Περίπου 26 μήνες απαιτήθηκαν προκειμένου η κυβέρνηση να επαναδιαπραγματευτεί (;) “καλύτερους όρους” στη σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στο ελληνογερμανικό σχήμα Fraport – Slentel.
Χθες, ο υπουργός Επικρατείας και πρόεδρος της Διυπουργικής Επιτροπής Επενδύσεων και Ανάπτυξης Αλέκος Φλαμπουράρης ανακοίνωσε ότι “μέσα σε 15 ημέρες και πάντως πριν από το Πάσχα θα έχει ολοκληρωθεί η επένδυση και το ελληνικό δημόσιο θα έχει εισπράξει 1,23 δισ. ευρώ για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια”.
Γιατί καθυστέρησε να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης, δεδομένου ότι το σχήμα Fraport-Slentel αναδείχθηκε ως προτιμητέος επενδυτής στις 25 Νοεμβρίου 2014;
“Οι διαδικασίες επίπονες και περίπλοκες λόγω των σημαντικών παραλείψεων που υπήρχαν κατά την υπογραφή της πρώτης σύμβασης από την κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου το 2014” αναφέρει η ανακοίνωση Φλαμπουράρη, αν και καμία υπογραφή δεν μπήκε από τις 25 Νοεμβρίου 2014 έως και τις 25 Ιανουαρίου 2015, οπότε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ κέρδισε τις εκλογές.
Ωστόσο, σημαντικό ρόλο στην ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης φέρεται να διαδραμάτισε το υψηλό εφάπαξ τίμημα, ύψους 1,23 δισ. ευρώ, που αναμένεται, σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα, να καταβάλουν οι επενδυτές την Μεγάλη Τρίτη 11 Απριλίου. Και αυτό επειδή, σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, επιτρέπει την υλοποίηση του κυβερνητικού plan b σε περίπτωση μη άμεσης ολοκλήρωσης της αξιολόγησης, δεδομένου ότι τον Ιούλιο το Δημόσιο θα πρέπει να πληρώσει 7,4 δισ. ευρώ σε ομόλογα και τόκους.
Κυβίστηση
Αποτελεί κοινό μυστικό ότι κατά τους τελευταίους 26 μήνες, η επαναδιαπραγμάτευση από την κυβέρνηση της σύμβασης παραχώρησης υπήρξε άσκηση επί χάρτου, με την ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης να προστίθεται στην μακρά λίστα των κυβερνητικών κυβιστήσεων. Χαρακτηριστικές, εξάλλου, είναι οι τοποθετήσεις του Αλέκου Φλαμπουράρη, του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και κυβερνητικών στελεχών.
“Δεν είναι σωστή η λογική ότι βουτάς όλα τα αεροδρόμια της χώρας και τα δίνεις. […] Η γνώμη μου είναι ότι δεν μπορεί 14 αεροδρόμια να δοθούν πακέτο. […] Δεν πρόκειται να πουληθεί δημόσια περιουσία, ούτε τα λιμάνια, ούτε τα αεροδρόμια, ούτε ο σιδηρόδρομος. Αξιοποίηση με συμμετοχή του Δημοσίου” είχε δηλώσει ο κ. Φλαμπουράρης σε τρία διαφορετικά μέσα ενημέρωσης το διάστημα Φλεβάρης – Μάρτιος 2015.
“Στόχος της τρόικας δεν είναι τα δανεικά, είναι τα αεροδρόμια, τα λιμάνια, ο δημόσιος πλούτος της χώρας. Τη χώρα θέλουν να μετατρέψουν σε αποικία χρέους, να μετατρέψουν τους εργαζόμενους σε φτηνό ανασφάλιστο εργατικό δυναμικό, να καταστρέψουν τους μικρομεσαίους να καταστρέψουν το κοινωνικό κράτος, να βγάλουν από τη μύγα ξύγκι.
[…] “Αναρωτιόμαστε: τι όφελος μπορεί να έχει για την ανάπτυξη του τόπου η ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου στο Άκτιο; Ή το να μην υλοποιούνται μέχρι σήμερα τα αναγκαία έργα αναβάθμισης στο αεροδρόμιο των Ιωαννίνων; Η απάντηση είναι: κανένα όφελος. Πουλάνε ό,τι βρουν μπροστά τους και εγκαταλείπουν ότι δεν μπορούν να πουλήσουν. […] Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Αεροδρομίου στα Χανιά. Είναι προφανές πόσο σημαντικό είναι για την επικοινωνία της Κρήτης με την Ελλάδα και τον κόσμο. Αλλά το ΤΑΙΠΕΔ το ξεπουλάει, για να μετατραπεί σε κερδοφόρο μαγαζί.
