Σε λίγους αιώνες από τώρα, ίσως έχει ανακαλυφθεί η τηλεμεταφορά. Τότε, αν θέλατε να μεταφέρετε τα πράγματά σας ή και τον ίδιο σας τον εαυτό από ένα σπίτι σε ένα άλλο, θα κλείνατε τα μάτια για ένα δευτερόλεπτο, όπως γινόταν στην «Τζίνι και το τζίνι», και θα βρισκόσασταν αυτοστιγμεί με όλη σας την προίκα όπου θέλετε.
Μέχρι αυτό το όνειρο να πάρει σάρκα και οστά, πρέπει να αντιμετωπίσετε την πραγματικότητα: Αν μπροστά σας έχετε μετακόμιση, θα πρέπει να ιδρώσετε, να κουραστείτε, να αγανακτήσετε, να κλείσετε κούτες, να ανοίξετε κούτες, και να επιμεληθείτε ό,τι παρεμβάλλεται μεταξύ του τελευταίου ξεκούραστου τεντώματος στον καναπέ στο παλιό σας σαλόνι και του πρώτου στο καινούριο σας.
Μπορεί όλη η διαδικασία τελικά να κρατά λίγες ημέρες, αλλά δεν είναι αυτό ακριβώς που λέμε «δεν-καταλαβαίνεις-πότε-τελειώνει», ακόμη κι αν την περισσότερη δουλειά την έχετε αναθέσει σε ειδικό μεταφορέα. Επειδή, όμως, ζούμε στην Ελλάδα του 2012, και εκτός από εκατοντάδες σπιτικά που μεταφέρονται λόγω αναζήτησης φθηνότερων ενοικίων, η πραγματικότητα περιλαμβάνει και την ανάγκη για όσο το δυνατόν λιγότερα έξοδα και όσο το δυνατόν περισσότερη «do it yourself» προσέγγιση, ακολουθούν οι δικές μας συμβουλές για να γίνει όλη η παραπάνω διαδικασία λίγο πιο εύκολη, η εγκατάσταση στο καινούριο σας σπίτι πιο οργανωμένη και οι κούτες και τα νεύρα σας λιγότερο εύθραυστα.
Όσα πρέπει να ξέρετε για τις μεταφορικές εταιρίες
Ας ξεκινήσουμε με μερικά διλήμματα στα οποία θα κληθείτε να απαντήσετε, και τα οποία θα καθορίσουν αντίστοιχα το κόστος που θα επωμιστεί το πορτοφόλι σας μετά το πέρας της μετακόμισης.
*Δίλημμα πρώτο: Μεταφορική εταιρία ή όχι;
Αν μπορείτε να απαντήσετε «όχι» στο παραπάνω δίλημμα, προϋποτίθεται ότι έχετε (ή κάποιους φίλους που έχουν) αυτοκίνητο με ευρύχωρους αποθηκευτικούς χώρους και έπιπλα ή ηλεκτρικές συσκευές μικρού μεγέθους, ή που αποσυναρμολογούνται και μπορούν να χωρέσουν σε αυτό. Στα πλην, φυσικά, συγκαταλέγεται η κούρασή σας, καθώς θα χρειαστεί να πακετάρετε, να αμπαλάρετε και να κουβαλήσετε μόνοι σας τα πάντα, ενώ στα συν, ένα μεγάλο χρηματικό ποσό που θα σας μείνει στην τσέπη.
*Δίλημμα δεύτερο: Μεταφορά ή μετακόμιση;
Ας υποθέσουμε ότι δεν είστε διατεθειμένοι να περάσετε όλο το «λούκι» βασισμένοι στις αντοχές των δικεφάλων σας. Κι έτσι απευθύνεστε σε μια μεταφορική εταιρία. Το νέο ερώτημα που προκύπτει, και ορίζει αντίστοιχα το τελικό κόστος είναι το εξής: Θα τους αναθέσετε μόνο την μεταφορά των κουτιών, των επίπλων και των συσκευών σας, επιμελούμενοι εσείς οι ίδιοι το πακετάρισμα και το ξεπακετάρισμα, ή θα τους ζητήσετε να σας απαλλάξουν από κάθε κόπο, βγαίνοντας «κύριοι» από το παλιό σας σπίτι και μπαίνοντας στο καινούριο σας, όταν αυτό πια θα είναι έτοιμο, στημένο και (περίπου) νοικοκυρεμένο;
Στην πρώτη περίπτωση, όταν απευθυνθείτε στην μεταφορική εταιρία, τους μιλάτε για μεταφορά, που θα έχει χαμηλότερο κόστος και στην δεύτερη για το “full πακέτο” της μετακόμισης, που κοστίζει κάτι (έως πολύ) παραπάνω.
