Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης
Επιχειρείται από ξένα κέντρα η στρέβλωση της εικόνας που “βλέπει” στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η Μειονότητα; Μέσω αλγορίθμων, επιλεκτικών πληροφοριών και “τάσεων” που προωθούν οι influencers υποστηρίζονται προπαγανδιστικά δίκτυα σε βάρος συγκεκριμένων κοινωνικών ή εθνοτικών ομάδων; Υπάρχει το ενδεχόμενο μεμονωμένοι χρήστες να λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές “τμήματος” μιας “αλήθειας”; Ποιά ερωτήματα θέτουν οι χρήστες και ποιοί “απαντούν” σε αυτά;
Με άλλα λόγια, εντοπίζονται στρατηγικές προπαγάνδας και ευρυτερων πληροφοριακών παρεμβάσεων με στόχο την Μειονότητα της Θράκης από εξωκείμενα κέντρα επιρροών;
Αυτά είναι κάποια από τα ερωτήματα που θέτουμε μελετώντας την πολιτική και κοινωνική ψυχολογία των μειονοτικών ομάδων όπως αυτά εντοπίζονται στα μκδ και ειδικά στο ελληνόφωνο διαδίκτυο. Τα αποτελέσματα των παρατηρήσεών μας μέσα από τις αναφορές οντοτήτων και τη χρήση “λέξεων-κλειδιών” καταγράφονται κι ερμηνεύονται.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Πρέπει να τονίσουμε ότι αποτέλεσε ιδιαίτερα χρήσιμο βοήθημα στην θεωρητική μας προσέγγιση η μελέτη Comment l’influence des minorités est-elle gérée dans les réseaux sociaux? [Πώς επηρεάζεται η διαχείριση των μειονοτήτων στα κοινωνικά δίκτυα;]
Συνεχίσαμε την διερεύνηση των θεματικών υποενοτήτων του query «Τουρκικές Προκλήσεις» το οποίο περιλάμβανε και λέξεις-κλειδιά που αφορούσαν αποκλειστικά στην Θράκη στο ελληνικό διαδίκτυο, κατά τη διάρκεια της χρονικής περιόδου 22/5-8/6/2023
Η ανάλυση των δεδομένων του PaloPro έγινε με αναλογικό δείγμα που βασίστηκε στις αναπαραγωγές άρθρων, retweets, impact αναφορών, influencers και referrers. H ανάλυση σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί δημοσκόπηση και εκφράζει μόνο τις τάσεις της ελληνικής διαδικτυακής κοινής γνώμης.
Η παρούσα ανάλυση των ποσοτικών και κυρίως των ποιοτικών δεδομένων (περιεχομένου) αποτελεί ένα δείγμα των δυνατοτήτων του προηγμένου εργαλείου τεχνητής νοημοσύνης PaloPro.
Οι συγγραφείς της ανάλυσης αναλύουν και ερμηνεύουν δεδομένα.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΥΠΟ ΕΞΕΤΑΣΗ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
1.Προσωπικότητες της Μειονότητας
2.Πολιτικές που αφορούν στην Μειονότητα
3.Μειονότητα και Κυβερνητικές πολιτικές
4.Εκπρόσωποι της Μειονότητας
5. Μειονότητα και Προξενείο Τουρκίας
6. Μειονότητα και Ελληνο-Τουρκικές σχέσεις
7.Μειονότητα-Λαϊκισμός-Εθνικισμος
8.Μειονότητα και Εθνικές Εκλογές
9. Μειονότητα και Εκλογές ΟΤΑ
10. Μειονότητα και Οικονομία
11. Μειονότητα και Ευρωπαϊκή Ένωση
12.Μειονότητα και Εκπαίδευση
13. Μειονότητα και Θρησκεία
14. Μειονότητα και Ασφάλεια
15. Μειονότητα και Διεθνείς Σχέσεις
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Η διαδικτυακή κοινή γνώμη της Θράκης χωρίζεται εκ των πραγμάτων στο ελληνόφωνο διαδίκτυο αλλά και σε ένα τμήμα χρηστών που χρησιμοποιούν αποκλειστικά την τουρκική γλώσσα γεγονός που δυσχεραίνει την καταγραφή αναφορών , καθώς πρέπει σε κάθε query να υπάρχει και η σχετική γλωσσική προσαρμογή.
