ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ
ΕΡΕΥΝΑ ΤΗΣ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ για το 2020
Κομοτηνή, Φεβρουάριος 2021
Ο Εμπορικός Σύλλογος Κομοτηνής ιδρύθηκε και λειτουργεί από το 1974 ως Επαγγελματικό Σωματείο με έδρα την Κομοτηνή με πρωτοβουλία 23ων πρωτοπόρων για την εποχή τους καταξιωμένων καταστηματαρχών . Σκοπός του συλλόγου από την έναρξη του είναι η μελέτη, η προάσπιση και η προαγωγή των ηθικών, οικονομικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών μας αλλά και η ενεργή και ουσιαστική συμμετοχή στην ανάπτυξη και προστασία του εμπορίου στην περιοχή μας. Ως πρωτοβάθμιο όργανο της ΕΣΕΕ το σωματείο μας από το 2015 εντάχθηκε στην νεοσύστατη Ομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Θράκης καθώς επίσης αποτέλεσε και ένα από τα ιδρυτικά μέλη αυτής . Μέχρι την ως τώρα λειτουργία του ο σύλλογός μας έχει πραγματοποιήσει με μεγάλη επιτυχία πολλαπλές δράσεις, προγράμματα, σεμινάρια και ημερίδες με κύριους αποδέκτες τις επιχειρήσεις της περιοχής σε συνερισιά με τοπικούς αλλά και διεθνής φορείς. Μερικές εξάυτών είναι η συμμετοχή μας στα προγράμματα INTERREG I, Ψηφιακή Σύγκλιση, ΕΡΜΕΙΟΝ 2, ΛΑΕΚ, ΤΟΠΣΑ, ΤΟΠΕΚΟ, ΤΕΧΝΙΚΟΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ. Η Λευκή Νύχτα η οποία καθιερώθηκε από τον Σύλλογο τα τελευταία χρόνια στην πόλη μας και τείνει να γίνει θεσμός πραγματοποιείτε τους πρώτους μήνες του φθινοπώρου με σκοπό την τόνωση της τοπικής οικονομίας συνδυάζοντας τα ψώνια με την διασκέδαση. Στα πλαίσια των ενεργειών μας υπάγονται και θεσμικές συναντήσεις με Κυβερνητικούς, πολιτικούς και κομματικούς εκπροσώπους όλων των παρατάξεων, επιμελητηριακούς καθώς και αυτόδιοικητικούς φορείς της περιφέρειας και του δήμου, καταθέτοντας τους τα υπομνήματα των θέσεων μας, των προβλημάτων αλλά και τις προτάσεις για τις εξελίξεις και τα τεκταινόμενα που διαδραματίζονται και επηρεάζουν των εμπορικό κόσμο. O Εμπορικός Σύλλογος διενεργεί έρευνες και αφορούν την οικονομική δραστηριότητα των επιχειρήσεων στις εκπτωτικές και στις εορτάστηκες περιόδους με κυρίαρχη αυτήν της αποτύπωσης και αποτίμησης του οικονομικού περιβάλλοντος κάθε έτους των εμπόρων στον Νομό. |
Ο Εμπορικός Σύλλογος Κομοτηνής, με αρωγούς τους επιχειρηματίες της πόλης, διεξήγαγε έρευνα με σκοπό την αποτύπωση του Οικονομικού Περιβάλλοντος του έτους 2020, στην περιοχή δράσης του και την αποτίμηση του έτους που παρήλθε. Πραγματοποιήθηκε γεωγραφική κατηγοριοποίηση των επιχειρήσεων σε δύο (2) μεγάλες κατηγορίες ενώ προσδιορίστηκε και η επιμέρους κλαδική υποκατηγοριοποίηση ανάλογα με την επαγγελματική δραστηριότητα των εγγεγραμμένων μελών του Συλλόγου , διαμορφώνοντας έτσι την κατηγορία των καταστημάτων της Περιφέρειας της Κομοτηνής με 16 κλάδους και την κατηγορία του Κέντρου με 14 επιμέρους κλάδους, , ώστε να υπάρξει μία σαφής και ολοκληρωμένη εικόνα της οικονομικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας του 2020.
