Η ομάδα Μέσου Κοινωνικής Δικτύωσης με τίτλο: “Γονείς που διεκδικούμε δημόσια παράλληλη στήριξη” έχει στείλει, μέχρι στιγμής, τρεις επιστολές, εκφράζοντας την αγωνία και την ανησυχία μας, ως γονείς-μέλη, για τις ζωές των παιδιών μας. Μέχρι στιγμής, αντί απάντησης, έχουμε εισπράξει σιωπή και αδιαφορία. Εμείς, απ’ την πλευρά μας, θα συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε, με στόχο να καλυτερεύσει η ζωή των διαφορετικών παιδιών μας (παιδιών ΑμεΑ) στο σχολικό και κοινωνικό πλαίσιο, ελπίζοντας κάποια στιγμή να επιδείξουν εμπράκτως το ενδιαφέρον τους όλοι οι υπεύθυνοι.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής!
Καλαμάτα, 21 Ιανουαρίου 2018
ΠΡΟΣ:
ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ,
ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ,
ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΓΕΙΑΣ
ΑΦΟΡΑ: “ΕΚΚΛΗΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΠΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΣΤΗΝ Α’ΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ Β’ΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΜΕΙΖΟΝΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ”
Αξιότιμε Κε Πρωθυπουργέ,
Αξιότιμοι κοι Υπουργοί,
Τέσσερις μήνες πέρασαν από την έναρξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς και οι γονείς και τα παιδιά που δικαιούνται παράλληλη στήριξη, ακόμη περιμένουν τον δάσκαλο ή το νοσηλευτή της παράλληλης στήριξης, βάσει των ιατρικών γνωματεύσεων τους. Ακόμα και όταν έρθουν, αν έρθουν, μετά από τόσους χαμένους σχολικούς μήνες, θα είναι για ελάχιστες ώρες και όχι για όλο το σχολικό ωράριο.
Αυτή τη φορά, δεν σας ρωτάνε οι γονείς, αλλά τα ίδια τα παιδιά και σε αυτά καλείστε να δώσετε απαντήσεις. Γιατί τα δικαιώματά τους για μάθηση και ισότιμη μεταχείριση καταστρατηγούνται, απ’ τον ανεπαρκή τρόπο με τον οποίο ασκείται στη χώρα μας η κοινωνική πολιτική και λειτουργεί το κράτος πρόνοιας, όπου τα αφορά. Σας καλούμε για τους λόγους αυτούς, να απαντήσετε σχετικά:
- Στον Αλέξανδρο Βλάμη, μαθητή της τρίτης δημοτικού, απ’ τη Γλυφάδα, στον οποίο δάσκαλος της παράλληλης έφτασε μια εβδομάδα πριν κλείσουν τα σχολεία για τις διακοπές των Χριστουγέννων. Από τη Δευτέρα, 08-01-2018, ο Αλέξανδρος πηγαίνει στο σχολείο τις 12 ώρες που έχει παράλληλη, ενώ τις υπόλοιπες 18 διδακτικές ώρες παραμένει σπίτι.
- Στον Νικόλα Ζαννιδάκη, μαθητή της πέμπτης δημοτικού, από την Καλαμάτα, στον οποίο η δασκάλα της παράλληλης στήριξης ήρθε στις 10 Σεπτέμβρη για 10 ώρες την εβδομάδα, καθώς το αρμόδιο τοπικό ΚΕΔΔΥ, θεωρεί ότι, αυτό το παιδί ανήκει στο φάσμα του αυτισμού μόνον την Δευτέρα και την Τρίτη, ενώ τις υπόλοιπες ώρες και μέρες της εβδομάδας όχι.
- Στον Ιάσωνα Μιχαήλο, διαβητικό τύπου 1, έξι ετών, από την Νέα Ιωνία, που βρίσκεται στο νηπιαγωγείο, χωρίς σχολικό νοσηλευτή με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
- Στον Ιωάννη Γαιτανα από τα Τρίκαλα, 8 ετών, μαθητή της πρώτης δημοτικού που είναι στο φάσμα του αυτισμού και η οικογένεια του αναγκάζεται να πληρώνει ιδιωτική παράλληλη στήριξη διότι,ενώ το παιδί είναι λειτουργικό και μέχρι στιγμής ανταπεξέρχεται ικανοποιητικά στο μαθησιακό κομμάτι, το ΚΕΔΔΥ είχε γνωμοδοτήσει για αυτόν ειδικό σχολείο.
- Στον Δημήτρη Παπανδρέου από το Γαλάτσι, 11 ετών μαθητή της πέμπτης δημοτικού που είναι στο φάσμα του αυτισμού και έχει μόνο 9 ώρες παράλληλη στήριξη την εβδομάδα από τις 18-9-2017.
