Ενημερωτική εκδήλωση του Συλλόγου Επιστημόνων Λογοπαθολόγων- Λογοθεραπευτών Ελλάδος (ΣΕΛΛΕ) στην Κομοτηνή

11 Ιουνίου 201406:47

Στο πλαίσιο της Πανελλαδικής Ημέρας Λογοθεραπείας ο Σύλλογος Επιστημόνων Λογοπαθολόγων – Λογοθεραπευτών Ελλάδος (ΣΕΛΛΕ) πραγματοποίησε στη Κομοτηνή ενημερωτική ομιλία με θέμα «Ειδικές Αναπτυξιακές Διαταραχές Λόγου και Ομιλίας».

 H 11η Μαΐου έχει οριστεί από τον ΣΕΛΛΕ ως η Πανελλαδική Ημέρα Λογοθεραπείας και φέτος γιορτάζεται για 2η φορά με εκδηλώσεις σε όλη την Ελλάδα, που σκοπό έχουν την ενημέρωση του κοινού για τις διαταραχές του λόγου, της ομιλίας και της επικοινωνίας. Για το έτος 2014 η ημέρα αυτή είναι αφιερωμένη στις «Ειδικές Αναπτυξιακές Διαταραχές Λόγου & Ομιλίας».

Στη Κομοτηνή για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε ενημερωτική εκδήλωση στη Δημοτική βιβλιοθήκη Κομοτηνής την Τετάρτη 28 Μαΐου 2014 και ώρα 19:00 π.μ. .

10447191_10203214712480181_1570786074_n

Στόχος του ΣΕΛΛΕ με αυτή την πρωτοβουλία είναι η ενημέρωση του κοινού για το τι είναι η λογοθεραπεία και πώς η έγκαιρη και σωστή παρέμβαση μπορεί να αποκαταστήσει διαταραχές επικοινωνίας, λόγου, ομιλίας, φωνής, μάσησης ή/και κατάποσης.

logotherapeia-21-2

Η εκδήλωση αυτή έδωσε την ευκαιρία σε γονείς, εκπαιδευτικούς και δημόσιους φορείς να ενημερωθούν για την επιστήμη της λογοθεραπείας και ειδικότερα για τις Ειδικές Αναπτυξιακές Διαταραχές του Λόγου και της Ομιλίας, να λύσουν απορίες και να συζητήσουν προβληματισμούς. Στην εκδήλωση έδωσε το παρόν η ωτορινολαρυγγολόγος κ. Ζαφειρία Δουδουλακάκη και η ψυχολόγος κ. Λιζέτα Λιούρτα, οι οποίες έδωσαν απαντήσεις στα προβλήματα του λόγου από τη σκοπιά των επιστημών που υπηρετούν.

10417201_10203224592447174_985627920_n

Ομιλήτριες στην εκδήλωση ήταν οι λογοθεραπεύτριες, μέλη του Συλλόγου Επιστημόνων Λογοπαθολόγων Λογοθεραπευτών Ελλάδος, κ. Ντίνα Αθανασία, κ. Τασακλάκη Μαριάννα καθώς και η κ. Φραγκοπούλου Χριστίνα.

logo1

Η θεματολογία της ομιλίας περιλάμβανε:

–          τον ορισμό της επιστήμης της Λογοθεραπείας

–          το ρόλο του λογοθεραπευτή

–          τα στάδια ανάπτυξης του Λόγου και της Ομιλίας από την γέννηση έως την ηλικία των έξι – εφτά ετών

–          την ανάλυση των ειδικών αναπτυξιακών διαταραχών λόγου και ομιλίας σε παιδιά (ορισμός- αιτιολογία- επιδημιολογικά στοιχεία- κλινική εικόνα- συννοσηρότητα- θεραπεία- πρόγνωση)

–          Δραστηριότητες που προάγουν την ανάπτυξη λόγου& ομιλίας

  • Τι είναι οι Ειδικές Αναπτυξιακές Διαταραχές του Λόγου και της Ομιλίας;

Σύμφωνα με τη δέκατη αναθεώρηση της Διεθνούς Στατιστικής Ταξινόμησης των Νόσων και των Σχετικών Προβλημάτων Υγείας (ICD-10) του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), οι “Ειδικές Αναπτυξιακές Διαταραχές του λόγου και ομιλίας “ (ΕΑΔ) είναι οι διαταραχές που χαρακτηρίζονται από σημαντική καθυστέρηση ή απόκλιση στην ανάπτυξη του λόγου του παιδιού. Το παιδί δεν παρουσιάζει επαρκή επικοινωνία ακόμη κι αν οι υπόλοιποι τομείς αναπτύσσονται φυσιολογικά. Παρουσιάζονται στο 7-10% του παιδικού πληθυσμού ενώσυναντώνται πιο συχνά στα αγόρια από ότι στα κορίτσια 3-4: 1.

