Συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου: Όλα τα θέματα που συζητήθηκαν (video)

28 Αυγούστου 202423:23

Σύμφωνα με ανακοίνωση του υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικού εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη για την σημερινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου συζητήθηκαν τα ακόλουθα θέματα:

 

 1. Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Νικόλαος Παπαθανάσης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο την πορεία υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», όπου στο σκέλος των επιδοτήσεων έχουν ενταχθεί πλέον 794 έργα και δέσμες έργων, ενώ στο σκέλος των δανείων έχουν συναφθεί 339 δανειακές συμβάσεις που αντιστοιχούν σε ιδιωτικές επενδύσεις συνολικού ύψους 12,4 δισ. ευρώ από τις οποίες το 50% προέρχεται από μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Με την εκταμίευση του 4ου αιτήματος πληρωμής για τις επιδοτήσεις ύψους 1 δισ. ευρώ τον Οκτώβριο, η Ελλάδα θα έχει λάβει πάνω από το 50% των πόρων που της αναλογούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ το ίδιο χρονικό διάστημα δρομολογείται και η υποβολή του 5ου αιτήματος πληρωμής ύψους 1,3 δισ. ευρώ.

 

2. Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωνσταντίνος Χατζηδάκης, ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. Παναγιώτης Θεοδωρικάκος και ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αρμόδιος για ζητήματα φορολογικής πολιτικής κ. Χρίστος Δήμας παρουσίασαν στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο για τα κίνητρα καινοτομίας και συγχωνεύσεων επιχειρήσεων.

Στόχος των προτεινόμενων παρεμβάσεων είναι η ενίσχυση του οικοσυστήματος καινοτομίας της χώρας και η γεφύρωση του κενού που χωρίζει την Ελλάδα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο όσον αφορά στην Έρευνα και Ανάπτυξη (R&D). Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι, παρά την πρόοδο των τελευταίων ετών, στη χώρα μας, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, οι δαπάνες των επιχειρήσεων για Έρευνα και Ανάπτυξη ως ποσοστό του ΑΕΠ είναι στο μισό του ευρωπαϊκού μέσου όρου (0,73% έναντι 1,48%). Παράλληλα, σύμφωνα με το EuropeanInnovation Scoreboard 2024, οι επιδόσεις της Ελλάδας στον τομέα «Direct and indirect government support of businessR&D» είναι στο 62% σε σχέση με τον μέσο όρο της ΕΕ, γεγονός που συμβάλλει στην κατάταξη της χώρας στην 20ηθέση όσον αφορά συνολικά το Innovation Performance.

 

Α. Τα φορολογικά κίνητρα για Έρευνα και Ανάπτυξη που περιλαμβάνονται σε αυτό το νομοσχέδιο έρχονται να χτίσουν πάνω στο υπάρχον κίνητρο της οριζόντιας συνολικής έκπτωσης 200% για τις δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας. Με τις παρεμβάσεις που εισάγονται, οι εκπτώσεις μπορούν να φτάσουν από το 250% έως και 315% στις εξής περιπτώσεις:

– Έργα συνεργασιών με startups

– Έργα συνεργασιών με ερευνητικά κέντρα

– Μικρομεσαίες επιχειρήσεις «έντασης γνώσης», δηλαδή με δαπάνες R&D > 20% των συνολικών δαπανών

 

Μεταξύ άλλων, επιδίωξη είναι η ενίσχυση της σύνδεσης μεταξύ αγοράς και ακαδημαϊκής κοινότητας, αλλά και η καλλιέργεια συνεργασιών μεγαλύτερων επιχειρήσεων με το startupοικοσύστημα της χώρας.

 

Β. Παράλληλα, επεκτείνεται το πλαίσιο των κινήτρων για την εμπορική εκμετάλλευση ευρεσιτεχνίας (πατέντας), με στόχο να είναι πιο ελκυστική η ανάληψη του ρίσκου της επένδυσης σε έρευνα και ανάπτυξη. Συγκεκριμένα, μέχρι σήμερα προβλέπεται τριετής απαλλαγή των σχετικών κερδών από φόρο, αρχής γενομένης από τη χρήση μέσα στην οποία πραγματοποιήθηκαν για πρώτη φορά τα κέρδη αυτά.

