Καταρχάς, σήμερα σ’ αυτό το πολυνομοσχέδιο που συζητάμε, αν και θα ήθελα να πω πάρα πολλά πράγματα όσον αφορά και το νομοσχέδιο που αφορά το περιβάλλον, δυστυχώς ο χρόνος δεν θα μου το επιτρέψει. Θα επικεντρωθώ, λοιπόν, και εγώ σε ένα ζήτημα που ταλαιπωρεί τη Θράκη εδώ και τριάντα πέντε χρόνια και αφορά τη διαρρύθμιση των θεμάτων της μουφτείας και του μουφτή.
Θα πω το εξής.Είχα γράψει ένα κείμενο, αλλά η Χαρά Κεφαλίδου η τομεάρχης και ο εισηγητής μας ήταν τόσο εξειδικευμένοι και αναφέρθηκαν τόσο λεπτομερώς σε αυτό το ζήτημα που θέλω να τους συγχαρώ και πάνω σε αυτό απλώς έχω να προσθέσω κάποια πράγματα.
Καταρχάς, πρέπει να γίνει σαφές με κάθε τρόπο πως στη χώρα μας η θρησκευτική λατρεία είναι συνταγματικώς κατηγορούμενη. Εξάλλου, η Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την προάσπιση των δικαιωμάτων του ανθρώπου και των θεμελιωδών ελευθεριών, τις οποίες η Ελλάδα έχει κυρώσει καιτις έχει καταστήσει στο εσωτερικό τους δίκαιο με νομοθετική μάλιστα ισχύ, δεν αφήνουν περιθώριο για άλλες παρερμηνείες.
Μέσα, όμως, από τη συνταγματική κατοχυρωμένη αυτή θρησκευτική ελευθερία προκύπτει και το δικαίωμα της θρησκευτικής ισότητας, δηλαδή, της ίσης μεταχείρισης ανεξαρτήτως θρησκευτικών πεποιθήσεων και το δικαίωμα αυτό, άλλωστε, απορρέει από την αρχή της ισότητας με την οποία και διασταυρώνεται.
Για να ισχύσουν,όμως, όλα αυτά, η θρησκευτική ελευθερία πρέπει να εξειδικεύεται και στην πράξη και σήμερα αυτό το νομοσχέδιο -όπως και άλλα νομοσχέδια από την προηγούμενη κυβέρνηση- επιδιώκουν να κάνουν αυτό.Απαιτείται σειρά νόμων και κανονιστικών διατάξεων που καλούνται να υλοποιήσουν τα όργανα της πολιτείας και η κυβερνητική μηχανή και στον τομέα αυτό υπάρχουν πολλά προβλήματα που δεν πρέπει να υποβαθμιστούν.
Εξ αρχής έγινε μια σοβαρή κριτική εδώ πέρα από την Αξιωματική Αντιπολίτευση -ίσως και από άλλους Βουλευτές- ότι δεν είχαμε αρκετό χρόνο για τη διαβούλευση και ότι αυτό το νομοσχέδιο κακώς ήρθε μέσα σε αυτό το νομοσχέδιο.Συμφωνώ με αυτό, εγώ προσωπικά δεν διαφωνώ.
Μακάρι να υπήρχε μεγαλύτερη δυνατότητα να συζητηθεί αυτό το νομοσχέδιο με ένα άλλο σχέδιο και να είχαμε την ευκαιρία να το αναπτύξουμε περεταίρω. Η κατάσταση είναι αυτή, όμως, και σε κάθε περίπτωση ένα ζήτημα από το 1991 που αιωρείται με τονΝ.1920 σήμερα μπαίνει σε μια άλλη αντίληψη πραγμάτων.
Εγώ από τότε που εκλέχθηκα-και έχω την τιμή να εκπροσωπώ τη μειονότητα τρεις τετραετίες- πάντα ήμουν υπέρ της άποψης ότι η ανάδειξη, ο ορισμός του μουφτή έπρεπε να γίνει έμμεσα.Η ψήφισή του, δηλαδή, καθολικά από τον λαό μέσω κάλπης δεν μπορούσε να γίνει, όχι μόνο επειδή είχε δικαιοδοτικές αρμοδιότητες, δηλαδή, δικαστικές -και αν το θελήσουμε με αυτό, μπορούμε να ορίσουμε και κάτι το οποίο του είχε προτείνει και Ελευθέριος Βενιζέλος σε ομιλία του σε προηγούμενη Βουλή- αλλά και λόγω της ιδιαιτερότητας και ότι ο μουφτής δεν πρέπει να πολιτικοποιείται. Και εμείς ως προοδευτική παράταξη είμαστε πάντα υπέρ του διαχωρισμού.
