Οι Mahdi  του Ιεροσπουδαστηρίου Κομοτηνής

19 Σεπτεμβρίου 201900:17

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τουρκόφωνου τύπου της Κομοτηνής, απολύθηκε από τη θέση του Διευθυντή του Ιεροσπουδαστηρίου Κομοτηνής Χαϊριγιέ ο κ. Ουζεΐρ Αχμέτ, κατόπιν της απόφασης του Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης κου Κωνσταντίνου Μπαντίκου. Η απομάκρυνση του κ. Ουζεΐρ θεωρείται ότι συνδέεται με τα πρόσφατα γεγονότα στο συγκεκριμένο μειονοτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα.

 Ως νέος Διευθυντής του Ιεροσπουδαστηρίου διορίσθηκε ο κ. Ιρφάν Χουσεΐν, κάτοικος Κομοτηνής, απόφοιτος Πανεπιστημίοηυ Μεδίνας, ο οποίος ασκεί με συνέπεια τα καθήκοντά ως θεολόγος, περίπου μία 20ετία στο Ιεροσπουδαστήριο. Παρά το γεγονός ότι του είχε προταθεί  να αναλάβει διευθυντική θέση στο μειονοτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα απέρριψε την πρόταση. Πριν από πέντε χρόνια διορίστηκε πρόεδρος της ΔΕΜΠ Κομοτηνής, θέση από την οποία παραιτήθηκε μετά από ένα χρόνο περίπου επικαλούμενος προσωπικούς λόγους. Παρασκηνιακά όμως έλεγε ότι παραιτήθηκε διότι δύο προβεβλημένα στελέχη της ΔΕΜΠ διαχειρίζονταν  μεγάλα χρηματικά πόσα της ΔΕΜΠ χωρίς αποφάσεις ΔΣ και παραστατικά! Στον νεοσύστατο Σύλλογο Αποφοίτων Ιεροσπουδαστηρίου ο κ. Ιρφάν Χουσεΐν είχε αναλάβει την θέση του Αντιπροέδρου.

Όπως αναφέρει η  Gundem κανείς άλλος υποψήφιος δεν είχε υποβάλλει σχετικό αίτημα ή υποψηφιότητας, κι αυτό αποτελεί  ένδειξη ότι ο διορισμός του χαμηλού τόνων κ. Ιρφάν Χουσεΐν , είναι αποτέλεσμα πιέσεων που ασκήθηκαν –προφανώς- από την προϊσταμένη αρχή, τη Γενική Γραμματεία του Υπουργείου Παιδείας.

Ταυτόχρονα, με τις παραπάνω αλλαγές  εξεδόθη και μία  ανακοίνωση που  συνυπογράφουν οι Μουφτήδες Κομοτηνής, Ξάνθης και Διδυμοτείχου, Δρ. Χαλήλ Τζιχάτ, Μπιλάλ Καρά Χαλήλ και Οσμάν Χαμζά σχετικά με την λειτουργία των ιεροσπουδαστηρίων.

Για τους γνώστες της κατάστασης που επικρατεί στους θεολογικούς κύκλους της μειονότητας, έκπληξη αποτέλεσε όχι η ανακοίνωση αλλά το «κοινό ανακοινωθέν» των τοποτηρητών Μουφτήδων Κομοτηνής και Ξάνθης , καθώς είναι γνωστή η αντιπαλότητα που τους διακρίνει και δεν τους επιτρέπει να ανταλλάξουν απόψεις και γνώμη ακόμη και για τα πιο απλά ζητήματα που τους αφορούν. Φαίνεται ότι ξεπέρασαν τις διαφορές τους , ενώνοντας τις δυνάμεις τους για την «αναβάθμιση των Ιεροσπουδαστηρίων»…

Να υπενθυμίσουμε, στους αναγνώστες μας, ότι το 2013 στο πρώτο κείμενό μας στο Komotinipress είχαμε επισημάνει την ανάγκη για τη δημιουργία μίας νέας θρησκευτικής ηγεσίας στη μειονότητα που θα λειτουργήσει λυτρωτικά τόσο για τους Μουσουλμάνους Συμπολίτες μας όσο και προς όφελος της κοινωνικής συνοχής της Θράκης.

Το2017 είχαμε τονίσει ότι Θα ήταν λάθος, όμως, οι όποιες αλλαγές στη νόμιμη θρησκευτική ηγεσία της περιοχής να γίνουν κάτω από την πίεση διπλωματικών και πολιτικών συναλλαγών ή τοπικών ψηφοθηρικών πρακτικών όπως έχουμε συνηθίσει τόσα χρόνια.

Το 2019 με αφορμή την  μακρόχρονη κατάληψη στο Ιεροσπουδαστήριο Κομοτηνής Χαϊριγιέ είχαμε επισημάνει ότι αυτή έληξε μόνο μετά την προξενική συναίνεση, που εκφράστηκε με την παρουσία του ιδιώτη κ. Σερήφ στις διαπραγματεύσεις μεταξύ αρμοδίων και καταληψιών ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στην πρώτη φάση , της κοσσοβοποίησης, ο τουρκικός παράγοντας στα Βαλκάνια είχε υποστηρίξει ανάλογες κινητοποιήσεις μαθητών και φοιτητών με εθνικό και θρησκευτικό πρόσημο.

