Τα σενάρια της επόμενης ημέρας στα social media

7 Ιουλίου 201915:04

Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας *

Το query “Εκλογές” (με υποερωτήματα Αυτοδυναμία, Δημοσκοπήσεις, Σενάρια επόμενης ημέρας), κατέγραψαν, σύμφωνα με το λογισμικό PaloPro για Web & Social Listening και Analytics και με άλλα εργαλεία του Crisis Labs, 14.966 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 1 – 6 Ιουλίου 2019. Το Twitter αναδεικνύεται και η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης καθώς υπερτερεί σε αριθμό αναφορών συγκριτικά με τα άλλα κανάλια. Παράλληλα, τα συναισθήματα των αναφορών εμφανίζουν κυριαρχία ουδέτερων συναισθημάτων, ακολουθούν με απόσταση τα αρνητικά και τα θετικά συναισθήματα.

Τις τελευταίες ημέρες προ των εκλογών, ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κατέστησε σαφές ότι θα οδηγήσει σε επαναληπτικές εκλογές εφόσον δεν λάβει αυτοδυναμία, δεδομένης της διστακτικότητας του Κινήματος Αλλαγής, που όπως φαίνεται θα είναι ρυθμιστικός παράγοντας να δώσει πολιτική στήριξη ή να συμπορευτεί κυβερνητικά. Οι δηλώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη, όμως αναβίωσαν και άλλα πολιτικά σενάρια, καθώς οι επαναληπτικές εκλογές θα διεξαχθούν με απλή αναλογική, εκτός εάν συσταθεί Βουλή και συγκροτηθεί υπηρεσιακή κυβέρνηση με στόχο την αλλαγή του εκλογικού νόμου, για την άμεση εφαρμογή του νέου, ωστόσο θα απαιτηθεί αυξημένη πλειοψηφία. Ακόμα όμως και χωρίς αυτή, αν η βουλή ψηφίσει νέο εκλογικό νόμο και η χώρα οδηγηθεί σε επαναληπτικές εκλογές, οι πιθανότητες σχηματισμού κυβέρνησης με απλή αναλογική είναι περιορισμένες, πλην ενός σεναρίου, που έχει επισημάνει το Crisis Monitor.

Στο ενδεχόμενο μη παραγωγικών επαναληπτικών εκλογών, θα υπάρξει σύγκλιση του Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών, συγκρότηση υπηρεσιακής κυβέρνησης και προσδιορισμός νέας ημερομηνίας εκλογών, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν με τον νέο εκλογικό νόμο.

Αν και τα σενάρια αυτά είναι αρκετά σύνθετα και οδηγούν τη χώρα σε παρατεταμένη περίοδο πολιτικής αστάθειας και ακυβερνησίας, δεν μπορούν να αποκλειστούν απριόρι και παραμένουν επί τάπητος και εντός του φάσματος των ρεαλιστικών, αν και όχι προτιμητέων επιλογών.

Σε αυτή τη φάση η εξέταση των σεναρίων από την διαδικτυακή κοινή γνώμη είναι επιδερμική και άπαντες εστιάζουν στα βασικά, αλλά καταγράφονται έστω και σε αποστροφές, ένδειξη προσπάθειας της προετοιμασίας της κοινής γνώμης.

Θεματολογία

Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο επικεντρώνεται σύμφωνα με τα Main

Topics του PaloPro και google – twitter trends στις ακόλουθες αναφορές:

  1. Τη δημοσκόπηση της εταιρίας Interview που δείχνει πως η διαφορά μεταξύ του ΣΥΡΙΖΑ και της Νέας Δημοκρατίας κυμαίνεται στο 11,5%.
  2. Το πολιτικό βαρόμετρο της εταιρίας Public Issue για τον Ιούλιο που εμφανίζει μεγάλη διαφορά, στις 15,5 μονάδες και υπέρβαση του 40% από τη Νέα Δημοκρατία. Παράλληλα, δείχνει να εξασφαλίζει άνετη κοινοβουλευτική αυτοδυναμία σε όλα τα σενάρια.
  3. Η δημοσκόπηση της εταιρίας Pulse που δινει προβάδισμα 7,5 μονάδων υπέρ της Νέας Δημοκρατίας αλλά και ελαφρά άνοδο των ποσοστών του ΣΥΡΙΖΑ, όπου το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης εξασφαλίζει αυτοδυναμία.
  4. Οι «κρυφές» δημοσκοπήσεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας.

