kelesidis-perif_dieth_ekpaidefsis

Εως τις 15 Οκτώβρη θα παραλάβουν τα βιβλία οι μαθητές της Περιφέρειας ΑΜ-Θ

13 Σεπτεμβρίου 201121:17

kelesidis-perif_dieth_ekpaidefsisΜε ελλείψεις σε βιβλία και με ελάχιστα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό ξεκίνησε η νέα σχολική χρονιά και στα σχολεία της περιφέρειας ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Με τη χρησιμοποίηση του Ψηφιακού Σχολείου που είναι στη διάθεση όλων των παιδιών, με την υποστήριξη πρόσθετου διδακτικού υλικού και την αλληλεγγύη του μαθητή και του δασκάλου, θα αντιμετωπιστούν αυτές οι πρώτες δύσκολες μέρες.

Το υπουργείο Παιδείας έχει δώσει οδηγίες στα σχολεία ώστε όπου υπάρχουν προβλήματα, αυτά να αμβλυνθούν. Έχει ήδη δρομολογήσει την αποστολή των dvd που περιέχουν την ύλη των σχολικών βιβλίων που θα μπορούν με μια απλή κίνηση στον υπολογιστή τους να «κατεβάσουν» οι μαθητές, ενώ τις πρώτες ημέρες θα δοθούν και φωτοτυπίες.

Άλλωστε το υπουργείο στο σχέδιο που έδωσε στην δημοσιότητα για την αντιμετώπιση του προβλήματος επισημαίνει χαρακτηριστικά : «Φέτος, η καθυστέρηση στην έκδοση αποφάσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου – κατά 49 μέρες πέραν του προβλεπόμενου από το νόμο χρόνου – σχετικά με τη διαδικασία προμήθειας χάρτου, οδήγησε ώστε αυτή να πραγματοποιηθεί μόλις στο τέλος Αυγούστου, και αυτό με τιτάνιες προσπάθειες». Ιδιαίτερα στις σχετικές οδηγίες τονίζει το υπουργείο ότι το «ξεκίνημα της νέας χρονιάς, που σηματοδοτεί την έναρξη του Νέου Λυκείου, την εφαρμογή νέων προγραμμάτων σπουδών, τα 960 ολοήμερα σχολεία και σειρά άλλων πρωτοβουλιών, επισκιάζεται από το πρόβλημα που έχει ανακύψει με τη μη έγκαιρη αποστολή όλων των βιβλίων στα σχολεία. Βέβαια, το πρωταρχικό για τη λειτουργία των σχολείων, που είναι η πλήρης κάλυψη των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό, αντιμετωπίζεται με εξαιρετικά θετικό τρόπο, παρά την αποχώρηση χιλιάδων εκπαιδευτικών».

Γιώργος Κελεσίδης, περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης ΑΜ-Θ:

«Εστιάζουμε στις δράσεις και τις άμεσες παρεμβάσεις για τις λύσεις που μπορούν να αναδειχτούν»

Σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε ο Περιφερειακός Διευθυντής Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης Αν. Μακεδονίας – Θράκης κ. Γιώργος Κελεσίδης το πρωί της Τρίτης στην Κομοτηνή  αναφέρθηκε σε θέματα που αφορούν στην έναρξη της σχολικής χρονιάς 2011-2012 και την αποτύπωση των πραγματικών δεδομένων της λειτουργίας των Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας  Εκπαίδευσης στην περιοχή της ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Σύμφωνα με τον κ. Κελεσίδη εως και τις 15 Οκτωβρίου θα λυθούν τα προβλήματα με τα βιβλία. 

