Χαρά Κεφαλίδου: Το ΠΑΣΟΚ υπερψηφίζει και τις είκοσι πέντε διατάξεις που αφορούν το θέμα των μουφτειών

29 Ιουλίου 202207:57

Επειδή έχει γίνει πολλή κουβέντα για το πρώτο κομμάτι και με πληρότητα ο εισηγητής μας έχει αναπτύξει τα θέματα που αφορούν το περιβάλλον και την ενέργεια, επιτρέψτε μου να επικεντρωθώ στις διατάξεις που αφορούν το Υπουργείο Παιδείας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ένα σημαντικό βήμα έχει γίνει σε ό,τι αφορά τον τρόπο με τον οποίο νομοθετούμε τα θέματα των μουσουλμάνων συμπολιτών μας. Είναι η πρώτη φορά μετά από το 1991που έρχεται μια νομοθεσία με κανονική κοινοβουλευτική διαδικασία και όχι με πράξη νομοθετικού περιεχομένου.

Θέλω όμως να σας πω -γιατί είναι καλό να το θυμόμαστε αυτό- ότι το ΠΑΣΟΚ είναι τελικά ο πολιτικός χώρος που πρωτοστάτησε και υλοποίησε πολιτικές ισονομίας και ισοπολιτείας, ιδιαίτερα στη Θράκη,καταργώντας ουσιαστικά τις διαχωριστικές γραμμές με σειρά θετικών παρεμβάσεων.

Ως κυβέρνηση, με το βλέμμα στραμμένο πάντα στο αύριο και αγωνιζόμενοι για την πρόοδο της πατρίδας μας για όλους, θεσμοθετήσαμε σημαντικά μέτρα για τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης.

Πρώτα απ’ όλα, εισαγάγαμε την ποσόστωση για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση επί Υπουργού Παιδείας Γιώργου Παπανδρέου. Καταργήσαμε την περίφημη ΕΠΑΘ,την Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης επί υπουργίας Άννας Διαμαντοπούλου. Ο Ανδρέας Λοβέρδος είχε την τύχη να είναι ο Υπουργός Παιδείας που πραγματοποίησε τη σημαντικότερη μεταρρύθμιση στη μειονοτική εκπαίδευση από ύπαρξής της, καταργώντας το περίφημο Συντονιστικό Γραφείο Μειονοτικών Σχολείων,που λειτούργησε ως μια παράλληλη δομή εκτός της περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης.

Το ΠΑΣΟΚ ήταν αυτό που κατήργησε τις γκρίζες ζώνες στην εκπαίδευση, προχωρώντας στην ισότιμη ένταξη της μειονοτικής εκπαίδευσης στις οργανωτικές δομές της δημόσιας εκπαίδευσης.

Ομοίως, επί Λοβέρδου οι μουσουλμάνοι δάσκαλοι των μειονοτικών σχολείων απέκτησαν επιτέλους κλάδο, τον ΠΕ73. Θεσμοθετήσαμε ειδική διαδικασία για όλους τους αποφοίτους της ΕΠΑΘ,ώστε να φοιτήσουν στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου στην Αλεξανδρούπολη και να αποκτήσουν επιτέλους πτυχίο δασκάλου.

Ασφαλώς υπάρχουν πάρα πολλά να γίνουν. Χρειάζεται όμως όχι μόνο για λόγους ιστορικούς, αλλά και για να ξέρουμε ποιοι είμαστε, να θυμόμαστε ποιανού την υπογραφή έχουν τα μεγάλα και τα καθοριστικά βήματα στην εμπέδωση, την εμβάθυνση και τη διαρκή υπηρέτηση των θεσμών της σύγχρονης δημοκρατίας.

Κυρίες και κύριοι, ακούσαμε προσεκτικά και με σεβασμό τους Μουφτήδες, τους προέδρους των διαχειριστικών επιτροπών μουσουλμανικής περιουσίας και τον πρόεδρο των ιεροδιδασκάλων.Από τις ομιλίες τους προκύπτει ότι η γνώμη τους έχει ληφθεί υπόψη, γεγονός με αυτονόητη σημασία για τη χώρα.

Ο κόσμος και οι κοινωνίες προχωρούν και η πολιτεία οφείλει να ανταποκρίνεται στις κοινωνικές ανάγκες όλων των Ελληνίδων και όλων των Ελλήνων. Οι μουσουλμάνοι συμπολίτες μας είναι κομμάτι από εμάς.

