Το άγχος των ΗΠΑ και η Θράκη

15 Νοεμβρίου 201908:39

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Σε ένα παλαιότερο κείμενό μας είχαμε επισημάνει ότι ” οι ΗΠΑ διακατέχονται από έντονο άγχος να «πατήσουν» πόδι στη Θράκη, να ελέγξουν εμπορικούς, οικονομικούς κι ενεργειακούς διαδρόμους προκειμένου να ανακόψουν τα ρωσικά σχέδια και κατά συνέπεια να εμποδίσουν την παρουσία οποιασδήποτε άλλης οικονομικής και στρατιωτικής δύναμης στην Ελληνική Θράκη την οποία μάλλον βλέπουν ως πλατφόρμα μελλοντικών σχεδιασμών.Σε αυτή την ευνοϊκή συγκυρία η Ελληνική Κυβέρνηση οφείλει να εξετάσει όλα τα δεδομένα και να επιδιώξει τα βέλτιστα για την εξυπηρέτηση των εθνικών συμφερόντων , επιχειρώντας να «τιθασεύσει» τον τουρκικό επιθετικό τυχοδιωκτισμό που στρέφεται εναντίον της Χώρας μας , εντός κι εκτός συνόρων.”

Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν αλλάξει πολλά στην Θράκη (και όχι προς το καλύτερο) για τα ελληνικά συμφέροντα ενώ φαίνεται ότι καταβάλλονται τεράστιες προσπάθειες για να τελεσφορήσουν τα αμερικανικά σχέδια για την περιοχή, τα οποία στην Θράκη εντοπίζονται κυρίως στον Λιμένα Αλεξανδρούπολης και την ενεργειακή ασφάλεια.

Για οικονομία χρόνου και χώρου παραθέτουμε το σχετικό στιγμιότυπο από τη συνέντευξη που παρεχώρησε ο Αμερικανός Πρέσβης, κ. Τζέφρι Πάϊατ, στο ΘΡΑΚΗ ΝΕΤ και στην κ. Μαρίνα Κονδύλη παρουσιάζοντας με ευσύνοπτο τρόπο τις απόψεις του για τα αμερικανικά συμφέροντα στην περιοχή και  τα σχέδια για την αξιοποίηση του Λιμένα Θεσσαλονίκης.

 

Πρέπει να επισημανθεί ότι ο δημόσιος διπλωματικός λόγος οφείλει να είναι καθησυχαστικός και “συμμαχικός” χωρίς αυτός όμως να λαμβάνεται και ως “εγγύηση” για την επίσημη πολιτική της Χώρας που εκπροσωπείται από τον ομιλούντα διπλωμάτη. Με το ίδιο σκεπτικό μόνον ως ανταπόδοση αβροφροσύνης μπορεί να γίνει αποδεκτή η κοινή γραμμή επιφανών πολιτικών ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ που προάγουν την (λανθασμένη) αντίληψη ότι οι ΗΠΑ αντιμετωπίζουν την Ελλάδα ως εταίρο και σύμμαχο και θα την προστατέψουν από κάθε κακό γείτονα ή αντίπαλο!

Το βασικό ερώτημα που αναρτάται και τίθεται, ωστόσο, αφορά στο κατά πόσο έχουν σωστά σταθμίσει οι Κοινότητες των Πληροφοριών των ΗΠΑ τα όσα συμβαίνουν στην περιοχή της Θράκης ενώ υπάρχουν αμφιβολίες για το εάν οι τοπικές ελίτ στη Θράκη αλλά και η κεντρική εξουσία έχουν μέχρι σήμερα κινηθεί προς την εξυπηρέτηση του πραγματικού Εθνικού Συμφέροντος και την ανάπτυξη της Θράκης.

Οι επισημάνσεις που ακολουθούν ενδέχεται να αποτελέσουν τη βάση για ένα βαθύτερο προβληματισμό τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή όπου μάθαμε στην κοινή συνέντευξη Τράμπ-Ερντογάν ότι “η συμμαχία ΗΠΑ – Τουρκίας, μπορεί να αποτελέσει ισχυρή δύναμη για ασφάλεια και σταθερότητα, όχι μόνο στη Μέση Ανατολή, αλλά ευρύτερα. Προσβλέπω στο να συνεργαστώ μαζί σας.”