Αναφερόμενος ο κ. Κελεσίδης στο πρόβλημα που έχει ανακύψει με τη μη έγκαιρη αποστολή όλων των βιβλίων στα σχολεία, σημείωσε πως «για το ζήτημα αυτό υπάρχουν δυο προσεγγίσεις η μια που επικεντρώνει τον προβληματισμό και τη συζήτηση στο πρόβλημα και η άλλη που εστιάζεται στην προβληματική για τους τρόπους επίλυσης του. Εμείς στη φάση αυτή, χωρίς να παραγνωρίζουμε τις ευθύνες και το φαινόμενο που χαρακτηρίζει τις χρονοβόρες διαδικασίες λειτουργίας του κράτους και των φορέων του, όταν η διαδικασία προμήθειας χάρτου ξεκίνησε στις 30 Οκτωβρίου 2010, εστιάζουμε στις δράσεις και τις άμεσες παρεμβάσεις μας στη συλλογική και συντονισμένη δράση για τις λύσεις που μπορούν να αναδειχτούν. Αναπτύχθηκε μια σειρά από δράσεις και παρεμβάσεις στην περιφερειακή διεύθυνση εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης για το συντονισμό και τη συλλογική προσπάθεια και συμβολή όλων για την αντιμετώπισή του».

Η πραγματικότητα με τις ελλείψεις των βιβλίων παρουσιάζει σύμφωνα με τον κ. Κελεσίδη, διαφορετικά χαρακτηριστικά από Περιφερειακή Ενότητα σε Περιφερειακή Ενότητα και από βαθμίδα σε βαθμίδα εκπαίδευσης.

Τα βιβλία που έχουν μοιραστεί μέχρις στιγμής στο νομό Ροδόπης ανέρχονται σε ποσοστό 20% του συνόλου των απαιτούμενων για να καλύψουν τις υπάρχουσες ανάγκες, στη Δευτεροβάθμια συγκεκριμένα έχει έρθει το 23% των συγγραμμάτων, και τα υπόλοιπα θα καλυφθούν με φωτοτυπίες που το υπουργείο έχει δώσει εντολή να τυπωθούν από τις σχολικές μονάδες.

Στην περιφερειακή ενότητα Καβάλας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση Καβάλας σε γυμνάσια και λύκεια έχει ήδη διανεμηθεί στους μαθητές το 96% των βιβλίων (δεν μοιράστηκαν νέοι τίτλοι που πρωτοεκδίδονται το 2011) ενώ στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Καβάλας μοιράστηκαν οι τίτλοι στη Θάσο, Χρυσούπολη και στον κύριο ιστό της πόλης της Καβάλας υπάρχει έλλειψη που αγγίζει το 50%.

Στη δευτεροβάθμια Καβάλας η επιτυχία αυτή οφείλεται, όπως σημείωσε ο κ. Κελεσίδης στο ότι «αξιοποιήθηκαν όλα τα βιβλία από τις βιβλιοθήκες των σχολείων, τις αποθήκες και τα κέντρα διανομής καθώς και τα βιβλία από το πρόγραμμα επαναχρησιμοποίησης των βιβλίων στο οποίο συμμετείχαν τα σχολεία της Δ.Ε. Καβάλας και μάλιστα το Γυμνάσιο Πέρνης ανήκει στα σχολεία που πανελλαδικά διακρίθηκαν».  

Στην Ξάνθη στη Δευτεροβάθμια υπάρχει πληρότητα στο 100% για τα βιβλία της Β’ και της Γ’ Γυμνασίου καθώς και Β’ και Γ’ Λυκείου ενώ για την Α’ Γυμνασίου και Α’ Λυκείου υπάρχει το 60%. Ενώ στην πρωτοβάθμια έχουν μοιραστεί όλα τα βιβλία εκτός από τη γλώσσα της Α’ τάξης και τα Μαθηματικά της ΣΤ’ τάξης για τα οποία υπάρχουν τα μισά βιβλία, ένα για κάθε θρανίο, ένα για δυο μαθητές.

Σε αντίθεση με τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση Δράμας που υπάρχει πληρότητα στο 30% των βιβλίων για το Λύκειο και το 10% για τους τίτλους του Γυμνασίου και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχει πληρότητα στο 30% των βιβλίων σε όλους τους τίτλους.