Το 2020 ήταν μια δύσκολη χρονιά καθώς ο πλανήτης βρέθηκε αντιμέτωπος με την πανδημία του covid 19 . Η πρωτόγνωρη αυτή συνθήκη δημιούργησε μεγάλα προβλήματα σε όλο των Εμπορικό Κόσμο καθώς κλήθηκε να αναστείλει την λειτουργιά των καταστημάτων τους για μεγάλο χρονικό διάστημα με τη επιβολή δυο γενικευμένων lockdown , από τις 14 Μαρτίου 2020 έως τις 4 Μαΐου 2020 και από τις 7 Νοεμβρίου 2020 έως τις 18 Ιανουαρίου 2021 , ως μέτρο προστασίας για την εξάπλωση της πανδημίας. Επίσης οι επιχειρήσεις κλήθηκαν να λειτουργήσουν με τη μέθοδο το click awey άλλα και με τη χρήση του e– shop .
Ως εκ τούτου το ερωτηματολόγιο για το κέντρο της πόλης της Κομοτηνής απαρτίζετε από τις εξής ερωτήσεις :
. Π Πως οι πωλήσεις των εμπορικών επιχειρήσεων με τη
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα που εξάγονται από τις απαντήσεις της κεντρικής ερώτησης της έρευνας για τις ετήσιες οικονομικές επιδόσεις των επιχειρήσεων της Κομοτηνής, καθώς όπως παρατηρούμε ο κλάδος της εστίασης δεχτικέ το μεγαλύτερο πλήγμα με το 100% των ερωτηθέντων να απαντούν ότι η μύωση του τζίρου τους ήταν πάνω από 50% συγκριτικά με το 2019, ακλουθεί ο τομέας του ανδρικού ενδύματος με το 33,33% να έχει μείωση πάνω από 50%, ο τομέας των υποδημάτων να παρουσιάζει μείωση πάνω από 50% για το 20% των ερωτηθέντων και το γυναίκειο ένδυμα μείωση 30-40% για το 37,50%. Αξιοσημείωτο είναι ότι ο τομέας τρόφιμα –ποτά φαίνεται να μην επηρεάστηκε από τη συνθήκη της πανδημίας καθώς δεν τέθηκε σε αναστολή εργασίας και ο κόσμος στράφηκε περισσότερο στη κατανάλωση αγαθών πρώτης ανάγκης με αποτέλεσμα ένα ποσοστό της τάξεως 37,50% να έχει παρατηρήσει αύξηση τζίρου 10-20% .
α/α |
Κλαδική κατηγοριοποίηση Κέντρου |
Αύξηση 0-10% |
Αύξηση 10-20% |
Αύξηση 20-30% |
Αύξηση 30-40% |
Αύξηση 50% & άνω |
Καμία Μεταβολή |
Μείωση 0-10% |
Μείωση 10-20% |
Μείωση 20-30% |
Μείωση 30-40% |
Μείωση 50% & άνω |
4.1 |
Κοσμήματα – Χρυσός |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
75,00% |
25,00% |
0,00% |
4.2 |
Καλλυντικά-Αξεσουάρ |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
60,00% |
40,00% |
0,00% |
4.3 |
Ηλεκτρικά είδη-νέα τεχνολογία |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
16,67% |
0,00% |
0,00% |
50,00% |
33,33% |
0,00% |
4.4 |
Βιβλιοχαρτοπωλεία-Αναλώσιμα |
25,00% |
25,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
25,00% |
25,00% |
0,00% |
4.5 |
Παιχνίδια |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
33,33% |
66,67% |
0,00% |
0,00% |
4.6 |
Τρόφιμα-Ποτά |
37,50% |
37,50% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
25,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
4.7α |
Ανδρικά Ενδύματα |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
16,67% |
50,00% |
0,00% |
33,33% |
4.7β |
Γυναικεία Ενδύματα |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
12,50% |
12,50% |
25,00% |
37,50% |
12,50% |
4.8 |
Παιδικά είδη |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
75,00% |
25,00% |
0,00% |
0,00% |
4.9 |
Υποδήματα |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
40,00% |
40,00% |
20,00% |
4.10 |
Εσώρουχα |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
20,00% |
40,00% |
40,00% |
0,00% |
0,00% |
4.11 |
Λευκά είδη |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
80,00% |
20,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
4.12 |
Οπτικά |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
40,00% |
