Ρωσικός Τύπος: Βλέμμα Μόσχας σε Ελλάδα και Τουρκία για την κατασκευή του South Stream

21 Αυγούστου 201410:27

Ο South Stream είναι ένας αγωγός φυσικού αερίου που προωθεί η ρωσική Gazprom. Σύμφωνα με το σχέδιο, ο αγωγός θα περνά κάτω από τη Μαύρη Θάλασσα στη Βουλγαρία, και θα συνεχίζει μέσω της Σερβίας με δύο τμήματα στη Βοσνία και την Κροατία. Από τη Σερβία θα διασχίζει την Ουγγαρία και την Σλοβενία πριν φθάσει στην Ιταλία [Δείτε το χάρτη]. Η ικανότητά του ανέρχεται στα 63δις κυβικά μέτρα ετησίως.

Ο κύριος εταίρος της Gazprom στο σχέδιο τουSouth Stream είναι η ιταλική εταιρεία ενέργειας ΕΝΙ.

Η Ρωσία έχει υπογράψει διακυβερνητικές συμφωνίες με:
Βουλγαρία-18 Ιανουαρίου, 2008
Σερβία- 25 Ιανουαρίου 2008
Ουγγαρία- 28 Φεβρουαρίου, 2008
Ελλάδα- 29 Απριλίου, 2008
Σλοβενία- 14 Νοεμβρίου, 2009
Κροατία- 2 Μαρτίου 2009
Αυστρία- 24 Απριλίου 2010.

Ελλάδα και Τουρκία ξαναμπαίνουν στα σχέδια της Μόσχας για την κατασκευή του αγωγού South Stream ως «Σχέδιο Β» λόγω της βουλγαρικής κωλυσιεργίας, σύμφωνα με δημοσίευμα του ρωσικού Τύπου.

Τη Δευτέρα (18 Αυγούστου), η ρωσική οικονομική εφημερίδα Vzglyad δημοσίευσε ένα άρθρο του δημοσιογράφου Oleg Makarenko, υποστηρίζοντας ότι η Gazprom έχει ένα «σχέδιο Β» σε περίπτωση που η Βουλγαρία συνεχίσει να εμποδίζει την κατασκευή του αγωγού South Stream.

Η μεταβατική κυβέρνηση στη Σόφια, που ανέλαβε στις 6 Αυγούστου, έχει παγώσει την κατασκευή του South Stream, ύστερα από τις προειδοποιήσεις των Βρυξελλών ότι θα ενεργοποιήσουν τη διαδικασία επι παραβάσει εναντίον της Βουλγαρίας, εάν η τελευταία δεν επαναδιαπραγματευθεί τη διμερή της συμφωνία με τη Ρωσία για την κατασκευή του αγωγού, που παραβιάζει την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Σύμφωνα με το άρθρο της Vzglyad, ο Ρώσος Πρόεδρος Vladimir Putin ήδη υπαινίχθηκε μια εναλλακτική διαδρομή για τον South Stream κατά τη διάρκειά της συνάντησής του με επικεφαλής παγκόσμιων μέσων ενημέρωσης στις 24 Μαΐου.

Το άρθρο παραθέτει λόγια του Τούρκου υπουργού ενέργειας Taner Yıldız που λέει ότι η Άγκυρα θα επιτρέψει το πέρασμα του South Stream μέσω Τουρκίας κάτω από τη Μαύρη Θάλασσα αντί της Βουλγαρίας, όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί.

Ωστόσο παρατίθενται και απόψεις ρωσικών πηγών που λένε ότι η Μόσχα δεν προτιμά την «τουρκική διαδρομή» καθώς είναι μεγαλύτερη και επειδή ο αγωγός δεν θα φθάνει σε Σερβία και Ουγγαρία.

 «Καλοί εταίροι»

Η Τουρκία θεωρείται «καλός εταίρος» για τη Ρωσία, καθώς ο πρώην Πρωθυπουργός της Τουρκίας Recep Tayyip Erdoğan, ο οποίος πρόσφατα εξελέγη Πρόεδρος, περιγράφεται ως ένας «κυνικός πραγματιστής» που θέλει εκδίκηση από τις ΗΠΑ, οι οποίες φέρεται να προσπάθησαν να τον εκδιώξουν από την εξουσία δύο φορές.

Η Ελλάδα περιγράφεται ως μια χώρα όπου η κοινωνία της «βράζει».

«Οι προσπάθειες να αφήσουμε την Ελλάδα χωρίς χρήματα, χωρίς γεωργία [σαν αποτέλεσμα των ρωσικών αντίμετρων] και χωρίς αέριο θα προκαλέσουν τεράστια κοινωνική αναταραχή», λέει το άρθρο.

Η Βουλγαρία, η Σερβία, η Ουγγαρία και η Ρουμανία έχουν χαρακτηριστεί ως τα μεγαλύτερα θύματα του σχεδίου B. Σε περίπτωση που το ουκρανικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου «μπλοκαριστεί μόνιμα», η Ρωσία δεν θα είναι σε θέση να παρέχει φυσικό αέριο σε αυτές τις χώρες.

Το άρθρο καταλήγει λέγοντας ότι η Ρωσία θα προτιμούσε να μην επιλέξει το σχέδιο Β, αλλά αν η Επιτροπή δεν σταματήσει να πιέζει τη Βουλγαρία να παγώσει την κατασκευή του αγωγού, αυτή η εναλλακτική λύση φαίνεται να είναι μια βιώσιμη επιλογή.

«Πρέπει να είμαστε πολύ χαρούμενοι που η Ρωσία έχει ένα εφεδρικό σχέδιο εργασίας για την προμήθεια φυσικού αερίου στη Νότια και Κεντρική Ευρώπη», καταλήγει το άρθρο.

Ανταγωνιστής του ΤΑΡ;

Αν η Gazprom αποφασίσει να επιλέξει την Τουρκία και την Ελλάδα για την διαδρομή του South Stream, το έργο του αγωγού θα μοιάζει σε μεγάλο βαθμό με το σχέδιο TANAP-TAP που θα μεταφέρει φυσικό αέριο του Αζερμπαϊτζάν προς την Ιταλία μέσω των εδαφών των εν λόγω χωρών.

Ο ΤΑΝΑΡ είναι ένας προτεινόμενος αγωγός φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν μέσω της Τουρκίας… ο αγωγός ΤΑΡ μήκους 870 χλμ θα συνδέεται με τον ΤΑΝΑΡ και θα διασχίζει την Ελλάδα και την Αλβανία πριν καταλήξει στην Ιταλία μέσω ενός υπεράκτιου τμήματος. Αναμένεται να κατασκευαστεί από την κοινοπραξία της ΒΡ, της νορβηγικής Statoil και της αζέρικης SOCAR.

Ο ΤΑΡ βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο προετοιμασίας και η κατασκευή του έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει το 2016.

Κληθείσα από την EurActiv να σχολιάσει, η Κομισιόν τόνισε ότι δεν είναι σε θέση να επιβεβαιώσει τις αναφορές που κάνουν λόγο για ΜΚΟ χρηματοδοτούμενες από τη Ρωσία που προσπαθούν να καθυστερήσουν την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ.

(πηγή:EurActiv.gr)

Αρθρογράφος

blank
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr