Γράφουν οι Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας*
Η ένταση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις που κλιμακώνεται από τις προκλητικές δηλώσεις του Ταγίπ Ερντογάν δεν μένει ασχολίαστη από τους χρήστες του ελληνικού διαδικτύου. Τα socialmediaαξιολογούν τις διπλωματικές ενέργειες της ελληνικής κυβέρνησηςκαι τις τουρκικές προκλήσεις, συνδυάζοντάςτες σε κάποιες περιπτώσεις και με την ουκρανική κρίση.
Το query«Ελληνοτουρκικά» κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο, σύμφωνα με το web-sociallistening-analyticstoolPaloPro της PaloServices54.746 συνολικές αναφορές κατά τη διάρκεια της χρονικής περιόδου 23 Μαΐου–2 Ιουνίου 2022.
Το υπό εξέταση query περιλάμβανε τα query «Κυριάκος Μητσοτάκης» και «Ταγίπ Ερντογάν» καθώς και τα tags «Αιγαίο», «Θράκη» και «Ουκρανία».Οι αναφορές στο Facebookεμφανίζουν πολύ μικρό αριθμό επειδή οι λογαριασμοί των χρηστών είναι κλειδωμένοι.
Tα ποσοτικά δεδομένα του PaloPro εμφανίζουν κυριαρχία των news, ωστόσο τις τάσεις του ελληνικού διαδικτύου διαμορφώνει για το υπό εξέταση query, το Twitter, που αποτελεί και το δυναμικό μέσο σχολιασμού των χρηστών.
Ταυτόχρονα, στα συναισθήματα των αναφορών παρουσιάζουν πλειοψηφία τα αρνητικά συναισθήματα, ακολουθούν τα θετικά και τέλος τα ουδέτερα. Η ανάλυση των δεδομένων του PaloPro έγινε με αναλογικό δείγμα που βασίστηκε στις αναπαραγωγές άρθρων, retweets, impact αναφορών, influencers και referrers. H ανάλυση σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί δημοσκόπηση και εκφράζει μόνο τις τάσεις της ελληνικής διαδικτυακής κοινής γνώμης.
Η παρούσα ανάλυση των ποσοτικών και κυρίως των ποιοτικών δεδομένων (περιεχομένου) αποτελεί ένα δείγμα των δυνατοτήτων του προηγμένου εργαλείου τεχνητής νοημοσύνης PaloPro. Οι συγγραφείς της ανάλυσης δεν εκφέρουν προσωπικές απόψεις, μόνο αναλύουν και ερμηνεύουν δεδομένα.
Θεματολογία
Η θεματολογία για το υπό εξέταση query επικεντρώθηκε,στην χρονική περίοδο 23 Μαΐου-2 Ιουνίου 2022, σύμφωνα με τα MainTopics του PaloPro, στις ακόλουθες αναφορές:
Κατηγοριοποίηση
Οι αντιδράσεις των χρηστών του ελληνικού διαδικτύου στην υπό εξέταση χρονική περίοδο, εμφανίζονται να κατηγοριοποιούνται βάσει των κατά προσέγγισης ποσοστών:
Ανάλυση περιεχομένου
Η ανάλυση περιεχομένου (ποιοτικά δεδομένα) των αναφορών του query«Ελληνοτουρκικά» εξάγει τα ακόλουθα συμπεράσματα:
Ένας μεγάλος αριθμών χρηστών του Twitterπου σχολιάζουν την ελληνική διπλωματία εμφανίζεται να μην εμπιστεύεται τον Κυριάκο Μητσοτάκη στον χειρισμό των ελληνοτουρκικών σχέσεων.
Τα θετικά συναισθήματα του query«Μητσοτάκης» που έχουνμικρό προβάδισμα σε σύγκριση με τα αρνητικά, προκύπτουν εξαιτίας news, που αναπαράγονται, κυρίως από τις mainstreamφιλοκυβερνητικές ειδησεογραφικές ιστοσελίδες. Παρουσιάζουν με ιδιαίτερα θετικό πρόσημο,τις δηλώσεις και κινήσεις του Έλληνα πρωθυπουργού. Παρατηρείται η έλλειψη σχολίων και παρατίθεται μόνο η είδηση.
Επισημαίνεται, η σχεδόν μηδαμινή παρουσία ακροδεξιών δευτεροκλασάτων και τριτοκλασάτων ιστοσελίδων, κυρίως τοπικών και περιφερειακών, σε σύγκριση με προηγούμενες περιόδους.
Ένας αριθμός των αρνητικών συναισθημάτων για το query«Μητσοτάκης» προέρχεται και από την αντιρωσική του στάση στον πόλεμο της Ουκρανίας. Η αποστολή πολεμικού υλικού στην Ουκρανία ερμηνεύεται από χρήστες του Twitterσαν λάθος κίνηση που εξυπηρετεί τα αμερικάνικα συμφέροντα και όχι τα ελληνικά.
Ένααριθμός των αρνητικών συναισθημάτων για το query «Μητσοτάκης»θεωρείταιαντίδρασηστην κυβερνητική ενημέρωση για τα ελληνοτουρκικά, που παίρνει τη μορφή προπαγάνδας. Η ενημέρωσηπροωθείται από mainstreamφιλοκυβερνητικές ειδησεογραφικές ιστοσελίδες, που προκαλούναρνητική αντίδραση σε ένα σημαντικό αριθμό χρηστών socialmedia.