Με τις παρεμβάσεις που εισάγονται προβλέπεται μείωση του αντίστοιχου συντελεστή κατά 10% για τα επόμενα επτά έτη.

 

Γ. Διευρύνονται τα φορολογικά κίνητρα για τους angelinvestors, με αύξηση του ανώτατου ορίου της επένδυσης σε startups επί του οποίου υπολογίζεται η έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα.

Επιπλέον, επεκτείνεται η δυνατότητα αξιοποίησης του κινήτρου αυτού για επενδύσεις σε αμοιβαία κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών.

 

Δ. Εξορθολογίζεται και εναρμονίζεται με τις ευρωπαϊκές πρακτικές -αλλά και τον τρόπο λειτουργίας των λοιπών σχημάτων αμοιβαίων κεφαλαίων- το φορολογικό καθεστώς των αμοιβαίων κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών, ώστε να υπάρχει κίνητρο για δημιουργία επενδυτικών σχημάτων βασισμένων εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα.

 

Επιπλέον, παρουσιάστηκαν κίνητρα για τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και συγκεκριμένα: α) Θέσπιση δυνατότητας μεταφοράς φορολογικής ζημίας των μετασχηματιζόμενων επιχειρήσεων.

β) Μείωση του ελάχιστου ορίου εταιρικού κεφαλαίου της νέας εταιρείας που προκύπτει από συνεργασία/μετασχηματισμό (σε 100.000Euro από 125.000Euro) και απαιτείται για την εξασφάλιση φοροαπαλλαγής 30% για τα κέρδη των συνεργαζόμενων (έως 125.000Euro σε 9 έτη) και των μετασχηματιζόμενων (έως 500.000 σε 9 έτη) επιχειρήσεων, με στόχο την προώθηση συνεργειών μικρότερης κλίμακας.

γ) Κλιμάκωση του συντελεστή φόρου εισοδήματος σε συνάρτηση με διατήρηση θέσεων εργασίας για το διάστημα που παρέχονται τα ευεργετήματα του νόμου.

δ) Επέκταση της απαλλαγής του φόρου στην υπεραξία από το επίπεδο της εταιρείας στο επίπεδο των μετόχων μετά τη μεταβίβαση ή διάλυση της επιχείρησης.

 

 

3. Ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. Παναγιώτης Θεοδωρικάκος παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο τις νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου Ανάπτυξης α) για την ενσωμάτωση στην ελληνική έννομη τάξη της οδηγίας 2022/2464 για την υποβολή εκθέσεων βιωσιμότητας και β) το ερανιστικό νομοσχέδιο του Υπουργείου.

Η πρώτη νομοθετική πρωτοβουλία ενσωματώνει τις διατάξεις της οδηγίας 2022/2464 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Δεκεμβρίου 2022 για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) 537/2014, της οδηγίας 2004/109/ΕΚ, της οδηγίας 2006/43/ΕΚ και της οδηγίας 2013/34/ΕΕ, όσον αφορά την υποβολή εκθέσεων βιωσιμότητας από τις εταιρείες. Η εν λόγω δημοσιοποίηση των εκθέσεων βιωσιμότητας μέσω του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Γ.Ε.ΜΗ.) θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη διαφάνεια μέσω συγκεκριμένου μορφότυπουαναφοράς (πρότυπα υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας). Η δημόσια υποβολή μορφότυπου αναφοράς για τις εκθέσεις βιωσιμότητας θα πραγματοποιείται σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. με ενιαίο και αδιαίρετο τρόπο και ως εκ τούτου πέραν της αύξησης της εταιρικής διαφάνειας ενισχύεται περαιτέρω ο δημόσιος έλεγχος. Περαιτέρω πραγματοποιείται και ενσωμάτωση της οδηγίας (ΕΕ) 2023/2775 η οποία τροποποιεί προς τα πάνω τα λογιστικά όρια κατάταξης τόσο των οντοτήτων όσο και των ομίλων επιχειρήσεων.

