Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος διαμαρτύρεται για τη βεβήλωση του ιερού χώρου της ιστορικής Μονής Παναγίας Σουμελά

9 Φεβρουαρίου 202207:04

Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία της για τη βεβήλωση του ιερού χώρου της ιστορικής Μονής Παναγίας Σουμελά στον Πόντο βάσει άδειας που δόθηκε από τις τουρκικές αρχές, κατά το διάστημα που η Ιερά Μονή είναι κλειστή και απαγορεύονται οι επισκέψεις λόγω έργων αναστήλωσης και λοιπών υποστηρικτικών εργασιών.

Στην ανακοίνωση αυτή προέβη σήμερα η ΔΙΣ, με αφορμή το γεγονός ότι κατά την περασμένη εβδομάδα η παλαίφατος Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά στον Πόντο χρησιμοποιήθηκε ως σκηνικό από τριακονταμελές συγκρότημα χορευτών και τεχνικών ήχου και εικόνας σε μουσικό βίντεο, στο οποίο φαίνονται να τραγουδούν και να χορεύουν και υπό τον ήχο της καμπάνας.

Σύμφωνα με το ανακοινωθέν, η Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά ιδρύθηκε το 386 μΧ από τους Αθηναίους μοναχούς Βαρνάβα και Σωφρόνιο ύστερα από αποκάλυψη της Θεοτόκου, για να εγκαθιδρυθεί εκεί η θαυματουργός εικόνα της, η οποία, σύμφωνα με την παράδοση, είναι έργο του Ευαγγελιστή Λουκά. Έκτοτε ο χώρος αυτός αποτέλεσε το κέντρο λατρείας και αναφοράς του Ποντιακού Ελληνισμού και όχι μόνο, αφού πιστοί από τα πέρατα του κόσμου συνέρρεαν εκεί επί δεκαπέντε ολόκληρους αιώνες για να προσκυνήσουν την ιερά εικόνα της Παναγίας και τα άλλα ιερά κειμήλια που φυλάσσονταν εκεί, γι’ αυτό και έχει ιδιαίτερη λατρευτική αξία. Εδώ και ένα αιώνα, μετά τη Γενοκτονία και τον ξεριζωμό των Ελλήνων του Πόντου, οι ιερές Ακολουθίες δεν τελούνται, αλλά το μοναστήρι παραμένει ένας χώρος θρησκευτικού και ιστορικού χαρακτήρα και ανοίγει -σύμφωνα με την απόφαση των τουρκικών αρχών- μόνο για προσκυνηματικούς λόγους.

Όπως επισημαίνεται στο ανακοινωθέν, η απόφαση των τουρκικών φορέων να παραχωρηθεί σε μουσικό συγκρότημα ο χώρος της Ιεράς Μονής, η οποία όχι μόνο ανήκει στο υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας και έχει χαρακτηριστεί από αυτό ως «πολιτιστικό μνημείο», αλλά βρίσκεται ήδη από το 2000 στην προσωρινή λίστα με τα μνημεία της UNESCO, αποτελεί προσβολή και βεβήλωση του χαρακτήρα του θρησκευτικού και ιστορικού αυτού μνημείου. Η δικαιολογία των φορέων και των συντελεστών ότι το βίντεο γυρίστηκε εκεί προκειμένου να προβληθεί η Παναγία Σουμελά ως τουριστικός προορισμός, θεωρείται απαράδεκτη, γι’ αυτό και προκάλεσε τη δυσαρέσκεια και έντονες αντιδράσεις ακόμη και των ντόπιων κατοίκων της περιοχής, οι οποίοι αγαπούν και σέβονται το μνημείο, και, όπως δηλώνουν, δεν θα ήθελαν επ’ ουδενί να πραγματοποιηθεί μια αντίστοιχη εκδήλωση στον χώρο ενός τζαμιού.

Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος εκφράζει την απογοήτευσή της, την έντονη διαμαρτυρία της και τον προβληματισμό της για το γεγονός ότι μετά τη μετατροπή σε τζαμιά των ναών της Αγίας Σοφίας Κωνσταντινουπόλεως, της Αγίας Σοφίας Τραπεζούντος και της Μονής της Χώρας, η βεβήλωση της Μονής Παναγίας Σουμελά, και μάλιστα ακριβώς στον χώρο όπου τελείται κάθε Δεκαπενταύγουστο η Θεία Λειτουργία από τον Οικουμενικό Πατριάρχη, αποτελεί μία ακόμη ενέργεια των τουρκικών αρχών σε βάρος ενός μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Η ενέργεια αυτή προσβάλλει βάναυσα, όχι μόνο το θρησκευτικό αίσθημα των Ελλήνων Ποντίων, αλλά και αυτήν τη διεθνή αντίληψη περί σεβασμού και προστασίας των θρησκευτικών και ιστορικών μνημείων από κάθε προσπάθεια αλλοίωσης του χαρακτήρα τους, υπογραμμίζεται.

