Από την ΕΡΤ στο TRT

19 Απριλίου 202108:16

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Από την Σιωπή των Ταγών μέχρι την Διπλωματία του Καβγά μας χωρίζει ακριβώς ένας μήνας και μετά την ποδοσφαιρική αντιμετώπιση της παρουσίας του Έλληνα ΥΠΕΞ στην Τουρκία , η Ελληνική Διπλωματία θα πρέπει να στραφεί προς ένα συνολικό στρατηγικό σχέδιο διεκδίκησης, διαπραγμάτευσης και lobbying και κυρίως να υιοθετήσει μία κινητικότητα με νέες ιδέες, με προβολή λύσεων και προληπτική δράση.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο, ότι ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και Γενικός Διευθυντής της Τουρκικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης (TRT) Πρόεδρος της Ραδιοτηλεοπτικής Ένωσης Ασίας-Ειρηνικού (ABU) , Ιμπραχίμ Ερέν, πριν από μερικές ώρες προανήγγειλε την προβολή ταινίας για τον Σαδήκ Αχμέτ με περιεχόμενο που θα προωθεί το μήνυμα της “τουρκικής μειονότητας στην Δυτική Θράκη” και θα προβάλλει τις “καταπιεστικές πολιτικές της Ελλάδας”.


Το σχετικό τρέιλερ της ταινίας προβλήθηκε αρχικά στο TRT και ακολούθησε μία μαζική του προώθηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με ταυτόχρονη αναμετάδοση από τα μειονοτικά μέσα ενημέρωσης στην Θράκη και από τους λογαριασμούς στελεχών της μειονότητας.

Προσπερνάει κανείς το ερώτημα για το αν οι Ελληνικές Υπηρεσίες γνώριζαν την εξέλιξη αυτή και εστιάζουμε την ανάλυσή μας στην συστηματική προώθηση του γραφικού ιδεολογήματος της «Γαλάζιας Πατρίδας» και την επαναφορά του θέματος της αναθεώρησης της συνθήκης της Λωζάννης ως προανάκρουσμα κινήσεων της Τουρκίας, που πάντα σχεδόν φροντίζει να έχει προετοιμάσει το έδαφος για να βρει (εάν δεν έχει ήδη) τους πρόθυμους υποστηρικτές της προετοιμασμένους και να  φέρνει την Αθήνα σε δύσκολη θέση με την τουρκική προπαγάνδα να διασπείρει παραπλανητικά μυθεύματα.

Οι τουρκικοί μηχανισμοί πολιτικής προπαγάνδας έχουν επενδύσει πολλά στην λεγόμενη “πολιτιστική διπλωματία” μέσω παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών, τηλεοπτικών σειρών και τηλεπαιχνιδιών που τυγχάνουν διεθνούς προβολής που απώτερο στόχο έχουν την διαστρέβλωση ιστορικών γεγονότων με σκοπό να προωθήσουν τις μακροχρόνιες στοχεύσεις της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής καλλιεργώντας την τουρκική συνείδηση όχι μόνον στα σχεδόν 80 εκατομμύρια του τουρκικού πληθυσμού, αλλά και σε άλλες χώρες όπου διαβιούν τουρκόφωνοι πληθυσμοί, καθώς και στα κράτη της Μέσης Ανατολής και των Βαλκανίων και γίνονται δέκτες των συγκεκριμένων προγραμμάτων.

Ο γράφων δεν είναι σίγουρος εάν έχουν αναλυθεί επαρκώς από την Ελληνική Διπλωματία και τις αρμόδιες υπηρεσίες τα δημιουργήματα της υποκινούμενης κρατικά τηλεοπτικής και κινηματογραφικής υποκολτούρας ως προς τον βαθμό που αλλοιώνουν την ιστορική αλήθεια σε ζητήματα που άπτονται των ελληνοτουρκικών σχέσεων με χαρακτηριστικά εκτός του Survivor τα παραδείγματα των : Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς / Muhteşem Yüzyıl, “Kursun Yarasi” , “Kirik Kanatlar”, “Payitaht Abdulhamid”, “Fetih 1453” , “The Water Diviner”, The Ottoman Lieutenant.

Σε όσους δεν το γνωρίζουν ας υπενθυμίσουμε ότι η Τουρκία διαθέτει προσβάσεις και στην Ένωση Ξένων Ανταποκριτών του Χόλιγουντ ώστε να προτείνει μελλοντικά τουρκικές ταινίες στις υποψηφιότητες για Όσκαρ, ενώ προωθεί συστηματικά την κινηματογραφική βιομηχανία, βάσει θέσπισης νόμου με την οποία το κράτος καλύπτει το 25% του συνολικού κόστους παραγωγής όλων των εγχωρίως γυρισμένων ταινιών.

Την ίδια στιγμή η κρατική ΕΡΤ μας στέλνει τον κ. Πιέρρο Τζανετάκο για να υποστηρίξει το αφήγημα του TRT και του υιού του Χαλήτ Ερέν για τους “Τούρκους των Βαλκανίων” με την συναίνεση και την σιωπή των Ταγών της Θράκης.

Αντί επιλόγου θα θυμίσουμε στον κ. Λεβέντ Σαδίκ, ότι είναι στο χέρι του να επιλέξει το ρόλο που θέλει να διαδραματίσει στην Ελληνική Θράκη συμβάλλοντας στην ανάπτυξη και την ευημερία της περιοχής και των συμπολιτών του.

Υ.Γ. Στο προβαλλόμενο τρέιλερ φαίνεται ότι έχουν προσεχθεί όλες εκείνες οι λεπτομέρειες που δημιουργούν αρνητική εικόνα για τις Αρχές της Χώρας (δικαστική, εκτελεστική εξουσία) ενώ υπερπροβάλλεται το κοινωνικό πρόσωπο της επαγγελματικής ιδιότητας του τεθνεώτος .

Αρθρογράφος