Εφόσον,όμως, η προηγούμενη κυβέρνηση και με τη δική μας ψήφο, του ΠΑΣΟΚ ως προοδευτικός χώρος, πήγαμε στην συντρέχουσα αρμοδιότητα, διότι η χώρα δεν μπορούσε να αφαιρέσει εξολοκλήρου τις δικαιοδοτικές δραστηριότητες ή αρμοδιότητες του μουφτή. Πήγαμε, λοιπόν, στην συντρέχουσα αρμοδιότητα με την έννοια ότι τελικά θα έχει δικαίωμαο μειονοτικός πολίτης να θέλει να πάει στο μουφτή, στον ιεροδίκηή όχι.Ήταν μια τεράστια μεταρρύθμιση αυτή και την υπερψηφίσαμε.Αφού, όμως, κρατάει αυτές τις αρμοδιότητες, το να υπάρχει ένα εκλεκτορικό σώμα, καταρχήν, είναι υποχρεωτικό.Και δεν πρέπει να μιλάμε εδώ με υποκρισία και να κάνουμε μικροκομματισμό.
Τονκ. Φίλη τον αγαπώ και τον σέβομαι πάρα πολύ και θα κάνω μια ονομαστική αναφορά. Πραγματικά, είναι ένας εξαιρετικός διανοούμενος, αλλά από την άλλη σήμερα απογοητεύτηκα.Όταν αυτός ο ίδιος ήταν Υπουργός Παιδείας και είχε τη δυνατότητα και να καταργήσειτη σαρία-την οποία δεν μπορούσε να καταργήσει για τους λόγους που εξήγησα-άλλο αν αυτό μετά από δέκα, δεκαπέντε χρόνια πάει σε αχρησία.
Αυτό, δηλαδή, τι σημαίνει;Το αν η ίδια μειονότητα δεν επιλέγει αυτό τον δρόμο και πάμε στην οριστική κατάργηση που είναι ίσως και η δικιά μας άποψη ως προοδευτική παράταξη και πάμε μετά στην εκλογή, ορισμό του μουφτή που θα είναι ένα θέμα σκέτο της μειονότητας και δεν χρειάζεται να κάνει εκεί παρέμβαση η πολιτεία. Αυτό το συμμερίζομαι, το αποδέχομαι και το στηρίζω, αλλά σήμερα να λες αυτό, είναι νομίζω υποκρισία.
Και μάλιστα, όταν η προηγούμενη κυβέρνηση έκανε και δύο Προεδρικά Διατάγματα χωρίς να έχει ιδιαίτερο διάλογο με τη μειονότητα και το οποίο έστησε όλες τις μουφτείες. Σήμερα, δηλαδή, ο κ. Κατρούγκαλος, αυτό που είπε η Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι ψηφίζει αυτά τα κομμάτια νομίζω είναι σωστό. Γιατί είναι σωστό;Γιατί είναι συνεπές με αυτό που είχε κάνει η προηγούμενη.Δυστυχώς, όμως, ο ΣΥΡΙΖΑ προσπαθεί με κάθε τρόπο να πολιτικοποιήσει ή να βγάλει κάποιο όφελος από αυτή τη δουλειά.
Θέλω να αναφερθώ, συνάδελφοι, και σε κάποιες σημαντικές προτάσεις που έκανε η τομεάρχης μας και ο εισηγητής μας, οι οποίες βλέπω πως έγιναν δεκτές από το Υπουργείο και θέλω να κάνω κι εγώ κάποιες δικές μου προτάσεις και να τελειώσω. Φαίνεται ότι υπάρχει μια νέα αρχή αντίληψης των πραγμάτων και θέλω να συγχαρώ το Υπουργείο, διότι τις έκανε δεκτές.
Όμως, ποιες ήταν αυτές οι προτάσεις από τη Χαρά Κεφαλίδου και τον εισηγητή μας που νομίζω έχουν μεγάλη σημασία;
Κατ’ αρχήν, μια πρόταση ήταν να δοθεί ιδιαίτερη θέση στις γυναίκες, δηλαδή και οι γυναίκες να έχουν ρόλο, ειδική ποσόστωση και όσον αφορά τη Συμβουλευτική Επιτροπή αλλά όσον αφορά και τη στελέχωση των Μουφτειών. Εννοώ θεολόγους, βέβαια, ή ακόμα και κοινωνικούς ψυχολόγους. Θετικό.
