Που βρίσκονται οι απαντήσεις για την “τραγωδία της Πύλου”;

16 Ιουνίου 202311:21

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Οι θεωρήσεις μας για τις παράνομες μεταναστευτικές-προσφυγικές ροές ξεκινούν από το 2015 ενώ ιδιαίτερα ασχοληθήκαμε το 2019 λόγω των προβλημάτων που ενέσκηψαν στην Θράκη https://www.komotinipress.gr/mikres-theorisis-gia-tin-mikti-apili-tis-lathrometanastefsis/ ακολούθησε η Μάχη του Έβρου και φθάσαμε σε μία πιθανολογούμενη προοπτική λύσης με πολλά ερωτήματα να μένουν αναπάντητα https://www.komotinipress.gr/apo-tin-maxi-tou-evrou-stin-maxi-tis-nisidas-ta-anapantita-erotimata/

Οι ασκήσεις Αγνοδίκη https://www.facebook.com/AGNODIKI2021/ , Πρόμαχος https://migration.gov.gr/enarxi-tis-askisis-promachos-2021/ και Μέδουσα https://medusa2022.migration.gov.gr/general-info/ είχαν ως αντικείμενο την καταπολέμηση της παράνομης εμπορίας ανθρώπων, με την συμμετοχή εθνικών και διεθνών αρχών και οργανισμών καθώς και Διπλωματικών Αντιπροσωπειών. https://www.komotinipress.gr/i-anisi-maxi-tou-persea-me-tin-medousa-tis-lathrometanastefsis-stin-pamth/

Σε περιπτώσεις περιστατικών όπως αυτό της Πύλου εφαρμογή βρίσκουν οι διατάξεις για την Διεθνή Συνθήκη για την Ασφάλεια της Ζωής στη Θάλασσα Π.Α.Α.Ζ.Ε.Θ. -SOLAS 74 με τις διαδοχικές μορφές της που είναι η πιο σημαντική από όλες τις διεθνείς συνθήκες που αφορούν την ασφάλεια των πλοίων και κατ’επέκταση την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στην θάλασσα. https://www.e-nomothesia.gr/kat-naytilia-nausiploia/nomos-1045-1980-fek-95a-25-4-1980.html

Αφορμή για την έκδοση της SOLAS ήταν το ναυάγιο του υπερωκεάνιου Ε/Γ «ΤΙΤΑΝΙΚΟΣ», το 1912, το όποιο κόστισε 1500 ζωές.Με αφορμή και αυτό το συμβάν, η διεθνής ναυτιλιακή επιτροπή συνέταξε και εξέδωσε την πρώτη Διεθνή Σύμβαση για την Ασφάλεια της Ανθρώπινης Ζωής στην Θάλασσα (Safety Of Life At Sea – SOLAS) το 1914.Από τότε μέχρι σήμερα έχουν υπάρξει αρκετές ανανεωμένες εκδόσεις της SOLAS με κορύφωση τη σύμβαση η όποια υιοθετήθηκε το 1974, τέθηκε σε ισχύ την 25η Μαΐου 1980 και κυρώθηκε με το νόμο 1045/1980 ΦΕΚ 95/Α/25-4-1980. Στην σημερινή μορφή της η SOLAS αποτελείται από 15 κεφάλαια, υποδιαιρούμενα σε μέρη και κανονισμούς.

Σκοπός της Π.Α.Α.Ζ.Ε.Θ. – SOLAS είναι ο καθορισμός των ελαχίστων απαιτήσεων που αφορούν στην κατασκευή, τον εξοπλισμό και την λειτουργία των πλοίων. Περιλαμβάνει άρθρα, στα οποία καθορίζονται οι γενικές υποχρεώσεις των πλοίων καθώς και η διαδικασία τροποποιήσεων.