60,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
4.13 |
Καφέ – Εστίαση |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
100,00% |
Συνοψίζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, διαπιστώνουμε τη ζημία που δέχτηκαν οι επιχειρήσεις της Κομοτηνής στις ετήσιες οικονομικές επιδόσεις τους καθώς η συντριπτικοί πλειοψηφία 80,27% κατέγραψαν μείωση του ετήσιου κύκλου εργασιών, ένα ελάχιστο ποσοστό της τάξεως 10,52% σημείωσε αύξηση και το 9,21% δεν παρουσίασε καμιά μεταβολή . (πίνακας 2)
Πίνακας 2
Πίνακας 2: Μεταβολή Ετήσιου τζίρου στο Κέντρο της Κομοτηνής |
|||||||||||
Γεωγραφική Κατη/ποίηση |
Αύξηση 0-10% |
Αύξηση 10-20% |
Αύξηση 20-30% |
Αύξηση 30-40% |
Αύξηση 50% & άνω |
Καμία Μεταβολή |
Μείωση 0-10% |
Μείωση 10-20% |
Μείωση 20-30% |
Μείωση 30-40% |
Μείωση 50% & άνω |
|
|
|
|||||||||
ΚΕΝΤΡΟ |
5,26% |
5,26% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
9,21% |
6,58% |
14,47% |
28,95% |
14,47% |
15,79% |
ΣΥΝΟΛΟ |
10,52% |
9,21% |
80,27% |
||||||||
Στη κατηγορία αυτή εξετάζεται η κίνηση που καταγράφηκε σε μια καθορισμένη χρονική περίοδο και ειδικότερα κατά πόσο μπόρεσαν τα καταστήματα να βελτιώσουν τις πωλήσεις τους μετά την άρση των lock down . Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα καθώς παρατηρούμε ότι το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα δεν στάθηκε ικανό, ώστε οι επιχειρήσεις να αυξήσουν τον τζίρους τους . Ο Κλάδος της εστίασης παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα καθώς το 62,50% κατέγραψε μύωση της τάξεως 30-40% ,ακλουθούν τα ανδρικό ενδύματα με το 50,00% των καταστηματαρχών να σημειώνουν μείωση 30-40% .Για τους κλάδους Κοσμήματα –Χρυσός , Παιδικά ενδύματα και τα Λεύκα είδη η πλειοψηφία των ερωτηθέντων σε ποσοστά 75,00% ,50,00% και 60,00% αντίστοιχα, δε παρατήρησαν καμία μεταβολή του τζίρου τους το συγκριμένο χρονικό διάστημα λειτουργιάς τους συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό .(πίνακας 3)
α/α |
Κλαδική κατηγοριοποίηση Κέντρου |
Αύξηση 0-10% |
Αύξηση 10-20% |
Αύξηση 20-30% |
Αύξηση 30-40% |
Αύξηση 50% & άνω |
Καμία Μεταβολή |
Μείωση 0-10% |
Μείωση 10-20% |
Μείωση 20-30% |
Μείωση 30-40% |
Μείωση 50% & άνω |
4.1 |
Κοσμήματα – Χρυσός |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
75,00% |
25,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
4.2 |
Καλλυντικά-Αξεσουάρ |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
20,00% |
40,00% |
40,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
4.3 |
Ηλεκτρικά είδη-νέα τεχνολογία |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
16,67% |
16,67% |
33,33% |
33,33% |
0,00% |
0,00% |
4.4 |
Βιβλιοχαρτοπωλεία-Αναλώσιμα |
25,00% |
25,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
50,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
4.5 |
Παιχνίδια |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
33,33% |
66,67% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
4.6 |
Τρόφιμα-Ποτά |
37,50% |
37,50% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
12,50% |
12,50% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
4.7α |
Ανδρικά Ενδύματα |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
16,67% |
33,33% |
50,00% |
0,00% |
4.7β |
Γυναικεία Ενδύματα |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
25,00% |
37,50% |
37,50% |
0,00% |
4.8 |
Παιδικά είδη |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
50,00% |
25,00% |