*Δίλημμα τρίτο: Ποια μεταφορική;
Για να επιλέξετε μεταφορική εταιρία, θα πρέπει να κάνετε μια μικρή έρευνα αγοράς, για να βρείτε την καλύτερη δυνατή τιμή. Σε κάθε περίπτωση, αποφύγετε να αναθέσετε την δουλειά στον πρώτο τυχόντα, τον οποίο «είχε ακουστά ο κουμπάρος ενός ξάδερφου» και τον προσλάβετε χωρίς καν να ρωτήσετε τιμή. Εδώ, τα «μην ανησυχείτε, θα τα βρούμε στην τιμή» σημαίνουν ένα πράγμα: Ότι θα βογκήξει ο κουμπαράς σας – έχουμε ακούσει και για περιστατικά που με αυτό τον τρόπο χρέωσαν τελικά για μια απλή υπεραστική μεταφορά πάνω από 1.200€.
Δεύτερον, προτού ζητήσετε εκτιμήσεις από τις μεταφορικές εταιρίες, έχετε υπόψη σας τους εξής παράγοντες που αυξάνουν ή μειώνουν το κόστος, για να μην σας έρθει ξαφνικό το τελικό ποσό:
-Πόσα έπιπλα, πόσες κούτες και πόσα κιλά θα είναι το φορτίο;
-Σε ποιον όροφο θα βρίσκεται το νέο σας διαμέρισμα;
-Θα χρειαστεί ανυψωτήρας;
-Δεν θέλετε να κάνετε μόνοι σας την συσκευασία;
-Πρόκειται για υπεραστική μεταφορά;
Όλα τα παραπάνω επηρεάζουν (προς τα πάνω) την τιμή. Μια μέση χρέωση, για παράδειγμα, για την μεταφορά από μία πόλη σε άλλη είναι το 1€ ανά χιλιόμετρο. Μια μέση τιμή για την μετακόμιση εντός της πόλης είναι τα 600-700€, αλλά μπορείτε φυσικά να διαπραγματευτείτε το κόστος. Άνθρωπος της μεταφορικής εταιρίας στην οποία θα απευθυνθείτε έρχεται συνήθως χωρίς χρέωση στον χώρο σας για να σας δώσει μια εκτίμηση. Τότε είναι η κατάλληλη στιγμή να διαπραγματευτείτε και να ζητήσετε από εκείνον αν υπάρχει τρόπος να μειωθεί το κόστος.
*Σημείωση: Μια χρήσιμη νέα υπηρεσία που θα βρείτε στα περισσότερα από τα sites των παραπάνω μεταφορικών εταιριών είναι ο online υπολογισμός κόστους. Τσεκάρετε στις σχετικές λίστες τα στοιχεία και τα πράγματα/έπιπλα/συσκευές σας, και σας ενημερώνουν μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα για το κόστος.
Τα tips της μετακόμισης
Αφού λύσαμε το ζήτημα της μεταφοράς, ήρθε η ώρα για τις πρακτικές «αγγαρείες» που πρέπει να αναλάβετε.
*Ενημερώστε για την αλλαγή των στοιχείων επικοινωνίας σας.
Προφανώς, αφού αλλάζετε σπίτι, αλλάζετε και διεύθυνση και τηλέφωνο. Αφιερώστε μία ημέρα για να ξεμπερδέψετε με την γραφειοκρατία και να ενημερώσετε για την αλλαγή διεύθυνσης τις υπυρεσίες/ΔΕΚΟ/εταιρείες κλπ που σας στέλνουν λογαριασμούς και αλληλογραφία στο σπίτι σας. Ζητήστε από τον διαχειριστή της (πρώην) πολυκατοικίας σας να σας κρατά αλληλογραφία που έρχεται στο όνομά σας, και περάστε μετά από ένα εύλογο χρονικό διάστημα για να την παραλάβετε. Τέλος, ενημερώστε φίλους, γνωστούς και λοιπούς ενδιαφερόμενους για την νέα σας διεύθυνση ή το νέο σας σταθερό τηλέφωνο, με ένα απλό email πολλαπλής αποστολής προς μη κοινοποιημένους παραλήπτες.
*Καταναλώστε όσα… δεν μεταφέρονται
Τα τρόφιμα που έχουν μείνει στο ψυγείο σας, τα καλλυντικά και τα προϊόντα του μπάνιου που σχεδόν τελειώνουν, τα αποθέματα της κουζίνας που δεν αξίζει τον κόπο να τα κουβαλήσετε στο νέο σπίτι, φροντίστε να τα καταναλώνετε σταδιακά μέχρι την ημέρα της μετακόμισης, έτσι ώστε να μην αναγκαστείτε να τα πετάξετε. Αυτό σημαίνει ότι για ένα διάστημα λίγο πριν την μετακόμιση, θα χρειαστεί να προσαρμόστε τα ψώνια του supermarket, ελαχιστοποιώντας τις αγορές νωπών τροφίμων.
*Στρώστε τους φίλους στη δουλειά
Οι φίλοι στα δύσκολα φαίνονται, γι’ αυτό και δεν θα σας αφήσουν να περάσετε το «λούκι» της μετακόμισης μόνοι. Ζητήστε όποιοι από αυτούς μπορούν, να σας βοηθήσουν, αφιερώνοντάς σας λίγο χρόνο και αρκετή ενέργεια. Προτιμήστε να κρατήσετε εσείς τα σκήπτρα της οργανωτικότητας, για να γίνουν όλα όπως εσείς θέλετε και ζητήστε τους να συμμετάσχουν στο πακετάρισμα, το αμπαλάρισμα και το κατέβασμα μέχρι το μεταφορικό μέσο – τα παραπάνω ισχύουν στην περίπτωση που δεν έχετε απευθυνθεί για αυτή τη δουλειά σε μεταφορική εταιρία.