 

Το ερανιστικό νομοσχέδιο αφορά στα ακόλουθα πεδία δημόσιας πολιτικής:

α) Την ενσωμάτωση των τροποποιήσεων της Οδηγίας 2000/31/ΕΚ, που επήλθαν ενόψει της εφαρμογής του Κανονισμού (EE) 2022/2065 σχετικά με την ενιαία αγορά ψηφιακών υπηρεσιών (Digital Services Act), που αφορούν σε τροποποιήσεις της λειτουργίας του ηλεκτρονικού εμπορίου,

β) Τη ρύθμιση της αγοράς υπηρεσιών μέσω της ρύθμισης της επιχειρηματικής δραστηριότητας «εργαστηρίων ψυχαγωγικών χορών». Η δραστηριότητα αυτή είναι παντελώς αρρύθμιστη με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ζητήματα σχετικά με τη σύννομη λειτουργία της, την ασφάλεια του κοινού, την καταγραφή της δραστηριότητας αλλά και την υποβοήθησή της σε περιόδους κρίσης.

γ) τη ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν στη λειτουργία των λαϊκών αγορών,

δ) τη ρύθμιση λοιπών θεμάτων για την καλύτερη και πιο εύρυθμη λειτουργία της ελληνικής αγοράς προϊόντων και υπηρεσιών όπως η επέκταση της λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές, από τον Μάιο έως και τον Οκτώβριο, σε περιοχές αυξημένου επενδυτικού και τουριστικού ενδιαφέροντος στον Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού – Αγίου Κοσμά και τις μαρίνες.

 

4. Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Μιχαήλ Χρυσοχοΐδης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση του Αρχηγείου και των Επιτελικών Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας και την αναβάθμιση της Αστυνομικής Ακαδημίας.

Εισαγωγικά σημειώθηκε ότι μέσα στο 2023, οι αστυνομικοί συνέδραμαν σε 11.845 περιστατικά ακούσιας νοσηλείας, 141.202 διατέθηκαν για συνδρομή σε φυσικές καταστροφές, 84.093 διατέθηκαν σε μέτρα ασφάλειας σε αθλητικούς αγώνες, διαχειρίστηκαν 11.589 περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας, βεβαίωσαν 1.240.717 τροχαίες παραβάσεις και απέτρεψαν την παράνομη είσοδο στη χώρα σε 122.961 μετανάστες. Ακόμα, διαχειρίστηκαν 1.235.000 σήματα μέσω του 100 και εξάρθρωσαν 365 εγκληματικές οργανώσεις.

 

Το αντικείμενο της προτεινόμενης νομοθετικής ρύθμισης είναι:

1. Η αναδιοργάνωση του Αρχηγείου και των Επιτελικών Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας.

2. Η αναβάθμιση της Αστυνομικής Ακαδημίας – Νέα εκπαιδευτική πολιτική.

3. Το νέο πλαίσιο για την αξιοποίηση και την υποστήριξη του ανθρωπίνου δυναμικού της Ελληνικής Αστυνομίας.

Η αλλαγή των δομών είναι η μεταρρύθμιση που θα αναβαθμίσει ριζικά τον τρόπο που σχεδιάζεται, εκπονείται και υλοποιείται μία σύγχρονη πολιτική εσωτερικής ασφάλειας, με βασικό άξονα την Αστυνομία του 21ου αιώνα.

Η Αστυνομία του 21ου αιώνα, δεν ακολουθεί τις εξελίξεις, αλλά σχεδιάζει προβλέποντας το μέλλον και την εξέλιξη του εγκλήματος. Το Αρχηγείο της Αστυνομίας αποκτά μία σύγχρονη και ευέλικτη δομή, που ενισχύει την ορθή διακυβέρνηση και τη λήψη αποφάσεων.