Επιπρόσθετα, επισημαίνεται ότι «αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι είναι υποκριτική και ανακόλουθη συμπεριφορά για ορισμένους πολιτικούς χώρους και μέσα ενημερώσεως να διαμαρτύρονται για τέτοιες προσβολές σε βάρος χριστιανικών μνημείων στην Τουρκία, όταν ταυτοχρόνως δικαιολογούν ως δείγμα προοδευτικότητας όμοιες και χειρότερες δημόσιες προσβολές και έμπρακτες επιθέσεις σε βάρος χώρων χριστιανικής λατρείας εντός Ελλάδος».

Εξάλλου, η ΔΙΣ, η οποία συνήλθε δεύτερη ημέρα, υπό την προεδρία του αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου, ενημερώθηκε ότι από προσφορές της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, των Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος και την οικονομική βοήθεια του Πατριαρχείου Σερβίας και της Αρχιεπισκοπής Θυατείρων, συγκεντρώθηκε το ποσό των 276.000 ευρώ και αποφάσισε τη διανομή του ποσού στις πυρόπληκτες Μητροπόλεις: Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως, Ηλείας, Κηφισίας, Αμαρουσίου, Ωρωπού και Μαραθώνος, Μάνης, Μεγάρων και Σαλαμίνος και Χαλκίδος.

Τέλος, ασχολήθηκε με θέματα Μητροπόλεων και Συνοδικών Επιτροπών, καθώς και με τρέχοντα υπηρεσιακά ζητήματα.

Έκθεση «Υπέρ Πίστεως και Πατρίδος – Η Συμβολή της Εκκλησίας στον Αγώνα του 1821»

Στις 11.00, στην Αίθουσα Τύπου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, δόθηκε συνέντευξη Τύπου από τον πρόεδρο της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής επί της Ακαδημίας Εκκλησιαστικών Τεχνών της Εκκλησίας της Ελλάδος, π. Θωμά Συνοδινό, παρόντων του μητροπολίτη Πολυανής και Κιλκισίου Βαρθολομαίου και του γραμματέα της Επιτροπής π. Αθηναγόρα Σουπουρτζή, για την έκθεση «Υπέρ Πίστεως και Πατρίδος – Η Συμβολή της Εκκλησίας στον Αγώνα του 1821».

Υπενθυμίζεται ότι τον αγιασμό των εγκαινίων της έκθεσης θα τελέσει ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, παρόντων και μελών της Ιεράς Συνόδου, σήμερα στις 18.00 στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος:: Θλιβερά τα γεγονότα στην Παναγία Σουμελά

 

«Όλα αυτά είναι θλιβερά γεγονότα και δείχνουν την πλευρά της αθλιότητος που δεν είναι μόνο στην Τουρκία, είναι και εδώ. Αυτό αντιμετωπίζεται μόνον όταν αποφασίσουμε να γίνουμε πιο σοβαροί και να εμβαθύνουμε περισσότερο στο νόημα της ζωής». Τα παραπάνω δήλωσε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος κληθείς να σχολιάσει το γεγονός ότι την προηγούμενη εβδομάδα η Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά στον Πόντο χρησιμοποιήθηκε ως σκηνικό από τριακονταμελές συγκρότημα χορευτών, τεχνικών ήχου και εικόνας σε μουσικό βίντεο, στο οποίο φαίνονται να τραγουδούν και να χορεύουν και υπό τον ήχο της καμπάνας.

Μάλιστα, στη δήλωση αυτή προέβη το απόγευμα μετά τα εγκαίνια της Έκθεσης «Υπέρ Πίστεως και Πατρίδος – Η συμβολή της Εκκλησίας στον αγώνα του 1821», την οποία διοργανώνει η Ειδική Συνοδική Επιτροπή επί της Ακαδημίας Εκκλησιαστικών Τεχνών της Εκκλησίας της Ελλάδος, σε συνεργασία με το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

 

Αρθρογράφος