Κατατέθηκαν σήμερα δύο αναφορές από τον βουλευτή Ροδόπης στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου. Η πρώτη απευθύνεται προς τον ΥΠΑΑΤ κ. Λευθέρη Αυγενάκη αφορά το υπόμνημα των κτηνοτρόφων της Ανατολικής Μακεδονίας -Θράκης με θέμα :
“Απώλειες ενισχύσεων πολλών εκατομμυρίων ευρώ από την εικονική κατανομή βοσκοτόπων κατά Χ.Ε, στην περιφέρεια Ανατ. Μακεδονίας Θράκης”
Αθήνα 30-11-2023
ΑΝΑΦΟΡΑ
Προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης &Τροφίμων κ. Λευτέρη Αυγενάκη
Θέμα:Απώλειες ενισχύσεων πολλών εκατομμυρίων ευρώ από την εικονική κατανομή βοσκοτόπων κατά Χ.Ε, στην περιφέρεια Ανατ. Μακεδονίας Θράκης
Κύριε Υπουργέ,
Με την ΚΥΑ 873/55993/26.5.2015έγινε η κατανομή των βοσκοτόπων στους κτηνοτρόφους της χώρας και ο υπολογισμός των Ατομικών Δικαιωμάτων Βασικής ενίσχυσης για την περίοδο 2015-2019, με τον τότε Υπουργό ΑΑΤ να προαναγγέλλει την προκήρυξη Διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης τα οποία ανήγγειλαν εθιμοτυπικά και οι πέντε Υπουργοί ΑΑΤ που τον διαδέχτηκαν μέχρι σήμερα.
Οι κτηνοτροφικοί σύλλογοι της ΑΜ-Θ στο υπόμνημα που σας καταθέτω με την παρούσα αναφορά μου, καταγγέλλουν εικονική κατανομή βοσκοτόπων στους κτηνοτρόφους της χώρας, πολλές φορές εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από τις σταυλικές τους εγκαταστάσεις!
Όπως αναφέρεται στο σκεπτικό τους, « χαρακτηριστικό του εμπαιγμού της κοινής λογικής των κτηνοτρόφων της χώρας και ιδιαίτερα αυτών που ανήκαν σε Χ.Ε με υψηλές πυκνότητες βόσκησης όπως η ΑΜ-Θ, είναι ότι θεωρούνταν ως συναίνεση στην κατανομή συγκεκριμένου βοσκότοπου, η μη έγγραφη εναντίωση του κτηνοτρόφου. Εναντίωση που και να γίνονταν δεκτή, δεν άλλαζε την έκταση του βοσκότοπου που του κατανεμήθηκε, αλλά στην καλύτερη περίπτωση την τοποθεσία.
Όλες οι παραπάνω αποφάσεις πάρθηκαν, σε αντίθεση με τη βούληση της συντριπτικής πλειοψηφίας των ανθρώπων του πρωτογενή τομέα, οι οποίοι περίμεναν μία δίκαιη και αναλογική κατανομή των ενισχύσεων, με αναπτυξιακή προοπτική, που θα τις εισέπρατταν όσοι πραγματικά δουλεύουν σε ενεστώτα χρόνο, τα ζώα και τα χωράφια.»
Κύριε Υπουργέ,
Με την κατανομή κατά Χ.Ε να εφαρμόζεται μέχρι και σήμερα, οι περιφέρειες της Ανατ. Μακεδονίας Θράκης της Κεντρικής Μακεδονίας και κάποιων νησιών όπως η Θάσος, φαίνεται να απώλεσαν ενισχύσεις πολλών εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία καρπώθηκαν οι συνάδελφοι των υπολοίπων περιοχών (χωρικών ενοτήτων) της χώρας.
Κατόπιν αυτών, σας καλώ να λάβετε υπόψη σας τα επιχειρήματα των κτηνοτρόφων της ΑΜ-Θ που παρατίθενται αναλυτικά κατωτέρω και να ανταποκριθείτε θετικά στην πρόσκλησή τους να συναντηθείτε δια ζώσης προκειμένου να δοθεί οριστική και δίκαιη λύση σε ένα πρόβλημα που συνιστά μια μεγάλη αδικία για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας –Θράκης.
