Social Media Trends: Ανακαλύπτοντας την Θράκη

5 Ιουλίου 202205:10

Γράφουν  Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Πρωτόπαππας

Οι αθέατες -στο ευρύ κοινό- εξελίξεις στην Θράκη ήταν το query διερεύνησης που ετέθη ως θέμα διερεύνησης μέσα από τρεις διαδοχικές αναζητήσεις:

  • 1α. με το query “Ελληνοτουρκικά” που κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο, σύμφωνα με το web-sociallistening-analyticstool PaloPro της PaloServices 54.746 συνολικές αναφορές κατά τη διάρκεια της χρονικής περιόδου 23 Μαΐου–2 Ιουνίου 2022
  • 2α.με το query “Τουρκικές Προκλήσεις” που κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο 34.648 συνολικές αναφορές κατά τη διάρκεια της χρονικής περιόδου 1-13 Ιουνίου 2022. Πρόκειται για αδημοσίευτη έρευνα η οποία κι εξέτασε την κλιμακούμενη ένταση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις ως απόρροια της πολιτικής και ρητορικής Ερντογάν
  • 1β+2β. με το subquery “Θράκη” το οποίο περιελάμβανε και λέξεις-κλειδιά που αφορούσαν αποκλειστικά στην Θράκη συμπεριλαμβάνοντας και το query της προηγούμενης προς εξέταση περιόδου
  • 3.με το query “Τουρκικό Προξενείο Κομοτηνής” που κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο 3.110 συνολικές αναφορές κατά την διάρκεια της χρονικής περιόδου 19 Ιουνίου – 2 Ιουλίου 2022 που εστίασε σε επιμέρους θεματικές ενότητες που αφορούν άμεσα στην κοινωνική, πολιτική και οικονομική ζωή της Θράκης υπό το πρίσμα της ενδεχόμενης “τουρκοπροξενικής παρεμβατικότητας”.

Η Θράκη στα social media: Όλα ξεκίνησαν από τον κ. Οζγκιούρ Φερχάτ….

Κατηγοριοποίηση Περιεχομένου

Tα ποσοτικά δεδομένα του PaloPro εμφανίζουν προβάδισμα των αναφορών του twitter που διαμορφώνει και τις τάσεις του ελληνικού διαδικτύου για το υπό εξέταση query χρησιμοποιώντας , όμως, ως βάση συγκεκριμένες δημοσιογραφικές αναφορές αναλυτικού περιεχομένου αφού η ειδησεογραφία για τα υπό εξέταση θέματα παρουσιάζει έλλειμμα συστηματικής καταγραφής γεγονότων και συμπεριφορών.

Πιο συγκεκριμένα παρατηρούνται τέσσερα επίπεδα ειδησεογραφικής κάλυψης για την περιοχή της Θράκης ως θεματική υποενότητα :

  • 1. Ζητήματα γενικής φύσεως με κύριο άξονα την κυβερνητική πρακτική σε θέματα οικονομία, υγείας, κοινωνίας, παιδείας, πολιτισμού. Στον βαθμό που αυτές οι αναφορές εντάσσονται σε ένα συστημικό μοντέλο ενημέρωσης, πρέπει να θεωρηθεί ότι είναι καταδικασμένες να χαθούν, καθώς δεν παράγουν είδηση και δεν προσφέρουν επίπεδο τοπικής αντιπαράθεσης λόγω των αποδυναμωμένων κομματικών μηχανισμών.Σε αυτό συμπεριλαμβάνονται και ζητήματα πολιτικής δραστηριότητας των τοπικών βουλευτών έτσι όπως προβάλλονται μέσω της κοινοβουλευτικής δράσης τους .
  • 2.Ιδιαίτερη δημοσιότητα αποκτά η Θράκη λόγω των αναφορών της Αλεξανδρούπολης ως “ενεργειακό κόμβο”, “γεωπολιτικής σημασίας λιμένα”, “χώρος ανάπτυξης και προώθησης δυνάμεων” στα πλαίσια των γεωπολιτικών εξελίξεων (Ρωσο-Ουκρανική σύρραξη, ε/τ σχέσεις κοκ)
  • 3.Η διάσταση της τουρκικής παρεμβατικότητας μέσω του Γενικού Προξενείου της Κομοτηνής απογείωσε , ειδικά την τελευταία χρονική περίοδο, τις αναφορές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ιδιαίτερα μετά την ανακοίνωση του ΥΠΕΞ για την αντιδιπλωματική συμπεριφορά του Τούρκου Προξένου κ. Μουράτ Ομέρογλου και των φερομένων ως “υπαλλήλων” (δημοσιογράφοι, παράγοντες, εκπρόσωποι φορέων κλπ) που δρουν απειλητικά και εκβιαστικά σε βάρος αντιφρονούντων και διαφωνούντων.
  • 4.Ιδιαίτερη βαρύτητα αποκτούν στα μέσα κοινωνικές δικτύωσης θέματα που αφορούν α) στα εσωτερικά κοινωνικά / θρησκευτικά/ πολιτιστικά θέματα της μειονότητας (κυρίως μέσω ειδησεογραφικών διαύλων και facebook) β)στις ενδομειονοτικές πολιτικές διαφοροποιήσεις (κυρίως σε facebook και twitter) γ) σε ζητήματα επικαιρότητας (κυρίως μέσω influencers) και δ)στα (καθιερωμένα πλέον) δελτία της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης ΑΜΘ για θέματα παράνομης μετανάστευσης στους Ν. Εβρου, Ροδόπης και Ξάνθης.

