Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης
Ένα από τα θέματα που απασχολεί τον χώρο της δημόσιας διπλωματίας, αφορά και στο θεσμικό πλαίσιο που πρέπει να τηρείται πριν την υλοποίηση διεθνών δράσεων και συνεργασιών των Δήμων και των Περιφερειών (όπως οι αδελφοποιήσεις ή πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις) καθώς στην πράξη διαχρονικά έχουν συζητηθεί περιπτώσειςΔημάρχων οι οποίοι είτε όντως αγνοούσαν είτε,μπροστά στην ευκαιρία επικοινωνιακής προβολής (φωτογραφήσεις, ταξίδια στο εξωτερικό,κλπ),“ξεχνούσαν”το θεσμικό πλαίσιοπερί προηγούμενης έγκρισης Διυπουργικής Επιτροπής.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις διατάξεις των αρ.219-220 του Κώδικα Δήμων (ν.3463/2006) και τις όμοιες των αρ.96, 101, 202 και 203 του Καλλικράτη (ν.3852/2010), οι Δήμοι και οι Περιφέρειες αντιστοίχως συνεργάζονται με ΟΤΑ, καθώς και με λοιπούς Φορείς της αλλοδαπής, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, για τη συμμετοχή τους σε ευρωπαϊκά και διεθνή Δίκτυα Πόλεων και Περιφερειών, αδελφοποιήσεις πόλεων (μόνον οι Δήμοι), σε ευρωπαϊκά και διεθνή Προγράμματα,πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Συμβουλίου της Ευρώπης, καθώς και σε πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις και συμφωνίες για την αντιμετώπιση θεμάτων κοινού ενδιαφέροντος. Επίσης, σύμφωνα με τα αρ.108-114 του ν.4483/2017, οι ΟΤΑ της Χώρας μας συμμετέχουν σε Ευρωπαϊκούς Ομίλους Εδαφικής Συνεργασίας για την προαγωγή της εδαφικής συνεργασίας και συνοχής.
Το Υπουργείο Εσωτερικών υπογραμμίζει ότι για τη συμβατότητα όλων των ανωτέρω δράσεων των Δήμων και των Περιφερειών με τις εθνικές πολιτικές, την εθνική και κοινοτική νομοθεσία, σε σχέση με το εύρος των αρμοδιοτήτων τους και με την επιφύλαξη των διεθνών υποχρεώσεων της Χώρας απαιτείται η προηγούμενη σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας Διυπουργικής Επιτροπής της παρ.2β του αρ.4 του ν.3345/2005 ως ισχύει, που λειτουργεί στο Υπουργείο Εσωτερικών και στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι του Υπουργείου Εσωτερικών, του Υπουργείου Εξωτερικών, του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων (μόνο στην περίπτωση συζήτησης θεμάτων των ΕΟΕΣ) και των Ενώσεων των ΟΤΑ (ΚΕΔΕ, ΕΝΠΕ).
Η διαδικασία υποβολής των αιτημάτων των Δήμων και Περιφερειών προς την αρμόδια Επιτροπή του Υπουργείου Εσωτερικών για τη χορήγησητης σχετικής σύμφωνης γνώμης, οφείλει να πληροί μία σειρά προΰποθέσεων και ειδικότερα, στην περίπτωση των αδελφοποιήσεων πόλεων, θα πρέπει να υπογραμμιστεί ότι οι αδελφοποιήσεις δεν αποτελούν την απαρχή μιας συνεργασίας μεταξύ δύο ΟΤΑ, αλλά την απόληξη μακροχρόνιων ανταλλαγών και κοινών πρωτοβουλιών.
ΕΠΙΣΤΟΛΗ_ΠΡΟΕΔΡΟΥ_ΔΙΥΠΟΥΡΓΙΚΗ_signed
Στην περίπτωση της Θράκης, βεβαίως, τα ζητήματα είναι πολύ πιο σύνθετα και απαιτείται και η έγκριση αλλά κι επίβλεψη αναλόγων διαδικασιών από την αρμόδια Διεύθυνση Πολιτικών Υποθέσεων του ΥΠΕΞ που είναι επιφορτισμένο με την τήρηση της Συνθήκης της Λωζάννης την οποία παραβιάζει διαρκώς η Τουρκία , κάτι που φαίνεται και από την αυθαίρετη δράση της εδώ (παρα)διπλωματικής και (παρα)κρατικής αντιπροσωπείας της στην Κομοτηνή.
Εξετάζοντας την αδελφοποίηση των Δήμων Αρριανών και Οσμάνγκαζί, βλέπουμε ότι αυτή πραγματοποιήθηκε από τον τέως δήμαρχο Αριανών Ιμπραήμ Σερίφ κατά την επίσκεψη που πραγματοποίησε στις 2-3 Δεκεμβρίου 2011 στον δήμο του Οσμάνγκαζί όπου και συναντήθηκε με τον δήμαρχο Μουσταφά Ντουντάρ και τους συναδέλφους του. Το δήμαρχο Ιμπραήμ Σερίφ στην επίσκεψη αυτή συνόδευσαν ο αντιδήμαρχος Αϊντίν Μπάσογλου, ο αντιπρόεδρος Μεχμέτ Νιζάμ, η σύμβουλος Νικολίτσα Γκαρσόνη, η γραμματέας Βιλντάν Σουλειμάν Τσαβούς, και οι υπάλληλοι της δημαρχίας Ελένη Φωτιάδου και Αθανασία Καρανίκα.