*Φουλ της κούτας
Φροντίστε να είστε εφοδιασμένοι με μπόλικες γερές άδειες κούτες και δυνατή μονωτική ταινία. Θα βρείτε άφθονες στα κοντινά σας supermarket – συνήθως τις συγκεντρώνουν σε ειδικό σιδερένιο «κλουβί» στην είσοδο. Προτιμήστε τις μεσαίου μεγέθους, ώστε να μην είναι υπερβολικά μεγάλο το βάρος τους όταν τις γεμίσετε, με αποτέλεσμα να μην μπορείτε να τις κουβαλήσετε, ούτε υπερβολικά μικρό σε μέγεθος, με αποτέλεσμα να μην χωρούν πολλά αντικείμενα.
*Λίστα και φύγαμε
Από την στιγμή που αποφασίζετε να μετακομίσετε, ολόκληρο το «βιος» σας θα βρίσκεται σε κατάσταση χάους. Εδώ, λοιπόν, η λίστα είναι κάτι που σώζει ζωές. Καταρτίστε με την σειρά τις δουλειές σας, όπως για παράδειγμα το να αμπαλάρετε τα γυαλικά, να πακετάρετε τα ρούχα σας, να φροντίσετε για τα εύθραυστα αντικείμενα, να τακτοποιήσετε τα γραφειοκρατικά που αναφέραμε προηγουμένως κ.ο.κ.
Ανάλογη λίστα θα χρειαστεί να κάνετε για τις δουλειές σας και όταν τα πράγματά σας φτάσουν στο καινούριο σπίτι, ώστε με μικρά βήματα, ένα-ένα τη φορά, να ξαναστήσετε τον χώρο όπου θα ζείτε στο εξής.
*Αντίο στη σαβούρα
Όλο το παρελθόν σας θα περάσει μπροστά από τα μάτια σας κατά την διάρκεια των προετοιμασιών της μετακόμισης. Είτε με τη μορφή παλιών φωτογραφιών, σχολικών ενθυμίων, άχρηστων εγγράφων και πιστοποιητικών, παλιών λογαριασμών και φορολογικών δηλώσεων, είτε με την μορφή δώρων από τους πρώην που είχατε καταχωνιάσει στην ντουλάπα, είτε ως οτιδήποτε άλλο, θα εκπλαγείτε με το πόσα πράγματα κρατάτε χωρίς καν να το θυμάστε. Η μετακόμιση είναι η ιδανική ευκαιρία να ξεφορτωθείτε την σαβούρα: Σκεφτείτε ότι κάτι που δεν αναζητήσετε για τόσο χρόνια, ίσως δεν ήταν και τόσο άξιο διατήρησης όσο πιστεύατε. Μήπως ήρθε η ώρα για ανακύκλωση;
*Έπιπλα και συσκευές
Το «βαρύ πυροβολικό» μιας μετακόμισης είναι τα ογκώδη έπιπλα και οι ηλεκτρικές συσκευές, που χρειάζονται ιδιαίτερη μεταχείριση. Αν τα έπιπλά σας είναι συναρμολογούμενα, φροντίστε να εντοπίσετε στα κιτάπια σας τις οδηγίες συναρμολόγησης ώστε να τις ακολουθήσετε… αντιστρόφως και να μειώσετε τον όγκο της οικοσκευής. Όσο για τις ηλεκτρικές συσκευές, φροντίστε να βρείτε τα αντίστοιχα φυλλάδια ή να επικοινωνήσετε με τις κατασκευάστριες εταιρίες για πληροφορίες που θα πρέπει να γνωρίζετε. Για παράδειγμα, στην περίπτωση του ψυγείου, μετά την μεταφορά του θα πρέπει να το αφήσετε εκτός λειτουργίας όρθιο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για να «καθίσουν» τα υγρά του που μετακινήθηκαν κατά την μεταφορά.
*Προετοιμαστείτε για τις πρώτες ημέρες
Μην περιμένετε να έχετε το καινούριο σας σπίτι έτοιμο και πεντακάθαρο από την πρώτη ημέρα της μετακόμισης. Αυτό σημαίνει πως οι κούτες θα ανοίγουν σιγά-σιγά, και ίσως χρειαστεί να μείνετε ημέρες με μερικές αλλαξιές ρούχα και χωρίς όλες σας τις ανέσεις. Φροντίστε παρ’ όλα αυτά, να προμηθευτείτε για τον νέο σπίτι τα βασικά, όπως σαπούνι και καθαριστικά, χαρτί υγείας και κουζίνας και τρόφιμα πρώτης ανάγκης.
του Γιώργου Κόκουβα από το in2life.gr
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;