Διδυμότειχο Μπλουζ…

23 Μαρτίου 201708:11

Οι καταστροφές που προκάλεσαν οι αιμοσταγείς άνδρες του ISIS στα πολιτιστικά μνημεία της Παλμύρας έγιναν παγκόσμιο δημοσιογραφικό γεγονός εγείροντας με τον τρόπο αυτό την παγκόσμια αποτροπή για τους φανατικούς μουσουλμάνους.

Την ίδια ώρα ωστόσο επικρατεί σιωπή και συγκάλυψη για τις συνεχιζόμενες καταστροφές Ορθόδοξων Χριστιανικών Μνημείων που έχουν χαρακτηριστεί ως μνημεία της παγκόσμια πολιτιστικής κληρονομίας από την Τουρκία.Το πρόσφατο παράδειγμα της Αγιάς Σοφιάς στην Κωνσταντινούπολη όπου από μουσείο μετατράπηκε σε τζαμί είναι ενδεικτικό.

Ωστόσο δεν είναι το μόνο. Όπως αναφέρουν σε ερώτησή τους προς το υπουργείο Εξωτερικών οι βουλευτές της ΝΔ Μάξιμος Χαρακόπουλος και Γιώργος Κασαπίδης, ο ναός 800 ετών της Αγίας Σοφίας στην Τραπεζούντα έχει υποστεί ανεπανόρθωτες ζημιές από αυθαίρετες παρεμβάσεις των τουρκικών αρχών που επιχειρούν τα τελευταία τρία χρόνια να την αναστηλώσουν και να την μετατρέψουν σε τζαμί.

Επιπροσθέτως, Χριστιανικές εκκλησίες, ελληνικά μνημεία, αρχοντικά και έργα τέχνης καταστρέφονται ή βεβηλώνονται στην Τουρκία για τις ανάγκες των τουρκικών σίριαλ και σε ορισμένες περιπτώσεις για τις ανάγκες των σεναρίων οι τούρκοι παραγωγοί δεν διστάζουν να βάζουν και φωτιά στις εκκλησίες. Τα τελευταία χρόνια στα γυρίσματα στην Καππαδοκία έχουν καταστραφεί χριστιανικά μνημεία, επειδή έτσι ήθελε ο σεναριαγράφος των τουρκικών σειρών. Οι τούρκοι δεν διστάζουν να βεβηλώσουν τόπους ιστορικής σημασίας. Και είναι τόσο μεγάλο το μένος τους για τα χριστιανικά μνημεία που ακόμα και σκεπτόμενοι τούρκοι διαμαρτυρήθηκαν.

Εκπρόσωποι πολιτιστικών οργανισμών της περιοχής της Καππαδοκίας ζήτησαν ήδη παρέμβαση του εισαγγελέα.Τελευταίο θύμα της τουρκικής τηλεοπτικής κουλτούρας (που δεν ενόχλησε καθόλου το τουρκικό υπουργείο Πολιτισμού) είναι η εκκλησίας της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στη Νεάπολη (Νεβσεχίρ) στην Καππαδοκία.

Σήμερα , οι Έλληνες οι εκ του Πόντου καταγόμενοι, όταν πηγαίνουν για προσκύνημα αστην Τουρκία αναρωτιούνται μάταια που θα ρίξουν ένα δάκρυ θλίψης: στον Άγιο Ιωάννη τον Βαζελώνα ή στον άγιο Γεώργιο τον Περιστερεώτα; Ή μήπως στους καταπληκτικούς ναούς των κρυπτοχριστιανών στην Ίμερα, την Κρώμνη, στο Σταυρίν; Ή μήπως στον ναό της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος στην Τσίτη των Σουρμένων, ένα καταπληκτικό αρχιτεκτονικό μνημείο που βρίσκεται στο έλεος του χρόνου; Ή στα ερείπια ή στα εναπομείναντα κτίρια των περίφημων ελληνικών σχολείων του Πόντου, του Φροντιστηρίου της Τραπεζούντος, του Γυμνασίου της Σαμψούντος, του Ημιγυμνασίου της Κερασούντος, της Αστικής Σχολής Σουρμένων, του Φροντιστηρίου της Αργυροπόλεως, της Αστικής Σχολής της Σάντας;

Τα πολυάριθμα ελληνικά μνημεία – αρχαία (π. χ. Έφεσος, Πέργαμος) και βυζαντινά – που υπάρχουν στον σημερινό χώρο της Τουρκίας και οι συστηματικές προσπάθειες τις οποίες καταβάλλουν διαχρονικά οι κυβερνήσεις της για να οικειοποιηθούν την κληρονομιά αυτή, εγείρουν ένα τεράστιο και πολυεπίπεδο ζήτημα για τον σύγχρονο ευρωπαϊκό πολιτισμό – γιατί ο ελληνικός πολιτισμός αποτελεί ένα από τους βασικότερους πυλώνες του ευρωπαϊκού πολιτισμού – ένα  ζήτημα που ξεκινά από την ηθική και φτάνει στο διεθνές δίκαιο.

Στην Κύπρο, εκκλησίες που μετατράπηκαν σε νεκροτομεία, όπως η μεσαιωνική εκκλησία του Σωτήρος Χριστού στο χωριό Χρυσηλιού της Μόρφου, σε ορνιθώνες, σιταποθήκες, τζαμιά και στρατόπεδα, Μοναστήρια σε ξενοδοχεία, όπως το Μοναστήρι της Αγίας Αναστασίας στη Λάπηθο της Κερύνειας, είναι το αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης εκούσιας καταστροφής κάθε χριστιανικού στοιχείου στα κατεχόμενα, με κύριο υπαίτιο την Τουρκία, η οποία 43 χρόνια μετά την εισβολή της στην Κύπρο επιθυμεί να καταστεί πλήρες μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης την ίδια στιγμή, που με οργανωμένες επιχειρήσεις στα κατεχόμενα κατακερματίζει την ευρωπαϊκή αλλά και τη διεθνή πολιτιστική κληρονομιά μαζί και τις αρχές και τις αξίες πάνω στις οποίες θεμελιώθηκε η ενωμένη Ευρώπη.

