Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης
Τις τελευταίες ημέρες παρατηρήσαμε μία συντονισμένη προπαγανδιστική τακτική κατά της Ελλάδας με αφορμή την αναστολή λειτουργίας μειονοτικών σχολικών μονάδων στην Θράκη. Από τους παράγοντες κι εκπροσώπους τμήματος της Μειονότητας , το ημεδαπό πολιτικό κόμμα της Τουρκίας μέχρι τον Τούρκο Πρόεδρο Ρ.Τ. Ερντογάν και το τουρκικό ΥΠΕΞ που συνδέουν το κλείσιμο σχολείων με την (δήθεν) παραβίαση εκ μέρους της Ελλάδας της Συνθήκης της Λωζάνης. (99 έτη από την υπογραφή του βασικού κειμένου της Συνθήκης).
Σύμφωνα με τον ανταποκριτή της «Καθημερινής» και του ΣΚΑΪ στην Κωνσταντινούπολη, Μανώλη Κωστίδη, σε δηλώσεις του με αφορμή τη συμπλήρωση 99 ετών από τη σύναψη της Συνθήκης, ο Τούρκος πρόεδρος ανέφερε ότι “με την υπογραφή της συνθήκης πριν από 99 χρόνια η Τουρκία πέτυχε τα δικαιώματα της “τουρκικής μειονότητας” στη Θράκη και την αποστρατιωτικοποίηση των νησιών του Αιγαίου που βρίσκονται κοντά στις τουρκικές ακτές.Το τελευταίο διάστημα η Ελλάδα συστηματικά παραβιάζει το δικαιώματα της “τούρκικης μειονότητας”», επέμεινε, προσθέτοντας ότι η Τουρκία παρακολουθεί στενά όλους τους όρους της Συνθήκης της Λωζάννης.
Με αφορμή την παραπάνω δήλωση, είναι προφανές ότι μόνον τυχαία δεν είναι η σύμπτωση ταυτοσήμων δηλώσεων παραγόντων της Μειονότητας και κρατικών αξιωματούχων την Τουρκίας αλλά και των στρατευμένων στην τουρκική προπαγάνδα μέσων ενημέρωσης. Είναι χαρακτηριστικό, ότι όλες οι δημοσιογραφικές αναφορές αφορούν στην αναπαραγωγή των βασικών θέσεων του τουρκικού κρατικού μηχανισμού, χωρίς να υπάρχουν αναφορές ή έστω προσχηματικές καταγραφές της πραγματικής κατάστασης που επικρατεί στην περιοχή.
Εντύπωση προκαλεί και η αμήχανη , γραφειοκρατικού τύπου , απάντηση του Ελληνικού ΥΠΕΞ ή του Υπουργείου Παιδείας στις τουρκικές αιτιάσεις.
Η εκ του προχείρου δημοσιογραφική έρευνα δεν έχει να προσθέσει κάτι καινούργιο στα όσα έχουμε περιγράψει σε πλειάδα κειμένων μας από το 2011, οφείλουμε, όμως, να επισημάνουμε εκ νέου τα ακόλουθα:
1.Η δημογραφική κατάρρευση της Θράκης αποτελεί το πλέον βασικό πρόβλημα της περιοχής:Στην ευαίσθητη περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης η μείωση πληθυσμού έφτασε το -7,6%, με τον νομό Δράμας να παρουσιάζει τη μεγαλύτερη μείωση κατά 11,9%. Όσον αφορά στη Θράκη, ο χριστιανικός (κατά μεγάλη πλειονότητα) Έβρος παρουσίασε σημαντική μείωση πληθυσμού κατά -9,5%. Αντίστοιχα, στον νομό Ξάνθης, ο οποίος έχει μεικτό, χριστιανικό και μουσουλμανικό πληθυσμό, το ποσοστό μείωσης ήταν σημαντικά μικρότερο (-2,7%). (βλ.Απογραφή: Έσκασε η βόμβα της δημογραφικής κατάρρευσης , Πώς θ’αποτραπεί η δημογραφική κατάρρευση της Θράκης;)
2.Σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στο σύνολο του σχολικού πληθυσμού στην Θράκη αναφερθήκαμε σε πρόσφατο κείμενό μας (βλ.“Μετεξεταστέος” και στα μαθήματα προπαγάνδας ο κ. Αχμέτ Καρά ) αλλά οφείλουμε να επισημάνουμε όσον αφορά και στην ΠΕ Ροδόπης ότι στο μαθητικό δυναμικό των δημόσιων σχολείων της Ροδόπης παρατηρούμε ότι από το σχολικό έτος 1981-1982 έχουμε 1030 περισσότερους μαθητές και δηλαδή αύξηση κατά 46.00% ενώ για την ίδια περίοδο τα λειτουργούντα μειονοτικά σχολεία μειώθηκαν κατά 78 και σε ποσοστό 58,20%. Η μείωση φοίτησης στα μειονοτικά σχολεία δεν οφείλεται σε μείωση των γεννήσεων αλλά στην προτίμηση των μουσουλμάνων για τα δημόσια σχολεία της Θράκης.