Ο αναφέρων βουλευτής
Ιλχάν Αχμέτ
ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΜΘ 21-11-2023
e-mail : dimopouloskavala@gmail.com
τηλ. 6972409960 ΠΡΟΣ : Περιφερειάρχη ΑΜ-Θ
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Κύριε Περιφερειάρχη
Σε συνέχεια της διαμαρτυρίας που πραγματοποιήσαμε οι κτηνοτροφικοί σύλλογοι της ΑΜ-Θ, σας αποστέλλουμε το παρόν υπόμνημα, που εξηγεί τους λόγους της διαμαρτυρίας μας.
Το 2014, αποφασίστηκε από την τότε κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, να εφαρμοστεί στη χώρα μας, για την περίοδο της ΚΓΠ 2015-2019, το ιστορικό μοντέλο στην κατανομή της ΒΕΣ (Βασική Εισοδηματική Στήριξη).
Αποφασίστηκε η πενταετής σύγκλιση των ατομικών δικαιωμάτων της Βασικής ενίσχυσης, από το 2015-2019 σε πέντε ίσα βήματα, ένα κάθε έτος, με στόχο σύγκλισης το 60% της μέσης αξίας ανά εκτάριο βοσκότοπου.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, κλήθηκε να εφαρμόσει το ιστορικό μοντέλο που αποφάσισε η προηγούμενη κυβέρνηση ΝΔ–ΠΑΣΟΚ, αλλά δυστυχώς δεν είχε το πολιτικό σθένος να προχωρήσει, σε καμία σοβαρή αλλαγή του ιστορικού μοντέλου, προς το δικαιότερο και αναλογικότερο.
Αντί αυτού το 2015 νομοθετεί την κατανομή των επιλέξιμων εκτάσεων των δημοσίων βοσκοτόπων, χωρίζοντας τη χώρα σε χωρικές ενότητες, με διαφορετική πυκνότητα βόσκησης, με την ΚΥΑ 873/55993/26.5.2015, δηλαδή την «τεχνική λύση», η οποία ψηφίστηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και υιοθετήθηκε χωρίς καμία αλλαγή από την επόμενη κυβέρνηση της ΝΔ.
Σας παραθέτουμε και το σχετικό πίνακα:
Πίνακας : Διαίρεση της Ελλάδας σε Χωρικές Ενότητες
Χωρική Ενότητα |
Περιγραφή |
(1) |
Ανατολική Μακεδονία και Θράκη Περιφερειακές Ενότητες: Έβρου (πλην της Νήσου Σαμοθράκης), Ροδόπης, Ξάνθης, Καβάλας (πλην της Νήσου Θάσου), Δράμας |
(2) |
Κεντρική Μακεδονία Περιφερειακές Ενότητες: Σερρών, Θεσσαλονίκης Χαλκιδικής, Κιλκίς, Πιερίας, Ημαθίας, Πέλλας |
(3) |
Δυτική Μακεδονία Περιφερειακές Ενότητες: Καστοριάς, Φλώρινας, Κοζάνης, Γρεβενών |
(4) |
Θεσσαλία Περιφερειακές Ενότητες: Λάρισας, Μαγνησίας (πλην των Βορείων Σποράδων), Τρικάλων, Καρδίτσας |
(5) |
Ήπειρος Περιφερειακές Ενότητες: Ιωαννίνων, Θεσπρωτίας, Πρεβέζης, Άρτας |
(6) |
Στερεά Ελλάδα Περιφερειακές Ενότητες: Αιτωλοακαρνανίας, Ευρυτανίας, Φωκίδας, Φθιώτιδας, Βοιωτίας, Ευβοίας (πλην της Νήσου Σκύρου), Αττικής (πλην των Νήσων Αργοσαρωνικού, των Κυθήρων και Αντικυθήρων) |
(7) |
Πελοπόννησος Περιφερειακές Ενότητες: Κορινθίας, Αργολίδας, Αρκαδίας, Αχαΐας, Ηλείας, Μεσσηνίας, Λακωνίας |
(8) |
Κρήτη Περιφερειακές Ενότητες: Ηρακλείου, Χανίων, Ρεθύμνης, Λασιθίου |
(9) |
Νησιωτική Ελλάδα Νησιά Αιγαίου και Ιονίου Πελάγους πλην των νήσων Εύβοιας και Κρήτης |
Με βάση την παραπάνω ΚΥΑ έγινε η κατανομή των βοσκοτόπων στους κτηνοτρόφους της χώρας και ο υπολογισμός των Ατομικών Δικαιωμάτων Βασικής ενίσχυσης για την περίοδο 2015-2019, με τον τότε Υπουργό ΑΑΤ κ. Ε. Αποστόλου να προαναγγέλλει την προκήρυξη Διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης τα οποία ανήγγειλαν εθιμοτυπικά και οι πέντε Υπουργοί ΑΑΤ που τον διαδέχτηκαν μέχρι σήμερα!