25,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
4.9 |
Υποδήματα |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
60,00% |
40,00% |
0,00% |
0,00% |
4.10 |
Εσώρουχα |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
20,00% |
40,00% |
40,00% |
0,00% |
0,00% |
4.11 |
Λευκά είδη |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
60,00% |
40,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
4.12 |
Οπτικά |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
40,00% |
60,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
4.13 |
Καφέ – Εστίαση |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
37,50% |
62,50% |
0,00% |
Πίνακας 3
Συνοψίζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας διαπιστώνουμε ότι η ύπαρξη της πανδημίας ο φόβος και το κλίμα ανασφάλειας που διατηρεί στους καταναλωτές επηρεάζει αρνητικά τις πωλήσεις ακόμα και στο διάστημα που τα καταστήματα ήταν ανοικτά μετά την διαδικασία των lockdowk . Οι πωλήσεις των επιχειρήσεων παρέμεινα σε πολύ χαμηλά επίπεδα καθώς το 71,06% των ερωτηθέντων σημείωσαν μείωση τζίρου στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα λειτουργιάς συγκριτικά με αντίστοιχο περσινό , ένα ποσοστό της τάξεως 18,42% δεν παρατήρησε καμία μεταβολή και μόλις το 10,52% κατέγραψε αύξηση του τζίρου . (πίνακας 4)
Πίνακας 3: Μεταβολή τζίρου για το διάστημα επαναλειτουργίας των καταστημάτων ανάμεσα στα lock down. στο Κέντρο της Κομοτηνής
|
|||||||||||
Γεωγραφική Κατη/ποίηση |
Αύξηση 0-10% |
Αύξηση 10-20% |
Αύξηση 20-30% |
Αύξηση 30-40% |
Αύξηση 50% & άνω |
Καμία Μεταβολή |
Μείωση 0-10% |
Μείωση 10-20% |
Μείωση 20-30% |
Μείωση 30-40% |
Μείωση 50% & άνω |
|
|
|
|||||||||
ΚΕΝΤΡΟ |
5,26% |
5.26% |
0.00% |
0.00% |
0.00% |
18.42% |
17.11% |
21.50% |
18.42% |
14.03% |
0.00% |
ΣΥΝΟΛΟ |
10,52% |
18.42% |
71.06% |
||||||||
Πίνακας 4
Για το έτος 2020 τη περίοδο των Χριστουγέννων τα καταστήματα λειτούργησαν με τη μέθοδο του click away ως μέτρο προστασίας από τον covid 19η. Η πρωτόγνωρη αυτή μέθοδος έδινε τη δυνατότητα στα καταστήματα να είναι ανοιχτά αλλά με τη προϋπόθεση ο καταναλωτής να μη εισέρχεται στο κατάστημα και να παραλαμβάνει το προϊόν από την είσοδο του καταστήματος κατόπιν τηλεφωνικής παραγγελίας . Σκοπός του click away ήταν να μπορέσουν οι καταστηματάρχες να ανοίξουν τα καταστήματα τους κατά την περίοδο των εορτών, ωστόσο τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνου ότι η μέθοδος δε στάθηκε αντάξια των προσδοκιών ,καθώς στην ερώτηση πώς κινήθηκαν οι πωλήσεις των εμπορικών επιχειρήσεων με τη μέθοδο click away κατά την εορταστική περίοδο , συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή, το 81,40% των ερωτηθέντων απάντησε χειρότερα από την περσινή ένα ποσοστό 9,30% παρέμεινε στα ίδια επίπεδα και μόλις το 2.33% παρατήρησε αύξηση του τζίρου συγκριτικά με την περσινή εορταστική περίοδο . Επίσης ένα ποσοστό της τάξεως του 6,98% δεν ανταποκρίθηκα στη μέθοδο του click away.(πίνακας 5)
Από τα ευρήματα της έρευνας προκύπτει ότι η μείωση του τζίρου για τα καταστήματα του κέντρου ήταν πολύ μεγάλη κατά τη εορταστική περίοδο καθώς το 23,53% των ερωτηθέντων κατέγραψε μείωση πάνω από 50,00% , το 20,59% κατέγραψε μείωση 41%-50% ένα ποσοστό τη τάξεως 11,76% παρουσίασε μείωση 31%-40% καθώς επίσης ένα ποσοστό 23,53% είδε τον τζίρο του να μειώνετε κατά 21%-30% .(πινάκας 6)
Πινάκας 6
4.Ποιο είναι το ποσοστό διατήρησης e Shop σε τοπικό επίπεδο .
