Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης
Παρακολουθώντας την ελληνική κρίση χρέους από το 2010 και την εν δυνάμει επιμόλυνση της Ευρωζώνης, εξαρχής υπήρχε η υποψία του ανθρώπου με πολιτική και όχι οικονομική σκέψη ότι το πρόγραμμα της τρόικας αποσκοπεί στην υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου των Ελλήνων και του «Ευρωπαϊκού Νότου» ως δομικό στοιχείο της συνταγής και όχι ως μεταβατικό στάδιο που θα οδηγήσει στην ανάκαμψη. Σε αυτόν τον προβληματισμό να προσθέσουμε και τις ευρύτερες, αν και συχνά αθέατες, γεωπολιτικές και γεωοικονομικές ανακατάξεις στην περιοχή που άπτονται άμεσα του εθνικού μας συμφέροντος.
Στην υποψία προστίθεται και η ανησυχία που προκύπτει από την βεβαιότητα αδυναμίας της ελληνικής ηγεσίας να αντιμετωπίσει με συγκροτημένο και λελογισμένο σχέδιο την παρούσα κρίση και να δημιουργήσει τις συνθήκες που θα δημιουργούσαν τη «Νέα Ελλάδα».
Η ελεγχόμενη χρεωκοπία οδήγησε στην εφαρμογή ενός οικονομικού προγράμματος που από το 2010 προκάλεσε την κοινωνική αστάθεια αρχικά και την πολιτική αστάθεια ως αναπόφευκτο αποτέλεσμα στη συνέχεια και έτσι ακούγεται οξύμωρο αλλά και ουτοπικό να περιμένουμε από τη συνέχιση της εφαρμογής του ίδιου προγράμματος να προκύψει κοινωνική και ως εκ τούτου και πολιτική σταθερότητα. Κάτι ανάλογο διαπιστώσαμε και στις υπόλοιπες χώρες που εφαρμόζονται «μνημόνια».
Εάν παρακολουθήσουμε τους συνημμένους πίνακες με τις προβλέψεις των Ε.Ε.-ΔΝΤ για την εξέλιξη της ανάπτυξης, της ανεργίας, του δημόσιου ελλείμματος και του χρέους την περίοδο 2009-2014, όπως αυτές καταγράφονται στα προγράμματα προσαρμογής των 4 χωρών (Ελλάδα, Ιρλανδία, Πορτογαλία, Ισπανία), που καταρτίστηκαν αρχικά ως βασική προϋπόθεση για τη χορήγηση βοήθειας στις 4 αυτές χώρες, και τις συγκρίνουμε με τις τελευταίες διαθέσιμες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (2013), μπορούμε να διαπιστώσουμε την ύπαρξη και την έκταση των μεταξύ τους αποκλίσεων.
Επίσης καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι σε Ελλάδα και Πορτογαλία τα προγράμματα καταφανώς απέτυχαν, εκτροχιάζοντας τις οικονομίες τους, στην Ισπανία για το ολιγόχρονο της άσκησης του προγράμματος δεν μπορεί κανείς να μιλήσει για επιτυχία στις προβλέψεις-στόχους ανάπτυξης και ανεργίας, ενώ δημοσιονομικά μπορεί να μιλήσει για αποτυχία, και μόνο στην περίπτωση της Ιρλανδίας οι αποκλίσεις είναι σχετικά μικρές.
Στο 2015 διαπιστώνουμε ότι σε αύξηση βρίσκεται ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες κοινωνικής και πολιτικής αστάθειας, όμως, είναι και η ανεργία. Και από την πρόβλεψη για τα ποσοστά ανεργίας στην Ελλάδα το 2015, η χώρα αναμένεται να βρεθεί στη χειρότερη θέση μεταξύ των αναπτυγμένων κρατών του κόσμου και στην 24η μεταξύ των 203 κρατών για τα οποία υπάρχουν σχετικά στοιχεία. Το ίδιο ισχύει και για τον αρνητικό πληθωρισμό, ο οποίος μπορεί να έχει τόσο μεγάλες συνέπειες όσο και υπερβολικός πληθωρισμός. Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία η Ελλάδα σε αυτόν τον τομέα κατακτά σήμερα την τρίτη χειρότερη θέση στον κόσμο, την οποία αναμένεται να διατηρήσει και στο 2015.
Χρησιμοποιώντας τα παραπάνω ως υπόθεση εργασίας περιμένουμε εκείνα τα βήματα που θα πρέπει να κάνει η διαφαινόμενη πρώτη πολιτική δύναμη της Χώρας που καλείται να διαδεχθεί τους ανεπαρκείς διαχειριστές της απελθούσης κυβέρνησης. Ως εκ τούτου φυσικό είναι να διατυπώνονται –εκ του προχείρου- τα ακόλουθα ερωτήματα:
(πηγή: Via Diplomacy)
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;