Οι υπηρεσίες του αντιπροσώπου των ΗΠΑ για το εμπόριο (USTR) δημοσιοποίησαν έναν κατάλογο εισαγόμενων προϊόντων ευρωπαϊκής προέλευσης συνολικής αξίας 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων στα οποία ενδέχεται να εφαρμοστούν επιπλέον δασμοί, εξαιτίας της συνεχιζόμενης διένεξης ανάμεσα στην αμερικανική κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Ένωση λόγω των ευρωπαϊκών κρατικών επιχορηγήσεων σε βιομηχανίες που κατασκευάζουν πολιτικά αεροσκάφη.
Ο κατάλογος, ο οποίος συμπεριλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα διατροφικών ειδών και αλκοολούχων ποτών με προέλευση την ΕΕ, προστίθεται σε εισαγόμενα ευρωπαϊκά προϊόντα αξίας άλλων 21 δισεκ. δολαρίων που οι υπηρεσίες του USTR Ρόμπερτ Λάιτχαϊζερ είχαν ήδη ανακοινώσει τον Απρίλιο ότι μπορεί να γίνουν στόχος επιπρόσθετων, τιμωρητικών δασμών.
Οι υπηρεσίες του USTR διευκρίνισαν ότι ο νέος κατάλογος που δημοσιοποίησαν χθες προστίθεται στον αρχικό, μετά τη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης και την περαιτέρω ανάλυσή του ζητήματος, χωρίς να δώσουν περισσότερες εξηγήσεις.
Ο νέος κατάλογος συμπεριλαμβάνει περίπου 90 προϊόντα που υπόκεινται σε τιμωρητικούς δασμούς. Σε αυτόν φιγουράρουν διάφορα είδη τυριών, από το Γκούντα ως μπλε ποικιλίες, ιρλανδικά ουίσκι, προϊόντα με βάση το χοιρινό κρέας κ.λπ.
Το σύνολο αυτών των προϊόντων αντιπροσωπεύει τζίρο 4 δισεκ. δολαρίων και προστίθεται σε έναν προηγούμενο κατάλογο, που δόθηκε στη δημοσιότητα τη 12η Απριλίου και συμπεριλάμβανε προϊόντα αθροιστικής αξίας 21 δισεκ. δολαρίων, διευκρίνισαν σε ανακοίνωσή τους οι υπηρεσίες του αμερικανού αντιπροσώπου για το εμπόριο (USTR), του Ρόμπερτ Λάιτχαϊζερ.
Η κίνηση έχει σκοπό να «γίνουν σεβαστά τα δικαιώματα των ΗΠΑ στη διένεξη στην οποία έχει εμπλακεί με την ΕΕ και ορισμένα κράτη μέλη (της) στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ), με αντικείμενο τις ευρωπαϊκές επιχορηγήσεις» στον τομέα της αεροπορικής βιομηχανίας, διευκρινίζεται στην ανακοίνωση των υπηρεσιών του USTR.
Η αμερικανική μομφή αφορά ειδικά την Airbus, τη μεγάλη ανταγωνίστρια της αμερικανικής Boeing, και μια διμερή διαφορά που κρατάει 14 χρόνια. Οι ΗΠΑ και η ΕΕ αλληλοκατηγορούνται ενώπιον του ΠΟΕ ότι χορηγούν παράνομα ενισχύσεις στις δύο σημαντικότερες αεροναυπηγικές βιομηχανίες τους αντίστοιχα.
Η αμερικανική θέση υποστηρίζεται από τη Μπόινγκ, η οποία δοκιμάζεται εξαιτίας σωρείας προβλημάτων στο επιβατικό αεροσκάφος μεσαίων αποστάσεων στο οποίο βασίζει το μέλλον της, το 737 MAX. Όλα τα αεροσκάφη του τύπου παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος επ’ αόριστον έπειτα από δύο πολύνεκρα δυστυχήματα.
Οι πιθανοί τιμωρητικοί δασμοί που εννοεί να επιβάλλει εντέλει η Ουάσινγκτον στο πλαίσιο αυτής της εκρηκτικής διαφοράς υπόκεινται πάντως σε απόφαση επιδιαιτητή, καθορισμένου από τον ΠΟΕ.
Την ίδια ώρα, όπως μετέδωσε το ΑΜΠΕ, οι διαπραγματεύσεις με σκοπό να κλειστεί συμφωνία για τις εμπορικές συναλλαγές ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα έχουν ξαναρχίσει, διαβεβαίωσε ο αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος συναντήθηκε με τον κινέζο ομόλογό του Σι Τζινπίνγκ στο περιθώριο της συνόδου της G20 στην Οσάκα της Ιαπωνίας το Σαββατοκύριακο.
«Έχουν ήδη ξαναρχίσει», αποκρίθηκε ο Τραμπ απευθυνόμενος σε δημοσιογράφους στον Λευκό Οίκο, ερωτηθείς εάν οι διαπραγματεύσεις επαναλαμβάνονται. «Μιλάνε στο τηλέφωνο, αλλά συναντώνται επίσης», συνέχισε, προφανώς αναφερόμενος στους διαπραγματευτές των δύο πλευρών.
Ο Ρεπουμπλικάνος δισεκατομμυριούχος συμπλήρωσε ωστόσο ότι η όποια συμφωνία πρέπει να «κλίνει» υπέρ των ΗΠΑ.
«Πρέπει να είναι πιο καλή για μας, διότι είχαν τεράστιο πλεονέκτημα απέναντί μας για τόσα χρόνια», υποστήριξε. «Ξεκάθαρα, δεν μπορούμε να κλείσουμε μια συμφωνία 50-50. Η συμφωνία πρέπει να κλίνει υπέρ μας με κάποιον τρόπο», πρόσθεσε.
Οι Τραμπ και Σι συμφώνησαν οι δύο χώρες να προσπαθήσουν να αποφύγουν τα χειρότερα, κηρύσσοντας το Σάββατο κατά τη διάρκεια της συνάντησής τους στην Οσάκα, στο περιθώριο της G20, εκεχειρία στον εμπορικό πόλεμο ο οποίος μαίνεται ανάμεσά τους από πέρυσι.