Το αναπηρικό κίνημα της ΠΑΜΘ για τα διόδια – ΝΑ ΜΗΝ ΑΝΑΓΚΑΖΟΝΤΑΙ ΤΑ ΑΜΕΑ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΣ ΔΡΟΜΟΥΣ!

9 Ιουνίου 201711:40

Πρόσφατα ο υπουργός ανέφερε την εφαρμογή του ενιαίου αναλογικού ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων σε όλους τους αυτοκινητόδρομους μέχρι το τέλος του 2018 καθώς και την καθιέρωση ειδικής τιμολογιακής πολιτικής σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες.

Όπως αναφέρει ο κ. Τρύφωνας Καρούντζος, Πρόεδρος του Σωματείου ΑΜΕΑ Ροδόπης, τα άτομα με αναπηρία ζητούν ΑΜΕΣΑ διάταξη νόμου με την οποία να επιτρέπεται επιτέλους η ελεύθερη διέλευση των αναπηρικών αυτοκινήτων από τα διόδια, η οποία να ισχύει για όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας, ώστε να μην χρειαστεί τα άτομα με αναπηρία να περιμένουν μέχρι το 2018.

Τα άτομα με αναπηρία εξωθούνται στη χρήση ιδιωτικών αυτοκινήτων για τις μετακινήσεις τους λόγω της απουσίας προσβάσιμων μεταφορικών συστημάτων στην πλειοψηφία των ελληνικών πόλεων. Οι δε οικείοι τους συχνότατα εκτελούν χρέη οδηγού/μεταφορέα, μεταφέροντας αυτούς σε διάφορες δομές όπου τους αφήνουν (π.χ. για θεραπείες, εκπαίδευση, απασχόληση, δημιουργική απασχόληση κ.λπ.) για να επανέλθουν μετά το πέρας αυτών και να τους οδηγήσουν πίσω στην κατοικία τους.

Να τονίσουμε ότι από την Περιφερειακή Ομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης εστάλη η παρακάτω επιστολή προς τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη (με παράλληλη κοινοποίηση και στους βουλευτές της περιφέρειας ΑΜΘ):

Κύριε Υπουργέ,

Η Περιφερειακή Ομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία ΑΜΘ, που ιδρύθηκε το 2014 με έδρα την Κομοτηνή είναι το δευτεροβάθμιο όργανο της εκπροσώπησης των ΑμεΑ και μέλος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία και έχει ως σκοπό της, μεταξύ άλλων, σύμφωνα με τις καταστατικές διατάξεις της, την οργάνωση, την ενημέρωση και την συσπείρωση των φορέων εκπροσώπησης των Ατόμων με Αναπηρία, χρόνιων πασχόντων και των οικογενειών τους που δραστηριοποιούνται στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας Θράκης, επιθυμεί με την παρούσα επιστολή της, να θέσει υπόψη σας για ακόμη μία φορά, το πάγιο αίτημα του αναπηρικού κινήματος, σχετικά με την ελεύθερη διέλευση των αναπηρικών αυτοκινήτων από τα διόδια όλων των αυτοκινητόδρομων της χώρας.

Ως γνωστόν, τα άτομα με αναπηρία αναγκάζονται να χρησιμοποιούν σχεδόν αποκλειστικά ιδιωτικά αυτοκίνητα για τις μετακινήσεις τους, λόγω της απουσίας προσβάσιμων μεταφορικών συστημάτων στην πλειοψηφία των ελληνικών πόλεων, κατά παράβαση των άρθρων 8,18,19 και 20 της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ΑμεΑ, που η χώρα μας κύρωσε με τον νόμο 4074/2012.

Λόγω των συχνών μετακινήσεων και επισκέψεων των ατόμων με αναπηρία και χρονίων πασχόντων της ΑΜΘ σε μεγάλα αστικά κέντρα οπού διαθέτουν κέντρα αποκατάστασης, θεραπειών και διαγνώσεων τα οποία βρίσκονται σε Αθήνα, Πάτρα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα κτλ, αναγκάζονται να διανύουν μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις και να συναντούν αμέτρητους σταθμούς διοδίων , μιάς και έτυχε να διαμένουν γεωγραφικά στο βορειανατολικότερο άκρο της χώρας.

Βασικός οδικός άξονας που εξυπηρετεί τις μετακινήσεις των ΑμεΑ της περιφέρειας ΑΜΘ είναι η Εγνατία Οδός οπου προσφάτως δημοσιοποιήθηκε ΚΥΑ ορίζοντας την υλοποίηση 38 νέων σταθμών διοδίων, 20 πλευρικών και 18 μετωπικών, πλέον των υπαρχουσών.

