Είναι ο Αλέξανδρος Υψηλάντης αυτός που ανέλαβε την αρχηγία της Φιλικής Εταιρείας το 1820; Ποιο είναι το αίτημα της Επανάστασης του 1821; Ποιος είναι ο εθνικός μας ποιητής; Ποιανού ήρωα το όνομα είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την Ύδρα; Είναι η ναυμαχία του Ναυαρίνου η πιο γνωστή της Επανάστασης του 1821 ή αυτή του Γέροντα; Απαντήσεις σ’ αυτές και πολλές άλλες ερωτήσεις (συνολικά 400), ορισμένες εκ των οποίων εξειδικευμένες και συνυφασμένες με την ιστορία του κάθε δήμου της χώρας, καλούνται ν’ απαντήσουν οι συμμετέχοντες στο εκπαιδευτικό ψηφιακό παιχνίδι Γριφομπότ.
Πρόκειται για μια εφαρμογή που δημιούργησε το Ερευνητικό Εργαστήριο Γνώσης και Αβεβαιότητας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (ΓΑΒ LAB) μέσα σε επτά μόλις ημέρες από το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού στην Ελλάδα, τον Μάρτιο του 2020. Το Γριφομπότ της Επανάστασης, όπως ονομάζεται, έχει λάβει πιστοποίηση από το υπουργείο Παιδείας, ύστερα από θετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, με μια μικρή παραλλαγή της αρχικής εφαρμογής Γριφομπότ Κουίζ, ώστε να καλύπτει τη θεματική της ιστορίας και να περιλαμβάνει επιπλέον εκπαιδευτικά στοιχεία για κάθε δήμο στη χώρα μας.
Τα παραπάνω επισήμανε, μιλώντας στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ) ο δημιουργός της εφαρμογής, επίκουρος καθηγητής στο τμήμα ψηφιακών συστημάτων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και αναπληρωτής διευθυντής του ΓΑΒ LAB, Δρ. Βασίλης Πουλόπουλος. Όπως εξήγησε, το «Γριφομπότ της Επανάστασης αποτελεί παρακλάδι του Γριφομπότ Κουίζ και είναι ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι που σκοπό έχει να συγκεντρώσει πληροφορίες για τους δήμους όλης της Ελλάδας και να κάνει γνωστή την ιστορία που σχετίζεται με αυτούς και το 1821. Το παιχνίδι αφορά σε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και, όπως τόνισε ο κ. Πουλόπουλος, για να κόψει κάποιος το νήμα του τερματισμού πρώτος, θα πρέπει να επιλέγει τις ερωτήσεις με τέτοιο τρόπο, ώστε να φτιάχνεται το συντομότερο μονοπάτι. Στην έναρξη του παιχνιδιού, οι συμμετέχοντες καλούνται να διαβάσουν ένα κείμενο, οι πληροφορίες του οποίου αποτελούν το «όπλο» του για να προχωρήσουν και να φτάσουν στο τέλος. Οι ερωτήσεις είναι χωρισμένες σε τρία διαφορετικά επίπεδα δυσκολίας και κάθε ερώτηση, είτε απαντηθεί σωστά είτε λάθος, ακολουθείται από επεξήγηση, «ολοκληρώνοντας μ’ αυτόν τον τρόπο τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα του παιχνιδιού», όπως διευκρίνισε ο κ. Πουλόπουλος.
Το Γριφομπότ της Επανάστασης του 1821, αποτελεί ένα εργαλείο ανθεκτικό στο χρόνο, αφού μπορεί να ανανεώνεται και να εμπλουτίζεται διαρκώς, ενώ πρώτος το ενσωμάτωσε στο χαρτοφυλάκιό του ο δήμος Μεσσήνης, στις 5/3. «Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον το γεγονός ότι ενώ η δημιουργία του Γριφομπότ της Επανάστασης του 1821 φτιάχτηκε με γνώμονα τον εμπλουτισμό των γνώσεων των παιδιών -από το δημοτικό μέχρι και το λύκειο- μόλις είπαμε ότι είναι έτοιμο στο διαδίκτυο, περισσότεροι από 15 υπάλληλοι του δήμου Μεσσήνης έσπευσαν να το παίξουν», σημείωσε ο κ. Πουλόπουλος.
Πρόσθεσε δε, ότι το παιχνίδι χαίρει ευρείας ανταπόκρισης και από τους μαθητές, οι οποίοι «μυήθηκαν» στην εφαρμογή του προγράμματος την παραμονή της 25ης Μαρτίου, στη διάρκεια της σχολικής γιορτής που έγινε εξ αποστάσεως, λόγω των μέτρων που ισχύουν για την αποφυγή διάδοσης του κορονοϊού. «Τα ίδια τα παιδιά βρήκαν εξαιρετικά ενδιαφέρον το γεγονός πως κατάφεραν να διδαχθούν πράγματα για την ιστορία παίζοντας ένα παιχνίδι», σημείωσε ο κ. Πουλόπουλος.
Ενδιαφέρον για την απόκτηση του Γριφομπότ της Επανάστασης του 1821 εκδήλωσαν ήδη οι δήμοι Ερμιονίδας και Τριφυλίας νομού Πελοποννήσου και στο επόμενο 10ήμερο θα το έχουν. Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Πουλόπουλο, έγιναν κρούσεις και από άλλους δήμους της Ελλάδας, όπως αυτός της Καλαμαριάς στον νομό Θεσσαλονίκης.
