ΕΠΑ.Λ. Κομοτηνής: Για όσους δεν σταματούν να διεκδικούν (σ)τη ζωή τους!

9 Ιουνίου 201700:06

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Η Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΔΤΕΕ) έχει δύο βασικούς ρόλους. Τον επαγγελματικό και τον κοινωνικό. Ο μονοδιάστατος προσανατολισμός στον πρώτο, και μάλιστα χωρίς ανάλυση των ιδιαιτεροτήτων της χώρας μας, έχει αποδειχθεί ότι οδηγεί σε πλήρη αποτυχία τις επιχειρούμενες μεταρρυθμίσεις. Είναι λοιπόν καιρός να προσεγγίσουμε τις αλλαγές στην ΔΤΕΕ ολιστικά και να ασχοληθούμε συστηματικά με τον κοινωνικό ρόλο, ώστε να βελτιώσουμε την ποιότητα και την ελκυστικότητα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και να στηρίξουμε τους μαθητές της για μια νέα αρχή.

Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται με δυναμικό τρόπο και το ΕΠΑΛ Κομοτηνής, προσπαθώντας διά στόματος αλλά και πράξεων της κ. Μαίρης Δαργινίδου ( διευθύντρια του Εσπερινού ΕΠΑΛ Κομοτηνής) να επισημάνει την αναγκαιότητα να ευαισθητοποιηθούμε και να στηρίξουμε όλοι την προσπάθεια αυτή ανάδειξης και αναβάθμισης τόσο των Επαγγελματικών Λυκείων όσο και της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με αίσθημα συλλογικής ευθύνης.

Διαβάστε την ενδιαφέρουσα συνέντευξη που μας παραχώρησε!

Γιατί ΕΠΑΛ κ Δαργινίδου;

   Καθοριστικό ρόλο για την αντιμετώπιση των νέων προκλήσεων που έχει επιφέρει η οικονομική κρίση  μπορεί να διαδραματίσει η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση  αφού, τα τελευταία χρόνια, το πτυχίο πολλών αποφοίτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε τομείς που έχουν ήδη κορεστεί δεν αποτελεί πλεονέκτημα για ένταξη στην αγορά εργασίας. Ως εκ τούτου, οι νέοι θα πρέπει να κατευθυνθούν προς εναλλακτικούς τομείς της οικονομίας, αφού πλέον δεν μπορούμε να μην λάβουμε υπόψη μας την πληθώρα προσοντούχων ατόμων οι οποίοι προετοιμάστηκαν και προετοιμάζονται για εργασία σε ένα νέο οικονομικό μοντέλο

 Το σημαντικό κριτήριο όμως είναι να αποφασίσεις τί θέλεις να κάνεις, τί θα σου άρεσε. Από εκεί ξεκινούν όλα.
   Για παράδειγμα, αν είσαι θεωρητικό μυαλό, με έφεση στα φιλολογικά, το ΕΠΑΛ δεν θα σε καλύψει.

Στα θετικά του ΕΠΑΛ: παίρνεις απολυτήριο και πτυχίο επιπέδου 4 με ενδοσχολικές εξετάσεις (όχι με εξετάσεις πιστοποίησης όπως στα ΙΕΚ). Η είσοδος στα ΤΕΙ γίνεται κάπως πιο εύκολη, λόγω μικρότερης ύλης  και ήδη από φέτος οι απόφοιτοι ΕΠΑΛ διεκδικούν το 1% των θέσεων στα ΑΕΙ.

 Έχεις πολλά εργαστηριακά μαθήματα. Αν έχεις όρεξη ,με τους καταρτισμένους καθηγητές, έχεις μια πολύ καλή ευκαιρία να μάθεις πολλά στην ειδικότητα που θα επιλέξεις

     Τέλος, από φέτος λειτουργεί πιο ουσιαστικά η μαθητεία, που επιχειρεί να σπρώξει τους απόφοιτους στην αγορά εργασίας με ήπιο τρόπο.  Με αυτόν τον νέο θεσμό του «Προαιρετικού μεταλυκειακού έτους –τάξη μαθητείας» δίνεται η δυνατότητα σε απόφοιτους ΕΠΑΛ ηλικίας 18 – 24 ετών, ασφαλούς ένταξης σε πραγματικό εργασιακό περιβάλλον, για εννέα (9) μήνες, υπό τη εποπτεία του σχολείου με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, μισθό στο 75% του κατώτατου μισθού και πλήρη ασφάλιση (υγειονομική και συνταξιοδοτική) και συμπληρωματικής εργαστηριακής εκπαίδευσης στο σχολείο. Στη συνέχεια με εξετάσεις πιστοποίησης έχεις απόκτηση πτυχίου επιπέδου 5.