- Στον Κωνσταντίνο Πόθα, 11 ετών με ΔΕΠΥ, από τη Χίο που βρίσκεται στο σχολείο χωρίς παράλληλη στήριξη και στο τμήμα ένταξης, το οποίο είναι πολυπληθές μπορεί να βρίσκεται μία ημέρα μόνο την εβδομάδα.
- Στον Νικόλαο Παππά από τον Ωρωπό 5,5 ετών, που είναι στο φάσμα του αυτισμού και πηγαίνει νηπιαγωγείο και ενώ έχει απόφαση του ΚΕΔΔΥ για πλήρη παράλληλη στήριξη, σε αυτόν έχει έρθει μόνο δύο μέρες την εβδομάδα.
- Στον Στέλιο Πλέντζα από τη Καρδίτσα, 12 ετών που από τις 13-10-2017 έχει παράλληλη στήριξη 2-3 διδακτικές ώρες ημερεσίως.
- Σε όλα τα παιδιά, που ακόμη περιμένουν να έρθει ο δάσκαλος της παράλληλης στήριξης και σε εκείνα που στηρίζονται με 6-8-10-12 ώρες εβδομαδιαίως.
Να σημειώσουμε ότι ο ακριβής αριθμός των αιτήσεων που έγιναν για παράλληλη στήριξη, ο αριθμός των πιστώσεων, καθώς και εκείνος των κενών, όσες προσπάθειες και αν έγιναν από πλευράς μας παραμένει άγνωστος. Τα στατιστικά στοιχεία των ΚΕΔΔΥ και τα κενά στις Σχολικές Διευθύνσεις, δηλαδή ο αριθμός δηλώσεων, γνωμοδοτήσεων και τοποθετήσεων, που θα έπρεπε να είναι διαθέσιμα σύμφωνα με τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την πρόσβαση των πολίτων στα αρχεία του κράτους, για το κοινό καλό και την εύρυθμη λειτουργία των θεσμών, δεν είναι πουθενά συγκεντρωμένα και διαθέσιμα ώστε να οργανωθεί και να αξιοποιηθεί η πληροφορία προς όφελος όλων.
Πέρα από τα θέματα οργάνωσης του κράτους, ένα νέο σοβαρό πρόβλημα προστίθεται από το νέο έτος: η διχοτόμηση των σχολικών τμημάτων θα γίνεται με βάση των αριθμό των μαθητών, χωρίς να λαμβάνεται καθόλου υπόψη ο αριθμός εκείνων των μαθητών που φέρουν διάγνωση. Θα έχουμε δηλαδή, τμήματα 25 μαθητών, στα οποία μπορεί να υπάρχουν για παράδειγμα δύο παιδιά που φέρουν διάγνωση με ελλιπή ή καθόλου παράλληλη στήριξη και ένας δάσκαλος μόνος του για να τα διδάξει. Μέχρι πρότινος 1 παιδί με διάγνωση ισοδυναμούσε με 3 αδιάγνωστα τυπικά παιδιά προς όφελος όλων. Ζητάμε να επανέλθει η συγκεκριμένη οδηγία για το νέο σχολικό έτος.
Το σχολικό σύστημα πρέπει και μπορεί να δεχθεί και να ενσωματώσει τα διαφορετικά παιδιά-ΑμεΑ. Ο μόνος τρόπος για να μπορέσουν να συνυπάρξουν ισότιμα με τους υπόλοιπους μαθητές είναι η επιμόρφωση γονέων και εκπαιδευτικών από αρμόδιους κρατικούς λειτουργούς σε σχέση με την κατανόηση των ιδιαιτεροτήτων τους και τη διαχείριση των ικανοτήτων τους, η διδασκαλία σε μικρότερα τμήματα, καθώς και η ορθή λειτουργία του θεσμού της παράλληλης στήριξης,που σημαίνει: πλήρη παράλληλη στήριξη για όλα τα παιδιά που δικαιούνται αυτής της παροχής , από την έναρξη ως τη λήξη της σχολικής χρονιάς.
- Γνωρίζετε πόσο επικίνδυνη και επιβαρυντική για την υγεία, την πνευματική και τη μαθησιακή εξέλιξη ενός παιδιού είναι η απουσία του δασκάλου παράλληλης στήριξης;
- Είναι γνωστό πως η έλλειψη σχολικού νοσηλευτή, σε περίπτωση που ένα παιδί-μαθητής πάσχει από χρόνια ασθένεια, δημιουργεί επιπλοκές στην υγεία του αλλά και ότι ο θεσμός του σχολικού νοσηλευτή είναι βασικός σε όλα τα σχολεία της Ευρώπης εδώ και πολλά χρόνια για όλα τα παιδιά.