Επαναχρησιμοποίηση των σχολικών βιβλίων το μήνυμα

«Κατά τον αγιασμό των μήνυμα των διευθυντών σχολείων και των εκπαιδευτικών στις τάξεις εστιάστηκε στην επαναχρησιμοποίηση των σχολικών βιβλίων» τόνισε ο κ. Κελεσίδης κι αυτό «ως αντίληψη σεβασμού προς το σχολικό βιβλίο, την αξιοποίησή του ως δημόσιο αγαθό, που ενισχύει τον εθελοντισμό και την περιβαλλοντική αγωγή και την εξοικονόμηση πόρων, που μετατρέπεται στην παρούσα συγκυρία σε αίτημα για «Μαθητική Αλληλεγγύη» με το σύνθημα «με τα βιβλία μου βοηθώ τον συμμαθητή μου». Για το σχολείο που θα έχει τα μεγαλύτερα ποσοστά επιστροφής βιβλίων που θα συγκεντρωθούν θα υπάρξει βράβευση. Όπως θα βραβευτεί το Γυμνάσιο Πέρνης Καβάλας».

Όπως υπογράμμισε ο κ. Κελεσίδης μέχρι και την Τετάρτη θα καταβληθεί προσπάθεια ώστε με τη «Μαθητική Αλληλεγγύη» να εξευρεθούν οι ελλείποντες τίτλοι και μετέπειτα σε συνεργασία με την ενιαία σχολική επιτροπή του δήμου προγραμματίζεται τυπογραφική εκτύπωση τευχών περίπου 40 σελίδων με βάση τον προγραμματισμό μέχρι 30 Οκτωβρίου για τους βασικούς τίτλους και τον αριθμό των βιβλίων που λείπουν. Στην προσέγγιση αυτή σύμφωνα με τον ίδιο έχουν καταλήξει οι διευθύνσεις Δράμας, Ξάνθης, Ροδόπης.

«Το θέμα του βιβλίου στη χώρα μας έχει μια τεράστια συζήτηση κι ένα απωθημένο καθώς η χώρα βίωσε μια περίοδο όπου δεν μοιράζονταν βιβλία, μόλις το 1964 μοιράστηκαν για πρώτη φορά βιβλία, πολλοί θεωρούν ότι μια προσπάθεια να μην μοιράζουμε κάθε χρόνο βιβλία είναι μια επιστροφή προς τα πίσω» τόνισε ο κ. Κελεσίδης για να συνεχίσει λέγοντας πως  «μπροστά πηγαίνεις μόνο κάνοντας καινούργια πράγματα, επανεξετάζοντας πρακτικές που άλλα έθνη και κράτη πολύ πιο πλούσια από εμάς από χρόνια τώρα, έχουν  για μια τριετία και τετραετία τα ίδια βιβλία. Είναι θέμα καλλιέργειας, κουλτούρας και αντίληψης για το τι αξία έχει ένα βιβλίο. Ένα βιβλίο δεν πρέπει εύκολα να καταλήγει στην ανακύκλωση, δεν πρέπει να καταλήγει στον κάδο των σκουπιδιών, δεν πρέπει να καίγεται. Είναι και θέμα παιδείας που πρέπει να προσφέρουμε στη νέα γενιά».

Ο ίδιος πρότεινε την επαναχρησιμοποίηση των βιβλίων για δυο ή τρία χρόνια όπως συμβαίνει και σε άλλες χώρες, «εάν δεν εκτυπώσουμε βιβλία για έναν χρόνο, σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία μπορούμε να διαχειριστούμε αποτελεσματικά τους πόρους κι ένας τρόπος είναι να μην εκδίδουμε κάθε χρόνο βιβλία σ’ όλη την χώρα. Εάν λέγαμε ότι τα βιβλία τα κρατάμε για δύο έτη και στο ένα έτος σπουδών εκτυπώναμε βιβλία ή θα γεμίζαμε όλες τις τάξεις μας για εκείνο το έτος με διαδραστικούς πίνακες ή θα δίναμε σ’ όλους τους μαθητές γυμνασίου και λυκείου από ένα ipad!».