Η ανάλυση περιεχομένου εντοπίζει στο Twitter σημαντικό ποσοστό Fake Profiles καθώς και ικανό αριθμό bots.

Συμπεράσματα

Η ανάλυση περιεχομένου των ποσοτικών δεδομένων του Palo Pro και των twitter trends δείχνει, ότι οι χρήστες των Social Media εμφανίζονται διχασμένοι στο αν η Νέα Δημοκρατία θα επιτύχει τελικά αυτοδυναμία. Αναλυτικότερα:

  1. Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί, ότι οι δημοσκοπήσεις που δείχνουν αυτοδυναμία της ΝΔ, εκφράζουν τις εκλογικές τάσεις της κοινωνίας για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο, που ενδέχεται να αποκλίνει από το τελικό αποτέλεσμα.
  2. Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί, ότι η αυτοδυναμία της ΝΔ θα κριθεί από το ποσοστό της αποχής. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζητάει από τους πολίτες να δώσουν ισχυρή εντολή στη ΝΔ ώστε να αποφύγει τη διεξαγωγή δεύτερων εκλογών το Δεκαπενταύγουστο.
  3. Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί, ότι η αυτοδυναμία της ΝΔ θα εξαρτηθεί από τον αριθμό των κομμάτων που θα εισέλθουν στη Βουλή, εστιάζοντας στο ΜεΡΑ25 και την Ελληνική Λύση.
  4. Ικανός αριθμός χρηστών Social Media πιστεύει, ότι οι προβλέψεις των δημοσκοπήσεων που δείχνουν αυτοδυναμία της ΝΔ, θα δικαιωθούν στις εκλογές.
  5. Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι η πλειοψηφία χρηστών των Social Media εκφράζει απόψεις με βάση τις πολιτικές της προτιμήσεις και ότι αγνοεί τι ορίζει ο εκλογικός νόμος για απόκτηση αυτοδυναμίας. Η κοινοβουλευτική πλειοψηφία απαιτεί από το πρώτο κόμμα να λάβει ποσοστό 40.4%, όμως, για κάθε 1%,από κάθε κόμμα που θα μείνει εκτός Βουλής το ποσοστό της αυτοδυναμίας θα μειώνεται κατά 0,4%. Οπότε, η αυτοδυναμία εξαρτάται από τα πόσα κόμματα θα καταφέρουν να εισέλθουν στη Βουλή.
  6. Κάποιοι χρήστες Social Media ταυτίζουν τις δημοσκοπήσεις με τη γραμμή των τηλεοπτικών και ψηφιακών ΜΜΕ που τις παραγγέλνουν, αλλα δεν αμφισβητούν τη μεγάλη διαφορά της ΝΔ απο το ΣΥΡΙΖΑ.
  7. Ικανός αριθμός χρηστών Social Media αναφέρεται και στο σενάριο μη απόκτησης αυτοδυναμίας ΝΔ και σε μια μετεκλογική συνεργασία της με το Κίνημα Αλλαγής (ΚΙΝΑΛ).
  8. Κάποιοι χρήστες Social Media δεν αποκλείουν το σενάριο κυβερνητικής συνεργασίας ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ, σε περίπτωση μη αυτοδυναμίας της ΝΔ.
    Κάποιοι χρήστες Social Media αναφέρονται στο σενάριο εθνικής κυβέρνησης (ΣΥΡΙΖΑ,ΝΔ,ΚΙΝΑΛ) με πρωθυπουργό κοινής αποδοχής, σε περίπτωση μη αυτοδυναμίας της ΝΔ.
  9. Η ανάλυση περιεχομένου εντοπίζει στο Twitter μια διαμάχη χρηστών, οι οποίοι σύμφωνα με τα προφίλ τους, είτε ανήκουν στο ιδεολογικό χώρο της Δεξιάς, είτε της Αριστεράς.

(πηγή:crisismonitor)

Αρθρογράφος