 

Τα ΕΠΑΛ θεωρούνται από μερικούς λιγάκι υποβαθμισμένα σήμερα. Εσείς τι θα τους απαντούσατε;

    Είναι στο μυαλό μόνο του Έλληνα  υποβαθμισμένα ,στην πράξη όμως δεν είναι. Πολλά παιδιά νοιώθουν έτσι (ότι είναι οι “τελευταίοι”, οι “χειρότεροι”) ήδη από την Α’ λυκείου και φοιτούν με απογοήτευση, θα έλεγα ότι φοιτούν παραδομένοι σε μια αχαλίνωτη τεμπελιά. Δε φταίει το ΕΠΑΛ γι’ αυτό. Πολλές φορές φταίει η δική τους άρνηση να παλέψουν για να γίνουν κάτι καλύτερο καθώς και η διάθεση να ξεχωρίσουν.  

    Από το 2013, σχεδόν το 49% ,των 22 εκατομμυρίων εκπαιδευομένων στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στην Ευρωπαϊκή Ένωση παρακολουθεί προγράμματα Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.

Οι έρευνες έχουν δείξει ότι σε χώρες όπου είναι ανεπτυγμένη η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση τα ποσοστά ανεργίας είναι χαμηλά. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η είσοδος στην αγορά εργασίας και η εξεύρεση απασχόλησης είναι ευκολότερη μέσω της Τεχνικής Εκπαίδευσης

    Μέσα από την τριβή με τα τεχνολογικά και εργαστηριακά μαθήματα του κλάδου και της ειδικότητας, οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση να αναπτύξουν περισσότερες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες και να κατανοήσουν καλύτερα τη σημασία και την εφαρμογή των μαθημάτων Γενικής Εκπαίδευσης (π.χ. Μαθηματικά και Φυσική), τα οποία με τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα θα είναι προσαρμοσμένα με παραδείγματα και ασκήσεις που θα αφορούν τον κλάδο και την ειδικότητά τους. Ως αποτέλεσμα, θα τους δίδεται η δυνατότητα να αποκτήσουν ένα ευρύ υπόβαθρο, το οποίο θα τους βοηθήσει και να επιτύχουν στις εξετάσεις πρόσβασης στα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και να έχουν πιο ομαλή προσαρμογή και καλύτερη επίδοση στo πρόγραμμα σπουδών που επέλεξαν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Η γνώμη μου; Ακόμη και ένας καλός μαθητής θα μπορούσε πολύ άνετα να επιλέξει το ΕΠΑΛ, αρκεί να είναι συνειδητοποιημένος.

Για ποιους σημαντικούς λόγους, ο μαθητής που είναι απόφοιτος Γυμνασίου ή έχει προαχθεί από την Α΄ τάξη στη Β΄ τάξη Γενικού Λυκείου (ΓΕ.Λ.), θα επιλέξει το Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑ.Λ.).

 Οι λόγοι είναι πολλοί και ήδη γίνεται μεγάλη προσπάθεια από το υπουργείο να στραφεί το μαθητικό δυναμικό προς την Τ.Ε.Ε.Σίγουρα θα έχετε δεί τα τηλεοπτικά σπότ .Ένας μαθητής προτιμώντας την Τ.Ε.Ε (τεχνική, επαγγελματική εκπαίδευση) θα αναπτύξει μέσα από τα αναλυτικά προγράμματα των γενικών μαθημάτων και των μαθημάτων ειδικοτήτων, τις ιδιαίτερες ικανότητές του, τις προσωπικές πρωτοβουλίες, την δημιουργικότητά του και την κριτική σκέψη. Θα γνωρίσει και θα διδαχτεί τις απαιτούμενες τεχνικές και επαγγελματικές γνώσεις που θα τον βοηθήσουν να αναπτύξει συναφείς δεξιότητες

 Θα αποκτήσει ισότιμο και ισοδύναμο απολυτήριο τίτλο με το ΓΕ.Λ. αλλά και  πτυχίο ειδικότητας επιπέδου 4 με τα ανάλογα επαγγελματικά δικαιώματα.