Α. Η ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΑ ΤΩΝ ΗΠΑ ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΘΡΑΚΗ

1. Οι ΗΠΑ για χρόνια είχαν υποβαθμίσει την περιοχή της Θράκης δίνοντας έμφαση σε άλλα (δευτερεύοντα) γεωπολιτικά υποσυστήματα. Το κλείσιμο της VoA (Φωνή της Αμερικής), η μεταφορά των δομών συλλογής πληροφοριών σε ΝΑΕ, η σταδιακή εγκατάλειψη “δικτύων” και η μετατόπιση του ενδιαφέροντος στην Βαλκανική Χερσόνησο ειδικά την περίοδο 1993-2005 δημιούργησαν σοβαρά προβλήματα στο πεδίο πραγματικής άσκησης εξωτερικής πολιτικής.
2. Την ίδια χρονική περίοδο τα αμερικανικά δίκτυα δεν μερίμνησαν για την δημιουργία οικονομικών δικτύων και φίλα προσκείμενων επιχειρηματικών δικτύων με εξαίρεση κάποιους μεμονωμένους επιχειρηματίες που δραστηριοποιοιύνται στους χώρους τροφίμων και ποτών, στη χημική βιομηχανία και στην κατασκευή ηλεκτρονικών συστημάτων.
3.Ο φόβος των ΗΠΑ και κάποιων ευρωπαίων εταίρων τους για την ενεργειακή (απ)εξάρτηση από τη Ρωσία , έδωσαν μία πνοή σε έργα μακρόπνοα ενεργειακής ασφάλειας (IGB, TAP) χωρίς όμως να συνοδευθούν από συνοδευτικές υποδομές και κυρίως χωρίς να έχουν τη στήριξη των τοπικών κοινωνιών
4.Μία πρώτης τάξεως επενδυτική ευκαιρία που θα τόνωνε και την τοπική κοινωνία/οικονομία αλλά και θα ενίσχυε την αμερικανική παρουσία στην Θράκη θα μπορούσε να είναι η οργανωμένη εκμετάλλευση των γεωθερμικών πεδίων που υπάρχουν στην Αλεξανδρούπολη, τις Σάπες και το Πόρτο Λάγος.
5. Η δημουργία μια πρότυπης αγροτοκτηνοτροφικής μονάδας κατ’αναλογία της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής με κονδύλια τύπου USAID θα είχε μακρόθεσμες θετικές παρενέργειες για τα αμερικανικά συμφέροντα στην περιοχή.
6. Ενώ ο κ. Τζ. Πάϊατ και οι συν αυτώ εν χορώ φροντίζουν να μας τονίζουν την (γεωγραφική/γεωφυσική) αξία του Λιμένα Αλεξανδρούπολης και την σημασία τους στις συνδυαστικές μεταφορές , δεν έχουν εντάξει στα αναπτυξιακά τους σχέδια τον Λιμένα του Πόρτο Λάγους ή του Ιμέρου. Ειδικά το Πόρτο Λάγος προσφέρεται για ελλιμενισμό μικροτέρων σκαφών αλλά και για τη δημιουργία μια μικρής μαρίνας στα πλαίσια της τουριστικής αξιοποίησης της περιοχής.
7.Σε όλα τα παραπάνω πρέπει να προσθέσουμε την ασύλληπτη για μία υπερδύναμη έλλειψη σύγχρονου μηχανισμού συλλογή πληροφοριών με ανάλυση και αξιολόγηση από γνώστες του ελληνικού περιβάλλοντος. Το Προξενείο των ΗΠΑ στη Θεσσαλονίκη, προκειμένου να συμπληρώσει ετήσιες εκθέσεις και ερωτηματολόγια επιδόθηκε σε δευτεροκλασάτες διαδικασίες συλλογής πληροφοριών Η έρευνα – δικτύωση των αμερικανικών δομών περιορίσθηκε σε εθιμοτυπικές επισκέψεις και προσκλήσεις σε δεξιώσεις “στελεχών” και “παραγόντων” που τους έχει ξεπεράσει η σύγχρονη πρακτική και η ιστορία!!!
8. Οι ΗΠΑ στη Θράκη, εκτός κι αν πρόκειται για προσχήματα, στηρίχθηκαν σε “προσωπικότητες” από την τοπική κοινωνία που δεν είχαν πλέον καμία ουσιαστική παρέμβαση στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Την στιγμή που παρήλαυναν Ρομά, Αθίγγανοι, Τουρκογενείς, Τουρκόφρονες, Εναλλακτικοί οπαδοί της ανοικτής κοινωνίας και της πολιτικής ορθότητας, πράκτορες πολλαπλών ροών, επηρμένοι δήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι από τα τραπέζια της Πρεσβείας οι εξελίξεις έτρεχαν υπογείως σε βάρος των αμερικανικών συμφερόντων στην περιοχή, με προφανείς τις συνέπειες και για τα ελληνικά συμφέροντα.

