Στο κέντρο ενδιαφέροντος του Οικονομικού Διαδρόμου IMEC (Ινδίας – Μ. Ανατολής – Ευρώπης), και ο Λιμένας της Καβάλας, ΦΙΛΙΠΠΟΣ Β’

23 Μαρτίου 202408:41

Το Kavala Portal έχει ασχοληθεί ενδελεχώς μέσα από δημοσιεύματα, με τον Εμπορικό Λιμένα Καβάλας ΦΙΛΙΠΠΟΣ Β’, έπειτα από την ομόφωνη έγκριση υποπαραχώρησης από Δ.Σ. του ΟΛΚ, την 11η Σεπτέμβριου 2023.  Σύμφωνα πάντα με την σύμβαση, υπό-παραχωρήθηκαν τα δικαιώματα χρήσης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης σταθμού πολλαπλών χρήσεων στον Λιμένα «Φίλιππος Β’».

Από τότε το εμπορικό λιμάνι της Καβάλας, θεωρείται υψίστης σημασίας  για σημαντικές αναπτυξιακές δραστηριότητες της ευρύτερης περιφέρειας καθώς δύναται να διαδραματίσει καίριο ρόλο στο πλαίσιο εξυπηρέτησης πολλών αναγκών της Βαλκανικής αγοράς.

Τούτων δοθέντων, διαβάζουμε σήμερα στον Αθηναϊκό Τύπο, μέσα από την εφημερίδα «Τα Νέα» ότι:

Δύο ελληνικά λιμάνια στην περιφερειακή ενότητα της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, το λιμάνι της Καβάλας και το γεωστρατηγικής σημασίας λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, σχεδιάζεται από την Αθήνα να γίνουν κόμβοι για τον Οικονομικό Διάδρομο IMEC (Ινδίας – Μέσης Ανατολής – Ευρώπης), καθιστώντας την Ελλάδα πύλη της Ινδίας προς την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.

Επισημαίνεται ότι ο IMEC συμφωνήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023 στη Σύνοδο Κορυφής G20 στο Νέο Δελχί (με συμβαλλόμενα μέρη τις Ινδία, ΗΠΑ, Σαουδική Αραβία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και ΕΕ)ως ένα φιλόδοξο εγχείρημα μίας εναλλακτικής διαδρομής στον κινεζικό οικονομικό δρόμο «Belt and Road Initiative» (BRI).

Έκτοτε, λαμβάνουν χώρα πρωτοβουλίες από ελληνικής πλευράς στα πλαίσια της «Οικονομικής Διπλωματίας» για την περαιτέρω ενίσχυση των διμερών σχέσεων Ελλάδας – Ινδίας, με κορυφαία εξ αυτών την πρόσφατη επίσκεψη του Έλληνα Πρωθυπουργού στο Νέο Δελχί τον περασμένο Φεβρουάριο, τον οποίο συνόδευαν ομάδα υπουργών και πολυπληθής επιχειρηματική αποστολή.

Και ενώ στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ο χρόνος πλέον μετρά αντίστροφα για το τέλος Απριλίου και την επίσημη έναρξη λειτουργίας του FSRU, της πρώτης πλωτής μονάδας στη χώρα για αποθήκευση και επαναεριοποίηση υγροποιημένου φυσικού αερίου, γεγονός που μετατρέπει την πρωτεύουσα του Έβρου και τη Θράκη εν γένει σε ενεργειακό κόμβο, ήδη δρομολογείται, σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας, ένας δεύτερος αντίστοιχος πλωτός σταθμός στην περιοχή, ο FSRU2, που αναμένεται να προσφέρει στην ευρύτερη περιοχή ακόμα υψηλότερα επίπεδα «Ενεργειακής Θωράκισης».

Παράλληλα, σύμφωνα με την εφημερίδα, προκειμένου να διατηρηθούν οι αναγκαίες ισορροπίες με την Κίνα και οι υφιστάμενες εμπορικές σχέσης μας μέσω και της κινεζικής δραστηριοποίησης στο λιμάνι του Πειραιά, το προσεχές διάστημα από την Αθήνα σχεδιάζεται να ξεδιπλωθούν διπλωματικές κινήσεις με επισκέψεις υπουργών στο Πεκίνο, ώστε να παραμείνουν ανοιχτοί οι δίαυλοι και με τον «Δρόμο του Μεταξιού» και να μπορεί η Ελλάδα να συνεχίσει να αποτελεί βασικό «παίκτη» σε όλα τα εν εξελίξει εγχειρήματα διαπεριφερειακών οδών εμπορίων, μεταφορών και ενέργειας…

Ο «Ινδικός Διάδρομος» εξελίσσεται σε θέμα πρώτης προτεραιότητας για την Αθήνα, καθώς ακολουθούν η Ιταλία και η Ισπανία 

Σύμφωνα πάντα με την εφημερίδα «Τα Νέα», η χώρα μας επιδιώκει να ενεργοποιήσει έναν ευρύτερο συμμαχικό δίκτυο για τον νέο στόχο. Και αυτό γιατί τα ελληνικά λιμάνια δεν παίζουν χωρίς αντίπαλο, καθώς για τη διασύνδεση με τον IMEC έντονο ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει και άλλες μεσογειακές χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία.

«Είναι επιτακτική ανάγκη να εργαστούμε πολυμερώς μαζί με την Ινδία με χώρες όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σαουδική Αραβία για να αναπτύξουμε τις κοινές πολιτικές μας με επίκεντρο τον IMEC» τόνιζε από το Νέο Δελχί ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, προσθέτοντας ότι «τα ελληνικά λιμάνια μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν το κατώφλι του διαδρόμου προς την Ευρώπη».

Επισημαίνεται ότι για τον IMEC είχε συζητήσει ο Έλληνας Υπουργός και με τον Εμιρατινό υπουργό Βιομηχανίας και Τεχνολογίας, ο οποίος επισκέφθηκε πρόσφατα την Αθήνα.

Στο κέντρο του ενδιαφέροντος της διαδρομής του IMEC και η Καβάλα…

Ο άξονας των λιμανιών σε Καβάλα και Αλεξανδρούπολη δείχνει ιδανική επιλογή για την Αθήνα, στον αντίποδα και με την ευρωπαϊκή πύλη που έχει ανοίξει από χρόνια για την Κίνα μέσω του λιμανιού του Πειραιά, και γι’ αυτό είχε φροντίσει να προϊδεάσει ήδη το Νέο Δελχί ο Γιώργος Γεραπετρίτης, διαβεβαιώνοντας τον περασμένο Φεβρουάριο την ινδική κυβέρνηση πως «η Ελλάδα θα κάνει ό,τι περνά από το χέρι της για την περαιτέρω πρόοδο της κατασκευής του διαδρόμου IMEC» και πως για την πραγματοποίηση του συγκεκριμένου έργου υπάρχουν «σημαντικά λιμάνια και στη Βόρεια Ελλάδα», όπως εν προκειμένου ο εμπορικός λιμένας «ΦΙΛΙΠΠΟΣ Β’».

Ταυτόχρονα και ο Υφυπουργός Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης, αρμόδιος για θέματα Οικονομικής Διπλωματίας διαμήνυε:

«Η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει την πύλη της Ινδίας προς την Ευρώπη με τα ελληνικά λιμάνια να λειτουργούν ως κόμβος του διαδρόμου ΙΜЕС»  κάνοντάς λόγο για την κατασκευή σιδηροδρομικού δικτύου που θα συνδέει μεταξύ τους τις πόλεις Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε.

Πηγές: kavala-portal, Εφημερίδα Τα Νέα & e -evros.gr

Αρθρογράφος