Σε όλα τα μείζονα θέματα που αφορούν τη θρησκευτική ταυτότητα το ΠΑΣΟΚ είχε και έχει πάντα θετική συνεισφορά.Στην ιστορική μας πορεία δεν αντιμετωπίσαμε τη θρησκεία και ειδικότερα, το ισλάμ, ως κάτι αναχρονιστικό που πρέπει να τεθεί εκτός κοινωνίας. Η τακτική της διγλωσσίας στη μουσουλμανική μειονότητα υπήρξε ανέκαθεν έξω από τη φιλοσοφία και τα πιστεύω μας.

Ταυτόχρονα, με επίγνωση και πολιτικό σθένος αντιμετωπίζουμε την τουρκική επιθετικότητα χωρίς ωραιοποιήσεις, χωρίς βολικές απλουστεύσεις. Ο γείτονάς μας έχει μεταλλαχθεί σε απειλή για όλη την Ευρώπη. Αυτή είναι η αλήθεια που δεν μπορούμε να παραβλέψουμε.

Είμαστε αντιμέτωποι με την επιδίωξη της Τουρκίας να παρέμβει μέσω του προξενείου της στην Κομοτηνή στο εσωτερικό της μουσουλμανικής μειονότητας, προσπαθώντας να υποδείξει σε Έλληνες πολίτες ποιο πρόσωπο θα ψηφίσουν για Βουλευτή,αλλά και ποιο κόμμα.

Η Ελλάδα οφείλει να εξασφαλίζει, οφείλει να διασφαλίσει και να περιφρουρεί ότι όλες οι Ελληνίδες και όλοι οι Έλληνες,ανεξαρτήτως θρησκευτικών πεποιθήσεων, ψηφίζουν όποιο κόμμα και όποιο πρόσωπο θέλουν, χωρίς καμία παρέμβαση, πολύ δε περισσότερο από ξένες δυνάμεις.

Το προξενείο της Κομοτηνής,ξεπερνώντας τα όρια του ρόλου του, αυτά τα όρια που θέτουν οι διεθνείς συμβάσεις, εμπλέκεται στην εσωτερική πολιτική της χώρας. Στοχοποιεί δημοσιογράφους, απλούς πολίτες που ασκούν κριτική, Βουλευτές του ελληνικού Κοινοβουλίου,με την απειλή ότι δεν θα ξαναδούν εκλογή.

Και σας ρωτώ το εξής και σε αυτή την ερώτηση περιμένω από όλους μια ρητή και χωρίς υπεκφυγές απάντηση. Μπορούμε να δεχτούμε μια τέτοια συμπεριφορά;

Η παρεμβατική τακτική της Τουρκίας στην πολιτική ζωή άλλων χωρών, με εργαλείο πάντα τη θρησκεία, είναι γνωστή σε όλη την Ευρώπη και ενδεικτική της περιφρόνησης των θεσμών της δημοκρατίας. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της διεύθυνσης θρησκευτικών υποθέσεων, η οποία είναι υπαγόμενη απευθείας στον Πρόεδρο της Τουρκικής Δημοκρατίας, με προϋπολογισμό που υπολείπεται εκείνων των Ενόπλων Δυνάμεων της Τουρκίας, μισθοδοτεί πάνω από εκατόν πενήντα χιλιάδες ιμάμηδες σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης και της Θράκης,και από την άλλη, ζούμε μια συνειδητή καλλιέργεια κλίματος ισλαμοφοβίας από την ακροδεξιά σε όλη την Ευρώπη, φυσικά προς άγραν οπαδών και ψήφων.

Επομένως, πολιτικό ισλάμ και ακροδεξιά έχουν ακριβώς τον ίδιο στόχο: την υπονόμευση της δημοκρατίας, χρησιμοποιώντας τα δικαιώματα που αυτοί απλόχερα προσφέρει, ώστε να την υπονομεύσουν εκ των έσω. Κι εδώ βρίσκεται ένας μεγάλος κίνδυνος για κάθε δημοκρατική κοινωνία.

Οαγώνας μας λοιπόν, ο αγώνας όλων των δημοκρατικών δυνάμεων δεν μπορεί παρά να είναι εστιασμένος στην υπεράσπιση της δημοκρατίας χωρίς εκπτώσεις.

Τα κόμματα που μετέχουν σε αυτήν την Βουλή είναι όλα προσηλωμένα με ειλικρίνεια στο Σύνταγμα και την Δημοκρατία. Γι’ αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία να δώσουμε σήμερα ένα διπλό και σαφές μήνυμα, ότι η Ελλάδα προστατεύει και εγγυάται τη θρησκευτική ελευθερία όλων, σύμφωνα με το άρθρο 13 του Συντάγματος. Συγχρόνως, είναι μια χώρα που δεν επιτρέπει την αμφισβήτηση της αρχής της λαϊκής κυριαρχίας από κανένα θρήσκευμα. Το πρώτο άρθρο του Συντάγματος αναφέρει ρητά ότι όλες οι εξουσίες πηγάζουν από τον λαό όχι από τονΘεό. Για τον λόγο αυτό η ανάδειξη ενός θρησκευτικού ηγέτη μέσα από εκλογικές διαδικασίες, όπως αυτές που γίνονται για την ανάδειξη Βουλευτών ή Δημάρχων, συνιστούν ευθεία αμφισβήτηση προς το δημοκρατικό πολίτευμα. Δεν μπορούν να υπάρχουν εκφραστές της λαϊκής βούλησης άλλοι, πέρα από τους Βουλευτές. Η αρχή της διάκρισης των ρόλων μεταξύ πολιτείας και Εκκλησίας δεν αφορά μόνο την Ορθόδοξη Εκκλησία αλλά κάθε θρήσκευμα σε αυτή τη χώρα.