Η διαφορετική πυκνότητα βόσκησης κατά Χ.Ε υπολογίστηκε χωρίς καμία επιστημονική μελέτη και τεκμηρίωση, διαιρώντας τις κατά το ΥΠΑΑΤ επιλέξιμες εκτάσεις βοσκοτόπων, με τις ζωικές μονάδες της κάθε Χ.Ε.
Φυσικά δεν αναφερόμαστε στην κατανομή των πραγματικών βοσκοτόπων, που χρησιμοποιεί ο κάθε κτηνοτρόφος για τη βοσκή του ζωικού του κεφαλαίου.
Αναφερόμαστε σε μία εικονική πραγματικότητα που δημιούργησαν οι «επιστήμονες» του ΥΠΑΑΤ, σε αγαστή συνεργασία με τον ΟΠΕΚΕΠΕ και σε συνεννόηση με τους αρμόδιους της Ε.Ε, οι οποίοι φαίνεται ότι πείστηκαν από τα ατράνταχτα «επιστημονικά» επιχειρήματά τους!
Έτσι είχαμε εικονική κατανομή βοσκοτόπων στους κτηνοτρόφους της χώρας, πολλές φορές εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από τις σταυλικές τους εγκαταστάσεις!
Είναι χαρακτηριστικό του εμπαιγμού της κοινής λογικής των κτηνοτρόφων της χώρας και ιδιαίτερα αυτών που ανήκαν σε Χ.Ε με υψηλές πυκνότητες βόσκησης όπως η ΑΜ-Θ, ότι θεωρούνταν ως συναίνεση στην κατανομή συγκεκριμένου βοσκότοπου, η μη έγγραφη εναντίωση του κτηνοτρόφου. Εναντίωση που και να γίνονταν δεκτή, δεν άλλαζε την έκταση του βοσκότοπου που του κατανεμήθηκε, αλλά στην καλύτερη περίπτωση την τοποθεσία.
Όλες οι παραπάνω αποφάσεις πάρθηκαν, σε αντίθεση με τη βούληση της συντριπτικής πλειοψηφίας των ανθρώπων του πρωτογενή τομέα, οι οποίοι περίμεναν μία δίκαιη και αναλογική κατανομή των ενισχύσεων, με αναπτυξιακή προοπτική, που θα τις εισέπρατταν όσοι πραγματικά δουλεύουν σε ενεστώτα χρόνο, τα ζώα και τα χωράφια.
Η βούληση των παραγωγών φάνηκε και για την ΚΓΠ 2023-2027, στις διαβουλεύσεις, όπου κι όπως αυτές πραγματοποιήθηκαν από το ΥΠΑΑΤ, όμως οι βουλές των συντακτών και των πολιτικών διαχειριστών του Σ.Σ της ΚΓΠ 2023-2027 ήταν διαφορετικές!
Η ΚΓΠ 2015-2019 εφαρμόστηκε μέχρι και το 2022.
Ουσιαστικά διήρκησε για οκτώ έτη 2015-2022.
Τα αποτελέσματά της τα βιώνουμε όλοι μας.
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ – ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Κτηνοτρόφοι και αγρότες με ελάχιστο ζωικό και φυτικό κεφάλαιο, που εισπράττουν μεγάλα ποσά ενισχύσεων, στη βάση των ιστορικών δικαιωμάτων πριν το 2015.