Εφαρμογή βρίσκει και η Διεθνής Σύμβαση του Αμβούργου για τη θαλάσσια έρευνα και διάσωση (Search and Rescue – SAR) που ενσωματώθηκε στην ελληνική έννομη τάξη, το 1989 (Ν. 1844/1989).καθώς και σειρά άλλων κωδικοποιημένων κειμένων https://www.humanrightsatsea.org/new-ngo-guidance-co-ordination-search-and-rescue-mediterranean-published . Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα έχει υπογράψει Συμφωνίες για συνεργασία σε θέματα ναυτικής έρευνας και διάσωσης τόσο με την Ιταλία (2000), όσο και με την Μάλτα (2008) και την Κύπρο (2014), στις οποίες ρητά ορίζεται ότι η εν λόγω ελληνική περιοχή ευθύνης συμπίπτει με το FIR Αθηνών, ενώ εκκρεμεί η υπογραφή αντιστοίχων Συμφωνιών και με τα άλλα γειτονικά κράτη.

Ειδικότερα, η Σύμβαση του Αμβούργου προβλέπει ότι οι περιοχές ευθύνης των συμβαλλομένων μερών για την παροχή υπηρεσιών έρευνας και διάσωσης, σε περιπτώσεις ναυτικών ατυχημάτων, καθορίζονται με συμφωνία των ενδιαφερομένων παράκτιων κρατών. Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα έχει υπογράψει Συμφωνίες για συνεργασία σε θέματα ναυτικής έρευνας και διάσωσης τόσο με την Ιταλία (2000), όσο και με την Μάλτα (2008), την Κύπρο (2014) και την Αύγυπτο (2022), στις οποίες ρητά ορίζεται ότι η εν λόγω ελληνική περιοχή ευθύνης συμπίπτει με το FIR Αθηνών, ενώ εκκρεμεί η υπογραφή αντιστοίχων Συμφωνιών και με τα άλλα γειτονικά κράτη. Το μνημόνιο που υπεγράφη στο Κάιρο αποτελεί μια λογική συνέχεια της ελληνο-αιγυπτιακής συμφωνίας του Αυγούστου του 2020, καθώς καθορίζει τα όρια της περιοχής Search and Rescue Region (SAR), όπως και τη δικαιοδοσία για το FIR.

Ως προς τα υπόλοιπα σημεία θα συμφωνήσουμε ότι το πρόβλημα των παρανόμων μεταναστευτικών ροών είναι διεθνές https://www.komotinipress.gr/ng-tou-oie-gia-to-navagio-anixta-tis-pilou-as-imaste-ilikrinis-den-ine-elliniko-provlima-ine-evropaiko/ ενώ ιδιαίτερη διαφωτιστική αναμένεται να είναι και η παρουσία στην Πύλο και την Καλαμάτα του ΔΟΜ και της Υπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ https://www.komotinipress.gr/stin-kalamata-i-ipati-armostia-tou-oie-gia-tous-prosfiges-sindrami-to-ergo-ton-arxon/

Μήπως πρέπει ν’ασχοληθούμε με το ενδεχόμενο μιας νέας μεγαλύτερης και πιο συστηματικής απόπειρας προσβολής των Ελληνικών Συνόρων μέσω της υβριδικής απειλής των παρανόμων μεταναστεύσεων μακριά από τα επικοινωνιακά σώου για τα αυτονόητα αλλά μεεγρήγορση και σχεδιασμό όπως αρμόζει σε μία Ευρωπαϊκή Χώρα που δεν λειτουργεί συγκυριακά αλλά ακολουθεί τις αρχές του Διεθνούς Δικαίου; https://www.komotinipress.gr/pion-exipireti-mia-nea-moria-stin-thraki-video/

Τα παραπάνω είναι μερικά από τα ερωτήματα που θα έπρεπε να τεθούν κατ’εξοχήν από το πολιτικό σύστημα και κυρίως την αντιπολίτευση, μακριά από την ευκαιριακή και οπαδικού τύπου “επιχειρηματολογία” που στοχεύει στον συναισθηματισμό και τον ευκαιριακό εντυπωσιασμό.

Ας μην ξεχνάμε και το Πώς Συνέβη η Μόρια… https://www.komotinipress.gr/pos-sinevi-i-moria/

Αρθρογράφος