Β. ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΤΩΝ ΗΠΑ ΣΤΗΝ ΘΡΑΚΗ
1. Η κύρια απειλή για όλα τα σχέδια των ΗΠΑ και των εταίρων τους στη Θράκη εντοπίζονται στον Ρωσικό παράγοντα που όλα αυτά τα χρόνια εκμεταλλεύθηκε το κενό που είχε δημιουργηθεί. Χωρίς βιασύνη και άγχος τα ρωσικά δίκτυα δημιούργησαν μία πολυεπίπεδη πραγματικότητα δείχνοντας ότι ήρθαν για να μείνουν κάτι που φάνηκε και με τον πρόσφατο διορισμό του νέου Επιτίμου Προξένου της Ρωσίας. Στις 5 Σεπτεμβρίου ο κ. Παλακίδης ανέλαβε τα καθήκοντα του επίτιμου προξένου της Ρωσικής Ομοσπονδίας με έδρα την Αλεξανδρούπολη και δικαιοδοσία στην Περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης.
2. Η ανεπάρκεια των ΗΠΑ στην περιοχή ευνόησε την παράλληλη ανάπτυξη ανεξέλεγκτων εγκληματικών δικτύων που σχετίζονται με το διεθνές οργανωμένο έγκλημα και την παλιά ρωσική μαφία στη διακίνηση όπλων, ναρκωτικών, τσιγάρων, πλαστών χαρτονομισμάτων ενώ κατέχουν υψηλή θέση στα δίκτυα διακίνησης λαθρομεταναστών.
3. Την στιγμή που οι ΗΠΑ στη Θράκη με την ανοχή των Ελληνικών Αρχών “χάϊδευαν” τις δομές του πολιτικού Ισλάμ στην περιοχή η τουρκική μαφία ανέπτυσσε αδελφές σχέσης με την ρωσική/ουκρανική/αρμένικη μαφία. Η εμπειρία μας δείχνει ότι τα θέματα μειονοτικής πολιτικής στη Θράκη συνδέονται πλέον και με τις επιδιώξεις της μαφίας στην περιοχή!
4. Σε επίπεδο κοινωνικής διάχυσης δεν πρέπει να διαλάθει της προσοχής μας, η καλλιέργεια ενός φιλορωσικού κλίματος τόσο λόγω εθνικών ανακλαστικών όσο κα ιμέσω στοχευμένων ενεργειών μέσω αδελφοποίησης δήμων, πολιτιστικών εκδηλώσεων, πολιτικής επιρροής κι ενίσχυσης με ψηφοδοτικούς μηχανισμούς συγκερκιμένων υποψηφίων κοκ
5. Ιδιαίτερο κεφάλαιο αποτελεί η ενίσχυση (παρα)θρησκευτικών δικτύων αλλά και η ανάπτυξη σχέσεων με την Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία που δύναται να λειτουργήσουν ως ανάχωμα για τα μεσαία και κατώτερα στρώματα έναντι μιας επιθετικής τουρκικής πολιτικής αλλά και του φόβου από την ισλαμοποίηση που φέρεται να έρχεται με την έλευση λαθρομεταναστών.
6.Η ενεργοποίηση της Θράκης ως πύλης τζιχαντιστών οφείλεται στην “αμέλεια” και την “απάθεια” των συμβούλων εξωτερικής πολιτικής στην περιοχή και η υποβάθμιση του φαινομένου της λαθρομετανάστευσης.
7. Η άδηλη στήριξη ή και η προτίμηση προς ορισμένους πολιτικούς μέσω μιας “στρατολόγησης” δεν εξασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία των αρεστών στις ΗΠΑ μηχανισμών ενώ δεν αποτελεί κι εχέγγυο για την ευόδωση των επιδιώξεών τους.

Οι ανωτέρω επιγραμματικές επισημάνσεις μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για την ενεργοποίηση των αρμοδίων Ελληνικών Υπηρεσιών αλλά και “επωνύμων” παραγόντων της τοπικής πολιτικής σκηνής προς την κατεύθυνση του επαναπροσδιορισμού μιας αναπτυξιακής πολιτικής για την Θράκη, η οποια πρέπει και μπορεί να λειτουργήσει ως “αγχολυτικό” για την παρουσία των ΗΠΑ στην περιοχή αλλά και για την διασφάλιση των Εθνικών Συμφερόντων στη Θράκη.

Αρθρογράφος