- Γνωρίζετε πως ένα τμήμα με 25 μαθητές, όταν ανάμεσά τους βρίσκονται 1-2 παιδιά-μαθητές με διάγνωση, χωρίς αυτά να έχουν δίπλα τους δασκάλους/συνοδούς παράλληλης στήριξης ή όταν τα εν λόγω παιδιά υποστηρίζονται ανεπαρκώς από τους δασκάλους/συνοδούς αυτούς για 6-12 ώρες εβδομαδιαίως δεν λειτουργεί σωστά;
- Γνωρίζετε ότι μεγάλο ποσοστό των εκπαιδευτικών που προσλαμβάνονται ως δάσκαλοι παράλληλης στήριξης δεν έχουν ούτε εμπειρία, ούτε κατάρτιση, ούτε γνώσεις στα θέματα της ειδικής αγωγής, ενώ υπάρχουν διαθέσιμοι καταρτισμένοι εκπαιδευτικοί;
- Γνωρίζετε ότι , με την τελευταία εγκύκλιο που στείλατε στα σχολεία, με την οποία επιβάλετε να κάθεται δίπλα σε ένα παιδί με αναπηρία για κάθε διδακτική ώρα όποιος δάσκαλος απ’ το προσωπικό του σχολείου έχει κενό και κυρίως για τα αυτιστικά παιδιά,τα οποία χρειάζονται συγκεκριμένη ρουτίνα και σταθερά πρόσωπα αναφοράς δίπλα τους, αυτό το μέτρο εκτός από αναποτελεσματικό και αντιπαιδαγωγικό είναι και επικίνδυνο;
- Γνωρίζετε ότι οικογένειες και εκπαιδευτικοί δεν έχουμε καμία βοήθεια, ενημέρωση και επιμόρφωση από δημόσιους φορείς και ότι εντελώς μόνοι μας παλεύουμε για τα διαφορετικά παιδιά μας μέσα στο σχολικό πλαίσιο;
- Γνωρίζετε ότι προκειμένου να αξιολογηθούν τα διαφορετικά παιδιά μας από το ΚΕΔΔΥ πρέπει να περιμένουν 6-12 μήνες και αυτό έχει ως αποτέλεσμα την περίοδο αυτής της αναμονής να μη δικαιούνται καμία παροχή, ούτε παράλληλη στήριξη, ούτε τμήμα ένταξης, ούτε καν λαμβάνεται υπόψιν απ’ το διδακτικό προσωπικό του σχολείου η ιδιαιτερότητα του παιδιού, καθώς ο επίσημος φορέας δεν έχει γνωμοδοτήσει;
- Γνωρίζετε ότι ο τρόπος που γίνεται η αξιολόγηση στα ΚΕΔΔΥ, ιδιαιτέρως των αυτιστικών παιδιών, βασιζόμενη στη βιασύνη και τη προχειρότητα, (μέσα σε 4 ώρες και εφ όρου ζωής) οδηγεί συχνά σε λανθασμένα συμπεράσματα;
- Γνωρίζετε πόσα αυτιστικά παιδιά υψηλής λειτουργικότητας βρίσκονται σε ειδικά σχολεία εξαιτίας λανθασμένης διάγνωσης του ΚΕΔΔΥ;
- Ότι παιδιά, των οποίων οι γονείς, διαφωνώντας με την απόφαση των ΚΕΔΔΥ να πάνε σε ειδικό σχολείο, υποστηρίζουν τα παιδιά τους στα τυπικά σχολεία, επιβαρυνόμενοι μάλιστα οι ίδιοι εξ ολοκλήρου τα έξοδα της παράλληλης στήριξης, έχουν θετικότατη εξέλιξη στο γενικό σχολείο;
Με την ανοχή των ως άνω ελλείψεων & ανεπαρκειών στην εκπαίδευση των παιδιών μας και τις θεσμικού τύπου προβλέψεις καταργείτε άτυπα το απαράγραπτο Ανθρώπινο Δικαιώμα των παιδιών για μόρφωση και επί ίσοις όροις ένταξη στο κοινωνικό σύνολο.
Για τους λόγους αυτούς, ζητούμε:
- Τις άμεσες ενέργειες σας, για την λύση των άνω προβλημάτων
- Να μας πληροφορήσετε επισήμως τον ακριβή αριθμό των αιτήσεων παράλληλης στήριξης, που έγιναν για το σχολικό έτος 2017-2018, το ποσοστό των πιστώσεων που δόθηκαν και τον αριθμό των κενών που αυτή τη στιγμή υπάρχουν.
“Γονείς που διεκδικούμε δημόσια παράλληλη στήριξη”
Μαρία Λευτάκη
Χριστίνα Αβαγιανού
Σόνια Κυριακάκου
Θεοδώρα Παρασκευοπούλου
Σεβαστή Παυλιδάκη
Μαρία Σιγάλα
Ανθή Τσιάντα
Ζωή Βαιοπούλου