3.Οι νέες κοινωνικές συνθήκες, η οικονομική κρίση και οι δημογραφικοί παράγοντες οδήγησαν τον πληθυσμό των ορεινών περιοχών στην μετακίνησή τους προς τον πεδινό κι αστικό χώρο της Θράκης γεγονός που οδήγησε στην αύξηση της φοίτησης Μουσουλμανοπαίδων στα Δημόσια Σχολεία με φυσιολογική την αποδυνάμωση των μειονοτικών. Είναι εμφανή, γνωστά και διατυπωθέντά μέσω υπομνημάτων και υπηρεσιακών εγγράφων τα προβλήματα λόγω ελλιπών κτιριακών υποδομών στις υπάρχουσες σχολικές μονάδες που δεν δύνανται να καλύψουν την αύξηση του μαθητικού πληθυσμού. (Η Ροδόπη πρέπει να κρατηθεί όρθια! , “Εργατική Πρωτομαγιά 2022” και Ροδόπη,400.000 ευάλωτοι συμπολίτες μας λαμβάνουν βασικά αγαθά κάθε μήνα μέσω ΤΕΒΑ, )
4. Ένας άλλος λόγος που οι οικογένειες της Μειονότητας επιλέγουν τα δημόσια σχολεία είναι η επιθυμία τους ν’αποφύγουν τα παιδιά τους την γκετοποίηση που επιχειρείται από πλευράς των αφομοιωτικών μηχανισμών του Προξενείου. Καταβάλλεται μεγάλος αγώνας από οικογένειες να φοιτήσουν τα παιδιά τους σε δημόσια σχολεία ώστε να εξασφαλίσουν την εισαγωγή και στα ελληνικά Πανεπιστήμια με την ποσόστωση της “θετικής διάκρισης”.
5. Έχει μεγάλο , επίσης, ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς τον αγώνα που κάνουν πολλοί εκπαιδευτικοί για να να ξεπεράσουν τις αντικειμενικές δυσκολίες της θεσμοθετημένης τριγλωσσίας των παιδιών που προσπαθούν να μάθουν τη μητρική τους γλώσσα αλλά ταυτόχρονα και να ανταποκριθούν στις ανάγκες του σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος.
6.Οι προξενικοί μηχανισμοί στην Θράκη και οι επιβλέποντες αυτών στην Τουρκία, προσπαθούν ν’αναστρέψουν τη δυναμική της μουσουλμανικής κοινωνίας στη Θράκη, η οποία συνειδητά επιλέγει το ελληνόφωνο δημόσιο σχολείο αντί του μειονοτικού, έχοντας διαπιστώσει ότι εξασφαλίζει καλύτερες προϋποθέσεις για το μέλλον των παιδιών τους.
7. Εκ του 6 διαπιστώνουμε ότι παράγοντες της Μειονότητας που πρόσκεινται στους μηχανισμούς του τουρκικου Προξενείου ενοχλούνται από την. ανεξίθρησκη συμπεριφορά και πλήρη σεβασμό της γλωσσικής και εθνοτικής ετερότητας προς όλες τις συλλογικότητες που συνυπάρχουν στη Θράκη, προσπαθούν να στραγγαλίσουν και να καθ’υποτάξουν την Μειονότητα, στοχεύουν στο να διχάσουν την κοινωνία, και να την διατηρήσουν στην ολοένα και πιο σφιχτή αγκαλιά της Τουρκίας.