Παρατηρείται για ακόμα μια φορά ότι η πλειοψηφία των ελληνικών ιστοσελίδων προωθεί αφιλτράριστη την τουρκική προπαγάνδα εναντίον της Ελλάδας.
Εντοπίζεται στο Twitterμια διαμάχη μεταξύ οπαδών της κυβέρνησης Μητσοτάκη και του ΣΥΡΙΖΑ, οι οποίοι αδυνατούν να καλύψουν το πραγματικό πρόβλημα των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Τα ποσταρίσματά τους γίνονται με κομματικά κριτήρια.
Οι αναλύσεις, στρατηγών, αμυντικών αναλυτών, για τα ελληνοτουρκικά και τους αμυντικούς εξοπλισμούς, υιοθετούνται από ένα πολύ μικρό αριθμό χρηστών του διαδικτύου. Σε κάποιες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται ανάλογα με τα κομματικά κριτήρια.
Τα ελληνοτουρκικά εντάσσονται και στο πλαίσιο της ουκρανικής κρίσης, καθώς ένας αριθμός χρηστών του Twitterσυγκρίνει τις διπλωματικές κινήσεις της Ελλάδας και της Τουρκίαςστο επίμαχο θέμα (αποστολή ελληνικού πολεμικού υλικού).Ωστόσο, οι χρήστες δεν έχουν σαφή εικόνα για το τι ακριβώς επιδιώκει η Τουρκία, εξαιτίας του ότι από τη μια πλευρά έχει πουλήσει dronesστην Ουκρανία και από την άλλη στηρίζει τη Ρωσία.
Tο σύνολο των χρηστών του ελληνικού διαδικτύου δεν έχει τις διπλωματικές γνώσεις για να ερμηνεύσει και να αποδικωποιήσει τις αναφορές από τις ελληνικές διπλωματικές πηγές και τις επίσημες ανακοινώσεις για τα ελληνοτουρκικά.
Η πλειοψηφία των influencersτωνsocialmediaδενέχει διπλωματικές γνώσεις και επηρεάζει με λάθος τρόπο τη γνώμη των χρηστών του Twitterγια τα ελληνοτουρκικά.
Η προσεκτική ανάλυση μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι «κεντρικοί χειρισμοί» των μηχανισμών ενημέρωσης μπορεί να διαμορφώνουν την γενική εικόνα αλλά αδυνατούν να ελέγξουν σε επίπεδο τοπικό ή περιφερειακό την συμπεριφορά των «ψαγμένων χρηστών». Δεν σημαίνει , δηλαδή, ότι αν κάτι δεν γίνεται κεντρικό θέμα δεν απασχολεί την κοινή γνώμη! Αυτό το εντοπίζουμε σε αναλύσεις που κάνουμε με το εργαλείο του PaloPro σε επίπεδο πιο περιορισμένων γεωγραφικών ενοτήτων όπου γίνεται. Όμως,μεγάλη χρήση και πρόσβαση σε πολύ μεγάλο βαθμό σταsocialmediaκαταγράφεταιμέσω της χρήσης του κινητού τηλεφώνου.
Ο μικρός αριθμός αναφορών για τη Θράκη στα κανάλια του ελληνικού διαδικτύου δείχνει ότι παραμένει εκτός του μεγάλου κάδρου των ελληνοτουρκικών σχέσεων, που επικεντρώνονται στις τουρκικές προκλήσεις για το Αιγαίο αλλά έδωσε δύο ειδήσεις που δημιούργησαν «ωστικό κύμα» στον χώρο των social media κυρίως γιατί προήλθαν από τον τοπικό τύπο της περιοχής (τουρκόφωνο-ελληνόφωνο)
Πρωτογενώς προέκυψαν αναφορές από είδηση που αφορούσε στις εσωκομματικές εκλογές του ΣΥΡΙΖΑ στις οποίες καταγγέλλεται αλλοίωση του αποτελέσματος για να εκλεγεί ο Οζγκιούρ Φερχάτ. Η είδηση δημιούργησε δευτερογενείς αντιδράσεις και σειρά αναδημοσιεύσεων ενώ παρατηρήθηκε κι έντονη διαδραστική σχέση των χρηστών κυρίως σε τοπικό επίπεδο.
Ένα σημαντικό ποιοτικό δεδομένο είναι η ύπαρξη πολλών fakeaccounts και bots, που επιδιώκουν να ασκήσουν προπαγάνδα και να επηρεάσουν τους χρήστες.
___________________________________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι ContentDirectorτης PaloServices, Διεθνολόγος–Δημοσιογράφος-διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Είναι διαχειριστής της ιστοσελίδας komotinipress.grΣυνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του στη σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας είναι Sr. DataAnalyst της PaloServices. Είναι Διεθνολόγος–Δημοσιογράφος και αρθρογράφος στην ιστοσελίδα SLpress.grΕπίσης, αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα&Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Έχειδημοσιεύσειεπιστημονικάκείμενα (συμπεριλαμβανομένουThe Combined Threat of Terrorism and Organised Crime for and in South East Europe, ΝΑΤΟ Series Vol. 39, 2015).Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000-2014). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστημίου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό.Επίσηςέχειπαρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Και οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «InsocialMEDIARES» που με βάση το λογισμικό PaloPro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των SocialMedia και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;