Έως το τέλος της πρώτης τάξης τα περισσότερα παιδιά έχουν αποκτήσει τις ακόλουθες δεξιότητες στον τομέα της γραφής, της ανάγνωσης και της επικοινωνίας και από αυτά αναμένονται τα παρακάτω:
Ακουστική ικανότητα
- Να επιδεικνύουν κατανόηση του προφορικού λόγου μέσω της ανάκτησης πληροφοριών και ανταπόκρισης στις οδηγίες.
- Να ακολουθούν 2-3 οδηγίες στη σειρά.
Δεξιότητες λόγου
- Να απαντούν σε πιο περίπλοκες ερωτήσεις που επιδέχονται ‘ναι/όχι’
- Να παράγουν όλους τους Ελληνικούς ήχους με κατανοητή ομιλία.
- Να λένε και να επαναλαμβάνουν ιστορίες και γεγονότα με μια λογική σειρά.
- Να εκφράζουν ιδέες με μια ποικιλία ολοκληρωμένων προτάσεων.
- Να χρησιμοποιούν σωστά τα περισσότερα μέρη του λόγου (γραμματική).
- Να θέτουν τις ερωτήσεις και να απαντούν στις ερωτήσεις ‘Ποιος; Τι; Πού; Γιατί; Πότε;’ σε μικρές οργανωμένες προτάσεις.
- Να παραμένουν στο θέμα και να εξετάζουν διάφορες πτυχές του θέματος.
- Να δίνουν οδηγίες.
- Να ξεκινούν συζητήσεις.
Αναγνωστική ικανότητα
- Να δημιουργούν λέξεις με ομοιοκαταληξίες
- Να αναγνωρίζουν όλους τους ήχους σε μικρές λέξεις
- Να συνδυάζουν ξεχωριστούς ήχους για να δημιουργούν λέξεις
- Να κάνουν στο μυαλό τους την αντιστοιχία ανάμεσα στις προφορικές λέξεις και τις τυπωμένες λέξεις
- Να εφαρμόζουν τις γνώσεις που έχουν σχετικά με το πώς είναι οργανωμένος ο έντυπος λόγος και πως γίνεται η ανάγνωσή του (π.χ. να διαβάζουν από τα αριστερά στα δεξιά και από πάνω προς τα κάτω)
- Να αναγνωρίζουν γράμματα, λέξεις και προτάσεις
- Να διαβάζουν τις λέξεις δυνατά
- Να έχουν ένα λεξιλόγιο 100 κοινών λέξεων
- Να αποδεικνύουν την κατανόηση του υλικού που διάβασαν
Ικανότητα γραφής
- Να εκφράζουν ιδέες μέσω της γραφής
- Να γράφουν καθαρά
- Να μην κάνουν ορθογραφικά λάθη σε λέξεις που χρησιμοποιούν συχνά
- Να ξεκινούν κάθε πρόταση με κεφαλαία γράμματα και να χρησιμοποιούν τα σημεία στίξης
- Να γράφουν μια ποικιλία σύντομων συνθέσεων (π.χ. ιστορίες, ημερολόγιο)
Γράφει: Τσουκαλά Μαρινέλλα, Μ.Α., CCC-SLP, Παθολόγος Λόγου – Φωνής – Ομιλίας