Δίνουμε έμφαση στη συνολική αντιμετώπιση και κυρίως στην πρόληψη των μορφών βίας με έντονη κοινωνική διάσταση (ενδοοικογενειακή, έμφυλη, ρατσιστική, βία ανηλίκων κ.λπ.).

Επιπλέον,  με το προτεινόμενο νομοσχέδιο αναδιαρθρώνονται ριζικά η δομή, η λειτουργία, η φιλοσοφία και οι μέθοδοιδιδασκαλίας της Αστυνομικής Ακαδημίας και της εκπαίδευσης των αστυνομικών συνολικά.

Η Ελληνική Αστυνομία γίνεται «έξυπνη» και αποτελεσματική αξιοποιώντας την έρευνα, τα εργαλεία της τεχνολογίας και την ανάλυση των δεδομένων.

Δίνεται έμφαση στη διαχείριση κρίσεων, στην προστασία των κρίσιμων οντοτήτων, στην αντιμετώπιση των υβριδικών απειλών και στη Στρατηγική Επικοινωνία.

Αναβαθμίζονται τα προγράμματα σπουδών, με έμφαση στην ποιότητα και στις διαδικασίες εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης. Υιοθετούνται διαδικασίες λογοδοσίας, αξιολόγησης και αξιοποίησης ανθρωπίνου δυναμικού.

 

 

5. Ο Υπουργός Δικαιοσύνης κ. Γεώργιος Φλωρίδης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο για την αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας.

Με το παρόν σχέδιο νόμου για την ενδοοικογενειακή βία, σε συνέχεια προηγούμενων νομοθετικών πρωτοβουλιών της παρούσας Κυβέρνησης που έχουν ήδη εφαρμοστεί,επιδιώκονται η πολυεπίπεδη αντιμετώπιση των περιστατικών ενδοοικογενειακής βίας και η ουσιαστική συμβολή στην εξάλειψή της.

Προτείνεται αρχικώς ο επανακαθορισμός της έννοιας του «συντρόφου» κατά την υπαγωγή στον ν. 3500/2006, ενώ εντάσσεται στο ρυθμιστικό πεδίο του νόμου η απειλή μέσω επίμονης καταδίωξης ή αθέμιτης παρακολούθησης μέλους οικογένειας. Επίσης, επιδιώκεται η αντιμετώπιση του άμεσου κινδύνου με πρόβλεψη ρυθμίσεων σχετικά με την προδικασία,  τη λήψη προληπτικών μέτρων και  μέτρων δικονομικού καταναγκασμού, την  αρμοδιότητα, την παραπομπή, την εκδίκαση και την εκτέλεση της ποινής επί αδικημάτων ενδοοικογενειακής  βίας.

Εισάγονται αναγκαίες ρυθμίσεις αναφορικά με τη διαδικασία της ποινικής διαμεσολάβησης. Ειδικότερα εντάσσονται στις προϋποθέσεις της ποινικής διαμεσολάβησης η προσθήκη της αναγνώρισης των βασικών περιστατικών της υπόθεσης, καθώς και η υποχρέωση κάλυψης των άμεσων οικονομικών αναγκών του θύματος . Προστίθεται ακόμη η δυνατότητα απόρριψης συμφωνίας διαμεσολάβησης με αιτιολογημένη διάταξη του εισαγγελέα, ενώ προβλέπεται  νέα περίπτωση διακοπής της διαμεσολάβησης και  καταστροφής υλικού διαμεσολάβησης σε περίπτωση μη ολοκλήρωσής της.

Προβλέπεται μέριμνα για την αντιμετώπιση άμεσων κινδύνων μέσω της πρόβλεψης έκδοσης διάταξης επιβολής περιοριστικών όρων πριν από την άσκηση ποινικής δίωξης, ενώ τέλος επεκτείνεται ο κατάλογος των επαγγελματιών που έχουν υποχρέωση αναφοράς εγκλημάτων ενδοοικογενειακής βίας με την ένταξη των φαρμακοποιών και των φυσιοθεραπευτών.

6. Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Δημήτριος Παπαστεργίου παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο την ενσωμάτωση της οδηγίας 2022/2555 για την επίτευξη υψηλού επιπέδου Κυβερνοασφάλειας.

Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο η Οδηγία 2022/2555 (NIS2) για την επίτευξη υψηλού επιπέδου κυβερνοασφάλειας. Θεσπίζονται ένα συνεκτικό πλαίσιο κυβερνοασφάλειας και μηχανισμοί αποτελεσματικής συνεργασίας μεταξύ των αρμόδιων αρχών. Επίσης διευρύνονται σημαντικά οι τομείς και δραστηριότητες που υπόκεινται σε υποχρεώσεις στον τομέα της κυβερνοασφάλειας και προβλέπονται κυρώσεις για τη διασφάλιση της τήρησής τους. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις ενδυναμώνονται οι δυνατότητες των αρμόδιων Εθνικών Αρχών Κυβερνοασφάλειας, ενισχύονται τα μέτρα κυβερνοασφάλειας και η υποχρέωση αναφοράς περιστατικών από πλευράς υπόχρεων οντοτήτων και ενδυναμώνεται η αποτρεπτική δύναμη του κυρωτικού πλαισίου και των μηχανισμών εφαρμογής, καθώς και η περαιτέρω εμβάθυνση της διευρωπαϊκής συνεργασίας. Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου έρχεται να καλύψει κενά, τα οποία διαπιστώθηκαν κατά την προηγούμενη περίοδο εφαρμογής της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/1148 (Οδηγία NIS 1), τόσο στον καθορισμό μέτρων διαχείρισης κινδύνων κυβερνοασφάλειας και υποχρεώσεων αναφοράς περιστατικών σε όλους τους τομείς τους οποίους καλύπτει, όπως π.χ. η ενέργεια, οι μεταφορές, η υγεία, η δημόσια διοίκηση, η εφοδιαστική αλυσίδα, η παραγωγή τροφίμων, οι τηλεπικοινωνίες και οι ψηφιακές υποδομές, αλλά και στην ομοιόμορφη αντιμετώπιση των σχετικών ζητημάτων στο σύνολο των κρατών μελών της Ένωσης.  Πρόκειται για μια απαραίτητη εξέλιξη δεδομένης της εντατικοποίησης και της αυξημένης πολυπλοκότητας των απειλών και των κυβερνοεπιθέσεων, του αυξανόμενου κόστους του κυβερνοεγκλήματος και των νέων απειλών για τα ατομικά δικαιώματα.

 

7. Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωνσταντίνος Χατζηδάκης και ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας εισηγήθηκαν στο Υπουργικό Συμβούλιο την παροχή εξουσιοδότησης για την υπογραφή σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού.

Τον Ιανουάριο του 2022 το ΤΑΙΠΕΔ εκκίνησε τη διενέργεια διαγωνισμού για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού για περίοδο 25 ετών ενόψει της λήξης της υφιστάμενης σύμβασης στις 6 Οκτωβρίου 2024.

Τον Ιούλιο του 2023, το Ταμείο έλαβε προσφορές από έξι επενδυτικά σχήματα και τον Οκτώβριο του 2023 ανακηρύχθηκε ο ανάδοχος του έργου έναντι τιμήματος 3.270.000.000 ευρώ. Εκτός από το εφάπαξ τίμημα, το Ελληνικό Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ θα εισπράττει σε ετήσια βάση το 7,5% των ακαθάριστων εσόδων της Αττικής Οδού για όλη τη διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης.

Τον Ιούλιο του 2024 η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού υποβλήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο το οποίο την εξέτασε και έκρινε ότι η διαγωνιστική διαδικασία διενεργήθηκε με σύννομο και διαφανή τρόπο.

