Σπάζοντας τον «μύθο του αυτισμού»: Η εκπαίδευση μπορεί να αποτελέσει το καλύτερο «φάρμακο» και οι εκπαιδευτικοί τους καλύτερους «γιατρούς»

14 Μαΐου 201709:14

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Ο Σύλλογος γονέων κηδεμόνων και φίλων Παιδιών και Ενηλίκων με Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή Αυτισμό & Asperger Ν. Ροδόπης (ΔΑΔΑΑ), στο πλαίσιο των εκπαιδευτικού κύκλου προγραμμάτων  που διοργανώνει για το έτος 2016-2017, πραγματοποίησε σε συνδιοργάνωση με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και τη Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ένα βιωματικό σεμινάριο με τίτλο “Γέφυρες στον αυτισμό”.

Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκεστο Αμφιθέατρο του  Μουσικού Σχολείου Γυμνασίου – Λυκείου Κομοτηνής την Παρασκευή, 12 Μαΐου 2017 από τις 19.00 έως τις 22.30.

Ομιλητής του σεμιναρίου ήταν ο καθηγητής φυσικής αγωγής κ. Νίκος Αθανασόπουλος, καθηγητής φυσικής αγωγής στο ΕΕΕΕΚ Αχαΐας με πολυετή εμπειρία,ο οποίος και ανέπτυξε , κατά τη διάρκεια της παρουσίασής του, δύο βασικές ενότητες:

  1. “Συνειδητοποιώντας την διαφορετικότητα του αυτισμού”.Παρουσίαση με βιωματικές δράσεις
  2. “Πρακτική διδασκαλίας του μαθήματος της φυσικής αγωγής σε άτομα με αυτισμό”.

Ο κ. Νίκος Αθανασόπουλος, αναφέρθηκε σε εκπαιδευτικές στρατηγικές θετικής παρέμβασης, που στοχεύουν στην εξέλιξη ενός ατόμου που βρίσκεται στο Φάσμα του Αυτισμού .

Το πρώτο στάδιο του σχεδιασμού της παρέμβασης περιλαμβάνει τη συστηματική παρατήρηση και ανάλυση των λειτουργιών της συμπεριφοράς. Το δεύτερο στάδιο περιλαμβάνει την επιλογή στρατηγικών που είναι οι πιο κατάλληλες για τα προβλήματα συμπεριφοράς που εμφανίζει ο μαθητής.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο πόσο  αναγκαία  είναι  η λειτουργική ανάλυση συμπεριφοράς και ο σχεδιασμός θετικών εναλλακτικών και κοινωνικών παρεμβάσεων.

Ο μαθητής με αυτισμό έχει την εκπαιδευτική ανάγκη για δομημένη διδασκαλία σε δομημένες αίθουσες όπου θα πρέπει να πληροφορείται ποιες δραστηριότητες θα κάνει, πόσες φορές θα τις επαναλάβει, πως θα γνωρίζει ότι τελείωσε η δραστηριότητα, τι θα ακολουθήσει μετά.

Κάθε προβληματική συμπεριφορά έχει νόημα-λειτουργία για το μαθητή με αυτισμό. Επειδή οι δεξιότητες επικοινωνίας είναι περιορισμένες , πολλές φορές οι προβληματικές συμπεριφορές είναι για τους ίδιους επικοινωνιακή λειτουργία.

Επίσης με την προβληματική συμπεριφορά τους εκφράζουν το άγχος, τη σύγχυση, το φόβο τους, που μπορούν να προκύπτουν όταν δραστηριότητες δεν είναι ευχάριστες ή ανάλογες με το επίπεδο ικανοτήτων του μαθητή.

Άλλες φορές προκύπτουν επειδή δεν κατανοεί τις οδηγίες εκτέλεσης που του δίνονται για τις δραστηριότητές του ή δε γνωρίζει πότε τελειώνει και τι ακολουθεί μετά.

 Σε άλλες περιπτώσεις έχει σκοπό την προσέλκυση προσοχής ή την αποφυγή-άρνηση μιας δραστηριότητας ή για λόγους αισθητηριακής ευχαρίστησης εμφανίζονται προβληματικές συμπεριφορές.

Οι μαθητές με αυτισμό παρουσιάζουν προβληματικές συμπεριφορές που είναι συχνά το βασικό εμπόδιο για τη σχολική και κοινωνική ένταξή τους. Τα πιο κοινά προβλήματα συμπεριφοράς στους μαθητές με αυτισμό είναι οι κρίσεις θυμού, η επιθετικότητα προς άλλους, οι αυτοτραυματισμοί, οι στερεότυπες συμπεριφορές.

Ο κ. Νίκος Αθανασόπουλος εξ’αρχής τόνισε στους παρευρισκομένους ότι πρέπει να έχουν επιμονή και υπομονή στην ενασχόλησή τους με την εκπαίδευση των μαθητών που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού αποσυνδέοντας  τον συμβατικό εκπαιδευτικό χρόνο από την διαδικασία εκπαίδευσης.

Τόνισε ότι η (μετ)εκπαίδευση για την ενασχόληση με τα αυτιστικά άτομα δεν μπορεί να συνδέεται με ταχύρρυθμα προγράμματα επιμόρφωσης ή μεταπτυχιακά εξ αποστάσεως.

Παρουσιάσθηκαν ιδιαίτερες τεχνικές εκπαιδευτικής προσέγγισης ανάμεσα στις οποίες κι εκείνες που βοηθούν τα άτομα με αυτισμό να κατακτήσουν μέσα από μία δομημένη διαδικασία πράξεις ως έννοιες!

Την εκδήλωση χαιρέτησαν ο προϊστάμενος της Α’βαθμιας εκπαίδευσης Ροδόπης κ. Μαρίνος Κωνσταντινίδης, η επίκουρη καθηγήτρια του ΔΠΘ κα Σοφία Μπάτσιου, ο πρόεδρος του Συλλόγου ΔΑΔΑΑ κ. Βαγγέλης Λαφτσής ενώ παρέμβαση πραγματοποίησε και ο Πρόεδρος του Σωματείου ΑμΕΑ Π.Ε. Ροδόπης κ. Τρύφωνας Καρούντζος.

Να επισημανθεί ότι το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και ιδιαίτερα οι διδάσκοντες της Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού,   υποστηρίζουν κάθε προσπάθεια του Συλλόγου από την αρχή της ίδρυσής του και κάθε δράση που αφορά  την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού σε θέματα που αφορούν την αναπηρία αλλά και σε ότι έχει σχέση με  την καλή λειτουργία των προγραμμάτων άσκησης των ατόμων με αναπτυξιακές διαταραχές.

Για μία ακόμη φορά την εκδήλωση στήριξε το νέο διοικητικό συμβούλιο των Θυγατέρων της Πηνελόπης, του οποίου προΐσταται η κ. Έλπη Μπλεκάτση  που επιδεικνύει μία ιδιαίτερη μέριμνα με μία σειρά δράσεων αλληλεγγύης τους και στήριξης  προς τον νεοσύστατο σύλλογο ΔΑΔΑΑ της Κομοτηνής.

Το σεμινάριο παρακολούθησαν μάχιμοι εκπαιδευτικοί,  παιδαγωγοί, γονείς και φοιτητές του ΔΠΘ.

Αρθρογράφος