«Κανένας μαθητής, κανένας γονιός δεν καλείται να πληρώσει τίποτα»

Σε ερώτηση που τέθηκε ότι ήδη έχει μπει το ζήτημα από κάποια σχολεία να ζητούν από τους γονείς να πληρώσουν το φωτοτυπικό χαρτί , ο ίδιος απάντησε «κακώς έχουν τεθεί τέτοια ζητήματα. Κανένας μαθητής, κανένας γονιός δεν καλείται να πληρώσει τίποτα. Τα βιβλία εκτυπώνονται ήδη και θα έρθουν ,όπως μας ανακοίνωσαν επίσημα, στις 15 Οκτωβρίου το αργότερο τα πρώτα τεύχη και θα ακολουθήσουν τα υπόλοιπα.

Ελάχιστα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό

Τα αισιόδοξα μηνύματα έρχονται όμως από τον τομέα της πληρότητας σε εκπαιδευτικούς, οπού σύμφωνα με τον κ. Κελεσίδη στην περιφέρεια ΑΜ-Θ δε θα αντιμετωπιστούν ιδιαίτερα προβλήματα. Κι αυτό συνέβη γιατί ο αριθμός των εκπαιδευτικών που αποχώρησαν λόγω συνταξιοδότησης στην περιφέρειά μας ήταν ιδιαίτερα χαμηλός φέτος, ίσος με εκείνο των νεοπροσληφθέντων.

Μεμονωμένα προβλήματα ενδέχεται να αντιμετωπιστούν σε γυμνάσια και λύκεια, που παρότι αριθμητικά οι εκπαιδευτικοί επαρκούν, υπάρχει ένα ζήτημα στη διαχείρισή τους, λόγω της έλλειψης συγκεκριμένων ειδικοτήτων.

Το φαινόμενο των υπεράριθμων μαθητών στις σχολικές αίθουσες  θα παρατηρηθεί σε γυμνάσια και λύκεια της Αλεξανδρούπολης και της Κομοτηνής, με τον αριθμό τους να φθάνει σε ορισμένες περιπτώσεις και τους 30 λόγω των ελλείψεων σε σχολικές υποδομές που δημιουργούν ασφυκτικές συνθήκες για την εκπαιδευτικά αποδεκτή διάταξη των τμημάτων. Την ευθύνη για αυτήν την κατάσταση ο κ. Κελεσίδης την επέρριψε στους δήμους, καθώς, όπως σημείωσε, «τα τελευταία χρόνια δεν υπήρχε φροντίδα να βρεθούν οικόπεδα για ανέγερση νέων σχολείων. «Δε δόθηκε η δέουσα προσοχή, παρότι βλέπαμε συνεχώς να αυξάνεται η τάση φοίτησης μουσουλμάνων μαθητών στη δημόσια εκπαίδευση, ιδίως στη δευτεροβάθμια που αυξάνεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια».