Από τις 6 Οκτωβρίου 2024 και για τουλάχιστον πέντε χρόνια μετά τη θέση σε ισχύ της νέας σύμβασης παραχώρησης, μειώνεται το αντίτιμο των διοδίων σε 2,5 ευρώ ανά διέλευση από 2,8 ευρώ που είναι τώρα.

Η σύμβαση παραχώρησης θα υπογραφεί εντός του Σεπτεμβρίου 2024 και αμέσως μετά πρόκειται να κυρωθεί από τη Βουλή.

Εισαγωγική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου

Καλή σας μέρα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Στο επίκεντρο και της σημερινής μας συνάντησης είναι η καθημερινότητα και τα προβλήματά της, κάτι που μου δίνει μία αφορμή, ξεκινώντας, να σχολιάσω το κλίμα που κάποιοι επιχειρούν να ξαναχτίσουν γύρω από τις τιμές στην αγορά. Σε μία στιγμή, μάλιστα, που ο πληθωρισμός υποχωρεί, ενώ για δεύτερο συνεχόμενο μήνα οι αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων στην πατρίδα μας έπεσαν κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Ζήτησα από τον Υπουργό Ανάπτυξης να μας ενημερώσει αναλυτικά, με συγκρίσεις ίδιων προϊόντων, πέρσι και φέτος. Νομίζω ότι αυτά τα στοιχεία θα δείξουν ότι τα «αναχώματα» τα οποία έχουμε υψώσει μέχρι στιγμής και τα οποία είναι πολλά, είναι αποτελεσματικά και ότι αυτή η δύσκολη φάση, την οποία αναντίρρητα έχουμε περάσει, βαίνει προς το τέλος της.

Βέβαια, η μάχη είναι μία μάχη η οποία συνεχίζεται. Έχουμε ένα πρώτο μέτωπο τώρα, που δεν είναι άλλο από τα σχολικά είδη, καθώς τα σχολεία θα ανοίξουν ξανά τον Σεπτέμβριο. Είδα με χαρά ότι αρκετές αλυσίδες προσφέρουν από τώρα τιμές οι οποίες είναι αισθητά χαμηλότερες από πέρσι. Πιστεύω, λοιπόν, ότι τόσο ο ανταγωνισμός όσο και οι έλεγχοι της πολιτείας θα λειτουργήσουν και στον τομέα αυτό τα έξοδα των νοικοκυριών δεν θα επιβαρυνθούν δυσανάλογα φέτος.

Για να μην παρεξηγηθώ, το έχουμε πει πολλές φορές, κανείς δεν λέει ότι οι τιμές δεν έχουν ανέβει και στην πατρίδα μας τα τελευταία χρόνια. Αυτό το οποίο λέμε είναι ότι αντιστεκόμαστε και ότι τα πράγματα σταδιακά θα πηγαίνουν καλύτερα.

Θα το ξαναπώ, οι ανατιμήσεις, μάλιστα, στα τρόφιμα έπεσαν κάτω από το μέσο όρο της Ευρώπης, μάλιστα, αν αφαιρέσουμε τη δυσανάλογα μεγάλη επίδραση του ελαιολάδου στον δείκτη τιμών τροφίμων στη χώρα μας, ο δείκτης στις τιμές των τροφίμων κινείται πια πτωτικά.

Για όλα αυτά θα έχουμε, βέβαια, την ευκαιρία να μιλήσουμε σε λίγο και στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης, αποδεικνύοντας ότι η Ελλάδα, παρά τα εμπόδια, ανεβάζει ταχύτητα και ότι η κυβέρνησή μας, με πολλά καθημερινά βήματα, υλοποιεί το σχέδιό της -θέλω να θυμίσω, είναι ένα σχέδιο τετραετίας, έχουμε διανύσει το ένα από τα τέσσερα χρόνια της κυβερνητικής μας θητείας- και ότι όλα αυτά τα βήματα τα οποία γίνονται τελικά θα οδηγήσουν σε μεγάλα άλματα, σε μεγάλες αλλαγές, προς όφελος των πολιτών.

