
Η ασφάλεια και η μεταφορά, το βολικό ωράριο, η καθαριότητα, η υγιεινή μεσογειακή διατροφή, χαρακτηρίζουν ένα καλό σχολείο, όπως και το ΑΞΙΟΝ.
Τα σεμινάρια, οι εκπαιδευτικές εκδρομές, οι επισκέψεις σε ερευνητικά κέντρα, η φιλοξενία ανθρώπων του πνεύματος με διαλέξεις, παρουσιάσεις βιβλίων και εκθέσεις, οι συμμετοχές σε συνέδρια κ.ά. συνθέτουν ένα δυναμικό σχολείο. Αν στα παραπάνω προσθέσουμε και τη συνεργασία με την οικογένεια, τότε είναι αναμενόμενες οι επιτυχίες, οι διακρίσεις και η αναγνώριση του σχολείου μας και όλα αυτά με το μικρότερο κόστος σε σχέση με την πραγματική του αξία.
Προσωπικά, συνιστώ στους γονείς να επιλέγουν για την εκπαίδευση των παιδιών τους ένα σωστό σχολείο, ανεξάρτητα αν είναι ιδιωτικό ή κρατικό.
Mιλήστε μας σχετικά με την επένδυση που έγινε.
Όσον αφορά την επένδυση, το ύψος της έφτασε τα 6 εκ. ευρώ χωρίς ούτε ένα ευρώ επιδότηση ή κρατική βοήθεια, και είναι αποκλειστικά με ίδια και τραπεζικά κεφάλαια. Στο ΑΞΙΟΝ εργάζονται 55-65 εκπαιδευτικοί και διοικητικό προσωπικό. Χαρακτηρίζεται ως η μεγαλύτερη μη επιδοτημένη επένδυση στη Θράκη τα τελευταία 30 τουλάχιστον χρόνια. Ελπίζουμε με τις νέες συνθήκες που αντιμετωπίζει η χώρα, το κράτος να αλλάξει στάση απέναντι στην ιδιωτική εκπαίδευση και επένδυση.
Ναταλία Τόνογλου ethnos.gr
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;