Σε μία επιλογή ενδεικτικών αναφορών έχουμε τις εξής καταγραφές:
ΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
1. Μία από τις πλέον βασικές παρατηρήσεις σχετίζεται με την χρήση του επιθέτου “τουρκικός” σε κάθε αναφορά που σχετίζεται με το query “Μειονότητα”. Η Μειονότητα είναι “τουρκική” και πάντοτε οι αναφορές εστιάζουν στους “Τούρκους της Θράκης”
2. Παρατηρείται μία “ομοιομορφία” στην εκπομπή και διάδοση αρχικών μηνυμάτων με σχεδόν ταυτόσημο περιεχόμενο που προωθείται τόσο μέσω influencers όσο και μέσω botts ή και ψεύτικών προφίλ
3. Παρατηρείται η δημιουργία ομάδων χρηστών (φόρουμ, γκρουπ, σύλλογοι, σωματεία κλπ) που ευνοεί την “ομογενοποίηση” χρηστών
4. Παρατηρείται μέσα από τάσεις και αρχικά σχόλια η προσπάθεια “στρέβλωσης” μιας πραγματικής είδησης κατά το δοκούν του εμπνευστή αυτής της τάσης. Ως ΄γενικό κανόνα μπορούμε να πούμε ότι “καταβάλλεται προσπάθεια να αισθανθούν οι χρήστες ότι ανήκουν σε μία αλλη πραγματικότητα, με άλλη ταυτότητα”
5. Καλλιεργείται η τάση της διαφορετικότητας γεγονός που οδηγεί σε μία ιδιότυπη πόλωση
6. Να επισημανθεί ότι ένα μικρό τμήμα χρηστών (<20%) διαφοροποιείται από τα παραπάνω προβάλλοντας μηνύματα ενός διαφοροποιημένου life style
7. Επιθετικά σχόλια και ρητορική μίσους συναντώνται σε ένα ποσοστό <35% που όμως πρέπει να θεωρηθεί αρκετά υψηλό
8. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν κάποια λίγα, ανώνυμα προφίλ (<5%) που εκφράζουν “αιρετικες” απόψεις ή έχουν μία τάση αντίθεσης στην γενικότερη γραμμή που προωθείται απο κάποιους κεντρικούς μηχανισμούς.
9.Ως προς το 8 συμπληρωματικά πρέπει ν’αναφέρουμε και έναν αυξανόμενο αριθμό χρηστών που απαντά κάνοντας χρήση αγγλικής γλώσσας
10.Ενα ποσοστό περίπου30% των χρηστών παραμένουν σιωπηλοί κι αυτό ερμηνεύεται ότι έχουμε να κάνουμε και με την “σιωπηρή αντιπολίτευση” που χρησιμοποιεί το διαδίκτυο υπο καθεστώς ανωνυμίας ως μία εναλλακτική πηγή πληροφόρησης ή διαμόρφωσης άποψης.
11.Στην σφαίρα των μκδ που σχετίζονται με την Μειονότητα, απουσιάζει ο “επίσημος” λόγω της Ελληνικής Πολιτείας και των Αρχών της. ΟΛΑ ακόμη και οι διαδικαστικές πληροφορίες για θέματα καθημερινότητας, περνούν από ενα φίλτρο επεξεργασίας των μηχανισμών που προαναφέραμε.
12. Ιδιαίτερα δημοφιλείς παραμένουν οι πλατφόρμες του messenger και του whatsapp με το viber ν’ακολουθεί. Ωστόσο, η αυξανόμενη χρήση των κινητών τηλεφώνων αυξάνει την σχέση χρηστών με τα μκδ .
13.Η πραγματική δυναμική των χρηστών φαίνεται και από την διαδραστική σχέση που εμφανίζεται περιοδικά με αφορμή κάποια κομβικής σημασίας γεγονότα (πολιτικά, πολιτιστικα, θρησκευτικά)
14. Το ετερογενές κοινό των μκδ με προέλευση από τον χώρο της Μειονότητας αποτελεί τον πρωταρχικό στόχο πληροφοριακών επιχειρήσεων που εκπορεύονται από συγκεκριμένα εξωχώρια κέντρα και προωθούν μια κοινή ταυτότητα
Εκτιμάται ότι μέσω εξωχωρίων δομών διατίθενται, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες , σε πάγια μορφή 300.000 ευρώ ετησίως για την συντήρηση 9 μέσων ενημέρωσης σε “μειονοτική” (τουρκική) γλώσσα και 100.000 ευρώ για άλλου είδους “πληροφοριακές παρεμβάσεις” στην περιοχή της Θράκης (πληρωμένες καταχωρήσεις, προβολές, διαδίκτυο κοκ).Σε αρκετές περιπτώσεις, τα κείμενα που παρουσιάζονται στα τοπικά μειονοτικά μέσα προέρχονται από “μέσα”, από τους μηχανισμούς της Τουρκίας με το Προξενείο να εκτελεί ρόλους επιτήρησης κι επίβλεψης “ορθής δημοσιότητας”.
(Η ανάλυση έγινε με την υπηρεσία palo pro, το πιο ολοκληρωμένο εργαλείο διαχείρισης φήμης στο διαδίκτυο. Τα στοιχεία δεν είναι δημοσκοπικού χαρακτήρα.Για περισσότερες πληροφορίες και σε βάθος ανάλυση των αναφορών επικοινωνήστε μαζί μας στο customerservicepro@palo.gr)
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;