Κτηνοτρόφοι με χαμηλές ενισχύσεις, σε σχέση με συναδέλφους τους με το ίδιο ζωικό κεφάλαιο, λόγω των ιστορικών δικαιωμάτων.
Κτηνοτρόφοι με δυσανάλογα χαμηλές ενισχύσεις σε σχέση με κτηνοτρόφους άλλων Χ.Ε, λόγω της ανισομερούς κατανομής των βοσκοτόπων.
Κτηνοτρόφοι που μείωσαν το ζωικό τους κεφάλαιο, όσο χαμηλότερα τους επέτρεπε ο κανονισμός, για να εισπράττουν τις ενισχύσεις που τους δόθηκαν το 2015.
Κτηνοτρόφοι και αγρότες που αύξησαν κατά τη διάρκεια της πενταετίας το ζωικό και το φυτικό τους κεφάλαιο, αλλά συνέχισαν να εισπράττουν το ίδιο ποσό με το 2015.
Κτηνοτρόφοι πολλών ταχυτήτων, που λόγω της κατανομής των επιλέξιμων εκτάσεων βοσκοτόπων με την ΚΥΑ 873/55993/20-5-2015, διαχωρίστηκαν σε κερδισμένους και χαμένους, ανάλογα τη Χ.Ε που δραστηριοποιούνταν.
Με την κατανομή κατά Χ.Ε να εφαρμόζεται μέχρι και σήμερα, οι περιφέρειες της Ανατ. Μακεδονίας Θράκης της Κεντρικής Μακεδονίας και κάποιων νησιών όπως η Θάσος, απώλεσαν ενισχύσεις πολλών εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία καρπώθηκαν οι συνάδελφοι των υπολοίπων περιοχών (χωρικών ενοτήτων) της χώρας.
Λόγω της θεωρητικά υψηλής πυκνότητας βόσκησης των παραπάνω συγκεκριμένων περιοχών, κατά τον υπολογισμό των δικαιωμάτων το 2015, με διαιρετέο τα ιστορικά δικαιώματα και διαιρέτη, τα λίγα στρέμματα ανά ΖΜ που κατανεμήθηκαν στους κτηνοτρόφους των περιοχών αυτών, δημιουργήθηκαν πλασματικά υψηλότερες μοναδιαίες αξίες, σε σχέση με κτηνοτρόφους της υπόλοιπης χώρας, με τα ίδια ιστορικά δικαιώματα και το ίδιο ζωικό κεφάλαιο.
Στη σύγκλιση των Ατομικών δικαιωμάτων 2015-2019 αλλά και στην αντίστοιχη 2023-2026, οι κτηνοτρόφοι των περιοχών αυτών συνεχώς έχαναν, χάνουν και θα χάνουν από την αξία των δικαιωμάτων τους, με τα χαμένα να μετακυλίονται στους κτηνοτρόφους των Χ.Ε με χαμηλή πυκνότητα βόσκησης της υπόλοιπης χώρας.
Τα ζημιογόνα οικονομικά αποτελέσματα της ανισομερούς κατανομής των βοσκοτόπων για οκτώ συναπτά έτη μέχρι σήμερα, αντιστοιχούν σε μερικές δεκάδες χιλιάδες έως εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για κάθε κτηνοτρόφο των περιοχών αυτών.
Αφορούσαν όλες τις ενισχύσεις που συνδέονταν με εκτάσεις βοσκοτόπων, δηλαδή τη Βασική ενίσχυση, το Πρασίνισμα που ήταν ποσοστό επί της Βασικής (σχεδόν 50%), Εθνικό απόθεμα νέων κτηνοτρόφων, Εξισωτική αποζημίωση, Βιολογική κτηνοτροφία.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι με τις μέχρι σήμερα αποφάσεις του, το ΥΠΑΑΤ κατάφερε να μεταφέρει ανεπιστρεπτί, τις ενισχύσεις των κτηνοτρόφων από συγκεκριμένες περιοχές, όπως η ΑΜ-Θ, η Κεντρική Μακεδονία και κάποια νησιά όπως η Θάσος, σε άλλες περιοχές της χώρας.