Στη Μικρά Ασία γεννήθηκε η Ποίηση, η Ιστορία, η Γεωγραφία, η Φιλοσοφία. Η Ανατολή  δεν αποτελεί μονάχα το λίκνο του πολιτισμού, αλλά και το λίκνο του χριστιανισμού, το λίκνο της Ορθόδοξης Θρησκείας και Πίστης μας, γιατί εδώ το πενήντα μετά Χριστόν ιδρύθηκε στη Σμύρνη ο πρώτος χριστιανικός ναός. Στη Μικρά Ασία βρίσκονται οι επτά εκκλησίες της Αποκάλυψης του Ιωάννου. Σμύρνη, Έφεσος, Πέργαμος, Θυάτειρα, Σάρδεις, Φιλαδέλφεια και Λαοδίκεια.Από τη Μικρά Ασία κατάγονται οι περισσότεροι Άγιοι, Μάρτυρες, Πατέρες και Πατριάρχες της Εκκλησίας μας. Εδώ έγιναν σχεδόν όλες οι Οικουμενικές Σύνοδοι της Εκκλησίας μας. Ο Βασίλειος ο Μέγας, Ο Άγιος Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος. Τα δύο τρίτα από το σύνολο  του συναξαρίου της εκκλησίας μας από εδώ έλκουν την καταγωγή τους.

Και το πρώτο θαύμα του Αρχαγγέλου Ταξιάρχη Μιχαήλ τοποθετείται στους Αρχαίους Κολασσαείς.

Και ας μην παραβλέπουμε το πασιφανές γεγονός, ότι την ίδια «συνταγή» εφαρμόζει και στους νεότερους χρόνους η Τουρκία υποστηρίζοντας πρακτικές εθνοκάθαρσης και πολιτισμικής αποταυτοποίησης στα γειτονικά μας Βαλκάνια.

Το πρόβλημα αυτό όπως εμφανίζεται στις μέρες μας έχει άμεση σχέση με το ιστορικό και πολιτικό πλαίσιο και τον τρόπο επίλυσης του ανατολικού ζητήματος. Είναι απότοκο και παράπλευρη, ωστόσο σημαντικότατη, απώλεια  της Μικρασιατικής Καταστροφής και της «νέας τάξης πραγμάτων» του 1922. Αποτελεί μία ακόμα εκκρεμότητα της ανώμαλης επίλυσης του εθνικού προβλήματος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Η διάλυση της πολυφυλετικής, πολυεθνικής και φεουδαρχικής αυτοκρατορίας δεν δημιούργησε, ως όφειλε, σύγχρονα εθνικά κράτη με βάση τα δικαιώματα των υπόδουλων γηγενών εθνών, αλλά ένα ενιαίο κράτος, στο οποίο η κυρίαρχη ομάδα των Τούρκων μιλιταριστών και γραφειοκρατών, κατέβαλλε προσπάθειες βίαιης ομογενοποίησης των κατοίκων του.

Τα παραπάνω θα μπορούσαν να είναι η απάντηση στην ανακοίνωση του ΥΠ.ΕΞ. της Τουρκίας με αφορμή την πυρκαγιά στο Τέμενος Βαγιαζήτ στο Διδυμότειχο Η ΟΠΟΙΑ ΠΡΟΚΛΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΥΧΑΙΑ ΑΙΤΙΑ Ή ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΛΙΓΩΡΙΑ ΤΩΝ ΑΡΜΟΔΙΩΝ αλλά κι ένας οδηγός αντίδρασης όλων των μικρών και μεγάλων επωνύμων που αντιδρούν με φοβικά σύνδρομα και συντεχνιακή ή τοπικιστική συλλογιστική αδυνατούν να αντιδράσουν στην καθημερινή πολιτική χαμηλής και μέτριας προκλητικότητας εξωχώριων (εξω)θεσμικών κέντρων.

Εάν η Τουρκία δεν έχει ακόμα κατανοήσει ή δεν καταβάλλει προσπάθειες για να σεβαστεί τις δεσμεύσεις της για την προστασία των μνημείων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, αυτό σημαίνει ότι η χώρα αυτή δεν έχει φτάσει ακόμα στον 21ο αιώνα.

Κι ας μην τολμήσει, ειδικά η Τουρκία και οι εκπρόσωποί της να θέσουν «ζητήματα» θρησκευτικής ελευθερίας στην Ελλάδα και ειδικά στην Ελληνική Θράκη, όταν είναι γνωστό σε όλους ότι στη Θράκη της ισονομίας και του σεβασμού των πολιτών, όπου η δημοκρατία λειτουργεί υποδειγματικά, λειτουργούν απρόσκοπτα πάνω από 320 μουσουλμανικά τεμένη ενώ κυκλοφορούν χωρίς συνέπειες και κυρώσεις όσοι καταπατούν τους νόμους της Ελληνικής Πολιτείας.

Τέλος ας αναλογισθούν τις ευθύνες τους ΟΛΟΙ όσοι κάνουν αυτό το τραγούδι ακόμη επίκαιρο!

Αρθρογράφος