Οι διατάξεις του τρίτου μέρους του νομοσχεδίου επιφέρουν σημαντικότατες αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο του 1991.Ακολουθώντας την νομολογία του ΣΤΕ και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, θεσμοθετείται σαφές πλαίσιο για τις Μουφτείες, ενισχύοντας τον ίδιο τον θεσμό και καθιστώντας τον οικονομικά ανεξάρτητο.

Ορίζεται η έννοια του Μουφτή στην ελληνική έννομη τάξη με ρητή αναφορά στην τριπλή ιδιότητά του, του θρησκευτικού λειτουργού, αυτού που ασκεί δικαιοδοτικές αρμοδιότητες και είναι επικεφαλής μιας δημόσιας υπηρεσίας. Θεσμοθετείται επίσης Σώμα Μουσουλμάνων Θρησκευτικών Λειτουργών από τριάντα τρία μέλη, η περίφημη Συμβουλευτική Επιτροπή, με Πρόεδρο Τοποτηρητή Μουφτή που αποφασίζουν ποιοι υποψήφιοι είναι επαρκείς για τη θέση του Μουφτή. Εισάγονται ασυμβίβαστα και κωλύματα για την ιδιότητα του Μουφτή, ώστε να προστατεύεται το κύρος του θεσμού και είναι ένα ξεκάθαρο μήνυμα της ελληνικής δημοκρατίας κατά της πολιτικοποίησης του Ισλάμ.

Με τις προτεινόμενες διατάξεις θεσμοθετούνται νέα κωλύματα από τα οποία πρέπει να σας πω ως Ελληνίδα πολίτης είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη για την πρόβλεψη που υπάρχει για τον αντιρατσιστικό νόμο, για την ενδοοικογενειακή βία και για τα ναρκωτικά.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς):  Ολοκληρώστε, κυρία συνάδελφε.

ΧΑΡΟΥΛΑ (ΧΑΡΑ) ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Και θέλω -επειδή καταλαβαίνω κύριε Πρόεδρε ότι ο χρόνος πιέζει- να σας πω ότι η πιο σημαντική καινοτομία του νόμου για τις Μουφτείες είναι ότι εισάγει την οικονομική τους ανεξαρτησία και τη διαφάνεια στην λειτουργία τους, καταργεί γκρίζες ζώνες, ρίχνει άπλετο φως, είναι ένα θετικό μήνυμα προς τηνμειονότητα.

Κλείνοντας, θέλω να πω ότι το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής έχει καταθέσει πολύ λεπτομερειακά και με μεγάλη διαφάνεια προτάσεις και στα είκοσι πέντε άρθρα που αφορούν το θέμα των Μουφτειώνκαι είναι η πρώτη φορά -και θέλω να υπογραμμίσω – που έχουμε από τη μεριά του Υπουργείου Παιδείας θετική στάση σε ό,τι αφορά τις προτάσεις μας.

Κλείνω, λέγοντας ότι έχουμε καταθέσει τρεις τροπολογίες και θα κάνω μία αναφορά μόνο, σε αυτήν που έχει να κάνει με την αύξηση του ποσοστού των εισακτέων της μουσουλμανικής μειονότητας στο 1%, κατατίθεται για δεύτερη φορά και θεωρώ ότι είναι ό,τι πιο σημαντικό μπορεί να στηρίξει η ελληνική πολιτεία σήμερα για να αλλάξει και η κουλτούρα και η νοοτροπία των συμπολιτών μας της μειονοτικής κοινότητας.

Ευχαριστώ και λέω ότι υπερψηφίζει το ΠΑΣΟΚ και τις είκοσι πέντε διατάξεις που αφορούν το θέμα των μουφτειών.

Καταθέτω και τις προτάσεις μας.

(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κ. Χαρούλα (Χαρά) Κεφαλίδου καταθέτει για τα Πρακτικά τις προαναφερθείσες προτάσεις, οι οποίες βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και  Πρακτικών της Βουλής)

Αρθρογράφος