Θεματικές Ενότητες

Η θεματολογία επικεντρώθηκε σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro, στις ακόλουθες αναφορές:

  • 1. Η ατζέντα Ερντογάν απέναντι στην Ελλάδα:. Η Άγκυρα και η Μειονότητα Θράκης ως προς την ταυτότητά της και τον διορισμό των μουφτήδων
  • 2.Ο ρόλος του ΚΙΕΦ στον ε/τ υβριδικό πόλεμο
  • 3.Τουρκία: Το φτάνει στα άκρα ο Ερντογάν και θέτει θέμα “τουρκικής μειονότητας” σε Ρόδο και Κω
  • 4. Το τουρκικό προξενείο ως μηχανισμός δολοφονίας χαρακτήρων
  • 5. ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ από τον Ιμάμ Αχμέτ, Πρόεδρο Πανελληνίου Συλλόγου Πομάκων
  • 6. Ο Στρατός συνεχίζει ακόμη περισσότερο τις δράσεις του στα μειονοτικά χωριά της Θράκης
  • 7.Αλεβίτες: Η Τουρκία τους διώχνει – Η Ελλάδα τους προστατεύει !!!
  • 8. ΥΠ.ΕΞ.: Ο Μουράτ Ομέρογλου επιχειρεί αλλοίωση της πραγματικότητας στην Θράκη!
  • 9, Οντέρ Μουμίν: Κατηγορεί τον Τζανέρ Ιμάμ επειδή ευχήθηκε “χρόνια πολλά” στην Ελλάδα!
  • 10. Τουρκικές αλυσίδες ένδυσης έρχονται στην Ελλάδα – Πού και γιατί επιλέγουν να ανοίξουν καταστήματα

Ταυτόχρονα, στα συναισθήματα των αναφορών κυριαρχούν τα αρνητικά συναισθήματα (για την δράση του τουρκικού προξενείου στην περιοχή) κι ακολουθεί ένας αριθμός ουδέτερων συναισθημάτων (που εντοπίζονται στις δηλώσεις του βουλευτή ΚΙΝΑΛ κ. Ιλχάν Αχμέτ και σε σειρά αναρτήσεών του στα μκδ) με αμελητέα την εμφάνιση θετικών συναισθημάτων (κυρίως σε ειδήσεις που αφορούν τουρισμό, επιχειρηματικές κινήσεις και δραστηριότητες ΕΔ/ΣΑ)