Με την ένταξη όσο το δυνατόν περισσοτέρων δήμων της Ελλάδας στο παιχνίδι «θα δημιουργηθεί ένα πλέγμα ιστοριών που θα δώσει τη δυνατότητα για ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι πανελλαδικής εμβέλειας με στοιχεία τοπικής ιστορίας», τόνισε ο κ. Πουλόπουλος και συμπλήρωσε, ότι πρόκειται για μια πλατφόρμα που μπορεί να εγκατασταθεί ως εκπαιδευτικό παιχνίδι σε μουσεία και χώρους πολιτισμού», συμπλήρωσε.
Μεταξύ άλλων, ο κ. Πουλόπουλος επισήμανε ότι ήδη φορείς, εκπαιδευτικοί και δήμοι της χώρας απευθύνονται στο ΓΑΒ LAB του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου καταθέτοντας τα δικά τους αιτήματα για τη δημιουργία έκδοσης Γριφομπότ προσαρμοσμένης στο θεματικό πεδίο που θέλουν να αναπτύξουν. «Άλλος μας ζήτησε να φτιάξουμε μια έκδοση για το περιβάλλον, άλλος για τη Μικρασιατική καταστροφή και τη μάχη των Θερμοπυλών στη Σπάρτη», επισήμανε, εκφράζοντας τη χαρά του για το ευρύ πεδίο δράσης της εφαρμογής.
Πάνω από 70.000 «γρίφοι» λύθηκαν στον ένα χρόνο ζωής του Γριφομπότ
«Προσπαθούμε να είμαστε κοντά στην κοινωνία και να υποστηρίζουμε την εκπαίδευση σε κάθε επίπεδο. Τη μέρα που έκλεισαν τα σχολεία κάναμε μια συζήτηση με τον επικεφαλής αναπληρωτή καθηγητή και διευθυντή του ΓΑΒ LAB Δρ. Μανόλη Γουάλλες και στρέψαμε την προσοχή μας στην πρώτη σχολική ηλικία, αλλάζοντας το αντικείμενο δράσης μας. Σε σύντομο χρόνο είχαμε το Γριφομπότ», σημείωσε ο κ. Πουλόπουλος.
Στον ένα χρόνο που τρέχει η εφαρμογή Γριφομπότ στη διεύθυνση http://grifobot.gr και μπορεί καθένας να γραφτεί και να παίξει δωρεάν, περισσότεροι από 2500 μαθητές την επισκέφτηκαν για να λύσουν ασκήσεις (άνω των 70.000). Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Πουλόπουλο, «οι μαθητές κυρίως, αλλά και εκπαιδευτικοί, μας “ βομβαρδίζουν” καθημερινά με αιτήματα. Θέλουν να γίνει καλύτερο, θέλουν να βελτιωθεί, εκφράζουν τις επιθυμίες τους και εμείς βάζουμε όλες μας τις δυνάμεις για να το πραγματοποιήσουμε», τόνισε.
Πρόκειται για ένα παιχνίδι για μαθητές νηπιαγωγείου, δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου, που μπορούν παίζοντας να κάνουν ασκήσεις γλώσσας, αρχαίων, μαθηματικών, ιστορίας, βιολογίας και ξένες γλώσσες, συνδυαστικά με στοιχεία εκμάθησης κώδικα και ανάλογα με το επίπεδο του καθενός.
Το κάθε παιχνίδι (για μαθητές δημοτικού) παρουσιάζει ένα ταμπλό 36 τετραγώνων, στο οποίο υπάρχουν ασκήσεις προς λύση ανάλογα με το επίπεδο του κάθε μαθητή (τάξη), ο οποίος θα πρέπει να λύνει μία προς μία τις ασκήσεις και να μετακινείται στο τετράγωνο της άσκησης που έλυσε. Οι «βαθμοί» που παίρνει έχουν σχέση με τις κινήσεις που κάνει, άρα θα πρέπει να λύνει το κάθε παιχνίδι με τις λιγότερες κινήσεις. Συνεπώς, σκοπός είναι να λυθούν σωστά όλες οι ασκήσεις του πίνακα, αλλά με τέτοιον τρόπο ώστε ο παίκτης να κάνει τις λιγότερες δυνατές κινήσεις.
Το παιχνίδι, πέραν από τους μαθηματικούς και γλωσσικούς γρίφους διδάσκει τις έννοιες του κώδικα (διαδοχικές ενέργειες μετακίνησης), ενώ παράλληλα βάζει και τον γρίφο της εύρεσης της πιο σύντομης διαδρομής μεταξύ πολλών σημείων.
Υπενθυμίζεται ότι το ΓΑΒ LAB του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, αξιοποιώντας την τεχνολογία, δημιούργησε πλατφόρμα δίνοντας τη δυνατότητα σε περισσότερα από 222.000 άτομα να συμμετέχουν σε πάνω από 13.500 διαδικτυακές εκδηλώσεις κοπής πρωτοχρονιάτικης βασιλόπιτας που οργανώθηκαν. «Η υπηρεσία προσφέρεται δωρεάν, στο πλαίσιο των δράσεων του Εργαστηρίου για τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορονοϊού», επισήμανε ο κ. Πουλόπουλος, εκφράζοντας την ευχή του να μην χρειαστεί να «σκαρφιστούμε και άλλη εφαρμογή για το σούβλισμα του αρνιού»!
(πηγή:ΑΜΠΕ-Έλενα Αλεξιάδου)
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;