Κεντρικός μας στόχος και η καλύτερη απάντηση στην ακρίβεια είναι οι μόνιμες αυξήσεις στο εισόδημα. Αυτό συνεχίζουμε να υπηρετούμε. Θα έχουμε την ευκαιρία να πούμε περισσότερα για όλα αυτά σε δέκα μέρες από τώρα, για να μπορούμε να απαντήσουμε, βέβαια, και σε κάποιους από τους μύθους οι οποίοι διακινούνται, οι οποίοι παρουσιάζουν την Ελλάδα περίπου να είναι χειρότερη και από τη Βουλγαρία.

Βουλγαρία με βασικό μισθό στα 477 ευρώ, να θυμίσω, όταν στην Ελλάδα είναι στα 830. Η Ελλάδα, η οποία είναι δεύτερη σε ρυθμό αύξησης του κατά κεφαλήν ΑΕΠ και μια χώρα στην οποία ο δείκτης της κατανάλωσης, που είναι ίσως και ο πιο ενδεικτικός γιατί περιέχει όλα τα έξοδα των νοικοκυριών, βελτιώνεται διαρκώς.

Σίγουρα η αντιπολίτευση μπορεί να μείνει αιχμάλωτη των αδιεξόδων της. Την αφήνουμε στην κρίση της. Αυτό το οποίο θέλω να πω, όμως, είναι ότι όσο εντείνονται τα αδιέξοδα της αντιπολίτευσης τόσο αυξάνονται οι δικές μας ευθύνες.

Είναι χρέος μας να διαφυλάξουμε και το κύρος της πολιτικής και γι’ αυτό ο μόνος δρόμος που ξέρουμε δεν είναι άλλος από την ένταση της δουλειάς μας. Να απαντάμε με χειροπιαστό έργο στα συνθήματα.

Δεν πιστεύω ότι ο κόσμος ασχολείται ιδιαίτερα με το τι συμβαίνει στην αντιπολίτευση, ασχολείται πάρα πολύ όμως με τα δικά του προβλήματα και πώς μπορούμε να δώσουμε απάντηση σε αυτά.

Να δώσω ένα παράδειγμα μόνο από τη σημερινή ατζέντα: θα δώσουμε την εξουσιοδότηση για να υπογραφεί η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Τα δημόσια ταμεία θα ενισχυθούν με παραπάνω από 3 δισ. ευρώ από την εταιρεία που θα τη διαχειριστεί, αλλά θα υπάρχει και χειροπιαστό όφελος για τους πολίτες, καθώς από τις 6 Οκτωβρίου τα διόδια στην Αττική Οδό θα μειωθούν από 2,8 ευρώ στα 2,5 ευρώ. Αυτό είναι ένα χειροπιαστό αποτέλεσμα για τους πολίτες, ειδικά γι’ αυτούς οι οποίοι χρησιμοποιούν τακτικά τον κεντρικό αυτοκινητόδρομο της πόλης.

Αντίστοιχη ήταν και η χθεσινή μας παρουσίαση στη Θεσσαλονίκη, να ευχαριστήσω τους Υπουργούς οι οποίοι συμμετείχαν. Για πρώτη φορά, νομίζω, ότι διαπίστωσαν οι παρευρισκόμενοι στην Κεντρική Μακεδονία το εύρος των παρεμβάσεων οι οποίες υλοποιούνται σε πολλά διαφορετικά επίπεδα.

Αντίστοιχες παρουσιάσεις θα γίνουν σε όλες τις Περιφέρειες. Η δε πλατφόρμα την οποία πια έχουμε αναρτήσει στο διαδίκτυο -erga.gov.gr είναι το σχετικό link- παρουσιάζει αναλυτικά όλα τα έργα τα οποία υλοποιούνται σε όλη την επικράτεια άνω του 1 εκατομμυρίου: ποιος είναι ο φορέας υλοποίησης, ποιοι είναι το στάδιο υλοποίησης του έργου, ποια είναι η πηγή χρηματοδότησης.