[…]Δεν θα επιτρέψουμε η δημόσια περιουσία και οι υποδομές να περάσουν στα νύχια του ΤΑΙΠΕΔ και των ποικιλώνυμων συμφερόντων. Τα αεροδρόμια, τα λιμάνια, ο βόρειος οδικός άξονας δεν είναι κερδοφόρα φιλέτα προς χάρισμα” είχε σημειώσει ο Αλέξης Τσίπρας σε τέσσερις διαφορετικές ομιλίες σε Λαμία, Ιωάννινα και Κρήτη (Νοέμβριος 2014) και τον Ιανουάριο του 2015.
Ακόμη, ο ίδιος σε ανάρτησή του τον Μάιο του 2014 είχε σημειώσει: “προσγείωση στο αεροδρόμιο Κέρκυρας. Το ΤΑΙΠΕΔ ετοιμάζει το ξεπούλημα του σε ιδιώτες. 25 Μάη τους χαλάμε τα σχέδια”.
“Τα αεροδρόμια δεν είναι επένδυση. Τα αεροδρόμια αυτή τη στιγμή αν προχωρήσουν, στη συγκεκριμένη εταιρεία, δηλαδή στο γερμανικό αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, το αποτέλεσμα θα είναι ότι στα περισσότερα νησιά θα κοπούν οι συνδέσεις με τις εταιρείες φθηνού εισιτηρίου” ανέφερε ο Πάνος Καμμένος στις 10 Φεβρουαρίου (Mega Channel).
“Δεν είναι επένδυση να πωλείται ο ΟΠΑΠ και να δίνονται με leasing τα περιφερειακά αεροδρόμια την ώρα που απογειώνεται ο τουρισμός” είχε δηλώσει στον τηλεοπτικό σταθμό Star ο Πάνος Σκουρλέτης.
“Η ανακοίνωση του ανάδοχου για το διαγωνισμό της ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων αποτελεί εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη για τις προοπτικές ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας.
[…] Η ενέργεια αυτή, η οποία κινείται στα όρια της νομιμότητας, πραγματοποιείται την ίδια στιγμή που η συντριπτική πλειοψηφία των επαγγελματικών ενώσεων και των τοπικών κοινωνιών που πλήττονται αντιτίθενται στην εκποίηση τους” σημείωσε ο Γ. Σταθάκης στις 25 Νοεμβρίου 2014.
Αναπτυξιακή ένεση
Σε κάθε περίπτωση, το κλείσιμο της ιδιωτικοποίησης, αναμένεται να αποτελέσει μεγάλη αναπτυξιακή ένεση για την ελληνική οικονομία.
Εκτός από το τίμημα ύψους 1,234 δισ. ευρώ που θα εισπράξει το ελληνικό Δημόσιο, για τα επόμενα 40 χρόνια θα καταβάλλεται ετήσιο πάγιο τίμημα παραχώρησης 22,9 εκατ. ευρώ και ετήσιο μεταβλητό τίμημα παραχώρησης της τάξης του 28,5% των λειτουργικών κερδών της Fraport Greece.
Στο έργο απασχολούνται, ήδη, περίπου 400 άτομα, οι εργασίες ανακατασκευής θα δημιουργήσουν περίπου 2.000 θέσεις εργασίας, ενώ με την έναρξη της παραχώρησης ξεκινούν επενδύσεις σε αερολιμενικές υποδομές ύψους 20% υψηλότερες από τη συμβατική υποχρέωση (330 εκατ. ευρώ μέχρι το 2020).
Στη συνέχεια, και έως το τέλος της διάρκειας της παραχώρησης, θα γίνουν και πρόσθετες επενδύσεις για τη συντήρηση, την αναβάθμιση και την επέκταση των υποδομών, ανάλογα με το πώς θα εξελίσσεται η επιβατική κίνηση που θα ξεπεράσουν το 1 δισεκατομμύριο ευρώ, όπως έχει ανακοινώσει ο παραχωρησιούχος.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου από το capital.gr
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;