8. Η επίκληση της Συνθήκης της Λωζάνης από την Τουρκία αποτελεί από μόνο του ξεχωρίστο θέμα ανάλυσης (βλ Και απόβλητος και αδιάβαστος ο Μουράτ : Όσα δεν έμαθε για την Συνθήκη της Λωζάνης – Η Τουρκία δεν είναι “anavatan”) αλλά πρέπει να επισημανθεί ότι το άρθρο 40 της συνθήκης της Λωζάνης παρείχε το δικαίωμα στα μέλη της Μουσουλμανικής Μειονότητας της Θράκης να ιδρύουν δικά τους εκπαιδευτήρια και σχολεία, να κάνουν ελεύθερη χρήση της μητρικής τους γλώσσας μέσα σε αυτά. Επίσης, με το άρθρο 41 της ίδιας Συνθήκης οι δύο χώρες υποχρεώνονταν να παρέχουν ως προς τη Δημόσια Εκπαίδευση τις αρμόζουσες ευκολίες, για εξασφάλιση εντός των Δημοσίων Σχολείων της διδασκαλίας στην ιδία αυτών γλώσσα. Αυτό σημαίνει ότι η διδασκαλία για τους τουρκόφωνους θα γίνεται στα τουρκικά, για τους πομάκους στα πομακικά και για τους ρομά στη ρομανί. Η γλώσσα όμως που επιβλήθηκε σε όλους υποχρεωτικά ήταν η τουρκική με το Μορφωτικό Πρωτόκολλο του 1968. Η επισήμανση αυτή έχει την δική της βαρύτητα εν έτει 2022 όπου πλέον η Άγκυρα με τρόπο φασιστικό θέλει να επιβάλει στους μουσουλμάνους να ονομάζονται Τούρκοι, εμποδίζοντας ποικιλότροπα και τρομοκρατικά το δικαίωμα όσων το επιθυμούν να αυτοαποκαλούνται Έλληνες μουσουλμάνοι, Πομάκοι μουσουλμάνοι ή Ρομά μουσουλμάνοι.
9.Θα πρέπει να γίνει ξεχωριστή αναφορά στα είκοσι δύο χρόνια του Προγράμματος για την ένταξη και την εκπαίδευση των παιδιών της μειονότητας στη Θράκη που ξεκίνησε επί πρωθυπουργίας Κώστα Σημίτη και υπουργού Παιδείας Γιώργου Παπανδρέου και συνέχισαν όλοι οι μετέπειτα υπουργοί όλων των κυβερνήσεων. Εντάσσεται στη στροφή της κρατικής πολιτικής που το 1990 συναποφάσισαν οι αρχηγοί των κομμάτων της Βουλής επί Κωνσταντίνου Μητσοτάκη απέναντι στη μειονότητα. Είναι το έργο καρπός πολιτικής συναίνεσης και η εφαρμογή του συλλογική προσπάθεια; Πάντως οι υπεύθυνοι του Προγράμματος σε θεωρητικό επίπεδο αντιμετώπισαν ενιαία τους Μουσουλμανόπαιδες ως τουρκόφωνους αγνοώντας πλήρως την ύπαρξη των πομάκων και ρομά μαθητών. (βλ. Ενταξη και εκπαίδευση των παιδιών της μειονότητας , Ημερίδα του Π.Ε.Μ. στην Κομοτηνή για το κλείσιμο ενός κύκλου 22 ετών, Ενα σκληρό παιδικό μήνυμα. Θετικά τα αποτελέσματα της πορείας του Προγράμματος Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων, Εγκαίνια για το νέο Κέντρο Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων στην Κομοτηνή)
10. Η αντίδραση των μηχανισμών του τουρκικού Προξενείου σε οποιαδήποτε κίνηση κοινωνικής απελευθέρωσης της Μειονότητας στα πλαίσια του σεβασμού της εθνικής και γλωσσικής ετερότητας είναι χαρακτηριστική και το είδαμε πρόσφατα με την ανακοίνωση των ΔΕΚΑΕΠΤΑ (17) που απαιτούν την φίμωση του τύπου και την κατάργηση κάθε έννοιας ελεύθερης έκφρασης από φόβο μήπως αναδειχθούν οι καταπιεστικοί μηχανισμοί ενός αναθεωρητικού εθνοθρησκευτικού θεοκρατικού ισλαμοφασιστικού μοντέλου μέσα από το οποίο επιχειρείται η αφομοίωση της Μειονότητας.
Αντί επιλόγου, να επισημάνουμε ότι τα προβλήματα εκπαίδευσης (εκπαιδευτική διαδικασία, σχολικές υποδομές, πρόγραμμα μαθημάτων κλπ) είναι κοινά για όλους του κατοίκους της Θράκης, αλλά εμείς δεν είδαμε τα μέλη του ημεδαπού τουρκικού κόμματος και των συνεργατών τους, ΕΙΔΙΚΑ ΤΟΥ κ. ΧΟΥΣΕΪΝ ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ (ένας εκ των 17 διωκτών της ελεύθερης έκφρασης στην Θράκη) να παρεμβαίνουν όταν τους είχαν ανάγκη τα παιδιά του Κοσμίου (κι όχι μόνον). Ευτυχώς που ήταν η Πρόεδρος της Δημοκρατίας και το Γραφείο Πρωθυπουργού Ενδεικτικά βλ
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;