Αναλυτικές Επισημάνσεις

  • 1. Συγκρίνοντας την ειδησεογραφία από την Θράκη με την ανταπόκριση των κεντρικών μέσων διαπιστώνουμε ότι υπάρχει μία “περίεργη”αποσιώπηση των βασικών θεμάτων ακόμη κι όταν αυτά συνδέονται με την κεντρική θεματολογία των ε/τ σχέσεων
  • 2. Όσα κείμενα εντοπίσθηκαν με πολιτική-διπλωματική ανάλυση εκπέμπουν ένα κλίμα εφησυχασμού “εξαφανίζοντας” το κλίμα ανησυχίας
  • 3. Δεν υπάρχουν ειδικές αναφορές από την Θράκη από πολιτικούς ή φορείς για τα όσα συμβαίνουν στην περιοχή
  • 4. Προκαλεί εντύπωση ότι οι κεντρικοί influencers των Αθηνών δεν αναδεικνύουν ξεχωριστά το θέμα ΘΡΑΚΗ σε αντίθεση με τοπικούς influencers στα μκδ
  • 5. Στην υπό εξέταση περίοδο βλέπουμε ότι ακόμη δύο ειδήσεις δημιούργησαν σχετική κινητικότητα στον χώρο των μκδ και αφορούν σε ένα δημοσίευμα της Birlik με “στόχο” τον κ. Ιλχάν Αχμέτ (Βουλευτης ΚΙΝ.ΑΛ.) και την προκληθείσα αντίδραση στον τοπικό τύπο της περιοχής (τουρκόφωνο-ελληνόφωνο)
  • 6. Παρά το γεγονός ότι ο εκτός Θράκης τύπος αναφέρεται σε αντίδραση Πομάκων ή την παρουσία Αλεβιτών αυτό δεν αποτυπώνεται στην ίδια έκταση και σε τοπικό επίπεδο και δεν εντοπίζεται σχετική διαδραστικότητα
  • 7. Τα ζητήματα που αφορούν στην μειονότητα δεν αναπτύσσονται σε εύρος από τις τοπικές ενημερωτικές ιστοσελίδες και γίνονται αντικείμενο μιας παραδημοσιογραφικής δραστηριότητας που ευνοούν την ύπαρξη πολλών fake accounts και bots, που επιδιώκουν να ασκήσουν προπαγάνδα και να επηρεάσουν τους χρήστες.
  • 8. Παραμένει ως βασικό συμπέρασμα η διαπίστωση ότι οι “κεντρικοί χειρισμοί” των μηχανισμών ενημέρωσης μπορεί να διαμορφώνουν την γενική εικόνα αλλά αδυνατούν να ελέγξουν σε επίπεδο τοπικό ή περιφερειακό την συμπεριφορά των “ψαγμένων χρηστών” .
  • 9. Οι (περίπου) 700 αναφορές στο υπό εξέταση query “Τουρκικό Προξενείο Κομοτηνής” μας δείχνουν ότι υπάρχει ένα δυναμικό κοινό που αναζητά πληροφόρηση σε διαρκή βάση για την Θράκη.
  • 10. Απουσιάζει η βαθύτερη γνώση των χρηστών για τα επιμέρους ζητήματα της Θράκης και η αντίδρασή τους είναι κυρίως συναισθηματική αλλά διακρίνεται μία τάση για την “Ανακάλυψη της Θράκης”.

 

Η ανάλυση έγινε με το PaloPro, ένα εργαλείο παρατήρησης, αποδελτίωσης και ανάλυσης όλων των αναφορών που γίνονται στο Διαδίκτυο και στα Social Media. Χρησιμοποιώντας τεχνολογία αιχμής για άμεσα και ακριβή αποτελέσματα, το PaloPro αναλύει όλες τις διαδικτυακές αναφορές που διαμορφώνουν την ελληνική κοινή διαδικτυακή γνώμη.
Η ανάλυση έγινε με αναλογικό δείγμα που βασίστηκε στις αναπαραγωγές άρθρων, retweets, impact αναφορών, influencers και referrers. H ανάλυση σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί δημοσκόπηση και εκφράζει μόνο τις τάσεις της ελληνικής διαδικτυακής κοινής γνώμης.
Η παρούσα ανάλυση των ποιοτικών δεδομένων (ανάλυση περιεχομένου) αποτελεί ένα δείγμα των δυνατοτήτων PaloPro. Οι συγγραφείς της ανάλυσης δεν εκφέρουν προσωπικές απόψεις, μόνο αναλύουν και ερμηνεύουν τα ποιοτικά δεδομένα

*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι ContentDirector της PaloServices, Διεθνολόγος–Δημοσιογράφος-διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Είναι διαχειριστής της ιστοσελίδας komotinipress.gr Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του στη σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.

*Ο Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας είναι Sr. DataAnalyst της PaloServices. Είναι Διεθνολόγος–Δημοσιογράφος και αρθρογράφος στην ιστοσελίδα SLpress.gr Επίσης, αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Έχειδημοσιεύσειεπιστημονικάκείμενα (συμπεριλαμβανομένουThe Combined Threat of Terrorism and Organised Crime for and in South East Europe, ΝΑΤΟ Series Vol. 39, 2015). Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000-2014). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστημίου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Επίσηςέχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.

Και οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «InsocialMEDIARES» που με βάση το λογισμικό PaloPro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των SocialMedia και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.

Αρθρογράφος