Σύμφωνα με το ICD-10 οι Ειδικές Αναπτυξιακές Διαταραχές λόγου χωρίζονται σε τρεις υπο- ομάδες:

  • Ειδική διαταραχή στην άρθρωση
  • Διαταραχή στην έκφραση της γλώσσας (του λόγου)
  • Αντιληπτική διαταραχή της γλώσσας (του λόγου)

 

  • Ποια είναι η θεραπεία των Ειδικών Αναπτυξιακών Διαταραχών Λόγου και Ομιλίας;

Η θεραπεία θα πρέπει να είναι εξατομικευμένη σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού. Είναι σημαντικό να γίνει έγκαιρα γιατί όσο πιο μικρό είναι το παιδί τόσο και πιο καλά τα αποτελέσματα. Η θεραπευτική παρέμβαση θα πρέπει αν είναι αναγκαίο να είναι διεπιστημονική και ολιστική, δηλαδή να αφορά το παιδί και το περιβάλλον του. Η ύπαρξη βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων είναι αυτή που κάνει το πρόγραμμα αποτελεσματικό. Η παρέμβαση του λογοθεραπευτή αφορά στους παρακάτω τομείς:

  • Φωνολογία (οι ήχοι της συγκεκριμένης γλώσσας)
  • Άρθρωση
  • Σημασιολογία (σημασία των λέξεων)
  • Σύνταξη
  • Πραγματολογικές δεξιότητες (πώς εκφράζει την επικοινωνία)
  • Μη λεκτική επικοινωνία (οπτική επαφή, χειρονομίες, στάση σώματος)
  • Γενικότερη επικοινωνία με το περιβάλλον.

 

  • Ποια η πρόγνωση των Ειδικών Αναπτυξιακών Διαταραχών Λόγου και Ομιλίας;

Αν οι διαταραχές αυτές δεν αντιμετωπιστούν έγκαιρα τότε οδηγούν σε μαθησιακές δυσκολίες. Είναι φανερό πως η γλωσσική ανεπάρκεια οδηγεί σε δυσκολίες στον προφορικό λόγο και στη συνέχεια αποκαλύπτονται στη γραφή και ανάγνωση. Πολλές φορές επίσης η ύπαρξη των διαταραχών έχει ως αποτέλεσμα προβλήματα στην ψυχική υγεία και στην ενήλικη ζωή, όπως είναι η χαμηλή αυτοεκτίμηση και τα ψυχοσωματικά προβλήματα (Fergusson & Lynskey, 1997). Τέλος οι διαταραχές μόνο στην έκφραση έχουν καλύτερη πρόγνωση σε σχέση με τις διαταραχές όπου υπάρχει δυσκολία στην κατανόηση και στην έκφραση. Αυτό ίσως συμβαίνει γιατί τα παιδιά με διαταραχή στην έκφραση και την κατανόηση νιώθουν μεγαλύτερη απογοήτευση από τις μειωμένες επικοινωνιακές τους δεξιότητες.

Οι πιο σημαντικοί παράγοντες για τη θετική εξέλιξη των παιδιών με ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές είναι:

  • η πρώιμη έναρξη της θεραπευτικής αντιμετώπισης (πριν την ηλικία των πέντε ετών)
  • οι νοητικές ικανότητες του παιδιού
  • οι κοινωνικές του δεξιότητες
  • η διάθεση για επικοινωνία
  • η δημιουργικότητα του παιδιού στο παιχνίδι και
  • απουσία άλλων συμπτωμάτων (Schery, 1985).

 

  • Ποιες δραστηριότητες μπορούν να βοηθήσουν τον γονέα να ενισχύσει την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του παιδιού του;
  • Χρησιμοποιείστε καθαρή ομιλία
  • Χρησιμοποιείστε πλούσιο, σε λεξιλόγιο και σύνταξη» λόγο καθώς κάνετε διάφορες δραστηριότητες π.χ. μπάνιο, ντύσιμο, τάισμα, βόλτα στο πάρκο
  • Επεκτείνετε το λόγο του παιδιού από μία λέξη σε δύο ή τρεις π.χ. το παιδί λέει «κούκλα», εσείς λέτε «μια όμορφη κούκλα»
  • Διαβάστε παραμύθια και άλλα βιβλία στο παιδί
  • Μάθετε στο παιδί μικρά τραγουδάκια ξεκινώντας από απλά δίστιχα με ρυθμό π.χ. πάει ο λαγός να πιει νερό..
  • Παίξτε με παιχνίδια που ενισχύουν το λεξιλόγιο όπως το παιχνίδι με τις κατηγορίες «πρόσωπο- ζώο- φυτό- πράγμα»
  • Βοηθήστε το παιδί να καταλάβει και να μάθει να κάνει ερωτήσεις.

 

Για αναζήτηση λογοθεραπευτή μπορείτε να επισκεφθείτε την σελίδα του συλλόγου http://www.selle.gr/members

Ο Σύλλογος Επιστημόνων Λογοπαθολόγων – Λογοθεραπευτών Ελλάδος (ΣΕΛΛΕ) ιδρύθηκε το 2002 από τους αποφοίτους των ΤΕΙ Λογοθεραπείας. Πρόκειται για έναν επιστημονικό και επαγγελματικό Σύλλογο που κύριο στόχο έχει την προώθηση της επιστήμης της Λογοθεραπείας. Σήμερα αριθμεί περισσότερα από χίλια μέλη. Ο ΣΕΛΛΕ είναι μέλος του InternationalAssociationofLogopedistsandPhoniatrists (IALP).

Πληροφορίες στη σελίδα http://www.selle.gr/, στο τηλέφωνο  210 3848362 και στο email: info@selle.gr .

Αρθρογράφος

blank
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr