Πάνω από 2 ευρώ το λίτρο πληρώνουν από χθες τη βενζίνη όσοι καταναλωτές περνάνε ακόμη από τα πρατήρια, αφού σε ένα ποσοστό 20% έχουν περιορίσει τις μετακινήσεις για να αντεπεξέλθουν σε μη ανελαστικές ανάγκες όπως το ρεύμα και το φυσικό αέριο για θέρμανση που το πληρώνουν πανάκριβα.
Σε νησιωτικές περιοχές της χώρας η μέση τιμή της αμόλυβδης έχει αγγίξει ήδη τα 2,5 ευρώ το λίτρο.
Στο 1,836 έφτασε η τιμή του ντίζελ κίνησης και στο 1,486 η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, από 1,306 και 0,949 ευρώ το λίτρο αντίστοιχα πέρυσι τον Μάρτιο. Η αποκλιμάκωση της τιμής του μπρεντ στη διεθνή αγορά χθες κατά 11,5% στα 113,18 δολάρια το βαρέλι δεν θα επηρεάσει άμεσα τις τιμές λιανικής στην εγχώρια αγορά στις οποίες μεταφέρονται οι διακυμάνσεις της τιμής του πετρελαίου και των προϊόντων στη διεθνή αγορά με τρεις ημέρες καθυστέρηση, λόγω του ετεροχρονισμού τιμολόγησης. Αυτό σημαίνει ότι οι τιμές των καυσίμων κίνησης και θέρμανσης θα αυξηθούν κάποια λεπτά ακόμη πριν αρχίσουν να υποχωρούν, ενώ κανείς δεν μπορεί να προβλέψει εάν η αποκλιμάκωση θα σταθεροποιηθεί το επόμενο διάστημα.
Οι εξελίξεις στη διεθνή αγορά πετρελαίου έχουν ανατρέψει τα θετικά δεδομένα του πρώτου διμήνου του έτους και των αισιόδοξων εκτιμήσεων για την πορεία της ζήτησης στο σύνολο του έτους. Οι προβλέψεις για μια έντονα ανοδική τουριστική περίοδο που παραδοσιακά τροφοδοτεί τη ζήτηση καυσίμων υποχωρούν μετά την επιβολή κυρώσεων στη Ρωσία αλλά και των γενικότερων επιπτώσεων του πολέμου στις οικονομίες της Ευρώπης.
Η Ιρλανδία μειώνει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης κατά 20 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο και κατά 15 λεπτά στο ντίζελ.
Η αγορά παρακολουθεί με ανησυχία τις εξελίξεις τόσο στο μέτωπο των τιμών όσο και πρωτίστως στο πολεμικό πεδίο της Ουκρανίας, που προσθέτουν νέες αβεβαιότητες. Εντονη είναι η ανησυχία για πιθανές επισφάλειες από πρατήρια που μπορεί να οδηγηθούν στο «λουκέτο», ενώ ανησυχίες εκφράζονται και για τη διόγκωση φαινομένων παραβατικότητας, όπως οι ελλιπείς παραδόσεις στην αντλία και η νοθεία.
Σε αυτές τις συνθήκες, ο κλάδος των πρατηρίων διά της ΠΟΠΕΚ επαναφέρει το αίτημα για μείωση των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης στα καύσιμα κίνησης που είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη και αντιπροσωπεύουν ένα μεγάλο ποσοστό της τελικής τιμής που πληρώνει ο καταναλωτής.
Σε ένα τέτοιο μέτρο προχωράει η Ιρλανδία, στην αγορά της οποίας η αμόλυβδη βενζίνη έφτασε επίσης στα 2 ευρώ το λίτρο, που θεωρείται υψηλό όλων των εποχών. Η κυβέρνηση θα μειώσει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στην αμόλυβδη βενζίνη κατά 20 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο και κατά 15 λεπτά στο ντίζελ, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Paschal Donohoe σε δημοσιογράφους στο Δουβλίνο. Ο φόρος στο λεγόμενο πράσινο ντίζελ που χρησιμοποιείται στη βιομηχανία και στη θέρμανση των σπιτιών, θα μειωθεί κατά 2 λεπτά. Οι περικοπές θα παραμείνουν σε ισχύ μέχρι το τέλος Αυγούστου και κοστίζουν περίπου 320 εκατ. ευρώ (351 εκατ. δολάρια).
Η ελληνική κυβέρνηση δεν φαίνεται να εξετάζει προς το παρόν τουλάχιστον μείωση της φορολογίας στα καύσιμα και αυτό γιατί έχει θέσει ως προτεραιότητα την ελάφρυνση των νοικοκυριών από τις υψηλές τιμές ρεύματος και φυσικού αερίου. Μέσα στο επόμενο δεκαήμερο, όπως τόνισε χθες ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, θα ανακοινωθούν τα νέα μέτρα στήριξης των νοικοκυριών, ενώ θα δρομολογηθεί και ένα πρόσθετο πρόγραμμα στήριξης, αξιοποιώντας τόσο εθνικούς όσο και ευρωπαϊκούς πόρους.
(πηγή: ΠΟΠΕΚ)
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;