Δημιουργήθηκαν δικαιώματα ενίσχυσης, που η αγοραπωλησία τους έγινε μέσο πλουτισμού μεσαζόντων και όσων είχαν την οικονομική δυνατότητα να τα αγοράσουν.
Συνηθέστεροι αγοραστές τους όσοι εισπράττουν ήδη δυσανάλογα μεγάλα ποσά ενισχύσεων σε σχέση με το μέγεθος της εκμετάλλευσής τους, αφού γι’ αυτούς οι ενισχύσεις είναι καθαρό κέρδος.
Σε μειονεκτική θέση οι νέοι και νεοεισερχόμενοι, που η ελληνική πολιτεία, παρά τις υποσχέσεις και τα μεγάλα λόγια, τους άφησε μόνους, μεσοπέλαγα και με δεμένα χέρια, να παλεύουν με άνισους όρους για την επαγγελματική τους επιβίωση, αντί ν’ αγωνίζονται με ίσους όρους για την επαγγελματική τους πρόοδο.
Ο αντίκτυπος της ανισομερούς κατανομής των ενισχύσεων, στην παραγωγική διαδικασία αλλά και στο παραγόμενο προϊόν είναι σημαντικός, αφού η διαφορετική οικονομική δυνατότητα και ρευστότητα, σε ίδιου μεγέθους εκμεταλλεύσεις, δημιουργεί όρους αθέμιτου ανταγωνισμού, κάτι που μετακυλύεται στο τελικά παραγόμενο προϊόν. Ιδιαίτερα στην κτηνοτροφία, η ανισομέρεια αυτή έχει σημαντικό αντίκτυπο στην ποιότητα και στην ποσότητα του τελικού προϊόντος αλλά και στη σωστή διατροφή και υγεία του ζωικού κεφαλαίου.
Είχαμε την ελπίδα ότι οι ανισότητες αυτές θα τελειώσουν με το Σ.Σ της ΚΓΠ 2023-2027.
Αντίθετα με τις προσδοκίες μας, η κατάσταση αυτή θα διαιωνίζεται σίγουρα γι’ ακόμη πέντε έτη, μέχρι το 2027, αν δεν υπάρξει άμεση παρέμβαση από το ΥΠΑΑΤ και δομικές αλλαγές στο Σ.Σ.
«Ο βασιλιάς αποδεικνύεται ότι είναι γυμνός» και η γύμνια του αυτή θα φανεί ξεκάθαρα σε όλους, όταν το 2026, που θεωρητικά τα ατομικά δικαιώματα ενίσχυσης θα έχουν την ίδια μέση αξία της χώρας, στην περιφέρειά μας ένας κτηνοτρόφος θα εισπράττει για 100 ΖΜ, (30Ha x (ΜΕΣΗ ΑΞΙΑ)), ένας κτηνοτρόφος στην Ήπειρο (46Ha x (ΜΕΣΗ ΑΞΙΑ)) και ένας κτηνοτρόφος στην Κρήτη (57Ha x (ΜΕΣΗ ΑΞΙΑ)).
Ταυτόχρονα σε όλες τις δράσεις των Οικολογικών σχημάτων, της Αναδιανεμητικής, της Συμπληρωματικής ενίσχυσης των νέων κτηνοτρόφων, του Εθνικού αποθέματος ,της Εξισωτικής και των μέτρων των Βιολογικών, θα πληρώνεται για λιγότερα στρέμματα έχοντας το ίδιο ΖΚ, κάτι που συμβαίνει από το 2015 όπως αναφέραμε σε προηγούμενη παράγραφο!!!
Εκτός όμως από τις παραπάνω στρεβλώσεις παρεισφρήσαν στην αναμπουμπούλα οι αετονύχηδες και αεριτζήδες, που χωρίς ζωικό κεφάλαιο και εκμεταλλευόμενοι την καλή πληροφόρηση εκ των έσω, τις τρύπες του συστήματος, εκούσιες κι ακούσιες και τα παράλογα του κανονισμού, δήλωναν και δηλώνουν εκτάσεις ιδιωτικών βοσκοτόπων, με το ιδιοκτησιακό καθεστώς που τους διέπει θολό έως ανύπαρκτο, οι οποίοι αιτήθηκαν και πήραν ενισχύσεις από το εθνικό απόθεμα.