Θα μπορεί να εργαστεί στον δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα ως τεχνικός, εργοδηγός ή υπάλληλος σε συναφή επαγγέλματα σύμφωνα με το πτυχίο ειδικότητάς του ή να ασκήσει ιδιωτικό έργο. Οι προκηρύξεις του δημοσίου άλλωστε απαιτούν  πτυχίο εξειδίκευσης  τις περισσότερες φορές.

Αν επιθυμεί θα συνεχίσει τις σπουδές του κατά προτεραιότητα στα Ι.Ε.Κ για την απόκτηση επιπλέον εξειδίκευσης σε σύγχρονες ειδικότητες με φοίτηση μόνο 3 Εξαμήνων στην ίδια Ειδικότητα ή 5 εξαμήνων για την απόκτηση νέας Ειδικότητας  ή θα έχει την δυνατότητα όπως και οι απόφοιτοι των Γενικών Λυκείων (ΓΕ.Λ.), να εισαχθεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ΑΕΙ – Α.ΤΕΙ και στρατιωτικές ,αστυνομικές σχολές και σχολές πυροσβεστικής μέσω πανελληνίων εξετάσεων σε τέσσερα μαθήματα που θα διδάσκεται στην τρίτη τάξη  ,(2) μαθήματα γενικής παιδείας και δύο(2) μαθήματα της ειδικότητάς του. ‘Αλλωστε από το σχολικό έτος 2016-2017 ισχύει η εισαγωγή επιπλέον θέσεων 1% για κάθε τμήμα στις Πανεπιστημιακές σχολές (ΑΕΙ).

 

Σε τι διαφέρει το εσπερινό ΕΠΑΛ από τα πρωινά ΕΠΑΛ;

  Η μόνη διαφορά είναι η ηλικία των μαθητών. Στα εσπερινά ΕΠΑΛ εγγράφονται ενήλικοι μαθητές ή ανήλικοι που εργάζονται.

Ποιοι τομείς και ειδικότητες υπάρχουν σήμερα στο εσπερινό ΕΠΑΛ Κομοτηνής;

Κατά την εγγραφή τους στα ΕΠΑΛ, οι μαθητές/τριες  επιλέγουν την κατεύθυνση προσανατολισμού στην Α τάξη , τον τομέα στην Β τάξη και την ειδικότητα που θα ακολουθήσουν στην Γ τάξη.

Οι τομείς στην και οι ειδικότητες που λειτουργούν στο σχολείο μας είναι

Τομέας Πληροφορικής με ειδικότητα
1. Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής

Τομέας Μηχανολογίας με ειδικότητες
1. Τεχνικός Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών
2. Τεχνικός Οχημάτων

Τομέας Δομικών Έργων με ειδικότητα
1. Σχεδιαστής Δομικών Έργων και Γεωπληροφορικής

 Τομέας Υγείας-Πρόνοιας-Ευεξίας με ειδικότητα

  1. Αισθητικής Τέχνης

  Εκτός όμως από τους τομείς και το αντίστοιχο πτυχίο που παρέχεται ,την σημερινή εποχή το απολυτήριο του λυκείου είναι απαραίτητο για την εύρεση εργασίας, για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ή για την εγγραφή σας στα ΙΕΚ εκτός από τις προκηρύξεις του δημοσίου καθώς και για επιχορηγούμενες καταρτίσεις σε ιδιωτικά ΚΕΚ

 

   Ακούσαμε για την ηλεκτρονική εγγραφή των μαθητών . Τι  ακριβώς σημαίνει η ηλεκτρονική εγγραφη στα ΕΠΑΛ για την νέα σχολικη χρονια;

   Για πρώτη φορά και όπως μας ενημέρωσε το Υπουργείο Παιδείας πριν από λίγες μέρες η εγγραφή αλλά και η ανανέωση εγγραφής των μαθητών θα γίνει ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ από 19/6/2017 έως 23/6/2017. Δεν μας έχει ανακοινωθεί ακόμη ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει οπότε οι μαθητές θα πρέπει να ενημερώνονται από τα ΜΜΕ καθώς και να επικοινωνούν με το σχολείο στο τηλ 25310 84160 ή στην διεύθυνση τέρμα Σισμάνογλου (κτίριο 1ου ΕΠΑΛ και ΙΕΚ) γιατί είναι πολύ μικρό το χρονικό περιθώριο που δόθηκε.

Αρθρογράφος