Η συνθήκη της πανδημίας δημιούργησε νέες ανάγκες στη λειτουργιά της αγοράς η επιβολή των lock down και το παρατεταμένο κλείσιμο των καταστημάτων οδήγησε στη λύση του ηλεκτρονικού εμπορίου( e shop). Η μέθοδος αυτή φαίνεται να είναι κάτι πρωτόγνωρο για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις τουλάχιστον σε τοπικό επίπεδο , καθώς μέχρι τώρα εξυπηρετούσε περισσότερο τις μεγάλες αλυσίδες λιανικού εμπορίου.
Ο Εμπορικός Σύλλογος σε προηγουμένη έρευνα που είχε πραγματοποιήσει και αφορούσε την επαναλειτουργία των καταστημάτων μετά το πρώτο lock down είχε διαπιστώσει ότι το ποσοστό των επιχειρήσεων της πόλης μας που διατηρεί ηλεκτρονικό κατάστημα αφορά το 20.00%. Σκοπός στη προκειμένη έρευνα είναι να διαπιστωθεί αν αυξήθηκε το συγκεκριμένο ποσοστό και κατά ποσό, τα τοπικά καταστήματα ενεργοποιήθηκαν ,έτσι ώστε να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν και να λειτουργήσουν στις νέες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία . Το αποτέλεσμα της έρευνας έδειξε ότι στο βραχύ χρονικό διάστημα που μεσολάβησε μεταξύ των δύο ολικών περιορισμών («lockdown) το ποσοστό των καταστημάτων που διαθέτουν eShop έφτασε στo 33.33% (πίνακας 7) .Επίσης ένα μέρος των ερωτηθέντων ενημέρωσε ότι βρίσκονται στη διαδικασία και στη προσπάθεια εφαρμογής, καθώς τονίζουν ότι είναι μια δύσκολη διαδικασίας που απαιτεί οικονομικούς πόρους αλλά και κατάλληλες γνώσεις στο συγκεκριμένο αντικείμενο.
4.Διαθέτετε ηλεκτρονικό κατάστημα (eshop);ΝΑΙ ή ΟΧΙ |
||
ΝΑΙ |
ΌΧΙ |
|
33,33% |
66,67% |
Πινάκας 7
5.Ετήσια Μεταβολή του Κύκλου Εργασιών στη Περιφέρεια
Στο κομμάτι αυτό της ερευνάς εξετάζεται η κίνηση που καταγράφηκε και ειδικότερα η μεταβολή του Κύκλου Εργασιών των καταστημάτων της Περιφερείς για το έτος 2020 συγκριτικά με το 2019.
Οι επιχειρήσεις που απαρτίζουν την κλαδική κατηγοριοποίηση της Περιφερείς στην πλειοψηφία δεν σταμάτησαν εντελώς την λειτουργιά τους στο πλαίσιο του γενικευμένου lockdown , καθώς αφορούν την χονδρική πώληση άλλα και τα είδη πρώτης ανάγκης και διατροφής , τα ποια εξαιρούνταν του μέτρου.
Από τα ευρήματα της έρευνας αποδεικνύεται η αλυσιδωτή λειτουργιά της αγοράς καθώς παρατηρείται ότι οι επιχειρήσεις ειδών διατροφής που έχουν άμεση συνάρτηση με την τροφοδοσία των καταστημάτων της εστίασης σημείωσαν μεγάλη πτώση . Συγκεκριμένα όπως βλέπουμε στο (πίνακα 8)τα κρεοπωλεία – ιχθυοπωλεία σε ποσοστό 42,86% κατέγραψαν μείωση του τζίρου της τάξεως 10%-20%, τα αρτοποιία, ένας από τους βασικότερους κλάδους ειδών πρώτης ανάγκης , στη πλειοψηφία 40,00% σημείωσαν πτώση 20%-30%.
Επίσης το κλείσιμο των καταστημάτων και η απαγόρευση της κυκλοφορίας έφερε αρνητικά αποτελέσματα στο κλάδο των ψυλικών, με αναφορά περισσότερο στα περιπτερά, τα οποία ενώ τους δινόταν η δυνατότητα να λειτουργούν ολόκληρο το 24ωρο ωστόσο το 50,00% κατέγραψε μείωση 20,00%-30,00%. Ανάλογη αρνητική εικόνα παρατηρείται και στα πρατήρια υγρών καυσίμων καθώς το 42,86% σημείωσε μείωση του τζίρου συγκριτικά με την προηγουμένη χρονιά σε ποσοστό 20,00%-30,00% . Αξιοσημείωτο βέβαια είναι το γεγονός ότι η συνθήκη της πανδημίας ευνόησε κατά πολύ το κλάδο των ταχυμεταφορών . Ο περιορισμός της μετακίνησης των πωλητών επηρέασε αρχικά θετικά την επισκεψιμότητα των ηλεκτρονικών καταστημάτων στους περισσότερους κλάδους του ηλεκτρονικού εμπορίου, και κατ‘ επέκταση , το δίκτυο διανομής των ηλεκτρονικών παραγγελιών με ένα μεγάλο ποσοστό να καταγράφει αύξηση 30,00% και άνω.
ΕΤΗΣΙΟΣ ΤΖΙΡΟΣ 2020 ΜΕ 2019 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
α/α |
Κλαδική κατηγοριοποίηση Περιφέρειας |
Αύξηση 0-10% |
Αύξηση 10-20% |
Αύξηση 20-30% |
Αύξηση 30-40% |
Αύξηση 50% & άνω |
Καμία Μεταβολή |
Μείωση 0-10% |
Μείωση 10-20% |
Μείωση 20-30% |
Μείωση 30-40% |
Μείωση 50% & άνω |
|
3.1 |
Είδη Υγιεινής |
20,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
20,00% |
40,00% |
20,00% |
|
3.2 |
Δομικά-Σιδηρικά-Χρώματα |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
20,00% |
40,00% |
40,00% |
0,00% |
0,00% |
|
3.3 |
Θέρμανση-Υδραυλικά |
33,33% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
66,67% |
0,00% |
|
3.4 |
Αλουμίνια |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
20,00% |
0,00% |
0,00% |
40,00% |
20,00% |
20,00% |
|
3.5 |
Έπιπλα-Κουζίνες |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
25,00% |
0,00% |
25,00% |
50,00% |
0,00% |
0,00% |
|
3.6 |
Ξυλεία |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
25,00% |
25,00% |
50,00% |
0,00% |
|
3.7 |
Ιατρικά μηχανήματα |
33,33% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
66,67% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
|
3.8 |
Μεταφορές |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
50,00% |
33,33% |
0,00% |
16,67% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
|
3.9 |
Αρτοποιεία |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
20,00% |
0,00% |
20,00% |
40,00% |
20,00% |
0,00% |
|
3.10 |
Ζαχαροπλαστεία |
20,00% |
20,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
40,00% |
20,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
|
3.11 |
Κρέοπωλεία-Ιχθυοπωλεία |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
14,29% |
42,86% |
28,57% |
14,29% |
0,00% |
|
3.12α |
Παντοπωλεία |
28,57% |
28,57% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
28,57% |
14,29% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
|
3.12β |
Φρούτα |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
20,00% |
0,00% |
0,00% |
60,00% |
20,00% |
0,00% |
|
3.13 |
Ψιλικά-Ζαχαρώδη |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
33,33% |
50,00% |
16,67% |
0,00% |
|
3.14 |
Κλάδος Αυτοκίνητου |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
16,67% |
16,67% |
16,67% |
16,67% |
33,33% |
0,00% |
|
3.15 |
Υγρά καύσιμα |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
14,29% |
14,29% |
42,86% |
28,57% |
0,00% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Πίνακας 8
Συνοψίζοντας διαπιστώνουμε ότι και στην περιφέρεια οι επιχειρήσεις κατέγραψαν σημαντική πτώση το 2020 συγκριτικά με την περσινή χρονιά, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό το 72,29% σημείωσε μείωση του τζίρου, το 10,84% δε παρατήρησε καμία μεταβολή και ένα μικρό ποσοστό 16,87% παρουσίασε αύξηση. (πίνακας 9)
Πίνακας 9
Πίνακας 2: Μεταβολή Ετήσιου τζίρου στη Περιφέρεια |
|||||||||||
Γεωγραφική Κατη/ποίηση |
Αύξηση 0-10% |
Αύξηση 10-20% |
Αύξηση 20-30% |
Αύξηση 30-40% |
Αύξηση 50% & άνω |
Καμία Μεταβολή |
Μείωση 0-10% |
Μείωση 10-20% |
Μείωση 20-30% |
Μείωση 30-40% |
Μείωση 50% & άνω |
|
|
|
|||||||||
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ |
7,23% |
3,61% |
0,00% |
3,62% |
2,41% |
10,84% |
9,64% |
15,66% |
26,51% |
18,07% |
2,41% |
ΣΥΝΟΛΟ |
16,87% |
10,84% |
72,29% |
||||||||
6.ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ
Η έλευση της πανδημίας του Covid-19 και η επιβολή των περιοριστικών μέτρων που ακολούθησε, επέφερε ισχυρό πλήγμα στον κλάδο του λιανικού εμπορίου. Ο δείκτης ετήσιου κύκλου εργασιών για τα καταστήματα του κέντρου της Κομοτηνής παρουσίασε μείωση της τάξεως – 80,27% και- 72,29% για τη περιφέρεια ,σε σχέση με τον αντίστοιχο του 2019. Τα περιοριστικά μέτρα δεν επηρέασαν όλες τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου με τον ίδιο τρόπο. Μάλιστα κατηγορίες όπως τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (supermarkets) παρουσίασαν αύξηση +(20,00%-30,00% ) . Στον αντίποδα, η κατηγορία της ένδυσης και υπόδησης δέχθηκε συντριπτικό πλήγμα καθώς ο κύκλος εργασιών στο συγκεκριμένο κλάδο μειώθηκε πάνω από 50,00% , ενώ σημαντική ήταν και η μείωση στις κατηγορίες Έπιπλα – Ξυλεία α -30,00%, Θέρμανση Υδραυλικά -40,00%,ψιλικά -30,00% ,Υγρά Καύσιμα -40,00%.
Επίσης είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι και για το διάστημα που τα καταστήματα ήταν ανοικτά , υπό το φόβο και την ανασφάλεια οι καταναλωτές εξακολουθούσαν να μη επισκέπτονται τα καταστήματα και να ψωνίζουν online. Όλη αυτή η συνθήκη ενεργοποίησε τους τοπικούς επιχειρηματίες προσπαθώντας να κάνουν στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο και να επενδύσουν στο e-shops .
Το λιανεμπόριο βιώνει πρωτόγνωρα δύσκολες στιγμές, καθώς οι επιχειρήσεις βλέπουν τους τζίρους τους να μειώνονται σημαντικά και από την άλλη τα λειτουργικά έξοδα, όπως ενοίκιο, προσωπικό και ρεύμα να παραμένουν ως έχουν. Η πανδημία του κορονοϊού δεν θα πρέπει να επιφέρει το τέλος του παραδοσιακού λιανεμπορίου ,ωστόσο διαπιστώνουμε ότι το επιχειρηματικό μοντέλο αλλάζει και κατευθύνεται στην ανάπτυξη της διαδικτυακής δραστηριότητας, καλώντας τους επιχειρηματίες να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, για να μπορέσουν να επιβιώσουν και να ανταπεξέλθουν στις νέες συνθήκες, που δημιούργησε η κρίση του COVID-19 .
Η αποτύπωση του Οικονομικού Περιβάλλοντος της Κομοτηνής είναι μία ενέργεια η οποία μας δίνει την δυνατότητα και εξυπηρετεί στην καλύτερη αξιολόγηση των στοιχείων και μεταβολών που υπάρχουν κάθε χρόνο στις επιχειρήσεις της Πόλης μας. Ο Εμπορικός Σύλλογος Κομοτηνής ευχαριστεί τους καταστηματάρχες που συμμετείχαν στην παραπάνω έρευνα ,συμβάλλοντας στην πραγματοποίηση και παρουσίαση του παραπάνω εγχειρήματος.
Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής
Κωνσταντινίδου Κυριακή
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;