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι το σκάνδαλο του καταμερισμού του εθνικού αποθέματος από το 2017, με αποκορύφωμα τη σκανδαλώδη και μονομερή κατανομή των κονδυλίων του Εθνικού αποθέματος στην Κρήτη για το έτος 2020.
Σας παραθέτουμε παρακάτω το σχετικό πίνακα:
Παρά τις διαβεβαιώσεις του ΥΠΑΑΤ και του ΟΠΕΚΕΠΕ ότι όλα βαίνουν καλώς, με τον καταμερισμό του Εθνικού αποθέματος του 2020 αλλά και των προηγουμένων ετών, είχαμε τις μετέπειτα νομοθετικές παρεμβάσεις του ΥΠΑΑΤ, οι οποίες διαψεύδουν τα ίδια τους τα λεγόμενα.
Δυστυχώς όμως αυτές οι παρεμβάσεις δε χτυπούν τη ρίζα του προβλήματος. Η ενεργοποίηση βοσκοτοπικών δικαιωμάτων (ΠΕ1) χωρίς ζωικό κεφάλαιο μεταλλάχθηκαν σε υποχρεωτική κατοχή Ζ.Κ με ελάχιστη πυκνότητα βόσκησης 0,2 ΖΜ/Ha.
Για ν’ αντιληφθεί και ο πιο αδαής τον εμπαιγμό και την κοροϊδία, επισημαίνουμε ότι η πυκνότητα βόσκησης στην ΑΜ-Θ το 2015 για τους κτηνοτρόφους ήταν 3,25 ΖΜ/Ha, στην Κεντρική Μακεδονία 4,13 ΖΜ/Ha ενώ η χαμηλότερη πυκνότητα στην ηπειρωτική χώρα ήταν 2,17 ΖΜ/Ha και στη νησιωτική 1,51 ΖΜ/Ha.
Η στάση του υπουργού κ. Λιβανού το καλοκαίρι του 2021, για το θέμα της κατανομής του εθνικού αποθέματος, δείχνει τουλάχιστον πολιτική εντιμότητα και μία αχνή τάση, να μπει τάξη, παρά τις διαφωνίες που είχαμε σε πολλά θέματα που μας αφορούν!
Οι καταγγελτικές του δηλώσεις για παράξενες, ξαφνικές και αδικαιολόγητα μεγάλες αυξήσεις Ζ.Κ στην Κρήτη, δεν ευαισθητοποίησαν κανέναν ελεγκτικό μηχανισμό και περιορίστηκαν στις διαπιστώσεις του υπουργού, μέχρι την απομάκρυνσή του!
Αντίθετα και με ένα μαγικό τρόπο, στον έλεγχο βρίσκονται όσοι καταγγέλλουν και ζητούν ενημέρωση για το Εθνικό απόθεμα και για τις υπόλοιπες θολές υποθέσεις!!!
Αυτό όμως που μας κάνει αλγεινή εντύπωση, είναι η αδιαφορία της δικαιοσύνης και η εκκωφαντική σιωπή όλων των πολιτικών κομμάτων στη Βουλή, για ένα θέμα που θα έπρεπε για λόγους ποινικούς και ηθικούς αλλά και λόγω του οικονομικού του μεγέθους, ν’ απασχολεί την εθνική μας αντιπροσωπεία και μάλιστα σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών.
Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε επίσης τον προσβλητικό και υποτιμητικό τρόπο συμπεριφοράς του ΥΠΑΑΤ και του ΟΠΕΚΕΠΕ προς όλους μας, στη διαδικασία που έγινε η πληρωμή της προκαταβολής της Βασικής ενίσχυσης.
Εν κρυπτώ και χωρίς καμία ενημέρωση, μας αντιμετωπίζουν σαν επαίτες και όχι σαν ισότιμους πολίτες.
Καλούμε όλους τους εμπλεκόμενους να γνωστοποιήσουν άμεσα μέσω των ΚΥΔ, όπως έγινε το 2015, όλα τα στοιχεία που δικαιούται να γνωρίζει ο κάθε κτηνοτρόφος και αγρότης, σχετικά με την πληρωμή που πραγματοποιήθηκε, όπως και τα πλήρη στοιχεία της σύγκλησης μέχρι το 2026.