Η Π.ΟΜ.Α.μεΑ ΑΜΘ, ιδιαίτερα σήμερα, στις συνθήκες της οικονομικής κρίσης οπού έχουν μειωθεί στο μέγιστο τα εισοδήματα των ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους, επισημαίνει για μία ακόμη φορά, ότι πρέπει επιτέλους να δοθεί θεσμική λύση στην προβληματική έως και σήμερα εφαρμογή του μέτρου της απαλλαγής διέλευσης των αναπηρικών αυτοκινήτων από τα διόδια της χώρας, και μάλιστα σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας με ενιαίο τρόπο και δίχως εξαιρέσεις (Εγνατία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ιωνία Οδός, Νέα Οδός, Αττική Οδός, Ε65, Γέφυρα Α.Ε, Ολυμπία Οδός, Άκτιο , Αυτοκινητόδρομος Μωρέας, κ.λπ.).

Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε επανειλημμένες δηλώσεις για την ικανοποίηση του πάγιου αυτού αιτήματός μας, το οποίο είναι διαχρονικά αναγνωρισμένο από τον πολιτικό κόσμο και το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, χωρίς όμως μέχρι σήμερα να έχει επιλυθεί, αλλά και χωρίς να έχει απαντηθεί καμία έγγραφη παρέμβασή μας.

Πρόσφατα σε δηλώσεις σας αναφερθήκατε στην εφαρμογή του ενιαίου αναλογικού ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων σε όλους τους αυτοκινητόδρομους μέχρι το τέλος του 2018 καθώς και στην καθιέρωση ειδικής τιμολογιακής πολιτικής σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες.

Δεδομένης – όπως προαναφέρθηκε – της απουσίας προσβάσιμων αστικών μεταφορικών μέσων στην πλειοψηφία των ελληνικών πόλεων, καθώς και τον σχεδόν ολοκληρωτικό αποκλεισμό των πολιτών με αναπηρία από τα ΚΤΕΛ και τα τρένα λόγω απουσίας προσβασιμότητας των υποδομών αυτών, παρά τις απαιτήσεις των Ευρωπαϊκών Κανονισμών ΕΚ 181/2011 και 1371/2007 αντίστοιχα, οι πολίτες με αναπηρία αναγκάζονται να μετακινούνται στη συντριπτική τους πλειοψηφία με ιδιωτικά αυτοκίνητα, οι δε οικείοι τους συχνότατα εκτελούν χρέη οδηγού/μεταφορέα, μεταφέροντας αυτούς σε διάφορες δομές όπου χρειάζεται να μεταβούν (π.χ. νοσοκομεία, θεραπευτήρια, εργασία, χώρους ψυχαγωγίας/ άθλησης, εκπαίδευσης, δημιουργικής απασχόλησης κ.λπ.), αλλά και να επιστρέψουν στην κατοικία τους. Στις περιπτώσεις αυτές αν και το αναπηρικό αυτοκίνητο κυκλοφορεί προς εξυπηρέτηση του ατόμου με αναπηρία, το άτομο μπορεί να μην βρίσκεται εντός αυτού.

Ως εκ τούτου, θεωρούμε επιτακτική την ανάγκη να προβείτε στις απαιτούμενες ενέργειες ΑΜΕΣΑ και με διάταξη νόμου να επιτρέπεται επιτέλους η ελεύθερη διέλευση των αναπηρικών αυτοκινήτων από τα διόδια, η οποία να ισχύει για όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας, καθώς και η θέσπιση ενιαίας ηλεκτρονικής κάρτας διέλευσης διοδίων από δημόσιες αρχές για τη χρήση του ανωτέρω μέτρου και να μην χρειαστεί τα άτομα με αναπηρία να περιμένουν μέχρι το 2018.

Αυτό κρίνεται απαραίτητο, λόγω του ότι θα συμπληρώσει τα κενά του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, τα οποία επικαλείται κατά καιρούς η πλειονότητα των ιδιωτικών εταιρειών εκμετάλλευσης των σταθμών διοδίων των αυτοκινητοδρόμων για τη μη εφαρμογή της απαλλαγής των κατόχων αναπηρικών αυτοκινήτων από τα τέλη διέλευσης διοδίων.

Κύριε Υπουργέ,

Αναμένουμε τον άμεσο ορισμό συνάντησης με την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία, όπου μέσω των εκπροσώπων μας θα μας δοθεί η ευκαιρία να παραθέσουμε πιο αναλυτικά τις απόψεις μας στο εν’ λόγω ζήτημα, για την επίτευξη της καλύτερης δυνατής λύσης.

Αρθρογράφος