Δείτε το σαν μία «Δι@ύγεια» ουσιαστικά για όλα τα έργα τα οποία γίνονται στη χώρα και φυσικά ένας μηχανισμός λογοδοσίας για να μπορούμε να παρακολουθούμε και εμείς την υλοποίηση για όσα έχουμε δεσμευτεί.

Μία ακόμα παρέμβαση, σημαντική νομίζω, για την καθημερινότητα του πολίτη, ήταν και η παρουσία μου στο αμαξοστάσιο του ΟΑΣΑ στην Ανατολική Αττική, με τα καινούρια λεωφορεία να κάνουν ήδη αισθητή την παρουσία τους στην Ανατολική και σύντομα στη Δυτική Αττική. Θέλω να θυμίσω ότι η ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς αποτελεί κεντρική προτεραιότητά μας, 950 καινούρια λεωφορεία θα έχουμε συνολικά στους δρόμους της Αθήνας μέχρι το καλοκαίρι του 2025.

Τώρα, ως προς τα θέματα της ατζέντας μας, εκτός από τη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, τρεις σύντομες παρατηρήσεις.

Πρώτον, η παρουσίαση την οποία θα κάνει ο κ. Παπαθανάσης για την έκθεση της πορείας του Ταμείου Ανάκαμψης. Νομίζω το μήνυμα είναι κοινό, το ξέρετε πολύ καλά, ότι όλοι πρέπει να κάνουμε τη δουλειά μας ώστε να φροντίσουμε να πετύχουμε τα ορόσημα, να απορροφήσουμε τα σχετικά κονδύλια, ώστε το φθινόπωρο η χώρα να μπορεί να εισπράξει την πέμπτη δόση των ενισχύσεων από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ένα ακόμα νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης, το οποίο προσθέτει νέα όπλα στη φαρέτρα μας για την ενδοοικογενειακή βία. Θέλω να χαιρετίσω τη μεγάλη προσπάθεια η οποία έχει γίνει από τα συναρμόδια Υπουργεία στον τομέα αυτό -και από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη τα νέα γραφεία αντιμετώπισης της ενδοοικογενειακής βίας.

Πιστεύω ότι πια έχουμε κατακτήσει στη συνείδηση, πρωτίστως των γυναικών, ότι το κράτος μπορεί να σταθεί αποτελεσματικά δίπλα τους και να έχουν το θάρρος να καταγγέλλουν τέτοια περιστατικά.

Νομίζω ότι το Υπουργείο σωστά όμως έκρινε ότι πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις στο νομικό πλαίσιο, που να επιτρέπουν επιπλέον προληπτικά μέτρα σε άτομα με βεβαρημένο παρελθόν, να διευρύνουν την έννοια του συντρόφου, τη διαχείριση ύποπτων συμπεριφορών μέσα στις σχέσεις, αλλά και την άμεση κάλυψη οικονομικών αναγκών του θύματος. Γι’ αυτά θα μας μιλήσει ο Υπουργός Δικαιοσύνης.

Και ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη θα μας παρουσιάσει τα σχέδιά του για τις περαιτέρω παρεμβάσεις αναδιοργάνωσης της Ελληνικής Αστυνομίας, προγράμματα εκσυγχρονισμού, χρήση νέων τεχνολογιών, παρεμβάσεις οι οποίες θα γίνουν στην Αστυνομική Ακαδημία, οργανωτική αναδιάταξη της ΕΛ.ΑΣ. Αποδίδω πολύ μεγάλη σημασία στα νέα τεχνικά μέσα τα οποία μπορούμε να έχουμε στην διάθεσή μας. Και σε αυτό συμπεριλαμβάνονται προφανώς και πολλές νέες κάμερες στους δρόμους. Σύντομα θα έχουμε την ευκαιρία να πούμε περισσότερα γι’ αυτά.

Άρα, έχουμε πολλά να συζητήσουμε και σήμερα. Οπότε μπορούμε να ξεκινήσουμε.

Αρθρογράφος