Δε θα κάνουμε καμία πρόταση μέσω του παρόντος υπομνήματος και δε θ’ αναφερθούμε ούτε στα Οικολογικά σχήματα, ούτε στην αναδιανεμητική, ούτε στην εξισωτική, ούτε στις συνδεδεμένες ενισχύσεις, ούτε στη βιολογική κτηνοτροφία.
Δε θ’ αναφερθούμε ούτε στη μείωση των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων και του Ζ.Κ στην περιφέρειά μας.
Όλα αυτά θα γίνουν διά ζώσης.
Καλούμε τον Υπουργό ΑΑΤ να έρθει άμεσα, εντός των επομένων ημερών, στην έδρα της περιφέρειάς μας στην Κομοτηνή, μαζί με το επιτελείο του και τους αρμόδιους τεχνικούς, υπηρεσιακούς και πολιτικούς, του φορέα υλοποίησης του Σ.Σ της ΚΓΠ 2023-2027, για ν’ αντιπαραβάλουμε τα επιχειρήματά μας και τις προτάσεις μας με τους αρμόδιους και για να ενημερωθεί για την πραγματική κατάσταση που έχει διαμορφώσει στην κτηνοτροφία η ΚΓΠ και όχι αυτή που ίσως του μεταφέρεται.
Αναμένουμε την άμεση ανταπόκρισή του.
Με εκτίμηση
Πίνακας Αποδεκτών
Περιφερειάρχη
Κοινοποίηση
Βουλευτές ΑΜΘ
Υπουργός ΑΑΤ
ΜΜΕ
Η δεύτερη αναφορά κατατέθηκε προς πέντε συναρμόδιους υπουργούς και αφορά στο υπόμνημα των πυρόπληκτων κατοίκων της δημοτικής ενότητας Σώστη του δήμου Ιάσμου με θέμα : “Λήψη άμεσων αποφάσεων και επίσπευση δραστικών ενεργειών για τους πυρόπληκτους της δημοτικής ενότητας Σώστη του Δήμου Ιάσμου της Π.Ε. Ροδόπης”.
ΙΛΧΑΝ ΑΧΜΕΤ
Βουλευτής Ροδόπης-
ΠΑ.ΣΟ.Κ.- Κίνημα Αλλαγής
Αθήνα 30-11-2023
ΑΝΑΦΟΡΑ
Προς: Α) τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης &Τροφίμων κ. Λευτέρη Αυγενάκη
Β) τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης& Πολιτικής Προστασίας κ. Βασίλη Κικίλια
Γ) τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη
Δ) τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών κ. Χρήστο Σταϊκούρα
Ε) τον Υπουργό Οικονομικών κ. Κωστή Χατζηδάκη
Θέμα:Λήψη άμεσων αποφάσεων και επίσπευση δραστικών ενεργειών για τους πυρόπληκτους της δημοτικής ενότητας Σώστη του Δήμου Ιάσμου της Π.Ε. Ροδόπης
Κύριοι Υπουργοί,
Σύμφωνα με τα επίσημα διαθέσιμα στοιχεία που έχουν καταγραφεί και έχουμε στην διάθεσή μας, στην Π.Ε. Ροδόπης την 21η Αυγούστου 2023 εκδηλώθηκαν με διαφορά μιας ώρας στις 12 και 1 το μεσημέρι ( 9 UTC και 10.03 UTC) δύο διαφορετικές εστίες πυρκαγιάς, η πρώτη μεταξύ των οικισμών Άρδειας και Γρατινής του Δήμου Κομοτηνής και η δεύτερη πλησίον οικισμών της Δημοτική Ενότητας Σώστη του Δήμου Ιάσμου.
Οι φωτιές αυτές κατέκαψαν 3.500 περίπου στρέμματα στην περιοχή Άρδειας- Γρατινής και σχεδόν 25.000 στρέμματα στην Δημοτική Ενότητα Σώστη του Δήμου Ιάσμου, προκαλώντας τεράστιες ζημιές στο φυσικό περιβάλλον, το δάσος, αγροτικές καλλιέργειες, απειλώντας παράλληλα άμεσα οικισμούς και κατοικημένες περιοχές, ενώ δόθηκαν επανειλημμένες εντολές εκκένωσης τόσο για τον οικισμό της Γρατινής όσο και για οικισμούς της δημοτικής Ενότητας Σώστου, όπως είναι ο Μίσχος, το Μ. Πιστό, ο Σώστης, ο Λινός και ο Πολύανθος.
Παράλληλα, στις ίδιες περιοχές εντοπίζονται δεκάδες αποτεφρωμένες κατοικίες και κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, κυρίως σε παρυφές οικισμών με άμεση γειτνίαση με το δάσος, όπως συνέβη στον Σώστη, στον Λινό και τον Πολύανθο.
Σύμφωνα με την Συντονιστική Επιτροπή Πυρόπληκτων Δημοτικής Ενότητας Σώστη του Δήμου Ιάσμου, το Υπόμνημα των οποίων σας καταθέτω σήμερα με την Αναφορά μου, παρουσιάζονται τα εξής άλυτα προβλήματα έως σήμερα και ενώ έχουν περάσει τέσσερις μήνες από τις καταστροφικές πυρκαγιές του Αυγούστου.
Α) Αποδεδειγμένες πλημμέλειες στον συντονισμό, την αποστολή μέσων και την κατάσβεση της πυρκαγιάς.
Β) Αναγκαία η άμεση αποζημίωση για τα καταστραφέντα ακίνητα από την πυρκαγιά.
Γ) Χρηματοδότηση των πυρόπληκτων για την έκδοση αδειών ανέγερσης ή κατεδάφισης προκειμένου για την επισκευή κατεστραμμένων οικιών, αποθηκών ή άλλων κτισμάτων ως απαραίτητες προϋποθέσεις για την συμπλήρωση των δικαιολογητικών που απαιτούνται για να λάβουν τις κατά νόμο αποζημιώσεις και ενώ μετά τα όσα υπέστησαν, βρίσκονται, ήδη, σε δεινή οικονομική κατάσταση.
Δ) Αναλόγως και για τις παραγωγικές καλλιέργειες προκειμένου να καταστεί εφικτή η ανασύστασή τους και η ένταξή τους στην παραγωγική καλλιέργεια το συντομότερο δυνατό.
Ε) «Επιπόλαιη» εκτίμηση των ιθυνόντων για τις ζημιές που προκλήθηκαν σε ελαιόδεντρα καθώς δεν έχει εκτιμηθεί σωστά ο λόγος μεταξύ κόστους –διαφυγόντων κερδών, με αποτέλεσμα οι προβλεπόμενες αποζημιώσεις να είναι εξαιρετικά χαμηλές. Το ίδιο ισχύει και για τα μελισσοσμήνη που έχουν καταστραφεί.
ΣΤ) Για τους ετεροεπαγγελματίες αγρότες της περιοχής που καλλιεργούν ελιές, κεράσια, καρυδιές, αμπελώνες, μελισσοσμήνη και αφθονούν στην περιοχή συμβάλλοντας αποφασιστικά στην τοπική οικονομία, δεν προβλέπεται καμία αποζημίωση.
Ζ) Αν έγιναν και ποιες συγκεκριμένες ενέργειες από τους αρμόδιους φορείς για την αντιμετώπιση των αναμενόμενων πλημμυρικών φαινομένων μετά την αποψίλωση του δασικού πλούτου στο Παπίκιο Όρος από τις εκτεταμένες πυρκαγιές του καλοκαιριού του 2023 καθώς και εκείνης του Οκτωβρίου του 2022.
Κύριοι Υπουργοί,
Η υπόθεση των πυρόπληκτων της Ροδόπης και των συνεπειών της περιβαλλοντικής καταστροφής που συντελέσθηκε είναι πολύ μεγάλες για να αντιμετωπίζονται ως ένα δευτερεύον και ήσσονος σημασίας ζήτημα.
Ο αναφέρων βουλευτής
Ιλχάν Αχμέτ
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;