Ομιλία Μ. Μπαράν κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής για το πόρισμα της Διακομματικής Επιτροπής για την Ανάπτυξη της Θράκης
Η πολύκροτη ανάπτυξη της ακριτικής μας Θράκης οφείλει να έχει απώτερο στόχο την κοινή μας πλεύση και συμπόρευση προς το συμφέρον της πολύπαθης αυτής περιοχής.
Και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο το πόρισμα που την αφορά, δεν θα πρέπει να μείνει ένας απλός κατάλογος έργων χωρίς μετουσίωσή του στην ενεργό πράξη.
Χαμηλό βιοτικό επίπεδο, υψηλή ανεργία και ιδιαίτερη δημογραφική ελάττωση κατατάσσουν την περιοχή στο χαμηλότερο επίπεδο ανάπτυξης. Αντί λοιπόν της ενίσχυσής της, αρνητική εντύπωση προκαλεί ο μειωμένοςΠροϋπολογισμό που προβλέφθηκε για την Αποκεντρωμένη Διοίκηση της ευρύτερης περιοχής. Μάλιστα, όταν σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η δεύτερη φτωχότερη Περιφέρεια της Ηπειρωτικής Ελλάδας ήταν η Περιφέρεια της Α.Μ.Θ. για το 2019, με την Ξάνθη δε να έχει την αρνητική πρωτιά της φτωχότερης Περιφερειακής Ενότητας τόσο στην Περιφέρεια, όσο και στη χώρα.
Την ίδια στιγμή, τα στοιχεία επιβεβαιώνουν την αίσθηση ότι η ΑΜΘ «τροφοδοτείται» οικονομικά από τους δημοσίους υπαλλήλους, το εμπόριο και την εστίαση και πολύ λιγότερο από τον αγροτικό τομέα, που, πλέον, έχει σχεδόν εγκαταλειφθεί. Οι επιχειρήσεις δε στην προσπάθειά τους να αποφύγουν την δυσβάστακτη φορολογία μειώνουν τις θέσεις εργασίας και μεταφέρουν την έδρα τους σε άλλες Βαλκανικές χώρες.
Η τεράστια επίσης, αιμορραγία φυγήςεργατικού δυναμικού εντός της Ευρωζώνης, αποδυναμώνει την παραγωγικότητα της ελληνικής οικονομίας και συνιστά μία μεγάλη απώλεια αναπτυξιακήςαλλά και ευρύτερα κοινωνικής, πολιτιστικής καιεθνικής δυναμικής.
Ποιο το αποτέλεσμα όλων αυτών;
Η ανεργία να θερίζει στην περιοχή γεγονός που οδηγεί την Θράκη σε πλήρη οικονομικό μαρασμό.
Για να έρθει η πολυπόθητη ανάπτυξη χρειαζόμαστε πρωτίστως, έμπειρα εργατικά χέρια γεγονός που θα επιτευχθεί μέσω δημιουργίας Τμημάτων Περιφερειακής Αναπτυξιακής Εξειδίκευσης -υπό την αιγίδα πιθανά και της Περιφέρειας. Στα τμήματα αυτά, θα παρέχεται γνώση και πρακτική κατάρτιση πάνω στα ιδιαίτερα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά της περιοχής. Κατ’ αυτόν τον τρόπο και η ανεργία αντιμετωπίζεται και η φυγή στο εξωτερικό αλλά πρωτίστως ενδυναμώνεται η αναπτυξιακή προοπτική. Ταυτόχρονα με τη θεσμική και υλικοτεχνική βελτίωση των μειονοτικών σχολικών μονάδων στη Θράκη, αυτή η προσπάθεια θα είχε άμεσα θετικά αποτελέσματα.
Σε πρόσφατή Ερώτηση προς τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αναφέρεται πως η παροχή επενδυτικών κινήτρων στο πρόσφατα ψηφισθέν αναπτυξιακό νομοσχέδιο, στις τόσο δοκιμασμένες και «ξεχασμένες» τρείς Περιφερειακές Ενότητες της Θράκης μπορεί σε πρώτη ανάγνωση να αποτελεί ένα βήμα προόδου, αλλά δυστυχώς, διαπιστώνεται πως διαπράττεται μια κατάφορη αδικία, καθώς η επιχορήγηση στην Π.Ε. Έβρου ορίζεται σε ποσοστό 60% ενώ για τις Π.Ε. Ξάνθης και Ροδόπης το ποσοστό μειώνεται στο 30%. Η προσαύξηση δε της συνολικής βαθμολογίας του επενδυτικού σχεδίου, την οποία λαμβάνουν οι επιχειρήσεις που θα επενδύσουν στη Θράκη, διαφοροποιείται και αυτή, με την Π.Ε. Έβρου να λαμβάνει και εκεί μεγαλύτερο ποσοστό 10% και οι Π.Ε. Ξάνθης και Ροδόπης 5%. Η απάντηση του Υπουργείου ήταν ανεπαρκής και γενικόλογη. Όπως λέει και ο σοφός λαός «ακριβός στα πίτουρα και φθηνός στο αλεύρι».
