«Δεν θέλουν να μάθει ο κόσμος την αλήθεια, η συγκεκριμένη κοινοπραξία είναι αφορολόγητη και μπορεί να βγάζει τα κέρδη έξω αφορολόγητα», εκτιμάει στον Alpha 96.5 o πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Καβάλας, Θέμης Καλπακίδης, με αφορμή τα εγκαίνια του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου, (σ.σ. TAP) από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα στη Θεσσαλονίκη.
Ο κ. Καλπακίδης γνωστοποιεί πως η πλειοψηφία των αγροτών, από τα χωράφια των οποίων διέρχεται ο αγωγός, θεωρούν πως «όλα αυτά είναι εις βάρος της τοπικής κοινωνίας», ενώ προσθέτει πως συνολικά «παραχωρούνται 210.000 στρέμματα στην εταιρεία για τον αγωγό».
Επιπροσθέτως, ο πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Καβάλας διαμηνύει πως «εμάς δεν μας αφορά ποιοι θα πάρουν χρήματα. Κανένα όφελος δεν θα έχει η τοπική κοινωνία από αυτήν την εταιρεία.»
Ο κ. Καλπακίδης εκφράζει την πεποίθηση πως η διέλευση του αγωγού θα μπορούσε να αλλάξει, όπως και ζητήθηκε από τους εμπλεκόμενους αγρότες, προκειμένου να διασχίσει βουνά, ωστόσο «δεν είναι τίποτα τυχαίο. Στη δική μας περιοχή υπάρχει το λιγνιτικό πεδίο της Δράμας, το οποίο δεσμεύεται από τη συγκεκριμένη εταιρεία, και ο τυρφώνας των Φιλίππων. Δεσμεύεται ένα ενεργειακό κοίτασμα και μειώνεται καλλιεργήσιμη γη και εισόδημα από τον πρωτογενή τομέα.»
Παράλληλα, ο κ. Καλπακίδης αναφέρεται στα ανταποδοτικά οφέλη που προβλέπονται για τους δήμους από τους οποίους διέρχεται ο TAP, εξηγώντας πως «το μοναδικό όφελος είναι η εταιρική κοινωνική ευθύνη η οποία ήταν 11 εκατομμύρια για τις τρεις περιφέρειες και μετά από διαπραγμάτευση που ξεκίνησε ο κ. Λαφαζάνης τους είπε ή θα αλλάξετε όδευση και θα πληρώνετε τέλη διέλευσης ή θα βρείτε άλλον τρόπο να περάστε τον αγωγό. Εκεί συνέβησαν διάφορα πράγματα και ορκίστηκε ο κ. Σκουρλέτης. Δεν έγινε τίποτα. Έμεινε η όδευση ως έχει και τα 11 εκατομμύρια ο κ. Σκουρλέτης τα έκανε 32. Ένα πάρα πολύ μεγάλο ποσοστό θα το διαχειριστεί ο TAP. Θα πηγαίνει ο TAP και θα φτιάχνει (π.χ. μία γέφυρα που ζητεί ο δήμος).»
Την ίδια ώρα, ο κ. Καλπακίδης υπογραμμίζει πως κανένας εκ των εμπλεκόμενων δήμων δεν προβλέπεται να λάβει τέλη διέλευσης, ενώ το «80% του αγωγού περνά μέσα από καλλιεργήσιμες εκτάσεις, την ώρα που στην γειτονική Αλβανία ο αντιστοίχως αγωγός περνά μέσα από τα βουνά και τους βράχους».
Ακόμη, τη στιγμή που ξεκινάει η κατασκευή του αγωγού, ο κ. Καλπακίδης γνωστοποιεί πως δεν έχουν ολοκληρωθεί μέχρι ώρας οι εδαφικές μελέτες, προκειμένου να διαπιστωθεί η στατικότητα του εδάφους, ιδίως στα Τενάγη, όπου παρατηρείται το φυσικό φαινόμενο της καθίζησης του εδάφους και το προβλεπόμενο βάθος του αγωγού θα είναι 1,5 μέτρο.
Ερωτηθείς για τις αποζημιώσεις, ο πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Καβάλας, απαντάει πως «δεν μας ενδιαφέρουν οι αποζημιώσεις. Σε κάποιες περιπτώσεις οι προτάσεις (σ.σ. απαλλοτρίωσης) είναι πολύ δελεαστικές. Αλλά αν δει κάποιος μακροπρόθεσμα και τις δεσμεύσεις που προκαλεί η κατάσταση, τα ποσά είναι πάρα πολύ λίγα. Αν σκεφτώ ότι ο εγγονός μου δεν θα ‘χει να φάει γιατί θα του πάρουνε το χωράφι, είναι πολύ λίγα κι ας είναι και 4.000 ευρώ το στρέμμα.»
Ακολούθως ο ίδιος καταγγέλλει την παράθεση απειλών κατά των αγροτών οι οποίοι δεν συμφωνούν στην παράδοση των αγροτεμαχίων τους, λέγοντας πως «έχουνε συμβεί διάφορα. Έμμεσες απειλές, από κάποιους οι οποίοι δεν ήταν από την εταιρεία, ότι θα πρέπει να προσέχουμε την υγεία μας για να μας χαίρονται τα παιδιά μας. Στη δική μας περιοχή έχει υπογράψει το 30%, οι υπόλοιποι είμαστε αντίθετοι. Αυτοί που έχουν υπογράψει είναι αγρότες με πολύ σοβαρά οικονομικά προβλήματα.»
Σε περίπτωση, δε, που αρνηθούν να παραχωρήσουν τα χωράφια τους οι αγρότες, ο κ. Καλπακίδης διευκρινίζει πως «τα χωράφια προέρχονται από γεωργική μετεγκατάσταση, είναι ανταλλάξιμα. Όταν ήρθαν οι παππούδες μας απ’ τη Μικρά Ασία. Προστατεύονται από τη συνθήκη της Λωζάννης. Μέσα στα συμβόλαια, η εταιρεία βάζει όρο ότι αυτά τα χωράφια δεν προέρχονται από γεωργική μετεγκατάσταση, οπότε νίπτει τας χείρας της και την ευθύνη έχει αυτός που βάζει την υπογραφή. Έχουμε κάνει τέσσερις προσφυγές, μία στην περιοχή των Σερρών, δύο στην Καβάλα και μία ο δήμος Δοξάτου. Θα υπάρχει αντίσταση, θα πάρουμε το νόμο στα χέρια μας. Έχουνε γίνει παράνομες εργασίες χωρίς άδειες στην περιοχή, αλλά δεν ενδιαφέρθηκε κανείς. Το καταγγείλαμε στον κ. Σκουρλέτη, στον κ. Σπίρτζη που ήρθε προχθές. Καμία απάντηση.»
Τέλος ο κ. Καλπακίδης υπενθυμίζει πως ο ΣΥΡΙΖΑ προεκλογικά υποστήριζε τις θέσεις των αγροτών κατά της όδευσης του ΤΑΡ, αναφέροντας τη στιχομυθία που είχε ο ίδιος, πριν το Γενάρη του 2015, με τον Αλέξη Τσίπρα ο οποίος του είπε πως «το αίτημά σας είναι δίκαιο και τα δίκαια αιτήματα θα ικανοποιηθούν», ενώ αμέσως μετά διερωτάται πως είναι δυνατόν η αρχαιολογική υπηρεσία να επιτρέπει τη διέλευση του αγωγού σε απόσταση μόλις 300 μέτρων από τον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων.
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;