Τελικά ποια τα αίτια και ποιοι κρύβονται πίσω από την κρίση που σοβεί στο Ιεροσπουδαστήριο της Κομοτηνής υποβαθμίζοντας τόσο την παρουσία της Μουφτείας  όσο και την λειτουργία των Ιεροσπουδαστηρίων;

Η δημοσιογραφική έρευνα καταγράφει πολλές απαντήσεις, προσπαθεί να τις συστηματοποιήσει και ταυτόχρονα βρίσκεται μπροστά σε νέα δεδομένα που αναδεικνύουν μία άλλη πλευρά της πραγματικότητας.  Πιο συγκεκριμένα δίνεται έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

  1. Από τους 230 μαθητές/τριες που σπούδαζαν το 2016 στο Ιεροσπουδαστήριο Κομοτηνής σήμερα αριθμεί περίπου τους 80 (!) καθώς οι μουσουλμανόπαιδες ωθούνται σε μαθητική μετανάστευση προς τα στα θρησκευτικά σχολεία «ιμάμ χατίπ» της Τουρκίας στελεχώνοντας τα θρησκευτικά τάγματα του ερντογανικού πολιτικού ισλαμ τα οποία απειλούν ευθέως την κοινωνική συνοχή της Ελληνικής Θράκης.
  2. Σε εξέλιξη βρίσκεται το προξενικό σχέδιο δημιουργίας παράλληλης εκπαιδευτικής δομής αφού πριμοδοτείται η ανέγερση μίας νέας «Εστίας Τουρκοφρόνων» που πρόσκεινται στο «Τάγμα των Σουλεϊμαντζήδων». Πρόκειται για ένα πενταόροφο κτήριο στην οδό Τυρολόης που αναμένεται να εξυπηρετήσει τους προαναφερθέντες στόχους. Αντίστοιχες κινήσεις έχουμε και σε υπόλοιπα σημεία της Θράκης αλλά και σε περιοχές ενδιαφέροντος για τα τουρκικά σχέδια.
  3. Οι επιλογές του μακρόβιου ΓΓ του ΥΠΕΠΘ φαίνεται ότι παράγουν σύγχυση στο εσωτερικό της μειονότητας με τη δημιουργία μικρών ομόκεντρων κύκλων επιρροής που δεν φαίνεται να εξυπηρετούν τις ανάγκες που επικρατούν στο θρακικό πεδίο.
  4. Η απουσία ενός συγκεντρωτικού οργάνου μελέτης και διαχείρισης της κατάστασης που επικρατεί στο χώρο της μειονότητας, με δεδομένη τη δράση πλείστων εξωχωρίων μηχανισμών θα οδηγήσει σε μεγαλύτερα αδιέξοδα στο άμεσο μέλλον με βάση την υφιστάμενη υπολειτουργούσα κρατική μηχανή στην Θράκη και ιδιαίτερα στη Ροδόπη.
  5. Εντύπωση προκαλεί η χρονική συγκυρία της λήξης του αμφιλεγομένου προγράμματος Δραγώνα-Φραγκουδάκη και η ουσιαστική επανέναρξή του (…) μέσω προγράμματος συγγραφής εγχειριδίων για το Ιεροσπουδαστήριο …. καθώς
  6. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις η «νέα γενιά» ισλαμολόγων και θεολόγων  που επιδοτούνται ή απασχολούνται από το ΥΠΕΠΘ θα συμμετάσχουν  στη συγγραφή νέων εγχειριδίων  (το ποιος θα τα διαβάσει είναι άλλο ζήτημα) που θα χρηματοδοτηθούν από την ΕΕ με το ποσό του 1,2 εκ. ευρώ που θεωρείται υπέρογκο έως σκανδαλώδες εάν λάβει κανείς υπόψη του ότι το Ιεροσπουδαστήριο Κομοτηνής διαθέτει δική του τυπογραφική μονάδα και παράγει θεολογικά βιβλία ποιότητας.
  7. Σε σχετικό ερώτημά μας , λάβαμε την απάντηση ότι κύκλοι της ΓΓ του ΥΠΕΠΘ θεωρούσαν ότι ο κ. Ουζεΐρ «τύπωνε βιβλία που ήταν επηρρεασμένα από τον σαλαφισμό» κάτι που όμως δεν έχει διαπιστωθεί από έγκριτους ισλαμολόγους της Ροδόπης.
  8. Αποτελεί εύλογο ερώτημα για το αν η πολιτική του ΥΠΕΠΘ είναι η ανάσχεση της εκπαιδευτικής/πολιτισμικής διείσδυσης που επιχειρεί η Τουρκία ή η δημιουργία μιας «σαλονάτης» ελίτ  ισλαμολόγων που θα αγνοεί τις γεωγραφικές συντεταγμένες στον Εχίνο, τη Γλαύκη, τη Ρούσσα κοκ
  9. Η νέα κυβέρνηση του Κ. Μητσοτάκη θα συνεχίσει την πολιτική διαχείρισης κονδυλίων και την δημιουργία σουλτανάτων και χαλιφάτων στο εσωτερικό της μειονότητας ή θα θωρακίσει την Θράκη από κάθε μικρό ή μεγάλο κίνδυνο που απειλεί την κοινωνική συνοχή της περιοχής;
  10. Τέλος, θα δοθεί μία λύση στην εκκρεμότητα της απόφασης του ΣΤΕ για την απόλυση των κκ Τζεμαλή και Σινίκογλου;

Τα Ιεροσπουδαστήρια της Θράκης περιμένουν  τον Μεσσία τους και η Θράκη τον Σωτήρα της!

Αρθρογράφος