Στη σφραγίδα της Μουφτείας πάντοτε η αρχική μορφή ήταν να υπάρχει μόνο η ελληνική γλώσσα.Είπαμε να υπάρχει και η αραβική γλώσσα ή κι άλλες γλώσσες. Το έκανε δεκτό αυτό. Το Κοράνι είναι αμετάφραστο. Μπορεί να υπάρχουν ερμηνείες.Ήταν ένας σεβασμός ως προς τη Μουφτεία, που είναι καθαρά θρησκευτικός χώρος.Δεκτό έγινε. Δικιά μας πρόταση ήταν.
Επίσης, υπήρχε ότι ο Υπουργός Παιδείας μπορούσε να ανανεώσει τη θητεία των μουφτήδων, χωρίς να έχει καμία αξιολόγηση η επιτροπή. Δηλαδή, η επιτροπή δεν θα είχε λόγο. Αυτό ήταν λίγο παράδοξο. Και αυτό αλλάζει. Δηλαδή, στηριζόταν μόνο στην εμπιστοσύνη του Υπουργού.
Σε σχέση με τα προσόντα όσων θα είναι υποψήφιοι μουφτήδες, εμείς προτείναμε, και αυτός που δεν άσκησε καθήκοντα ιμάμη καθόλου, αλλά μόνο έχει τελειώσει μια Θεολογική Σχολή στο εσωτερικό ή εξωτερικό -χωρίς φοβία, στο εξωτερικό-να μπορέσει να είναι υποψήφιος μουφτής. Δεν χρειάζεται, δηλαδή, σώνει και καλά, να είναι συνάμα και ιμάμης.Φέρνει και μια διάταξη, μια παράγραφο, που λέει, χωρίς να έχει τελειώσει τη Θεολογική Σχολή, να είναι δέκα χρόνια ιμάμης. Αυτό είναι κατανοητό. Άρα, εδώ ανοίγει δρόμους.
Θέλω να πω, κυρίες και κύριοι, και το εξής. Στο τέλος της ημέρας,όπως εγώ συνηθίζω να λέω, την επιλογή θα τι κάνει ο Υπουργός. Και θέλω εδώ να καλέσω την κυρία Υπουργό να κάνει το εξής: Όταν θα κατατεθούν οι υποψηφιότητες, όποιες κι αν είναι αυτές και η Υπουργός βάσει του νομοσχεδίου κληθεί να κρίνει ποιος μπορεί να διοριστεί μουφτής, ας το κάνει σεβόμενη τη βούληση της μειονότητας. Δηλαδή, να είναι κάποιος αποδεκτός, να έχει υψηλό κύρος και να φωνάξουν όλοι οι Μουσουλμάνοι στη Θράκη «άξιος», όπως φωνάζουν και στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Να είναι επιλογή τέτοιας φύσης, αφού έχει τη διακριτική ευχέρεια και δεν δεσμεύεται η Υπουργός. Με καλή πίστη και με γνώμονα τη βούληση της μειονότητας και την πανεπιστημιακή και ηθική καταξίωση, να ορίσει ως μουφτή αυτόν που θα είναι ο καταλληλότερος, προκειμένου να φύγει αυτή η διχόνοια που υπάρχει στην περιοχή, προκειμένου να φύγει αυτή η πολιτικοποίηση του θέματος του μουφτή. Γιατί;Για να φύγει η διαμάχη μεταξύ κρατών..
Και τέλος, κύριε Υπουργέ, ζητάω από εσάς να κάνετε δεκτή την τροπολογία που για δεύτερη φορά καταθέτουμε για την ποσόστωση των μουσουλμάνων φοιτητών- σπουδαστών, που είναι και σήμερα η ημέρα. Η ποσόστωση από 0,5% να ανέβει στο 1‰.Ήταν μια φοβερή προοδευτική μεταρρύθμιση του ΠΑΣΟΚ. Για άλλες μεταρρυθμίσεις, βέβαια, μίλησε η Χαρά Κεφαλίδου. Δεν θα πω. Τουλάχιστον αυτό να το κάνετε δεκτό.Είναι δεύτερη φορά που το καταθέτουμε, διότι η μειονότητα έχει ανάγκη να σπουδάσει στα ελληνικά πανεπιστήμια και στις θεολογικές σχολές και νομίζω είναι η ευκαιρία να το ξαναδείτε αυτό το θέμα της τροπολογίας. Επειδή δεν ξέρουν τώρα στην Ελλάδα, η τροπολογίαδεν αφαιρεί καμία θέση από άλλους, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Δηλαδή, με το 1‰ δεν αφαιρείται καμία θέση από τονΧασάν, από τον Δημήτρη που θα έχει τα ειδικά μόρια. Είναι επιπλέον. Και αυτό νομίζω είναι μια σοβαρή προοδευτική μεταρρύθμιση που πρέπει να κάνει η χώρα μας.
Ευχαριστώ πολύ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του Κινήματος Αλλαγής)
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;