Ο Μουσταφά Ντουντάρ γεννήθηκε το 1965 στην Δροσιά Αρριανών τελείωσε το δημοτικό στην Ελλάδα ενώ το γυμνάσιο και το λύκειο στην Τουρκία. αποφοίτησε από τη νομική σχολή του πανεπιστημίου Κωνσταντινούπολης και εργάστηκε ως ελεύθερος δικηγόρος. Υπήρξε μέλος και τρεις φορές πρόεδρος στο παράρτημα Προύσας του συλλόγου Αλληλεγγύης Τούρκων δυτικής Θράκης. Εξελέγη βουλευτής Προύσας στις γενικές εκλογές που έγιναν στις 3 Νοεμβρίου 2002. εξελέγη για πρώτη φορά δήμαρχος στο Οσμανγκαζι του νομου Προύσας στις 29 Μαρτίου 2009. εξελέγη για δεύτερη φορά δήμαρχος στις τοπικές εκλογές που έγιναν τον Μάρτιο του 2014 και τον Απρίλιο του 2019 ο Μουσταφά Nτουντάρ εξελέγη δήμαρχος για τρίτη φορά. Είναι παντρεμένος πατέρας τριών παιδιών και γνωρίζει αγγλικά και ελληνικά.
Ο Ντουντάρ το τελευταίο διάστημα αναφέρεται στα “συνεχιζόμενα βάσανα της τουρκικής μειονότητας της Δυτ.Θράκης” και υπογραμμίζει στους συνομιλητές του ότι” με τις δράσεις θέλει να συμβάλει ακόμη περισσότερο για την προστασία κάποιων τουρκο-μουσουλμανικών μνημείων στην Δυτική Θράκη, αλλά η Ελλάδα ενοχλείται από αυτό”
Μέχρι σήμερα, δεν έχουμε έναν σαφή απολογισμό για τις “δράσεις αδελφοσύνης” των δύο δήμων, πέρα από τουρκοφεστιβάλ και μαζικά υπαίθρια γεύματα Ιφτάρ στο γήπεδο της Φιλύρας με την συμμετοχή όλου του τοπικού παρακρατικού τουρκόφρονα παραϊερατείου.
Στις φωτογραφίες βλέπουμε δείπνο ιφτάρ που παρατέθηκε σε περίπου 3.500 άτομα στο ποδοσφαιρικό γήπεδο της Φιλύρας με την οργάνωση του δήμου Αρριανών και με την συμβολή του δήμου Οσμάνγκαζί-Προύσας το 2013.
Μία δεκαετία μετά φθάνουμε σ’ένα επικίνδυνο σημείο με την υπόθεση της “ανάπλασης της πλατείας Φιλύρας” και της μετατροπής της σε προσκηνυματικό χώρο του δήθεν μάρτυρα Μουσταφά Τζαμπάζ, να υποκρύπτει όχι μόνον δόλο των παρακρατικών μηχανισμών της γείτονος αλλά και μία προεγγραφή ενδεχόμενης μελλοντικής προβοκάτσιας.
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός, ότι τα υψηλά επιτελικά κλιμάκια της Τουρκίας ξεκίνησαν από το προηγούμενο καλοκαίρι την υψηλού επιπέδου προπαγάνδα σε σχέση με τον Μουσταφά Τσαμπάζ, φιλοξενώντας μάλιστα Έκθεση Φωτογραφιών του στην μετατραπείσα σε τζαμί Αγία Σοφία,Great Mosques of My Country Through the Eyes of Martyr Mustafa Cambaz , που περιλαμβάνει 700 φωτογραφίες, 118 μεγάλων τζαμιών και εκδόθηκε υπο την αιγίδα του Πρωθυπουργού της Τουρκίας, προκήρυξαν διαγωνισμό φωτογραφίας στο όνομά του ενώ πραγματοποιούνται και μνημόσυνα με την κάλυψη του τουρκικού ΥΠΕΞ και των εθνικιστικών θυλάκων του ΚΙΕΦ στην Κομοτηνή και τα Αρριανά.
Για όσους φοβούνται να κάνουν μία ανάγνωση της κατάστασης, να υπενθυμίσουμε ότι κάποια σκηνοθετημένα επεισόδια λειτούργησαν ως αφορμή για τον ξεριζωμό του Ελληνισμού από την Μικρά Ασία, την πρόκληση επεισοδίων στη Ελλάδα με διατάραξη της ειρηνικής συνύπαρξης των σύνοικων στοιχείων της Θράκης και , έναν εξτρεμιστικό δούρειο ίππο του μειονοτικού παραΐερατείου και των μηχανισμών του πολιτικού ισλάμ που αναπτύσσονται στην περιοχή.
Προκαλεί ανησυχία, φόβο και αλγεινή εντύπωση η σιωπή των υπευθύνων, η αδράνεια των τοπικών κρατικών υπηρεσιών, η επιδεικτική αδιαφορία του πολιτικού δυναμικού και τα φοβικά σύνδρομα μιας κοινωνίας που πρέπει ν’αντιδράσει στα ορατά πλέον σχέδια της Άγκυρας σε βάρος της τοπικής κοινωνίας με στόχο την διατάραξη της ειρηνικής συνύπαρξης.
Στην παρούσα φάση, ο κρατικός μηχανισμός οφείλει να παρέμβει άμεσα, ελεγκτικά κι αποτρεπτικά ενώ ξεκάθαρη στάση πρέπει να επιδείξουν Περιφερειάρχης , Βουλευτές και τοπικοί φορείς και βεβαίως να ζητήσουν και εξηγήσεις από τον κ. Ριντβάν Αμέτ, ο οποίος παραμονές των “σιωπηλών εγκαινίων” και της “εν κρυπτώ επιθεώρησης των έργων” από τον Μουσταφά Ντουντάρ τους επισκέφθηκε.
Άραγε για να τους ενημερώσει ή για να τους ρίξει στάχτη στα μάτια;
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;