Έως σήμερα ποτέ ξανά δε διαφοροποιήθηκαν τα αναπτυξιακά κίνητρα για τις Π.Ε. της περιοχής, που δόθηκαν από τους παλαιότερους αναπτυξιακούς νόμους.
Η Θράκη πάντα αντιμετωπίζονταν ως ενιαίο σώμα και στη Διακομματική Επιτροπή της Βουλής για την Ανάπτυξη της και στο πόρισμά αυτής δεν γίνεται λόγος για τέτοιο διαχωρισμό.
Πολλά τα ερωτήματα που προκύπτουν και για τον αποκλεισμό των Ελλήνων πολιτών της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης απότην Προκήρυξη Διαγωνισμού για την εισαγωγή φοιτητών στη Σχολή Αξιωματικών και σπουδαστών στη Σχολή Πυροσβεστών της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, με το σύστημα των εξετάσεων σε πανελλαδικό επίπεδο, το ακαδημαϊκό έτος 2022 – 2023 κάτι το οποίο δεν συνέβαινε σε προηγούμενες προκηρύξεις του ίδιου φορέα. Στις ειδικές κατηγορίες υποψηφίων και μέσα σε αυτούς εντάσσονταν και οι Έλληνες πολίτες της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης και καταλάμβαναν το 2% των θέσεων, καταργήθηκε με το Προεδρικό Διάταγμα 17/14-03-2022 στο οποίο και δεν συμπεριλαμβάνονται πλέον.
Όσον αφορά τον πρωτογενή τομέα, χρειάζεται όσο τίποτε άλλο, εισαγωγή νέων τεχνολογιών στην παραγωγή και στην καλλιέργεια. Αξιοποίηση παραγωγικών μονάδων που είναι αναξιοποίητες. Δημιουργία μεγάλων έργων υποδομής, επανεκκίνηση στον αγροτικό και παραγωγικό τομέα της περιοχής. Πρέπει να εξειδικεύσουμε λοιπόν την καινοτομία ενισχύοντας τη γνώση.
Απαιτείται επίσης, πρόσβαση όχι μόνο από οδικές αρτηρίες αλλά και μέσω θαλάσσιων και αεροπορικών μέσων. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντική η σύνδεση του κάθετου Άξονα με κάποιο λιμάνι είτε της Αλεξανδρούπολης είτε της Καβάλας για την εξυπηρέτηση του θαλάσσιου εμπορίου αλλά και του τουριστικού τομέα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ανάγκης εκσυγχρονισμού αποτελεί το Τελωνείο των Κήπων όπου οι αναχρονιστικές εγκαταστάσεις και έλλειψη προσωπικού καλά κρατούν. Η περιοχή χρειάζεται ένα σύγχρονο τελωνείο που να πληροί όλες αυτές τις προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη εισροή τουριστών που αναμένουμε και φέτος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι εάν έρθει η ευημερία και η ανάπτυξη στη Θράκη, αυτό θα διευκολύνει και την επίλυση των θεσμικών θεμάτων σχετικά με τη μειονότητα καθώς η διαπολιτισμικότητα και η διαθρησκευτικότητα της περιοχής μας στους χαλεπούς αυτούς καιρούς, οφείλει να γίνει πρότυπο ειρηνικής συνύπαρξης για την ενοποιημένη Ευρώπη. Γιατί οφείλετε να ξέρετε και να θυμάστε πολύ καλά πως η οικονομική ευρωστία και ανεξαρτησία είναι αρωγός στο να ξεπεραστούν τα όποια θεσμικά ζητήματα.
Οι μεγάλες προτεραιότητες και οι ανάγκες του τόπου θέλουν πρόγραμμα, θέσεις και απόψεις με πυξίδα το συμφέρον του λαού. Για να έχουμε τα παιδιά μας να προκόβουν στην Ελλάδα και όχι στο εξωτερικό, για να δοθούν κίνητρα στον πρωτογενή τομέα, στη μεταποίηση. Να γίνει η Ελλάδα χώρα κοινωνικής δικαιοσύνης, με αποκέντρωση, με επενδυτικά κίνητρα, με πρωτοπορία και να εκμεταλλευτούμε κατάλληλα τα Ευρωπαϊκά προγράμματα.