Η εικόνα των μειονοτικών σχολείων

Για το θέμα των μειονοτικών σχολείων, όπου αν και οι μαθητές είναι πιο λίγοι και τα οποία έχουν τεθεί στο «απυρόβλητο» σ’ ότι αφορά τις συγχωνεύσεις, τα βιβλία, τον εξοπλισμό, ο κ. Κελεσίδης ανέφερε πως «στα μειονοτικά σχολεία έχουν διοριστεί 9 αναπληρωτές και πιθανόν θα διοριστούν όσοι χρειάζονται αναπληρωτές μουσουλμάνοι εκπαιδευτικοί. Θα είναι σύμφωνα με τις ανάγκες που πραγματικά υπάρχουν. Εννιά εκπαιδευτικοί στο ελληνόγλωσσο πρόγραμμα δε φαντάζει κανένα υπερβολικό νούμερο. Για τις συγχωνεύσεις των μειονοτικών σχολείων προτάθηκαν από το επίπεδο των περιφερειακών τοπικών στελεχών περισσότερες συγχωνεύσεις από αυτές που τελικά έγιναν. Πολλές φορές η αξία του εγχειρήματος δεν έχει να κάνει με το μέγεθος αλλά με το πώς δημιουργείς μια καινούργια πραγματικότητα. Είμαστε σε μια πραγματικότητα που οι όσες συγχωνεύσεις έγιναν εχθές λειτούργησαν κι αυτό είναι ένα δείγμα μπροστά. Θα πρέπει κάποιος να παρακολουθεί και να σημειώνει τα βήματα που συντελούνται και δεν έχουν αξία με το ίδιο το μέγεθος γιατί πολλές φορές η υπερβολή είναι εχθρός του ρεαλισμού. Πέραν του γεγονότος ότι ακόμη κι εγώ εισηγήθηκα ότι θα μπορούσαν να γίνουν περισσότερες συγχωνεύσεις, θεωρώ το ότι κάναμε ένα βήμα μπροστά στις συγχωνεύσεις είναι ένα θετικό βήμα για να ξαναδούμε. Εξάλλου η ίδια απόφαση του υπουργείου δεν έλεγε θα γίνουν μόνο αυτές. Ξεκινούμε μ’ αυτές και εξετάζουμε τις υπόλοιπες στην πορεία του χρόνου».

Για τα βιβλία του ελληνόγλωσσου προγράμματος των μειονοτικών σχολείων, ο κ. Κελεσίδης σημείωσε πως «έγινε προσπάθεια με όσα βιβλία υπήρχαν να μοιραστούν στον κύριο ιστό της πόλης κι αυτό γιατί εάν πάτε σε οποιοδήποτε μειονοτικό σχολείο θα δείτε  πόσα βιβλία υπάρχουν πλεόνασμα σ΄ολη την περιοχή. Κι αυτό γιατί τα περισσότερα μειονοτικά σχολεία είχαν λίγους μαθητές και ιδίως στη Ροδόπη. Εκεί έχουν από δυο μαθητές στην τάξη και τα βιβλία αυτά υπάρχουν στις βιβλιοθήκες των χωριών τους. Εκτιμώ ότι αρχές του Οκτώβρη θα έχουμε και το όποιο συμπλήρωμα. Άλλωστε στα μειονοτικά σχολεία το πρώτο διάστημα οι εκπαιδευτικοί δουλεύουν με τα βιβλία της προηγούμενης τάξης κι ο ρυθμός στον οποίο προχωρούν είναι πιο αργός σε σχέση με έναν εντατικοποιημένο ρυθμό. Στα περισσότερα χωριά οι μαθητές έχουν βιβλία και δεν υπάρχει πρόβλημα».

Για τη μεταφορά των μαθητών

15.100 είναι συνολικά οι μαθητές στην περιφέρεια ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης οι οποίοι και καλούνται να μεταφερθούν χρησιμοποιώντας λεωφορεία ώστε να πάνε σχολείο, ενώ στη Ροδόπη μεταφέρονται 2790 μαθητές. Σύμφωνα με τον περιφερειακό διευθυντή εκπαίδευσης δεν έχει αναφερθεί έως τώρα καμία ιδιαίτερη δυσλειτουργία αναφορικά με τη μεταφορά των μαθητών.  «Μπορεί όμως να αναφερθεί. Λογικό είναι σε έναν από τους τόσους οικισμούς να υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Το μοναδικό πρόβλημα που μου έχει αναφερθεί είναι ότι την πρώτη μέρα το λεωφορείο πήγε πιο νωρίς από ότι πήγαν οι μαθητές καθώς έγινε λάθος συνεννόηση. Κάποιο πρόβλημα σε έκταση μαζική δεν έχει αναφερθεί ακόμη» σημείωσε ο κ. Κελεσίδης.  

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Καλπάνης

Αρθρογράφος

blank
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr